חופש ביטוי? למאסק יש בעיות הרבה יותר קשות לפתור בטוויטר

מאסק הוציא 44 מיליארד דולר כדי להוסיף לארסנל שלו את הרשת החברתית שהוא כל כך אוהב, אבל הוא יצטרך לעשות כמה צעדים כדי למנוע ממנה לרוקן לו את הכיסים עוד יותר

עיבוד תמונה

טוויטר היא אמנם אחת מהרשתות החברתיות הפופולריות ביותר בעולם, אבל היא מעולם לא יכלה להתהדר במספרים של המתחרות מבית מטא – פייסבוק ואינסטגרם, כשזה מגיע להכנסות משמעותיות מפרסום למשל. הרשת החברתית שהקים ג'ק דורסי (שפרש מכיסא המנכ"ל בנובמבר) מדשדשת כלכלית במשך שנים בניסיון למצוא את עצמה בתחום – ואולי מאסק, וההפיכה של החברה לפרטית, יהיו הישועה שהיא צריכה בתחום הכלכלי.

יעדים אגרסיביים, הבנקים לא סומכים על טוויטר כעסק

כשג'ק דורסי עזב את כיסא המנכ"ל של טוויטר בנובמבר האחרון, והוחלף על ידי ה-CTO של החברה פראג אגרוואל, רבות דובר על התוכניות האמביציוזיות של טוויטר שנפלו אז על כתפיו של המנכ"ל החדש. התוכניות הללו כללו עמידה ביעדי צמיחה אגרסיביים.

טוויטר קבעה לעצמה ב-2021 יעדים, בהם הגעה ל-315 מיליון משתמשים יומיים פעילים (DAU) ברחבי העולם שמהם החברה תוכל לייצר הכנסות – בין אם מפרסום או בתשלום על שירותים שמציע החברה כמו Twitter Blue, המאפשר גישה לפיצ’רים בתשלום שאינם זמינים לשאר המשתמשים. בנוסף תכננה החברה להכפיל את סך ההכנסות שלה עד 2023. כל אלו יעדים שאפתניים למדי, אך לא ברור אם החברה תמשיך להחזיק בהם תחת מאסק – והאם בכלל יכלה לעמוד בהם מלכתחילה.

חשוב לציין כי כל אלו היו יעדים לטוויטר החברה ציבורית, כזו שצריכה לעמוד בהתחייבויות לבעלי מניות, אך זה אמור להשתנות ברגע שאילון מאסק יוציא לפועל את התכנית שלו להפוך את החברה לפרטית. עם זאת, גם כחברה פרטית טוויטר תצטרך להכניס כסף. מאסק הספיק לומר בריאיון על במת TED לפני כשבועיים כי "לא אכפת לי מהצד הכלכלי של טוויטר", אך הוא עדיין שם הרבה מאוד כסף מכיסו הפרטי – וכסף ממונף שהוא גייס בהלוואות – על מה שהוא מכנה "כיכר העיר" העולמית.

על פי דיווח של רויטרס, הבנקים שנתנו למאסק את הגב לעסקה לא היו מוכנים לתת לו הלוואה משמעותית שהבטוחה להם היא טוויטר כעסק – וזה מכיוון שהחברה פשוט לא מכניסה מספיק. לכן מאסק היה צריך לעשות מעשה שלא קורה לרוב בעסקאות כאלה, והוציא את רוב הכסף לעסקה היישר מהכיס שלו או לשעבד מניות של טסלה.

כעת מאסק מקבל חברה שלאורך שנותיה, ותחת כמה מנכ"לים,עברה שלל איטרציות – ניסתה להיות פלטפורמת לייב-וידאו עם Periscope, העתיקה לרגע את פיצ'ר הסטוריז מהמתחרים וחזרה בה ועוד ועוד – אך תמיד הייתה ה-מקום עבור "מה שקורה עכשיו". וזו הסיבה המשמעותית לרכישתה על ידי מאסק, אך השאלה נותרת איך הוא יוכל להפוך אותה לעסק שיכניס יותר.

 אז מה עושים?

מאסק, כאמור, אולי נפנף התייחסות לצד הכלכלי של טוויטר על הבמה הפומבית של TED, אבל בהתחשב בעובדה שהוא השקיע הרבה מאוד כסף ברשת החברתית – הוא יצטרך למצוא דרכים להפיכתה לחברה שגם תכניס כסף ולא רק תדמם אותו. על פי בכירים לשעבר בחברה שדיברו עם The Verge למשל, קיימת בחברה אופטימיות לגבי היכולת של מאסק לעשות מהפכים בטוויטר ברגע שתהפוך לחברה פרטית. עם זאת, הם לא התחייבו לאילו שינויים אלו יכולים להיות.

מאסק מדבר רבות בתוכניות שלו לטוויטר על חופש הביטוי, אך לא פעם התבטא גם נגד העובדה שהרשת מוצפת בבוטים שמספימים את המשתמשים והורסים את חוויית השימוש בה – תופעה שמוכרת גם לכם אם אתם משתמשים בטוויטר יותר מפעם בשבוע.

מאסק צייץ בעבר כי לדעתו צריך לוודא כי כל המשתמשים בטוויטר הם מי שהם, כדי לפגוע ביכולת של מפעילי הבוטים לייצר עוד ועוד חשבונות בפלטפורמה. ייתכן שמשהו כזה יוכל להיכנס תחת שירות Twitter Blue – המינוי שטוויטר מוכרת כבר היום למשתמשים בחלקים מהעולם ב-3 דולר לחודש, והמקום שבו צפוי להיות כפתור עריכת הציוצים העתידי. מאסק, בהתייחס לסאגת הבוטים, שקל את האפשרות של הוספת תשלום מינוי כלשהו שמשתמשים ישלמו כדי להציג שהם אכן מי שהם – כמו ה-V הכחול ששמור בד"כ למפורסמים, חברות וכדו' – אבל בערך.

מאסק אמנם ציין בהודעה שלו על רכישת טוויטר כי הוא רוצה שטוויטר תהיה בקוד פתוח, אבל דרך נוספת שתוכל החברה להכניס כסף – כפי שציין הבלוגר בן תומפסון אחרי ההצעה הראשונה של מאסק – היא על ידי מכירת ה-API שלה למפתחים, כדי שאלו יבנו מעין תת-גרסאות של טוויטר שדרכן יוכלו משתמשים להתחבר לפלטפורמה – כפי שקרה בעבר עד שטוויטר חסמה את הגישה הזו. תומפסון חושב כי על טוויטר להפוך לשתי תת-חברות: הפלטפורמה הכללית שבה עושים המשתמשים שימוש, וחברה אחת שתציע את טוויטר כשירות לצד ג'. לדבריו, אחד מהכלים החשובים ביותר שיש לטוויטר להציע הוא "הגרף החברתי" שלה – הדרך שלה לדעת מה מעניין את המשתמשים בכל רגע נתון בצורה טובה – ואותו היא צריכה להציע כחלק מהשירותים שתמכור החוצה.

עם זאת, יש לנו בערך חצי שנה לסגירת העסקה רשמית, סגירה שככל הנראה תוביל גם לעזיבתו של המנכ"ל הנוכחי אגרוואל. אחת השאלות המשמעותיות מבחינת העתיד הכלכלי של טוויטר היא מי יוביל את כל המהלכים שאמורים להפוך אותה לחברה פרטית וכזו שלא תרוקן את הכיסים של מאסק. הרוכש מחזיק בתפקיד המנכ"ל של טסלה (טכנוקינג, אבל תסלחו לנו) ו-SpaceX – שתי חברות שכל אחת מהן ענקית ומובילה בתחומה ודורשת התמודדות עם אינסוף אתגרים. בנוסף, מעורב מאסק גם בחברות נוספות דוגמת נוירלינק ו-The Boring Company – כך שלא מדובר באתגר פשוט – אפילו למאסק. עם זאת, בהתחשב בעובדה שמדובר באילון מאסק, כשנראה שגם האפשרות שיהפוך למנכ"ל של חברה חמישית במקביל נמצאת על השולחן.

אושרי אלקסלסי

Your Friendly Neighborhood Geek. יש לכם סיפור טכנולוגי? דברו איתי: [email protected]

הגב

3 תגובות על "חופש ביטוי? למאסק יש בעיות הרבה יותר קשות לפתור בטוויטר"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
צ.ר.
Guest

טוויטר הוא רעל ! קנית רעל אז בהצלחה

משה
Guest

בהצלחה למאסק.
טוויטר זה שוק הדעות הכי אפקטיבי שקיים.
העתיד של חופש הביטוי.
יתר הפלטפורמות בנויות עבור ילדים
או כמו בית זונות אחד גדול.

דוד
Guest

מה לא אמרו על הבן אדם כמה דיברו על חלומות בחלל בסוף הוא צוחק מכולנו

wpDiscuz

תגיות לכתבה: