למה אתם ממש רוצים שהמפתחות והמפתחים שלכם ייפגשו עם לקוחות?

תנו לי להציע לכם גישה קצת שונה בנוגע להתנהלות של חברות הייטק, ובעיקר מפתחות ומפתחים מול הלקוחות שמולם הם עובדים

מקור: Unsplash

מאת: מיקי סטריק

אילו מחשבות עוברות לכם בראש כשאתם מבקשים מהמפתחים שלכם להצטרף לשיחה עם לקוחות? "שרק לא תגיד שהפיצ'ר הזה הוא בלתי אפשרי", "אני מקווה שהוא לא יהיה חצוף", "מילה לא נכונה והוא יכול להרוס את כל מה שבנינו עם הלקוח בפגישה של 30 דקות!"… ובכן, תנו לי לשתף איתכם סיפור אישי.

בפעם הראשונה שהתבקשתי לפגוש את אחד הלקוחות שלנו, הייתי ראש צוות צעיר במחלקה קטנה. הלקוח היה חברת ביטוח ממדינה מסוימת אליה הייתי צריך להגיע, ולא הבנתי איך אני, איש פיתוח, יכול להיות רלוונטי עבורם.

מה שלא יכולתי אפילו לדמיין הוא איזו השפעה תהיה להם עבורי. אני זוכר את הרגע בו נכנסתי לחלל האופן ספייס הרחב בו מכל עבר נשקפים אלי מסכים עם ה-UI שהצוות שלי יצר – זה היה מדהים. בזמן שעבר מאז הובלתי מספר צוותים וקבוצות פיתוח ואני תמיד אוהב לתת את הדוגמה הזו בתור השראה.

בשלב הזה אתם בטח חושבים – סיפור נחמד, אבל המפתחים שלי גם ככה כבר מתלוננים שיש להם יותר מדי פגישות ואין להם זמן. חוץ מזה, מידע כל כך ישיר ובלתי אמצעי מהלקוח לא יבלבל אותם?

במילים פשוטות – מה ארוויח מלשלוח את המפתחים שלי להיפגש עם הלקוחות שלנו?

מה יוצא לי מזה?

אולי אתם צודקים. אני מתכוון, בשביל זה יש מנהלי מוצר, לא? אז נכון, אני לא חושב שזה התפקיד של המפתחים לאסוף דרישות עסקיות מהלקוחות. אבל אני בהחלט מאמין שאתם יכולים להרוויח מכך שתחשפו את המפתחים שלכם ללקוחות. וככה זה יקרה.

כתיבת קוד

כשהתחלתי לכתוב קוד, לא היה לי באמת אכפת מהלקוח שישתמש במערכת שפיתחתי. המודולים בחברה נבנו בהתאם לורטיקלים העסקיים, ולא הבנתי למה. כשאתם מתחילים לחשוב כמו הלקוחות שלכם, הפונקציונליות שלכם הופכת יותר ויותר מוכוונת לקוח, וסביר שיותר מתאימה לצרכים של הביזנס (תראו, אפילו הצלחתי לא להזכיר מיקרו-סרביסים!).

השפעה

זו הרגשה מדהימה למפתחים שלכם לראות לקוחות אמיתיים משתמשים ונהנים מהתוצרים של העבודה שלהם. אפשר לראות דוגמא קטנה לזה בהבדל בין FE ו-BE. המעורבות והמחוייבות שתקבלו מהמפתחים שלכם כאשר הם יחושו את זה, הן עצומות.

מיקוד

תעדוף משימות ימשיך להיות משימה של הפרודקט, אבל הרבה יותר קל להסביר את המניע מאחורי בחירות מסוימות כאשר המפתחים הם חלק מהתהליך. כשמפתחים משתתפים בישיבות תכנון או אפילו נוכחים בחדר בו מנוהל כרגע משבר, הם מבינים ומפנימים בצורה טובה יותר מה חשוב ומה יכול לחכות לספרינט הבא.

קיצור התהליך

במקרים מסוימים אתם צריכים נקודת מבט טכנית. קחו לדוגמא פגישה בה מדברים על דרישות מסוימות, שאם המפתחים שלכם היו בחדר הם יכלו להגיד לכם שאפשר לעשות את זה בדרך א-סינכרונית, או שהפונקציונליות הזו עלולה לגרום לבעיות בביצוע. כמובן שאתם יכולים לבדוק עם המפתחים אחר-כך, אבל למה לא לקצר את התהליך?

טוב, אז איך גורמים לזה לקרות?

הדרך לייצר את האינטראקציה הזו פשוטה יותר ממה שאתם אולי חושבים. אני אוהב לחלק פגישות לשלוש קטגוריות: On-going ,Pre-Dev ו-Post-Dev.

Pre-Dev – כולל את כל ישיבות התכנון, הצעת רעיונות וכו'. אני אוהב לבקש ממפתחים להצטרף לדיונים על פיצ'רים חדשים או הזדמנויות עם הלקוחות.

On-going – כאן מדובר על triage meetings, וצירוף לקוחות לפגישות דיילי, לישיבות צוות או אפילו לשיחות 1:1. בקבוצה שלי יזמנו ישיבות תקופתיות עם account managers המייצגים את הלקוחות, להסתנכרן על מה שהשגנו ולשתף רעיונות.

Post-Dev – כולל התמודדות עם משברים ובאגים חמורים שהלקוח נחשף אליהם, אבל גם ציון של אבני-דרך, השקה של פיצ'ר חדש בפרודקשן וכו. אתם יכולים להזמין את המפתחים שלכם לכל אחת מהפגישות האלו. לפעמים הם יתרמו מהידע שלהם, ולפעמים הם יקבלו ערך חזרה. במקרים מסוימים זה יצריך נסיעה ללקוח, ובפעמים אחרות תוכלו לעשות את זה מרחוק. כל עוד יש  תקשורת עם הלקוחות – אתם בכיוון הנכון.

שנייה לפני שמתחילים

כדאי להכין את המפתחים שלכם לפני הפגישה, בייחוד אם זו הפעם הראשונה שהם פוגשים לקוחות. אם יש נושאים רגישים, ייתכן וכדאי שתעלו אותם מראש, קחו בחשבון שהלקוחות יכולים להגיע מתרבויות שונות ושאולי המפתחים שלכם פחות מכירים את הניואנסים שלהן. נסו להסביר להם מי הם בעלי התפקידים הרלוונטיים, מה מטרת הפגישה, מה מצפים מהם לתרום לדיון ומתי. תופתעו לגלות שגם מפתחים יכולים לשקף הבנה בין-אישית עם קצת הכוונה.

נקודה נוספת חשובה לציון – ודאו שהלקוחות לא מנצלים לרעה את הקשר הישיר שיש להם למפתחים. ברגע שיש ללקוחות את הטלפון האישי של המפתחים, קל להם מאוד לשלוח הודעה ולבקש מהם לבדוק משהו "רק דקה" או לתקן באג דחוף. זה קרה למפתחים שלי לא מעט בעבר, ואם לא שמים לב זה עלול להיות צרכן זמן משמעותי. עליכם לוודא שכל התקשורת החשובה עדיין מתבצעת דרך בעלי התפקידים הרלוונטיים והתהליכים המוסכמים, כולל קביעת תהליך אסקלציה מוגדר מראש במידת הצורך.

פשוט תעשו את זה

לעודד את המפתחים שלכם להיפגש עם לקוחות יצריך מכם כנראה מאמץ.

הראו להם מה הם ירוויחו מהפגישות האלו ואיך זה יכול לתרום לחברה. הסבירו להם שזו חוויה שאי אפשר ללמוד באוניברסיטה ושהם יצטרכו לצאת מאזור הנוחות שלהם, אבל הם ילמדו כך כך הרבה מזה.
התחילו את התהליך הזה בצוות שלכם ומי יודע? אולי המפתחים שלכם יהיו שגרירים לקולגות שלהם.

הכותב הוא ראש צוות פיתוח בסטארטאפ Duda

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

3 תגובות על "למה אתם ממש רוצים שהמפתחות והמפתחים שלכם ייפגשו עם לקוחות?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יהונתן
Guest

אם לא הייתי מפתח, הייתי מסיק מהכתבה שהמפתחים הם סוג של קופים אקזוטיים שיש להסביר להם איך להתנהג במפגש עם הציוויליזציה

חחחח
Guest

לצערי הרב אתה קצת טועה… אני אינטגרטור בחברה גדולה ותתפלא שיש אצלנו הרבה אנשי פיתוח שאין להם מושג בהבנה של יחסי אנוש או תקשורת בין אישית.. הם מעולים בעבודתם.. אבל כאנשי שיח הם גרועים. הם רואים דברים בעיניים של מתכנת ולא בעיניים של משתמש קצה, לטוב ולרע.

יהונתן
Guest

אינטרגטור… אמרת הכל… בלי לפגוע, כן?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: