מהו תפקיד ה-DevRel והאם אתם צריכים אותו בחברה שלכם

הביקוש למפתחים והפריחה בחברות שמציעות תוכנות ושירותים למפתחים גרמו לפריחה של מקצוע חדש DevRel, מנהלות ומנהלי קשרי מפתחים. מה הם עושים בפועל ואילו חברות צריכות אותם?

מקור: Unsplash

מאת ראביב גורטנשטיין

אחד הדברים שחברות רבות עושות על מנת למשוך עובדים פוטנציאליים הוא לייחצן את ימי הכיף, המתנות וברז הבירה במשרד. אבל אם שואלים מפתחות ומפתחים מה באמת מעניין אותם לדעת על החברה, סביר להניח שרובם ידברו על  הטכנולוגיות שהחברה משתמשת בהן, האתגרים המקצועיים שהעובדים בה מתמודדים איתם, התרבות הארגונית וכו. בשנים האחרונות יותר ויותר חברות מבינות את זה ולכן מגייסות אנשי DevRel שעוזרים להם לעשות בדיוק זאת – לשתף את הידע המקצועי הזה החוצה. אבל עדיין חברות רבות לא יודעות בדיוק מה זה DevRel, איך ״לאכול״ את המקצוע הזה, ולא מבדילות בין סוגי ה-DevRels השונים. האם זה חלק ממחלקת הפיתוח? שיווק? אולי בכלל כחלק מצוות הגיוס? אז בואו נעשה סדר.

מה זה בכלל DevRel?

ניהול קשרי מפתחים, או באנגלית Developer Relations Manager (ובקצרה, וכפי שמקובל – DevRel), זאת בעצם מטרייה של מקצועות, שיכולים להיות די שונים זה מזה, אך יש כמובן מכנה משותף והוא שכל ה-DevRels מהווים חוליה המקשרת בין החברה, הארגון, לבין קהילות המפתחים שמחוצה לה. קיימים שלושה סוגים עיקריים של DevRels.

Developer Advocate – הם יהיו אנשים טכנולוגיים, לרוב מפתחים. התפקיד נמצא בדרך כלל בחברות בהן המשתמשים של המוצר הם מפתחים: המוצר עצמו והביזנס של החברה, מיועד למפתחים. ה-Developer Advocate הם אלו שנפגשים עם המשתמשים – הם מעבירים דמואים או live coding ל״יוזרים״, המפתחים מחוץ לארגון שמשתמשים במוצר. הם גם מעורבבים בקהילה ברמה הטכנית, אוספים פידבקים ״מהשטח״ על המוצר, ומחזירים את הפידבקים חזרה למפתחים בתוך החברה על מנת להמשיך ולשפר את המוצר.

Technical Ambassadors – ידוע גם כ-Developer Evangelists. גם הם אנשים טכנולוגיים שנמצאים בחברות בהן המשתמשים של המוצר הם מפתחים, כמו ה-Developer Advocate. ההבדל הוא שהם לרוב פונים לקהל יעד רחב יותר – הם הולכים ומדברים בכנסים ומיטאפים, מספרים על המוצר ומקדמים אותו, את יתרונותיו ואת יכולותיו, ו״משווקים״ אותו לקהל היעד, אבל מהפן המקצועי.

Technical Community Manager – הם ה”לא טכנולוגיים” בחבורה (למרות שהם יכולים להיות), אבל בכל מקרה הם חייבים לאהוב ולהיות מחוברים לטכנולוגיה. הם נמצאים בכל מיני חברות ולא רק באלה העוסקות בפיתוח כלים למפתחים ולרוב יושבים תחת מחלקת הפיתוח. הם אחראים להוציא החוצה את האתגרים הטכנולוגיים שהחברות מתמודדות איתם, ולשתף את הידע המקצועי שנצבר אצלן עם קהילת ה-R&D.

הסוג השלישי, ה-Technical Community Manager, הוא כנראה הסוג שהכי רלוונטי לכולם – חברות ועובדים, והוא זה שידע להעביר את המסרים הטכנולוגיים של החברה בצורה מקצועית. אחד הדברים המרכזיים שהן והם עושים לקידום מטרה זו, הוא לעזור לנשות ואנשי המחקר והפיתוח בחברה לשתף את הידע המקצועי שלהם דרך מיטאפים, הרצאות, נוכחות בכנסים מקצועיים, כתיבת בלוגים טכנולוגיים ועוד. המטרה של DevRel, המשמש מנהל קהילה היא, קודם כל, שיתוף הידע המקצועי, כמו למשל האתגרים הטכנולוגיים שהחברה נתקלת בהם ואיך הם נפתרו. שיתוף מהידע והניסיון הם מאבני הבניין של עולם המחקר והפיתוח.

דבר נוסף שה-DevRel מנהל הקהילה עושה, ומהווה יתרון לארגון ולעובדים בו, היא העבודה עם נשות ואנשי המחקר והפיתוח על הברנד האישי שלהם. לא מספיק שאותם אנשי R&D מעוניינים לכתוב בלוג או לדבר במיטאפ – צריך שהם ידעו לעשות זאת נכון. איש ה-DevRel עובד איתם על אותן הרצאות או מאמרים, מלווה ומנהל את התהליך ונותן לנשות ואנשי ה-R&D את כל הכלים על מנת שיצליחו במשימה. הוא מראה, למשל, מה החשיבות של נוכחות ברשתות החברתיות, איך הופכים להיות מובילי דעה, עוזר להתקבל כדוברים בכנסים ועוד.

פעילויות אלו – שיתוף הידע החוצה ובניית הברנד האישי של אנשי ה-R&D – יעיל ותורם לעובד – אבל תתפלאו – גם לחברה. לעובדים הדבר תורם בפיתוח האישי שלהם, שכן הארגון משקיע המון זמן ומשאבים למטרה זו, ונותן להם את הכלים וההזדמנויות השונות לעשות זאת. לחברה הדבר תורם במאמצי גיוס ושימור העובדים, שכן עובדים שמרגישים מוערכים ירצו להשקיע יותר ולהישאר בארגון יותר זמן, ואף ימליצו על החברה למכרים שלהם. הדבר נותן לחברה דרך נוספת ״לשווק״ את עצמה כמקום הנכון לעבוד בו מבחינת מקצועית – הקהל נחשף לאתגרים שיש לחברה להציע, לטכנולוגיות בהן היא עושה שימוש ולעובדים הקיימים מהם ניתן להמשיך ללמוד להתפתח.

לא לכולן

יחד עם זאת, לא כל חברה צריכה או יכולה שתהיה אצלה פונקציית DevRel. חברות שבהן המוצר עצמו  מיועד לאנשי פיתוח, כנראה יהיו חייבות DevRel בשלב כזה או אחר. אבל כל סוגי החברות הטכנולוגיות יכולות להיעזר בתפקיד ה-DevRel על מנת לשתף את הידע המקצועי שנצבר אצלן, בהנחה ואכן יש להן מספיק אתגרים טכנולוגיים וידע מקצועי לשתף החוצה.

חברה שמחליטה להיכנס לעולם זה, יכולה להתחיל לעשות זאת בשלבים – היא יכולה לעבוד עם המפתחות והמפתחים על הרצאות ובלוגים, אפילו חד פעמיים, ולהתקדם משם. אפשר להיעזר בתחילה בעובדים הקיימים בחברה, מעין ״תפקיד נוסף״ למפתח, שייקח את התחום הזה. אותו מפתח חייב להיות אדם שאוהב לעמוד מול קהל, לכתוב, להבין את חשיבות הקהילות ולהיות ״איש של אנשים״. חשוב להבין שהחברה חייבת לעזור לאותו מפתח בלוגיסטיקה הכרוכה בנושא וכן היא חייבת להבין שמדובר בפתרון זמני בלבד. מצד שני, זאת יכולה להיות אפשרות לגדל DevRel מקצועי מבפנים.

ברגע שהחברה תראה את האימפקט שיש לפונקציית DevRel, בהגברת המיתוג המקצועי של החברה, הגיוס והשימור, היא תבין את היתרון של פונקציה זאת לכל הצדדים, והדרך לגיוס DevRel במשרה מלאה תהיה סלולה.

הכותב הוא DevRel בחברת ריסקיפייד

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

5 תגובות על "מהו תפקיד ה-DevRel והאם אתם צריכים אותו בחברה שלכם"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מפתח
Guest

למה אנשים ממציאים לעצמם מקצוע רק כדי להגיד שהם עובדים בהיי טק או לנפח לעצמם משכורת. שילוב של כוח אדם עם שיווק. כביסת המילים הזו, לא מרשימה אף אחד חוץ ממנהלים שאין להם מושג

דוכיפת
Guest

לקחת לי את המילים מהמקלדת.

הממ
Guest

ואז גם הולכים לעשות על זה כתבה כדי לבסס את התפקיד המומצא ולהפוך אותו לאמיתי

דוכיפת
Guest

זה מרגיש בזמן האחרון שכל שני וחמישי יוצא תפקיד חדש עם שם מפוצץ..
בפועל אני ה IT עדיין עושים את מה שעשו לפני כן ואנשי הפיתוח גם הם. ועדיין המשכורת שלנו לא הגיעה לסכומים שאתם מציגים בכתבות האלו..
אני עם 17 שנה ניסיון בתחום יש לי ידע בתוכנה ותמיכה טכנית בכל הרמות ועדיין לא מצאתי מקום שמוכן לשלם על הידע שלי.. כל אחד מחפש עובד שיודע הכל אבל מוכן לשלם כמו לילד שעכשיו השתחרר.

nope
Guest

נשמע שתוכל בהשקעה יחסית נמוכה לעבור לתפקיד כDevOps, Field Engineer ודומיהם

wpDiscuz

תגיות לכתבה: