אקזיט ישראלי של 15 מיליארד דולר – איך זה קרה ולמה דווקא מובילאיי?

מה עומד מאחורי האקזיט הגדול שידע ההייטק הישראלי? למה בחרה אינטל דווקא במובילאיי וכיצד הגיע סכום העסקה ל-15 מיליארד דולר?

מובילאיי (Mobileye) הישראלית נחשבת לאחת מהחברות המתמחות בתחום הרכב האוטונומי ובין המתקדמות והטובות בעולם, שזיהתה את הפוטנציאל בתחום הרכב האוטונומי בשלב מוקדם והצליחה לבסס עצמה כמובילה טכנולוגית בתעשייה העולמית. מכאן כאמור, ההודעה כי החברה תרכש במסגרת העסקה הגדולה ביותר שידע תחום ההייטק בישראל לא תפסה אף אחד בהפתעה גמורה, אם כי רבים תוהים מדוע דווקא אינטל וכיצד נקבע שווי העסקה על סכום של 15 מיליארד דולר?

כפי שראינו גם בניתוח שביצענו על חברת מובילאיי בחודש ספטמבר 2016 – כחברה עצמאית, יש למובילאיי בכל העת קושי להתחרות בחברות גלובאליות בתעשיית הרכבים האוטונומיים. חברות כדוגמת גוגל, עם פרוייקט ה- Waymo וטסלה, מוציאות סכומי עתק על מחקר ופיתוח בסכומים גבוהים משמעותית מאלה העומדים לרשות מובילאיי, וזאת במקביל לרכישת סטרטאפים העוסקים בתחום. השקעות אלה עשויות בבוא היום לסגור את הפער הטכנולוגי בין החברות הגלובאליות לטכנולוגיה שפיתחה חברת מובילאיי מאז שנת 1999.

מדוע אינטל רכשה את מובילאיי?

לאחר סיום שיתוף הפעולה עם טסלה, ביוני 2016 החלה חברת מובילאיי בשיתוף פעולה עם חברת אינטל וקבוצת BMW במטרה לפתח יחד טכנולוגיה מתקדמת שתאפשר נהיגה ברכבים בעלי רמת אוטונומיה חלקית ואף מלאה, כאשר הטכנולוגיה תוכל להיות מוצעת לשחקניות נוספות בשוק הרכב. מובילאיי החלה בשיתופי פעולה נוספים גם עם חברת Delphi, במטרה ליצור ערכת הסבה של רכבים “רגילים” לרכבים אוטונומיים, אליו הצטרפה אינטל בחודשים האחרונים. ושיתוף פעולה נוסף עם חברת GM, לשכלול טכנולוגיות מיפוי וניטור אלמנטים שונים בדרך במטרה להבין טוב יותר את סביבת הרכב והנהג. זאת בנוסף לחוזים רבים עם יצרניות רכב שונות ברחבי העולם.

אינטל החלה בשיתופי הפעולה עם מובילאיי בידיעה שמדובר בחברה חלוצה בתחום, מוערכת בתעשייה, בעלת ניסיון רב, קהל לקוחות ומאגר מידע רחב היקף שנאסף לאורך שנות פעילות החברה זאת נוסף להיכרות של מובילאיי עם יצרניות רכב רבות איתן עבדה החברה לאורך השנים. צליחת ההיכרות והעבודה המשותפת הניעו את החברות לקראת הרכישה המדוברת.

למה אינטל נכנסה לעולם המכוניות האוטונומיות?

אינטל נחשבת לענקית טכנולוגית ותיקה שמחזיקה בעשרות אלפי מהנדסים, חברה המפעילה פסי ייצור ומפעלים ברחבי העולם, שמוצריה (ומעבדיה) נמצאים במרבית משקי הבית בעולם.

ענקית הטכנולוגיה האמריקאית ביצעה כאן רכישה אסטרטגית ואמיצה שמצביעה על שינוי כיוון בחשיבה העתידית של החברה. לאחר שזו פספסה את ההזדמנות להוביל את שוק מעבדי הטלפונים הסלולריים, רכישת מובילאיי מעלה את אינטל ממעמד של שחקן שניוני בשוק הרכבים האוטונומיים, לאחד השחקנים הבולטים בתעשיית הרכב האוטונומי, לפי אינטל, בשנת 2030 פוטנציאל שוק הרכב על כל נדבכיו מוערך בכ-70 מיליארד דולר.

אינטל מבינה שהטכנולוגיה שפיתחה מובילאיי יכולה להוות מקפצה משמעותית לחברה והחבירה הזו תקח אותה עשרות צעדים קדימה. יחד, תוכלנה החברות לשלב ולחזק את מחלקות המחקר והפיתוח בתחום הרכב ואף להעלות את ביצועי המערכות באמצעות קוסטומיזציה של המעבדים למערכות מובילאיי וכדומה. בנוסף, אינטל יכולה לשלב בעתיד את מערכות מובילאיי בעולמות נוספים בהם היא פעילה וטרם נהנו מכל מה שיש לטכנולוגית הראייה הממוחשבת להציע בין אם IoT, רחפנים ועוד.

האנשים מאחורי מובילאיי הישראלית

איך הגיעו ל-15 מיליארד דולר?

מובילאיי נסחרת לפי שווי של 10.5 מיליארד דולר. אינטל תשלם בעבור החברה 15.3 מיליארד דולר (שהם בפועל 14.7, בניכוי שווי קופת המזומנים של מובילאיי). נראה כי הסיבה לתוספת הפרמיה שמשלמת אינטל על שווי החברה בשוק נעוצה בכך שלאחר שיתוף הפעולה בין החברות אינטל חשופה לתחומים ואסטרטגיות פנימיות, היא מודעת לאופן בו מובילאיי רואה את השוק ומאמינה במסלול בו החברה מתנהלת. אינטל מסתכלת על מובילאיי כחברת טכנולוגיה ולא כחברת קונסיומר, היא לומדת מטעויות העבר (פספוס שוק מעבדי הסלולר) וברכישה זו היא מקדימה את השוק, היא מבינה שיש למובילאיי קשרים מסחריים מול יצרניות רכב רבות שאינטל יכולה לנצל לצרכיה. חישוב מצרפי של גורמים אלה הביאו את אינטל להעריך למובילאיי שווי שוק גבוה ב-46% מזה שרואה השוק כיום.

ומה בדבר זוית הראיה הישראלית?

אז נכון, מרגע אישור העסקה על ידי כלל הגורמים, חברת מובילאיי כבר לא תהיה חברה ישראלית. אבל ישראל עודנה משחקת תפקיד משמעותי באסטרטגיה של חברת אינטל שחלק נכבד ממשקלה של החברה נעוץ ממש פה בארץ ובפעילות של החברה שתשאר כאן. הפיתוחים של אינטל בישראל בצירוף החיזוק והביסוס שלה בעולם הרכב האוטונומי כקורפורייט אמריקאי גדול עם בסיס ישראלי משמרים את מעמדה של ישראל כמובילה בעולם הטכנולוגי, אם כי לא בהכרח כאומת הסטארטאפ.

מנקודת מבטה של מובילאיי, רכישת החברה על ידי אינטל היא הצעד שסוגר את הפער אל מול השחקניות הגלובליות בתעשיית המכוניות האוטונומיות. מובילאיי הצליחה הן ברמה הטכנולוגית והן ברמה הניהולית בכך שלא נפלה למלכודת אליה נפלו חברות כדוגמת נוקיה ובלקברי, אשר סמכו יתר על המידה על הטכנולוגיה שלהן ועל כן ירדו מגדולתן, וכחברה עם מוצרי תוכנה ראשונים במעלה, השתלבותה באינטל, חברת חומרה נראית כמו הצעד הנכון ביותר.

בני חקק

הכותב מנהל מחלקת המודיעין העסקי של Geektime, לשעבר יועץ כלכלי בכיר ב-EY, מנכ"ל אגודת הסטודנטים בטכניון, יו"ר דירקטוריון חברת "מכלול" בע"מ, מורה ומחנך. בהכשרתו מהנדס תעשייה וניהול, בוגר הטכניון.

הגב

8 Comments on "אקזיט ישראלי של 15 מיליארד דולר – איך זה קרה ולמה דווקא מובילאיי?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
יזם
Guest

וואו כל הכבוד שפו

איתמר
Guest

אבל יש להם חרא של מערכת.. אחרי שימוש של שבועיים באוטו נגשתי לחברת הביטוח ודרשתי להסיר את המובליי הזאת עם כל הציפצופים שלה. היא הייתה מצפצפת על כל דבר. זה היה סיוט לנהוג עם כל הציפצופים האלה.

שוקרון
Guest

מה הקשר למערכת. מדובר כאן על רכב אוטונומי.

נו באמת
Guest

אם המערכת מצפצפת לך, זה כי אתה חרא של נהג.
עובר נתיבים בלי לאותת? מתקרב מדי למכונית שלפניך?

אתה חרא של נהג.
ואחרי ההסרה אתה גם חרא של נהג שחסרה לו מעטפת בטיחות.

אני מאחל לעצמי שלא ננהג לעולם על אותו כביש.

ארי
Guest

תכלס זה לא “אקזיט” וזה לא “סטארטאפ” זו חברה מבוססת עם שווי שוק של 10 מליארד (!) שנמכרת לחברת ענק

משהאושה
Guest

נמכרו בנזיד עדשים..

ביריה
Guest

סליחה להרוס לנו את החגיגה ולהחזירכם למציאות – לא היה אקזיט! זו הסחת דעת מבית היוצר של שלטון פשע, לא הצליחו ההצתות, זליגות, פיגועים, חיסולים – מוכרים אותנו לאינטל שחייבת בלי קשר “לקשירת קשר” מליארדים מס…

FlipLop
Guest

הכתבה לא מדויקת. קודם כל מוביילאיי מוכרת חומרה. הצ’יפ שלה עם כל הסטאק מעליו זה מה שטסלה וחברות אחרות קנו.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: