למה ישראל צריכה נציגות רשמית של אפל / דעה

בארבע שנים האחרונות iDIgital מנסה להביא לארץ את בשורת המק בהצלחה חלקית. הגיע זמן שישראל תקבל את אפל באופן מלא, בצורה ישירה במקביל לעבודתם של המשווקים המורשים.

עיבוד תמונה

לפני שאני מסביר בדיוק למה אני צריך להבהיר כמה דברים. אני לא גר בארץ כבר כמה שנים וזה מעמיד אותי במצב בו כל אחד יכול לטעון שאני לא מכיר ולא חווה באמת את מה שהחברה נותנת בארץ. האמת היותר נכונה היא שהחיים שלי על קו ישראל\ניו יורק נותנים לי את האפשרות להשוות בין שני השירותים ולהביע דעה די שקולה בעניין. בנוסף, כל המובע פה הוא דעתי האישית בלבד.

רקע

iDigital מוכרים בישראל בתור ‘הנציגה הרשמית של אפל בארץ’ מאז 2007. החברה הוקמה על חורבותיה של ‘ידע מחשבים ותוכנה’ הממתגֿת את עצמה במשך הארבע שנים האחרונות (די בהצלחה) בתור ‘אפל ישראל’, אבל בפועל הם מוכרים על ידי אפל כ Apple Premium reseller או בעברית – משווק מורשה מהדרגה הכי גבוהה שאפל נותנת. מצד אחד, טוב שהם פה, בביקור האחרון שלי בארץ בהחלט ראיתי יותר אנשים עם מק. מצד שני יש לכך השלכות שפוגעות בנו – הצרכנים ומה שאפל ישראל תהיה מסוגלת לתת, אף משווק לא יוכל לספק באופן מלא.

טעויות העבר

האייפון הראשון שנמכר בישראל באופן רשמי. איידיגיטל. צילום: ניוזגיק

במשך שנים יצגה את אפל בישראל חברה בשם ‘ידע מחשבים ותוכנה’. רבות אפשר לספר על החברה הזו ועל השירות הלוקה בחסר שנתנה למשתמשי אפל הכ”כ מעטים שהיו בארץ עד ל2007 ובשורת האייפון. עד ליציאת האייפון, אם הייתם שואלים את הישראלי הממוצע (ויש כאלו שמתייחסים כך לאפל עד היום), הדעה הרווחת היתה שאפל מייצרת מוצרים לעשירים שנוסעים לחול ומבזבזים כסף בלי אבחנה. אף חברה לא ממש התאמצה להביא את מוצריה של אפל באופן מלא לארץ והשירות שניתן לאלו שכן קנו היה שואף לאפס. בשורת האייפון הביאה לישראל חלון לתהליך שהתחיל בארצות הברית שש שנים קודם לכן ביציאתו של הipod הראשון. אפל קיימת כבר מתחילת שנות השמונים אבל מאז 2001 החברה הגדילה את כמות המכירות שלה בצורה ניכרת ומשתלטת על שווקים נרחבים בעולם באופן שיטתי. ידע מחשבים נכשלה ליבא את התופעה הזו לארץ.

גם לאחר 2007, כאשר iDigital כבר נכנסו לתמונה, אי אפשר להגיד שהצרכן הישראלי מקבל את מלוא השירות, התמיכה והמוצרים שאפל נותנת. המחירים גבוהים מדי, השירות הוא לא בדיוק אותו דבר והצרכן הישראלי ממשיך לחפש את המוצרים של אפל בחו”ל.

דוגמה מצויינת לכך הוא סיפורם של האייפון והאייפד. לקח למכשירים יותר מדי זמן להגיע לארץ, המחיר שלהם גבוהה מדי ובנוסף לכך מי שלא קנה בארץ לא מקבל שירות מלא והאחריות היא חלקית בלבד. אם אני קונה מחשב think-pad בארה”ב, אני יכול לגשת למעבדות המורשות בארץ ולקבל את השירות המותאם לאחריות כאילו קניתי את המוצר בארץ. לא כך הדבר עם מוצריה של אפל ובתור היותה של iDigital משווק מורשה ולא יותר, יש להם אחריות ללקוחות שלהם בלבד. בנוסף, העובדה ששלושת חברות הסלולאר היו צריכות לעמוד במשא ומתן ישיר מול אפל ולא מול iDigital מוכיחה את הבעיתיות – האמת המתגלה מהשנים האחרונות היא שהחברה המדוברת היא רק עוד משווק של אפל בארץ ולא נציגתה היחידה של אפל בארץ. העובדה שבאג היתה הראשונה ליבא iPad לארץ היא דוגמה נוספת לבעייתיות עליה אני מדבר.

עברית

ההיסטוריה של העברית באייפון היא ארוכה יותר מארבעת השנים האחרונות. מי שילך אחורה ויביט בפוסטים הראשונים של האתר יזכר בheb-dev האגדתיים, במלחמתם העיקשת של זקני הפורום נגד מכירת העברית בכסף (הסיבה שבגללה נרשמתי לפורום מלכתכילה) ,התווספות העברית המובנית במערכת ההפעלה ואחריה עבודתו האדירה של תום ציקל לחיפוי על כל הבעיות שעדיין קימות במכשיר. רמת העברית במכשירי האייפון שקולה לרמת העברית של windows95(“אשף ההגדרות”) .

אם היתה לנו נציגות רשמית של אפל בארץ היה אפשר להכיל בו צוות שכל עבודתו הוא פיתוח פתרונות לכל הבעיות הקשורות לRTL ולשפה העברית בכלל. מערכת הiOS אינה כתובה בקוד פתוח ולאף מפתח צד שלישי אין אישור מאפל לגעת במערכת ההפעלה עצמה ולכן נציגות רשמית של אפל בארץ היא הפיתרון האידיאלי בעניין.

קהילת פיתוח התוכנה הישראלית

הראש היהודי הוא דבר מיוחד זה דבר ידוע, האופי הישראלי הוא יתרון בסביבות פיתוח, גם זה ידוע. קהילת מפתחי התוכנה הישראלית היא ענקית במימדיה ולא קיימת שום מדינה בעולם עם אחוז כ”כ גבוה של מפתחים. אם היתה נציגות רשמית לאפל בארץ אשר נותנת כלים למפתחים, מביאה אותם לכנסים מקומיים ודואגת לפיתוח קשרים בין מפתחים, היינו מקבלים הרבה יותר פרוייקטים ציוניים בכל מה שקשור למוצרים של אפל. מנקודת המבט שלי, רוב המוצרים שמפותחים למכשירי האיפון בישראל הם פתרונות שיווקיים ופרסומיים ואין היום מספיק חברות שכל תפקידם הוא פיתוח תוכנה לmacOS ו iOS.

חנות אפל בניו-יורק. cc-by-Sebastian01071979. flickr

קו ישראל-שנזן

מוצרים של אפל יקרים מאד לקהל הישראלי. יותר מכך, מוצרים של אפל הנמכרים בארץ יקרים בצורה שערורייתית. למה? כי בנוסף לעובדה שאפל לא מתפשרת על המחירים שלה, מחירי המוצרים בארץ מתומחרים לפי השוק האירופאי. למחיר האירופאי נוספת בעיית היבוא ובגלל שהמשווקים של אפל בארץ רוצים גם הם להרוויח כסף אנחנו מקבלים מוצרים יקרים בעשרות אחוזים ממה שהם נמכרים בכל מקום אחר. אם היתה בארץ אפשרות לקנות ישירות מאפל (גם בתור חנות אינטרנטית, לא צריך לפתוח אף סניף של אפל סטור) היינו מקבלים אפשרות להזמין את המכשיר ישירות אלינו הביתה, בלי שום מאכר בדרך. כשקניתי את האייפון שלי בארה”ב, עשיתי את זה דרך האפ סטור, קיבלתי את המכשיר שלי בדיוור ישיר, משנזן לברוקלין תוך שבוע וקצת. בלי מתווכים, בלי חנויות בלי שיצאתי מהבית. כך צריך להיות גם בישראל.

כל זמן שהמצב הוא כזה שאנחנו צריכים לקנות את המוצרים של אפל ממשווק, המחיר של מכשירי האפל ימשיכו להיות יקרים מדי לאדם הממוצע בארץ. כל עוד המצב הוא כזה, המשווקים של אפל בארץ ימשיכו לאבד לקוחות כי ההנחה הרווחת בארץ היא שעדיף לבקש מדוד שמואל לקנות מכשיר כזה או אחר בנסיעה הבאה שלו לחו”ל מאשר לקפוץ לאחת מהחנויות שמוכרות את אותם מוצרים בארץ.

זה לא שאין מקום למשווקים. כאן בניו יורק, חוץ מאפל יש כמה וכמה חנויות שמוכרות מוצרים של אפל אבל החוסר בנציג רשמי ואפשרות לקנות ישירות מאפל מעמיד את הצרכנים במצב בו הם צריכים לבחור בין לקנות בארץ ביוקר או לקמבן אחד בעזרת דוד שמואל.

ישראל היא לא אירופה ואנשים לא מסוגלים לשלם מחירים כ”כ גבוהים. אנחנו גם לא שייכים למזרח התיכון כי יש לנו בעיה קלה עם השכנים שלנו ולכן הדרך היחידה להתאים את המוצרים של אפל לשוק הישראלי הוא לפתוח נציגות מקומית.

‘ישראל? זה לא יעבוד’

אם יש משהו שחוזר על עצמו בכל שיחה על ההבדלים בשירות שאפל מעניקה בארה”ב ללקוחותיה לעומת השירות ש”נציגתה הרשמית של אפל” בארץ מספקת אני נתקל במשפטים כמו – ‘בישראל זה בלתי אפשרי’ או ‘הלקוחות בארץ דורשים יותר מדי’ או ‘אנשים ינצלו את השירות ויתחילו לעשות קומבינות על גבי אפל’. כל אחד מהמשפטים האלו הוא טעות.

הראשון – יש מיקרוסופט בישראל, יש IBM בישראל, אינטל מנצלת את הראש הישראלי כמה שאפשר, גם אפל יכולה.

השני – אין ספק שהלקוח הישראלי הוא קשה ורוב החברות האמריקאיות יעדיפו לתת לישראלים לשווק לישראלים אבל אני בהחלט לא חושב שיש מקום לאפל סטור בארץ אלא לנציגות שתעבוד מול המשווקים המקומיים.

השלישי – אפל מעולם לא התפשרה על מחירים. מה שאתם רואים על התג זה מה שאתם משלמים, אין קומבינות, אין סידורים מאחורי הגב. יותר מכך העובדה שאין אף גוף בארץ שמעניק שירות מלא ללקוחות של אפל ולא משנה איפה הם קנו את המוצר, גורם לנו להיות הפראייר היחיד בסיפור הזה.

לסיכום, יש מקום לiDigital בשוק המקומי, בתור מה שהם כרגע, משווק מורשה. יש מקום לעוד משווקים שיגבירו את התחרות המקומית מול הצרכן. אבל החוסר בנציגות מקומית של אפל גורם לצרכן הישראלי לא לבחור במוצרים של אפל וזה עניין שיכול להשתנות.

פורסם במקור באתר iPhones.co.il

Avatar

ירון מיינר

מפתח אפליקציות Web, מהנדס מכונות ומעריץ הדוק של אפל.

הגב

10 תגובות על "למה ישראל צריכה נציגות רשמית של אפל / דעה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
עודד
Guest

צריך לזכור דבר אחד.
אפל – בדומה לסוני ועוד הרבה חברות , לא רואות בישראל כשוק, ובטח שלא כוח קניה שמצדיק הקמת סניף או שלוחה. לכן הדברים נראים ככה.
ישפאר עושים עוול לסוני כידוע, כמו שאיידיגיטל עושה לאפל.
למה? כי הם משווקים מורשים והם יכולים.

דבר שני, אין להם בלעדיות – אין דבר כזה. כנראה שאף אחד לא רוצה לקום מולם – שוב, בגלל שאין פה כוח קניה!

אמיר
Guest

עוד סיבה למה לא לקנות Apple
כרגע אנדרוייד זו הבחירה הטבעית רק שהשיווק של אפל יותר אגרסיבי אז לרוב אנשים אפילו לא מכירים את המונח. מזל שזה מקושר לגוגל.

משה
Guest

המחבר שכח לציין העובדה כי תוכנה כה חשובה של אפל כמו iWork אינה זוכה לתמיכה מימין לשמאל כמו תוכנות אפל אחרות כמו טקסטאדיט או מייל.
זוהי הזנחה שערוריייתית. שוק הכתיבה מימין לשמאל אינו רק עברית אלא גם ערבית, שוק פי כמה יותר גדול, ועוד שפות, בייחוד שהשיפור המבוקש אינו גדול במונחי תכנות.
עוד פשלה של אפל ואולי גם של אידיגיטל

משה אחר
Guest

אפל רואה את עצמה קודם כל כחברה אמריקאית, אח”כ היא מוכנה לשווק לשוק הכלכלי של אירופה שבו יש גם דרישה למוצרים שלה, ובשנה האחרונה, אפל גילתה את כח הקניה הסיני שסוף סוף זכו גם הם באייפון.
ישראל והשוק הערבי לא נחשבים ככח קניה כלכלי גדול (למרות מליארד דוברי הערבית במזה”ת שרובם לא כח צרכני), בגלל זה עד היום, אין עברית במוצרי אפל הסטנדרטיים כגון אייורק, ובזמן שלקח להם להוסיף עברית לסיסטם X(למי שעדיין זוכר), אני הספקתי לעבור לחלונות. ואני חושב שאם לא היה ביקוש לכתיבת SMS בערבית במדינות אירופה/ארה”ב, עד היום לא היה בישראל אייפון/אייפד עברי רשמי.

משה
Guest
כמה שטויות אפשר לכתוב בפוסט אחד. התחלתי להשתמש במק לפני 20 שנה, כאשר המערכת היתה במספר 7. וזו היתה מערכת עם ממשק עברי, עם מדריך בן מאות עמודים בעברית שכל קונה מחשב קיבל, ובאותו זמן הפיסי עבדו על דוס. במערכת 10.1.5 כתבתי כבר עברית ואני יכול להביא לינקים להוכחת העברית במערכת זו. באותו זמן ניתן היה לעבוד בקלאסיק עם העברית המצויינת של מערכת 9.2. אני שמח שאתה מומחה לעולם הערבי ויודע כמה הוא עני. מדינות המפרץ מלאות מועדוני משתמשי מק, וכך גם בסעודיה. גם השור הפרסי והתאילנדי כותב מימין לשמאל, ויתכן וגם השוק היפני. יש עברית במוצרי אפל הבסייסים כמו… Read more »
ירון
Guest
אין לי שום רצון להתנצח איתך אבל כמו שאתה לא רוצה שאני אקרא לדעתך שטויות בבקשה אל תקרא לדעתי כך. מכיוון שאנחנו לא מכירים אני לא יודע מה מידת השימוש שלך במק אבל גם אתה לא מכיר את מידת השימוש שלי. עשרים שנות העבודה שלך על מק הן בהחלט מוערכות אבל לי יש במחסן סולם יותר גבוה. יש הבדל של שמיים וארץ בתמיכה בעברית בין מערכות ההפעלה שאפל מייצרת (Mac-os וiOS) למערכות הפעלה של מיקרוסופט וזו עובדה קיימת ויש לי הרגשה שאם כך החלטת להגיב בעשרים שנות העבודה שלך על מק שחכת להסתכל על מצב העברית במערכות הפעלה מתחרות, לא… Read more »
ירון
Guest
משה, ישנן המון דוגמאות נוספות הקשורות להתאמת מוצרי אפל לקהל הישראלי שלא נכנסו לדעה שכתבתי. היה לי המון מה להגיד בנושא וצימצמתי את הכל לגודל שאנשים ירצו לקרוא ולא יתייאשו באמצע. בנוסף, הדעה נכתבה במקור באתר שכולו בשביל מכשירי iOS שרובם משתמשי אייפון ואייפוד טאצ׳ ולכן בחרתי להשאיר דוגמאות שמדברות לקוראי האתר. אתה בהחלט צודק בקשר לבעיות הישור לימין בתורנות של אפל וiwork היא בהחלט לא הדוגמה היחידה. משה אחר, השוק של אפל מתרחב בתאוצה די גדולה בכל רחבי העולם. הדבר ידרוש מהם להרחיב את פעילותם כדי להתאים לשווקים מקומיים. אם ניקח את מיקרוסופט כדוגמה, מדובר באותו שוק, בזמנו, כשהם… Read more »
משה
Guest

לירון,
לא כיניתי דעותיך שטויות. להיפך מה שכתבת היה מעניין ביותר.
משה אחר כתב, לדעתי, שטויות. לא נורא בכלל אם מכנים דברים במה שראוי להם. לא כתבתי גם על המסכים הכחולים, על צרות ה – dll שרודפות את משתמש הפיסי, לפחות מאז ווינדוס 95, הווירוסים ועוד שאר כולירות, ובייחוד, חווית השימוש, ההנאה להשתמש במערכת שעובדת בשבילך.
אין טעם להראות את שאר “מעלות” הווינדוס. גם האופיס המפואר התחיל בוורד שפותח במקורו למק, ועד גירסה 5.2 היה מצוין על המק.

משה
Guest

לירון,
ועוד בנושא האייוורק.
“גיור האייורק” כלומר הוספת תמיכה בכתיבה ימין לשמאל, שקיימת כבר על ידי אפל במייל ובטקסט אדיט וגם בכתיבה בספארי, אינה מסובכת, והיא עבודה של מתכנת או שניים מספר שעות, וזהו. העובדה שהיא שישנם מעבדי תמלילים שכותבים על מק מימין לשמאל כמו מלל, ניסוס, ניאו אופיס, אופן אופיס, וסימפוני.
זה לא מסובך לאפל, רק התפיסה המחשבתית התחלקה למישהו שם הצידה.
נראה לי שלחץ פוליטי !!! על סטיב ג’ובס, מצד יהדות ארה”ב, דרך גופים כמו אייפק, והיהודים הדתיים שכתיבה מימין לשמאל חשובה עבורם, יכולה או תוכל להניב פירות.
אני מקווה, ואולי אתה שחי גם שם תוכל לתרום לכך באמצעות קשריך האפשריים.

KE3
Guest

הכותרת לא צריכה להיות “למה ישראל צריכה נציגות רשמית של אפל”, אלא “למה אפל צריכה נציגות רשמית בישראל”. ישראל צריכה צבא טוב וכלכלה חזקה, לא סניף של אפל.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: