שוק האפליקציות הוא המערב הפרוע החדש

שוק האפליקציות הוא המערב הפרוע החדש שדורש לא מעט מיומנויות במטרה לגרום לאפליקציה אחת לבלוט על היתר. מורה נבוכים ליזם האפליקציות המתחיל

הפוסט נכתב על ידי יסמין גלקר וייסבורד מארגון ‘חוויית משתמש ישראל’.

תמונה: flickr, cc-by, JackBet

בכל זמן נתון, בשנתיים האחרונות, יצא לי להכיר לפחות ארבעה אנשים, שהיו בשלב כלשהו בדרך לשחרר אפליקציה לסמארטפון. כשאבא שלי התקשר והמשפט הראשון שלו היה “יש לי רעיון לאפליקציה”, כבר לא הופתעתי. מובייל הוא הזהב החדש. כולם רוצים חלק ממנו, ומהר.

לכולם היום יש רעיון לאפליקציה, תוך כדי כתיבת המשפט האחרון כבר חשבתי על שלושה. הרעיונות האלו לא צריכים להיות טובים מאוד או מקוריים – הם לרוב לא. בדרך כלל הם רעיונות ממוחזרים, קצת שונים ממשהו אחר שכבר ראיתי. “ה-waze של המסעדות” או “האינסטגרם של האינסטלטורים”. הפרמטרים היחידים שרוב היזמים מחפשים היום הם: האם הייתם משלמים על זה 99 סנט, או האם הייתם מוכנים להבליג על פרסומות תוך כדי השימוש באפליקציה.

האפליקציות שמצליחות להיות מקוריות ומהנות באמת, הן מחטים בערימות עצומות של שחת. תוסיפו לזה את מנוע החיפוש הנוראי של ה-App Store, ותמצאו את עצמכם טובעים בים של תוצאות זבל, שלא מקדמות את המשתמשים או את יוצרי האפליקציות.

האפליקציות הן המערב הפרוע של המאה ה-21

רייצ’ל הינמן, מחברת הספר The Mobile Frontier, שיצא בקרוב וחוקרת בכירה במעבדות Nokia בפאלו אלטו, משווה את המצב בעולם המובייל היום, לחלוקת אדמות במרכז ארצות הברית, בסוף המאה ה-19. חלוקת האדמות התבצעה אז לפי החוק הידוע של “מצאתי לקחתי”. עשרות אלפי אנשים היו נעמדים על קו אחד ובזמן שסוכם מראש יצאו בריצת אמוק, כדי לאחוז בכל פיסת אדמה פנויה שהם מצאו. לא היה להם זמן לעצור ולחשוב האם האדמה הספציפית הזו מתאימה למשפחה שלהם, או האם אפשר לגדל עליה את הגידול שהם מגדלים כבר חמישה דורות. זו אדמה והיא בחינם.

אם תחשבו על הדרך בה הרבה יזמים ניגשים היום לפיתוח אפליקציות, תוכלו לזהות את הדמיון. הקשר השימוש (context of use) עולה לא פעם בשלבים מאוחרים, אם בכלל, בתהליך החשיבה על המוצר: מי ישתמש בזה? למה? איפה? מתי? כל אלה הן שאלות שלא נשמעות מספיק בתהליך התכנון של מוצר חדש. בדקו בעצמכם: כמה מהאפליקציות שמחכות לכם כרגע על המכשיר הן באמת חדשניות ומקוריות? כמה מהן באמת שימושיות עבורכם ואתם משתמשים בהן על בסיס קבוע? על האייפון שלי מחכות לי שלל אפליקציות שעברו הסבה מדסקטופ למובייל, אפליקציות SMS או שיחות חינם, וכמה משחקים שפותחו על-ידי בתי חרושת לאפליקציות, מתוך תקווה שאחת מהן תביא את המכה.

הסטנדרטים של מחר

אז למה יש כל כך מעט אפליקציות חדשניות וייחודיות בעולם? אם נסתכל על עולם הדפוס, נראה שהיו צריכות לעבור יותר מ-500 שנים מהמצאת הדפוס ועד הטיפוגרפיות היפהפיות שיש לנו היום ברחבי הרשת. מפתחי מערכות ההפעלה הראשונות לא חשבו שיש צורך לשנות את האופן בו השתמשנו בגופנים, או לפחות, זה לא היה בראש סדר העדיפויות שלהם. מיצוי יכולות הטכנולוגיה, ושימוש מקורי בה, מגיעים לפעמים זמן רב אחרי שהטכנולוגיה מאפשרת אותם.

בעולם המובייל אנחנו כבר יכולים לראות מעבר איטי משפה גרפית מטאפורית, לחיפוש אחר שפות גרפיות חדשות, ייחודיות למובייל. כשיצא האייפון הראשון, השפה הגרפית בו היתה ברובה מטאפורית, כזו שמציגה חפצים מהעולם האמיתי כפי שהם, פחות או יותר. היא התאימה למשתמשים הראשונים, שחיפשו עוגן מעולמות מוכרים. אך גם בגרסאות האחרונות של מוצרי אפל, אפליקציית המחשבון מציגה טקסטורה של פלסטיק וכפתורים נפחיים, המדמים את העולם הפיזי. מכשירי האנדרואיד, אשר הצטרפו לשוק אחרי האייפון, כללו מוטיבים מופשטים יותר עבור משתמשים שכבר ראו והכירו סמארטפונים אחרים, אבל עדיין לא נעשה מאמץ מיוחד בכדי להמציא שפה גרפית ייחודית לפלטפורמה החדשה הזאת.

ה-Windows Phone, שהצטרף לשוק רק בשנתיים האחרונות, כבר עושה צעד משמעותי הרבה יותר ליצירת שפה גרפית ייחודית, אשר מתרחקת מהעולם המטאפורי המוכר. הרבה מהמשתמשים כבר בשלים לקבל ממשק שונה ממה שהורגלו עד כה.

הינמן מזכירה לנו שסטנדרטים למובייל נמצאים עדיין בפיתוח, וחסרים עוד הרבה סבבים של ניסוי וטעייה. “המובייל מציג הזדמנות להמציא דרכים חדשות לאינטראקציה בין משתמשים למידע”, אומרת הינמן. הישענות על מוצרים קיימים היא אולי נוחה וקלה יותר, אבל הרבה פחות מעניינת. הרבה שימושים הם ייחודיים למובייל, ולא אפשריים בהקשרים קודמים של דסקטופ או פרינט. אין שום סיבה לחשוב על מובייל רק ככלי תצוגה לתוכן, או רק כתרגום דיגיטלי של עיתון מודפס. יש כאן כמה גבולות מחשבתיים שאנחנו צריכים לפרוץ כדי להגיע לדבר הגדול הבא.

דור ה-M

גבולות המחשבה שלנו הרבה פעמים נעוצים בטכנולוגיות ובפלטפורמות שכבר נחשפנו אליהם, כמו דסקטופ ופרינט. אנחנו מנסים ליישם כללים שלמדנו במקום אחד, על מקום אחר. אבל קבוצת המשתמשים שנחשפים לאינטרנט רק דרך המסך הקטן של המובייל, הולכת וגדלה. אלו משתמשים שבשלים לשפה גרפית ייחודית למובייל, ולצורת מחשבה שתמצה את יכולות המכשיר. מדובר על התופעה, שמתחילה לקבל את השם ‘Mobile Only Generation’, דור ה-M.

במדינות מתפתחות (כמו הודו וניגריה), אנחנו רואים שדור ה-M, מורכב מצעירים משכילים, בעיקר גברים, שמאמצים מוקדם טכנולוגיות חדשות. אין להם מחשב בבית והמפגש הראשון שלהם עם האינטרנט הוא דרך המובייל. בשווקים מתעוררים, לתופעה יש תפקיד חשוב בפיתוח הכלכלה. בהודו, לדוגמא, דור ה-M  מורכב מאנשים שלרובם אין חשבון בנק. המובייל מאפשר להם לראשונה לבצע רכישות באמצעות הסדר מול ספקית הסלולרי.

במדינות מפותחות (כמו ארה”ב ואנגליה), התופעה דווקא כוללת בעיקר משתמשים מבוגרים, המאמצים טכנולוגיות מאוחר, ונוטים להיות בעלי הכנסה נמוכה יחסית. מאחר ויש ברשותם טלפון נייד הם נמשכים לנוחות הגלישה דרכו. אנחנו מאפיינים ומעצבים לדור הזה. דור שלא בהכרח מכיר סטנדרטים קודמים מעולם הדסקטופ. דור שאולי לא צריך את האיזכור הזה של שפה גרפית ישנה, זהו דור שבשל לקבל את הטכנולוגיה ואת מה שהיא יכולה להציע.

זה הזמן לשינוי מחשבתי

עבור כל אותם אנשים, השימוש במובייל נטמע לחלוטין בחיי היומיום. כחלק מתהליך אפיון ופיתוח אפליקציות, מציעה הינמן לעשות בדיקות שמישות לאפליקציות בקונטקסט שימוש הטבעי, ולא בתוך מעבדה. אפליקציה לניהול זמן צריכה להבדק בזמן שהמשתמש מזרז את הילדים לגן, תוך כדי שהוא לא מוצא את המפתחות לרכב ושופך על עצמו קפה. בדיקת האפליקציה בהקשר הטבעי שלה יכולה להעלות לפני השטח צרכים ושימושים שלא היינו מבחינים בהם בבדיקה סטרילית במעבדה.

בשנה האחרונה יותר ויותר קולות קוראים להקשיב לצרכים האמיתיים של משתמשי המובייל. כבר לא מדובר בצריכה של “נשנושי מידע” על הדרך, שמקבלים מעט תשומת לב. אני מתביישת לספר על כמות הפעמים שכמעט נדרסתי, כי הטלפון קיבל יותר תשומת לב מהרחוב שבו הלכתי.

הנתונים היום מדברים על כך שיותר מ-90% ממשתמשי הסמארטפונים משתמשים בהם כשהם בבית. חלק מהם תוך כדי צפיה בטלויזיה ועבודה על הלפטופ. הם רוצים לראות אתרים שלמים ומלאים, לקבל את אותם שירותים שהם היו מקבלים על הדסקטופ, ובצורה מותאמת למובייל.

רייצ’ל הינמן תעביר הרצאה וסדנה בכנס UXI Live הקרוב, שייערך ב-20-21.6 בכפר המכביה.


פוסט זה נכתב בחסות UXI Live


בריצה של היומיום, לכולנו חסר מקום שבו נוכל לעצור לרגע, לנשום, ללמוד כלים חדשים שישמשו אותנו בעבודה, לקבל השראה לשאלות שמטרידות אותנו ולפגוש חברות וחברים למקצוע. זה בדיוק מה שיצרנו בכנס UXI Live.

ביום הסדנאות, ה-20/6, תלמדו תוך כדי עבודה מעשית אישית ועם אנשי מקצוע אחרים. אין יותר תכל’ס מזה. בסוף יום הסדנאות תוכלו לבלות איתנו בחוף תל-אביב, במסיבת קוקטייל פרטית לכל משתתפי הכנס. הדרינק הראשון חינם!

ביום ההרצאות, ה-21/6, תקבלו רעיונות חדשים ומידע עדכני מחזית ה-UX בעולם, תכירו אנשים חדשים ואולי גם תזכו בפרסים. לפרטים נוספים והרשמה.


כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

2 תגובות על "שוק האפליקציות הוא המערב הפרוע החדש"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Chiefe Nette
Guest

כתבה איכותית, כן ירבו!

Chiefe Nette
Guest

כתבה איכותית, כן ירבו!

wpDiscuz

תגיות לכתבה: