מתכנתים ממאדים, מעצבים מנגה – למה לא מספיק להיות רק מתכנת?

במידה ואתם רוצים לייצר מוצר מנצח, כדאי מאוד שהמתכנתים שלכם יכירו את עבודת המעצבים ולהפך. זו הסיבה

shutterstock two minds

הפוסט נכתב על ידי אלון ג’משידה, ראש המחלקה לעיצוב גרפי למדיה אינטראקטיבית בסטודיו 6B

העולם שלנו עובר שינויים ותמורות בקצב שאינו סביר לקליטה בחושינו הרגילים, סף הסבלנות מתקצר, רמת ההעמקה מתרדדת (מתי לאחרונה עברתם לעמוד 2 או 3 בגוגל?) והיכולת לקלוט את כל המסרים בהם אנו מופצצים מדי רגע ולסנן מתוכם את העיקר מן התפל הופכת למטלה שמצריכה המון זמן ואנרגיה.

יותר ויותר אנשים מתלוננים על הפרעות קשב ואם היה הדבר נדיר בעבר, היום הוא מקובל ואף הגיוני, כי מי באמת יכול לקלוט את כמות האינפורמציה הזו בלי לפתח איזו הפרעה?

ריבוי הערוצים, האפשרויות והחוויות אותן אנו חווים, הופכים את החיים לזיפזופ תזזיתי של מקטעים ודילוגים בלי יכולת לחבר תמיד את הכל למסר אחיד.

איך זה קשור לעיצוב?

את התשובה תמצאו במשתמש.

מיהו המשתמש של היום? אדם חסר סבלנות שרוצה את הכל כאן ועכשיו.

בכל שבוע יש טרנד חדש, רשתות חברתיות חדשות, אתרים, אפליקציות ויישומים, שדרוגי מערכות הפעלה ועוד ועוד, שהופכים את ההסתגלות לדברים חדשים ואת חוסר ההעמקה למאפיין הבולט של תקופתנו.

מה מעניין את המשתמש שלנו? (אתכם ואותי)

דווקא בעידן מורכב שכזה, הפשטות הופכת את החיים לקלים יותר ולכן מוצרים פשוטים יותר להפעלה יהיו נגישים לאוכלוסיות רחבות.

נניח שאנחנו מגיעים לרשת גלידריות בוטיק עם 36 טעמים – ייקח לנו 20 דקות לפחות לטעום ולהחליט מה אנחנו רוצים, וגם אחרי שנבחר את 2 הכדורים שלנו, נציץ בחלון הגלידות ונצטער שלא לקחנו איזה טעם מוטרף. הבחירות שלנו מהולות תמיד בצער כי מתוך 36 טעמים בחרנו 2, אבל ויתרנו על 34 אחרים.

לעומת זאת בגלידריה פשוטה של שוקו, וניל ותות – תמיד ניקח משהו ונהיה מרוצים ממנו – כי הויתור שלנו היה קל. זוהי למשל הסיבה שבאייפון יש כפתור אחד מרכזי שמחזיר אותנו הביתה בלי לחפש את הפירורים שמישהו אחר השאיר. המשתמש של היום רוצה פשטות (בשימוש) ורוצה עיצוב “סקסי”. כל השאר ממש משני.

הבחירה שלנו ברכב שלנו היא בחירה עיצובית: פחות מעניין אותנו מה יש מתחת למכסה המנוע – העיקר שיעבוד. אבל כן חשוב לנו שהרכב שלנו ייראה טוב (ואנחנו נראה יותר טוב בעזרתו), שמכונת הקפה או המיקסר יפארו לנו את המטבח ושלא נסתבך איתם, ושהאפליקציות והאתרים בהם אנחנו משוטטים יהיו אינטואיטיביים, אופנתיים, קלים לתפעול ושיתנו לנו תחושת השגיות וניצחון (וואו איזה קל היה להזמין מונית – אני הולך לספר על זה לכולם).

למה מתכנתים הם ממאדים ומעצבים מנגה?

מתכנתים ומפתחים מעוניינים למצוא את הפיתרון הלוגי והטכני לאתגרים העומדים מולם, באופן היעיל ביותר ובלעדיהם שום דבר לא היה עובד.

מעצבים לעומת זאת רוצים לרגש את המשתמשים. את כל המשתמשים. וכשאני אומר לרגש אני לא מתכוון לעצבן, אלא לגרום לחיוך – כל איש מכירות יודע שאם הלקוח שלו מחייך – המכירה נעשתה, וכל השאר זה עניין של מחיר. מעצבים לעומת זאת פחות מעוניינים במה שנמצא מתחת למכסה המנוע, או בקוד לצורך העניין, ורק רוצים שזה “יעבוד כמו שצריך”.

שני הצדדים צריכים לכבד כל אחד את היכולות של רעהו ובאותה נשימה לגעת באותו מקום ולהתנסות בו מתוך ניסיון להבין טוב יותר אחד את השני ובסופו של דבר להביא לשיתוף פעולה אפקטיבי יותר.

מתכנת שיעבוד עם מעצבים ויתנסה בעצמו בתהליך של עיצוב יתרום לפיתוח של מוצר במספר אופנים:

  • הבנה טובה יותר של התהליכים ומתודולוגיית העבודה בעיצוב המוצר.
  • מתן של מענה מדוייק יותר לבריף קריאטיבי ולצרכי המעצב.
  • התאמה טובה יותר של התפיסה הכללית בפיתוח מוצר למשתמשים.
  • קיצור של משך הזמן הדרוש להשקת המוצר.
  • השקה של גירסא אופטימלית יותר של המוצר.

מהצד השני, מעצב העובד עם מתכנתים שיתנסה בתכנות יתרום לפיתוח המוצר באופן דומה:

  • מענה טוב יותר לצרכים של מתכנת.
  • הבנה של השדה בו הוא פועל תוך התחשבות באפשרויות הטכנולוגיות.
  • התוצרים העיצוביים יהיו מוכנים יותר לפיתוח ומותאמים יותר למדיה הרלוונטית.
  • קיצור זמן ההשקה.

אין הכוונה להחליף זה את זה אלא להבין טוב יותר את התהליכים והמתודולוגיה בהם פועלים שני הצדדים בכל מוצר אינטראקטיבי, כדאי שתהיה קודם לכן אינטראקציה מוצלחת בין יוצריו.

כשדובר אנגלית מגיע לסין (או סיני למדינה דוברת אנגלית) – לאף אחד מהם אין מושג על שפתו של השני. קומדיית המצבים האפשרית בסיטואציה כזו ברורה לכולם, או גרוע מזה – הטרגדיה הפוטנציאלית הטמונה כאן. מספיק שלכל אחד יהיה אוצר של 10 מילים כדי ליצור מהפך בחוויה שיעבור כל אחד (תודה, בבקשה, סליחה, איפה, מתי, כמה, מה, מי…)

היכן הם נפגשים?

מי שמכיר קצת את השכונה שלנו (מערכת השמש) יודע שכוכב נגה נמצא מלפנינו וכוכב מאדים מאחרינו, שניהם נפגשים באמצע, על כדור הארץ.

קרדיט תמונה: two ways of thinking via shutterstock

 

הכתבה בחסות סטודיו 6B

פיתוח של מוצרי תוכנה אינטראקטיביים דורש שיתוף פעולה בין גורמים שונים בחברה.
תחום העיצוב הוא אחד הגורמים המרכזיים כיום במכירת מוצרי תוכנה אינטראקטיביים וההתייחסות אליו צריכה לקבל חיזוק מכל המעורבים בפרוייקט.
בית הספר לעיצוב סטודיו 6B, במסגרת המחלקה ללימודי המשך 6B PRO מציע קורס שעונה על הצרכים הללו בדיוק - השתלמות בעיצוב התומכת בתהליכים ובפיתוח לפרוייקטים ומוצרים בחברה.
מטרת הקורס היא להבין מהו עיצוב מדוייק ומהן ההחלטות המובילות לעיצוב מסויים, לייעל את הקשר בין הצוותים והעובדים על פרוייקט בודד ואף על פרוייקטי רוחב חוצי ארגון.
לפרטים נוספים והרשמה הקליקו כאן.

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

10 תגובות על "מתכנתים ממאדים, מעצבים מנגה – למה לא מספיק להיות רק מתכנת?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
גל צחייק
Guest

יש בעולם האינטרנט משרת ביניים שנקראת מקודד (שאמור להבין את שני הצדדים)
או בסוגים אחרים של פיתוח מדובר בפיתוח ui\ux שצריך להבין בעיצוב, המפתחים ה״כבדים״ צריכים אולי ללמוד ״לעצב״ את הקוד של עצמם בשביל שמתכנתים אחרים יבינו אותם אבל לא בהכרח מעבר לזה.

יוחאי
Guest

כעקרון מסכים עם הכתבה, יחד עם זאת, הפיתוח עדיין הרבה יותר חשוב.

הפונקציונאליות הרבה יותר חשובה, העיצוב הוא עוד תבלין.
הרבה מאוד מעצבים בטוחים שאתר או אפליקציה הצליחו אך ורק בזכות העיצוב , האמת מאוד רחוקה מכך.

אפשר להסתדר עם עיצוב בינוני ופונקציונאליות מלאה, עשירה, עובדת ונטולת באגים.
בניגוד לכך, עם מוקאפים, יפים ככל שיהיו, ללא פונקציונאליות – אין מה לעשות.

אלון ג'משידה
Guest

שלום למגיבים
התגובות צפויות, בעיקר ממי שעוסק בפיתוח-נושא הכתבה לא היה התנצחות בין שני הצדדים אלא להבין שכל צד צריך גם להתנסות ולהבין את הצד השני.
זה כמו שתגידו שאין כמו אמא והיא יותר חשובה מאבא-אבל אם היו רק נשים בעולם, לא היו ילדים…

חרטה
Guest

חרטה עצבנית

אלעד
Guest

כמי שעוסק בפיתוח FED הרבה זמן ולאחרונה נכנס לתחום משחקי ה2d אני יכול להגיד שעבודת העיצוב היא יותר חשובה ויותר קשה. הקוד הוא רק הדבק של אובייקטי העיצוב השונים ואותו אפשר להוריד מגוגל… :)

יוחאי
Guest

אלעד, מפתח FED הוא מפתח לכל דבר, הוא לא מעצב UX.
לכן עבודתו חשובה בדיוק כמו מפתח Back להבדיל מהמעצב עצמו שרק מכין PSDים.

רון
Guest

רק מכין PSD?? הוא לא מעצב UX?? להבדיל מ??
יוחאי, אפשר לדעת באיזה תחום אתה עוסק? ובאיזה פלנטה?
ואם אפשר, אשמח גם שתגיד לי באותה ההזדמנות עם איזה כלים המתכנת היה עובד אם לא היו מציגים לו פלואו מתוכנן היטב ע”י איש ה-UX ובעקבות זאת PSD של איכותי של המעצב?
תודה!

ג'וש
Guest

חבר’ה, תרגעו.
תכבדו קצת את המקצוע. כולנו עושים עבודה חשובה – ההתנצחויות האלו של “מה יותר חשוב” הן דביליות ומתאימות לגן ילדים, לא לעולם האמיתי.

העובדה היא שבלי מתכנתים לא היה מוצר, ובלי מעצבים לא היה מוצר. Deal with it.

liran elisha
Member

מעצב אופייני….

האמת המרה היא שמתכנת צריך לדבר עם המעצב בשפה אחת, עם המאפיין בשפה שנייה, עם הלקוח בשפה שלישית ובסוף גם לתרגם הכל לקוד. אלא שהמעצב רואה רק את הצד שלו.

כן ברור שנרוויח הרבה אם מתכנתים ידעו לעצב, אבל הבעיה היא שמתכנתים מתאפיינים בראש הרבה יותר לוגי ואנליטי שפחות מתאים לעיצוב. אבל בגלל זה יש תפקיד כזה! בגלל זה הבינו שיש צורך במישהו שפחות ידע גבולות ולכן יצור דברים בלי להתקבע ל”כפתורים” ו”באנרים”.

לצערי הרבה מאפיינים חושבים שהם העיקר ולכן חושבים ששאר החברה צריכה להיות מורכבת כך שהם במרכז. זו חשיבה מוטעית ובדרך כלל מובילה למוצרים שאינם משיגים שום מטרה.

dra
Guest
ולכן צריך שזה שמפתח את המוצר יהיה לו יכולות גם בתחומים שאינם רק פיתוח קוד וזהו. חלק מעבודת הפיתוח היא גם לדעת מתי להגיד *לא* לחלק מסוים בעיצוב או באפיון ולהציע אלטרנטיבות סבירות / טובות יותר ממה שאפשר למצוא ב-PSD או באפיון ה-UX. יכולות להיות לכך המון סיבות ועיצוב אף פעם לא יכול להיות המרכיב היחידי שיקבע איך יפותח, יעבוד או אפילו יראה המוצר הסופי (חברות בהן נהוג הדיבר ״העיצוב הוא אלוהים״ לא יודעות מה שהן עושות והמוצרים הסופיים שלהן הן בד״כ פגומים בלשון המעטה). למפתח שלא מבין קצת בעיצוב ולא מבין קצת ב-UX אין לא את הכלים המנטליים או… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: