איירבאס חושבת שכלי הטיס הזה יכול להחליף לוויינים

עם כל היתרונות שלהם, שיגור לוויין הוא עדיין משימה יקרה ומורכבת. איירבאס מפתחת את ה-Zephyr, כלי טיס חדש, שיכול לרחף חודשים בעזרת אנרגיה סולארית בלבד ולהעביר תקשורת אינטרנט או לצלם, בדיוק כמו לוויין. האם הוא יוכל להחליף לווינים בקרוב?

גוף דק וקל משקל. מקור: צילום מסך מתוך סרטון וידאו

גוף דק וקל משקל. מקור: צילום מסך מתוך סרטון וידאו

אף אחד לא יכול לדמיין את חיינו כיום בלי הלוויינים שמרחפים מעלינו בחלל; נכון לעכשיו מרחפים מעלינו יותר מ-1,100 לוויינים פעילים (בנוסף ל-2,600 לא פעילים). לווינים אלו אחראים בין השאר על תקשורת, צילום, ריגול וכמובן GNSS – שירותי מיקום כמו ה-GPS האמריקאי, הגלילאו האירופאי או ה-GLONASS הרוסי. למרות היעילות הרבה שלהם, שיגור לוויין לחלל הוא עסק מורכב ויקר שמצריך שיגור על טיל משגר (שכושל לא פעם או טועה בדרך). חברת Airbus האירופאית מפתחת פתרון, שיוכל, לפחות בחלק מהמקרים, לחסוך את השימוש בלוויין, בעלות נמוכה יותר ובנגישות רבה יותר למדינות וגופים מסחריים. הכירו את ה-Zephyr.

ירחף מספר חודשים באוויר בעזרת אנרגיה סולארית

ה-Zephyr  הוא מעין מזל”ט קל משקל המונע באנרגיית השמש ובעזרת שני מנועי פרופלור שנמצאים על כנפיו. אבל בניגוד למזל”טים אחרים שמיועדים לגיחות קצרות יותר או קצרות פחות, ה-Zephyr מיועד לרחף מעל אזור מסויים לפרק זמן של חודשים. למרות שמוטת הכנפיים של ה-Zephyr מגיעה ל-23 מטר, הוא שוקל (כולל ציוד ייעודי) כ-50 ק”ג בלבד זאת בזכות מבנה קל במיוחד. על גבי אותן כנפיים מורכבים פנלים סולאריים שמוסגלים לייצר כ-1 קילוואט־שעה עבור כל 1 ק”ג של פנלים, כשהאנרגיה מועברת למצבר ליתיום-גופרית שיכול לאחסן 350 ואט-שעה לקילו. מהירות הריחוף שלו נמוכה ביותר ומגיעה ל-12 קשר או 22.2 קמ”ש בלבד.

בגלל המבנה הקל שלו (והשביר יש לומר), הוא חייב לרחף מעל מערכות מזג אוויר כמו רוחות חזקות, משקעים או ברקים. לכן, מרחף ה-Zephyr בגובה של 70 אלף רגל (כ-21.3 ק”מ). מדובר בגובה רב יחסית לגובה טיסה ושיוט של מזל”טים ומטוסים מאויישים, אולם עדיין נמוך משמעותית ממסלול הטיסה של לווינים שנע בין גובה של 180 ק”מ עד ל-2,000 ק”מ. עם שקיעת השמש, והפסקה של מקור האנרגיה העיקרי שלו, ממשיך לדאות המזל”ט בגובה נמוך יותר של 15 ק”מ.

איירבאס מייעדת את ה-Zephyr בעיקר לשוק הצרכנים הזקוקים לצילום ותקשורת. מבחינת צילום, הרי שגובה הריחוף הנמוך יחסית שלו, מצריך אופטיקה פשוטה ונגישה יותר מאשר העדשות והמצלמות המורכבות (והכבדות) של הלווינים. הצילום ב-Zephyr עשוי גם לספק תמונות חדות וברורות יותר, מאשר לווינים. מבחינת תקשורת, הכוונה שהוא ישמש מעין תחנת ממסר המרחפת מעלינו ויכולה להעביר נתונים (תעבורת אינטרנט) ושיחות טלפון, בדיוק כמו לווייני התקשורת היום.

בשבוע שעבר הודיעה אירבאס על השלמת טיסה מוצלחת של 11 יום בתנאי חורף בחצי הכדור הדרומי. מדובר בחדשות מצוינות, משום שבתנאים כאלו, היום קצר וכך גם זמן הטעינה של המזל”ט. למרות זאת החברה עדיין מגבילה את השימוש בו עד לקו רוחב 40° צפון ודרום, שם מובטחות מספיק שעות אור.

איירבאס נגד פייסבוק נגד גוגל

איירבאס רכשה ב-2008 את הטכנולוגיה מחברת QinetiQ ומאז היא מפתחת אותה עד שתהיה בשימוש מסחרי, שיוצא לחברות, ארגונים וממשלות. אולם, גם גוגל וגם פייסבוק כבר מפתחות שיטות משלהן להעברה של תקשורת אינטרנט למרחקים ארוכים, ללא הסתמכות על לווינים. גוגל מפתחת את פרויקט Loon, שמבטיח להעביר תקשורת נתונים על גבי כדורים פורחים וגם רכשה את חברת Titan Aerospace שמייצרת מזל”טים. פייסבוק מצידה מנסה להנגיש את האינטרנט לכל העולם על ידי internet.org, ורכישה אפשרית של יצרניות מזל”טים כמו חברת Ascenta.

וידאו: כך עובד ה-Zephyr

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים, ובזמנו החופשי גיק, קופירייטר, אבא, חולה על גאדג'טים וקוד, לא בהכרח בסדר הזה

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: