עם קצת עזרה מהאיש שעיצב את האייפון: האם Airbnb תצליח לשרוד את הקורונה?

ענקית האירוח Airbnb הגיעה לשווי של 31 מיליארד דולר ובדרך להנפקה חלומית. ואז הגיעה הקורונה ובבת אחת העולם הפסיק לטוס ולנפוש. האם תצליח לשרוד?

מקור: Pexels

חברת Airbnb שהביאה לחיינו מודל חדש של אירוח ושכירויות, היתה סיפור הצלחה בכל קנה מידה. החברה המציאה מחדש את הדרך שבה אנחנו חושבים על שכירויות נדל”ן, על מודלים של החזקת נכסים ובעיקר השפיעה בצורה מטלטלת על תעשיית התיירות העולמית. על הדרך היא איימה על מותגי ענק של מלונות מסביב לעולם, ייצרה תעשייה שלמה סביב המודל של שכירות קצרת-טווח והשפיעה בכל העולם על מחירי הנדל”ן. תוך זמן קצר הגיעה Airbnb להיות אחת מ-5 חברות התיירות הגדולות בעולם, מבלי להחזיק אף נכס ברשותה – והשכירה יותר חדרים מכל ארבע רשתות המלונות הגדולות בעולם – ביחד.

בשיאה הגיעה Airbnb לשווי מוערך של 31 מיליארד דולר והיא נעה אל עבר ההנפקה המצופה.

אבל אז הגיעה הקורונה.

50 אחוז מערך החברה נמחק וביום אחד פוטרו 1,900 עובדים

המגיפה העולמית שנחתה בתחילת 2020 עצרה בבת אחת את ההמראה של החברה. השווי המוערך של החברה צנח בכ-50% ל-18 מיליארד דולר. ביום אחד בחודש מאי נאלצה החברה לפטר כרבע ממצבת העובדים שלה – סה”כ 1,900 עובדים, והחברה התריאה כי הכנסותיה יצנחו ב-50 אחוז.

רכבת ההרים של Airbnb – ממזרוני אוויר לחד-קרן תיירותית ומגיפה ששינתה הכל

אבל רגע לפני, שווה להיזכר כיצד הכל החל.

ל-Airbnb היו כל הסיבות להצליח וסיפור ההקמה של החברה הוצג באינספור הזדמנויות ומצגות שיווקיות. החברה הוקמה ב-2008 על-ידי שלושה חברים שלמדו באותו הקולג’ מתוך רצון לממן את שכר הדירה הגבוה ששילמו הם וחבריהם בסן פרנסיסקו.

שניים משלושת היזמים, בריאן צ’סקי וג’ו גביה, שמו לב שבגלל כנסים טכנולוגיים שהתקיימו בעיר כל חדרי המלון היו תפוסים, והם החליטו לנסות רעיון יצירתי. הם קנו שני מזרוני אוויר, שמו אותם במרכז הסלון בדירה שלהם והציעו להשכיר אותם בתוספת ארוחת בוקר לקהל הרחב. הם הקימו את האתר AirBed&Breakfast ואיתרו שלושה לקוחות שהכניסו להם 80 דולר בלילה הראשון. אחרי שהבינו את הפוטנציאל הם צירפו את השותף השלישי, ניית’ן בלייקרציק, והשאר היסטוריה.

במהלך השנים גייסה החברה מקרנות הון הסיכון למעלה מ-5.8 מיליארד דולר, והשכירה עד היום עשרות מיליוני לילות אירוח, במודל “כלכלה שיתופית” שכבש בעשור האחרון את העולם.

איך מתמודדים עם מחיקת התיירות הכלל עולמית

בחברה הבינו שעליהם להיערך להשפעת הקורונה, לירידה בהכנסות ולחששות של המשתמשים והתיירים להתארח בנכסים השיתופיים. גם מייסדי החברה, האנליסטים והפרשנים הכלכליים, מודים כי אתגר הקורונה הוא האתגר הגדול ביותר הנשקף לחברה, והוא מאיים על המודל שעומד בבסיסה.

כיום החברה מתמודדת עם ביטולים רבים וגם ביקורת על מדיניות הביטולים שלה. בעלי נכסים שהתבססו על מודל ההכנסות של Airbnb מוצאים עצמם כיום חסרי אונים ואל מול נכסים שעומדים ריקים, בתקופות של הסגר כמעט ללא תיירות פנים וחוץ, וחוזרים למודל ההשכרה הארוך טווח. במדינות רבות באירופה ובארה”ב, ההתייחסות אל שכירות קצרת-מועד במודל Airbnb היא כאל עסק לא-חיוני – מה שלא הוסיף לתחושת הביטחון של בעלי הנכסים בהמשך החזקת הנכס לשכירות קצרת מועד.

מדיניות ביטולים גמישה, קרן פיצויים נדיבה והמעצב האגדי של אפל

ב-Airbnb החלו בתקופה האחרונה ליישם תוכנית מקיפה שנועדה לשקם את החברה וכוללת התמודדות ומתן פתרונות לכל הגורמים באקוסיסטם שלה.

  1. מדיניות ביטולים גמישה – החברה נענתה לבקשה של המארחים לקבל אפשרות להגדיר מדיניות ביטולים גמישה לתקופת זמן מוגבלת – למשל, לחודשים הקרובים. החברה הציעה למארחים  להשתמש בתכונה שמאפשרת למארחים להגדיר מדיניות ביטולים גמישה לתקופת זמן קצרה, שתחול על הזמנות חדשות.
  2. החלת סטנדרטים חדשים של ניקיון והיגיינה והשקת נוהל ניקיון מחמיר – עם תהליך הרשמה לנוהל וסימון הנכסים שעומדים בנוהל המחמיר – על פי החברה, בחודשים האחרונים הצטרפו לנוהל המחמיר כמעט 1.5 מיליון נכסים.
  3. שימוש בקהילת המארחים ובתוכן תומך ומרגיע למטיילים ומארחים – החברה השיקה זירות שלמות של תוכן תומך הן עבור מארחים והן עבור מטיילים, עם כל המידע הנדרש לאירוח בתקופת הקורונה – כולל טיפים על שמירת ניקיון, היגיינה, איך לקיים מדיניות ביטולים גמישה בימים של חוסר וואות ועוד. בנוסף, החברה שומרת על קשר צמוד עם קהילת המארחים שלה – הנכס הכי חשוב של החברה – ולשדר את המסר “כולנו ביחד באותה הסירה”.
  4. השקת קרן סיוע למארחים שנפגעו מהביטולים – החברה השיקה בסוף מרץ קרן מיוחדת בסך רבע מיליארד דולר עבור מארחים שנפגעו כתוצאה מהביטולים. בנוסף, הקימו מייסדי החברה ועובדיה קרן נוספת לתמיכה במיזמים חדשים. עם זאת, חלק מהמארחים לא התרשמו וכינו את הקרן תעלול יחצני,, התרעמו על כך שהחברה לא התייעצה איתם לפני, וכעסו על המדיניות הלא-עקבית במדיניות הביטולים.
  5. דוגמה אישית של המנהלים: בריאן צ’סקי, שהונו מוערך על פי פרסומים ביותר מ-3 מיליארד דולר, הודיע לאחרונה בראיון ל-TIME שיוותר על משכורתו בשישה החודשים הקרובים, כדי לעזור לחברה להתמודד עם המשבר.
  6. אירוח ללא תשלום לאנשי הרפואה בחזית הקורונה – בימים הראשונים של המגיפה, פתחה החברה 6,000 אתרים ללא תשלום למען אנשי הרפואה הנמצאים בחזית ההתמודדות במחלה באיטליה ובצרפת.
  7. בימים האחרונים הודיעה החברה כי החלה בשיתוף פעולה ארוך טווח עם ג’וני אייב, המעצב האגדי של אפל, ומי שאחראי בין היתר על עיצוב האייפון ומחשבי המק. על פי Airbnb, הסכם שיתוף הפעולה בינה לבין LoveFrom, החברה שהקים אייב, נועד לצורך יצירת “הדור הבא של המוצרים והשירותים שתציג Airbnb”. מאחורי המינוח הזה עומדת התפיסה שהחברה היא הרבה יותר מעוד חברת תיירות, תפיסה שכבר באה לידי ביטוי כשהחברה הציגה את Airbnb Experiences, פלטפורמה לפעילויות חווייתיות כמו הרצאות וסיורים. מה יהיו השירותים והמוצרים העתידיים שהחברות יפתחו? נצטרך להמתין.

האם זה יספיק?

האם שלושת המייסדים שיצאו להרפתקה כדי לתת מענה לכאב אמיתי, יצליחו לענות על כאבי התקופה והשמיים הנופלים? ימים יגידו. חלק מהפרשנים הכלכליים והאנליסטים טוענים שהחברה התמהמהה יותר מדי בהחלטה האם לצאת להנפקה והפסידה את המומנטום. לטענתם, הקורונה תפסה את שלושת היזמים ואת החברה, לא מוכנים ועם המכנסיים למטה. פרשנים אחרים גורסים כי החברה תיאלץ לעשות חישוב מחדש ולהשקיע רבות בהחזרת האמון והביטחון הן עבור המארחים והמטיילים. מצד שני, דיווח חדש של רויטרס, חושף כי החברה תונפק כבר בדצמבר הקרוב בערכת שווי של 30 מיליארד דולר, קרוב מאוד להערכת השווי המקורית.

מה שבטוח הוא שבעידן הפוסט-קורונה, ענף תיירות ייראה אחרת לגמרי מאותו עולם ורוד שנכנסו אליו שלושת היזמים בשנת 2008, כשהשכירו חדר עם מזרני אוויר.

אמיר שניידר

מאז שזוכר את עצמו מחובר למסכים, אובססיבי לחידושים טכנולוגיים, עוסק בשיווק, פרסום, דיגיטל וטכנולוגיה, בזמן הפנוי, שאין לו, מנהל קהילת שיווק בת עשרות אלפי חברים, משחק ועוסק בעולם הגיימינג

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: