מדוע אנחנו ישנים יותר טוב כשקר?

נכון שיותר קשה לכם לצאת מהמיטה בבוקר קר? מדוע יותר כיף לישון בלילה קר? כמה טיפים מעניינים לאלו שישנים טוב בלילה, ולאלו שפחות.

מקור: flickr, cc-by-dannyelbrazil

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מוכיחים כי אנחנו ישנים הרבה יותר טוב בלילה קר מאשר בימים חמים. הסיבה העיקרית לכך תלוייה דווקא בתרמוסטט הפנימי של הגוף, אשר בטמפרטורה מעט קרירה נותן לגופנו להירדם במהירות ובנעימות.

עצות רגילות לשינת לילה טובה ורגועה, כוללות בדרך כלל הימנעות מקפאין, היצמדות ללוח זמנים קבוע ושתיית כוס חלב חם. אך מסתבר כי גם טמפרטורת חדר קרירה במידה נכונה יכולה לשחק תפקיד מכריע באיכות השינה שלנו.

אל תשכחו לגרוב גרביים

לפי המחקרים האחרונים, נמצא כי הטמפרטורה האופטימלית לשינה טובה היא קרירה במקצת, ונעה בין 15 ל-20 מעלות צלזיוס. בפועל, מדובר למעשה במערכת פנימית של הגוף לויסות חום ומסתבר כי מערכת הפצת החום בגוף שלנו קשורה מאוד למחזורי השינה שלנו. רק כדי לסבר את האזניים, אפילו מצב שכיבה מגביר את הישנוניות שלנו באמצעות פיזור חום בגוף שלנו, מהליבה אל שאר הגוף וכאשר אנו ישנים, הטמפרטורה הפנימית בגוף שלנו למעשה יורדת אל הרמה הנמוכה ביותר, בדרך כלל כארבע שעות לאחר שנרדמנו.

החוקרים טוענים כי חדר שינה קריר מחקה את הירידה הטבעית בטמפרטורה של הגוף, ולכן הוא מועיל ביותר למהלך השינה. זו גם הסיבה שאמבטיה חמה 90-120 דקות לפני השינה יכולה גם כן לעזור לנו לישון. היא מגבירה את טמפרטורת הליבה של הגוף שלנו, ולכן לפתע, כאשר אנו יוצאים מן האמבטיה, זה מאותת לגוף שלנו שאנו מוכנים לשינה.

באופן אירוני למדי, למרות שחדר קריר עשוי לעזור לנו לישון יותר טוב, ידיים ורגליים קרות יגרמו לנו לישון פחות טוב בהרבה. זאת מפני שזרימת הדם בגוף שלנו היא שיטה בסיסית להפצת חום בצורה אחידה בכל גופנו. גפיים קרות יכולות להוות סימן לזרימת דם לקוייה, הנגרמת כתוצאה מחוסר שינה. הפתרון לכך פשוט: שינה עם גרביים חמות, או הנחת בקבוק מים חמים על יד הרגליים שלנו.

טיפים נוספים לשינת מלכים

מצאו כי הימנעות מחטיפים לפני שינה, המכילים בעיקר דגנים וסוכרים, מעלים את איכות השינה. הסיבה לכך היא העלאת רמת הסוכר בדם ועיכוב השינה. מאוחר יותר, כאשר רמת הסוכר בדם יורדת נמוך ונוצר מצב של היפוגליקמיה, ייתכן שתתעוררו ויהיה לכם קשה  לשוב ולהירדם.

כמו כן, שינה בחושך מוחלט היא מומלצת ביותר, מכיוון ששמץ קטן של אור בחדר יכול לשבש את הייצור של ההורמונים מלטונין וסרוטונין על ידי בלוטת האצטרובל, ושיבוש ה”שעון הביולוגי” וקצב היממה שלו. לעומת זאת, אכילה של חטיפים עתירי חלבונים כמה שעות לפני השינה, תספק לגוף את המרכיבים הדרושים לייצור מלטונין וסרוטונין במהלך השינה.

טיפ אחרון שרובינו לא ממש מבצעים, הוא להשתדל ללכת לישון מוקדם ככל האפשר, מכיוון שלפי המחקרים, רוב המערכות הגופניות שלנו נוטות לבצע את הטעינה וההתאוששות שלהן בין השעות 11 ל-1 בלילה.

ניתן להבין, כי שינה טובה היא לא רק מנת חלקם של המובטלים מבינינו, אלא גם תלוייה במגוון גורמים נוספים כגון טמפרטורת החדר, תזונה נכונה והקפדה על שינה קבועה ומאוזנת. מחקרים מוכיחים כי שינה לקויה עלולה לגרום למצבים לא נעימים כגון דיכאון, חרדה ואף נזקים מוחיים בעוד שינה טובה יכולה להגביר את הפרודוקטיביות שלנו במהלך היום באופן משמעותי ולהוות תחליף בריא יותר לכוס הקפה הנצחית. אז איזו אפשרות אתם מעדיפים?

אבישי בר

מנהל מוצר. מפתח Web ו-React Native, חולה גאדג'טים, הולך נגד הזרם ואוהב את כל מה שקשור לגוגל, לאנדרואיד ולקוד פתוח. עיסוקו העיקרי הוא לפרק לחלקים כל צעצוע חדש שמגיע למשרד ואז לכתוב עליו מדריך.

הגב

2 תגובות על "מדוע אנחנו ישנים יותר טוב כשקר?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Roee Bezalel
Guest

"לבצע אמבטיה"? בחייאת. קצת עברית…

Keren Perounov
Guest

אז זה למה אני נרדמת רק כשהתריסים למטה והחדר ב-21 מעלות :)

wpDiscuz

תגיות לכתבה: