Quora תחת לחץ

קואורה, אתר השאלות והתשובות הטרנדי, חווה את תנופת הגדילה המשמעותית שלו בחודש האחרון. גל גדילה שני שהחל בשבוע שעבר מציב אתגרים נוספים בפני המנהלים.

חברת קואורה (Quora), הסטארטאפ שמנהל את אתר השאלות והתשובות הטרנדי החדש, מתמודד בשבועות האחרונים עם לחץ הולך וגובר של מבקרים.

מתחרים לרוב

כולם יודעים כי ישנם שירותים קיימים אחרים המספקים את השירות שקואורה מציעה. ביניהם נמצאת Yahoo! Answers, Stack Exchange, Aardvark, Wolfram Alpha ואחרים. קואורה שואפת להבדיל את עצמה מהמתחרים בכך שתשמור על רמה טכנית גבוהה של אנשים שעונים על שאלות ומתן תשובות מלאות ונכונות, כמה שיותר, לכל שאלה שמתקבלת. לא כל שאלה מתקבלת לקואורה. בקואורה מנסים להתגבר על השלב שבו נמצאים רוב המתחרים, בהם השירות שהם מציעים סובל משאלות ותשובות רבות שאינן רלוונטיות או שאינן נכונות.

בינתיים נראה שזה מצליח. התשובות בקואורה לשאלות נפוצות זוכות לתשובות מעמיקות ממגוון רחב של אנשים. אנשים כמו Robert Schoble ואחרים מקדישים מזמנם להתייחס לשאלות הרלוונטיות, כל אחד בתחום שלו. באתר יש מנגנון המאפשר לכל משתמש לדרג את התשובות השונות בהתאם לדרגת הרלוונטיות ועד כמה התשובה שימושית בעיניו.

אחד המאפיינים של השירות שהאתר מציע טמון בכך שכאשר מישהו מעדכן תשובה לשאלה, כל מי שנמצא באותו דף יראה את התשובה מופיעה גם בדף שלו. אחד המהנדסים של קואורה התייחס ליכולת הדינמית הזאת בראיון ל-Techcrunch ואמר שהמערכת שלהם מסוגלת לעמוד בעומסים של פי 2-3. כל זאת היה כמובן נכון לזמן שלפני הגל הנוכחי של משתמשים חדשים המצטרפים לשירות.

גל חדש מתחיל

בחודש החולף המערכת התקשתה לעמוד בגלי ענק של גולשים הזורמים לאתר מכל עבר. כתבות אשר שטפו את הבלוגספירה ואתרי הטכנולוגיה הזרימו על פני תקופה קצרה כמות גולשים אשר ייצרה עומס של פי 5-10 מהעומס הרגיל של המערכת. בעקבות כך נאלצו אנשי קואורה לא רק להחליף שרתים, אלא גם לשנות ממש את הקוד ולבצע פעולות אשר יאפשרו לאתר לעמוד בלחצים כבדים יותר.

קואורה יודעת להתממשק עם פייסבוק וטוויטר, ומאפשרת חיבור לשירות שלה באמצעות החשבון של פייסבוק או טוויטר. כך יכול כל אחד לקחת איתו את החברים שלו ואת ה-followers שלו איתו לקואורה. קואורה מצהירים שהם לא יפנו לאנשי הקשר בהודעה מציקה שהצטרפת לשירות שלהם וכעת הם מוזמנים גם כן להצטרף, אלא, תצרף אלינו אוטומטית את אלה מבין חברינו שכבר מנויים בקואורה והם גם חברים שלנו בפייסבוק או שהם אחד מה-followers שלנו בטוויטר. כאשר מתחברים לשירות, השירות יודע לעשות את הבדיקה החכמה של מי האנשים שכבר ברשימת אנשי הקשר שלנו, בפייסבוק או בטוויטר, ובהתאם לזה מציע רשימה של נושאים שניתן לעקוב אחריהם בתור התחלה.

ארגון הידע

אחד ממייסדי קואורה, Charlie Cheever, כתב בפוסט שלו באתר כי לו ולאנשים האחרים באתר אין שליטה מלאה על הידע שבאתר וכיצד הוא מאורגן. לפי צ’ארלי, זה בעיקר מושפע מהגולשים המשתתפים בשאילת שאלות ובמתן תשובות לשאלות של אחרים. בחודשים הקרובים מתככנים בקואורה להקדיש משאבים לעזור לזרם המשתמשים החדש להיכנס בתלם וללמוד כיצד יש לשאול שאלות וכיצד לנסח תשובות באתר ובשיפור מנגנוני הדירוג של השאלות והתשובות. צעדים אלה אמורים לעזור לקואורה להתמודד לא רק עם זרם המשתמשים החדש, אלא עם השינוי החשיבתי שמגיע להרבה חברות ווב, המעבר מאתר קטן לאתר עם קהילה גדולה הלוקחת חלק ביצירתו.

ההשוואה לגוגל

By: Mykl Roventine

יש אנשים המשווים את השירות החדש של קואורה לגוגל, ומייחסים לו את הטייטל היומרני “גוגל החדש”. לא בכדי המושג “לגגל” הפך למטבע לשון ומתייחס לפעולת חיפוש המידע באמצעות מנוע החיפוש של גוגל, והטענה הרווחת היא שאת אותן שאלות ששואלים בקואורה אפשר פשוט להקליד בתיבת החיפוש ולמצוא את התשובות או המידע הרצוי ולכן אין ערך מוסף אמיתי לשירות החדש.

אחרים, גורסים שבדיוק כאן קואורה שונה. לפי דעתם, גוגל מצטיין אומנם כמנוע חיפוש, אך לוקה בחסר בדבר מאוד בסיסי, והוא אמינות התוצאות שהוא מספק. כאשר אנחנו רואים תוצאות מופיעות בגוגל, האם אנחנו יכולים לסמוך על מה שכתוב באתר כלשהו שאנחנו לא מכירים, ואין לנו מושג מי כותב שם ומה הרקע המקצועי שלו? זה יכול להיות רופא שנותן עצות בפורום שרברבות, ושרברב שנותן עצות רפואיות בפורום רפואי. שני המקרים הללו ייכנסו לאינקדס של גוגל, ויוצגו כתוצאות חיפוש. בשני המקרים לא בטוח שכדאי לנו לסמוך על התשובות של מי מהם.

כאן טמון היתרון היחסי של קואורה. בינתיים, קואורה מצליחה לשמור על הרמה הגבוהה של האנשים העונים לשאלות, ועל סטנדרט אחיד מסודר של שאילת שאלות. על השאלות לעמוד בדרישות תחביר ולשון. הן צריכות להיות מנוסחות כהלכה, והשואלים מקבלים הנחיות לניסוח שאלה כאשר מנסים להגיש שאלה לאתר.

בסופו של דבר, מנוע החיפוש של גוגל הוא מנוע חיפוש. יש לו אינדקס נרחב מאוד החולש על מידע רב ברשת, ובכך הוא מצטיין. יש לו גם אלגוריתם חכם שאמור לעזור לנו לראות את התוצאות הרלוונטיות לנו קודם, שזה גם יתרון. בינתיים בקואורה איכות המידע ואמינותו נשמרים, וזה יתרון חשוב.

לאן מכאן

האם גם בעתיד, יצליחו אנשי קואורה לשמור על האיכות הגבוהה של התשובות למרות הגידול המשמעותי במספר המשתמשים? זה בהחלט יהיה אתגר משמעותי עבורם, היות וכרגע זה הערך המוסף המשמעותי של השירות.

ברקע אציין כי ברור שחלק מהגידול המטאורי במספר המשתמשים בשרות קשור ישירות לבאז התקשורתי סביב קואורה בשבועות האחרונים. האם כל אלה שהצטרפו לשרות ימשיכו להשתמש בו גם לאורך זמן? האם הם יהפכו להיות חברים פעילים, אשר גם עונים לשאלות אחרים? סביר להניח שאחוז המשתתפים הפעילים עוד ישתנה לפני שיתייצב על ערך קבוע. לגבי השימוש לאורך זמן, זה כבר קשור במקום בו תהיה קואורה בעוד כמה חודשים, לאחר שתצליח להתמודד עם כמות מצטרפים אדירה לשרות שלה. בהחלט שווה לעקוב.

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: