למה השתגענו והקמנו סטארטאפ שמבוסס על קוד פתוח?

לא מעט יזמים מתלבטים האם אפשר להקים סטארטאפ על בסיס מוצר בקוד פתוח. הנה כמה מהיתרונות והחסרונות שבהם אנחנו נתקלנו

מקור: Elementor

מאת אריאל קליקשטיין

אני מניח שרוב קוראי הכתבה בפלטפורמה הזאת יודעים היטב מה זה קוד פתוח ומכירים את ההיסטוריה הדי קצרה שלו. עבור מי שלא שמע על קוד פתוח מעודו, האינטרנט מלא במאמרים על היתרונות והחסרונות של השיטה. כיום חברות המבוססות על קוד פתוח, כמו למשל Elastic או MongoDB, כבר הפכו להיות סטנדרטיות בתעשיה ואף מונפקות בנאסד”ק עם הערכת שווי של מיליארדים.

במאמר זה, אשתף בסיפור ההקמה של חברת הייטק שהקמתי על בסיס קוד פתוח בשם אלמנטור. אסביר מדוע בחרנו לפתח מוצר בקוד פתוח ואיך בחירה זו שמקורה בסיפור ההקמה של החברה השפיעה על הצמיחה שלנו. הבחירות שעשינו גם שופכות אור על טקטיקות שיכולות לעזור ליזמי קוד פתוח להגיע לצמיחה מהירה באמצעות קהילות מפתחים ומשתמשים סביב למוצר.

מאיפה הכל התחיל

לפני חמש שנים, שותפי יוני ואני עבדנו מתוך דירת מגורים צפופה בקומת קרקע שהוסבה למשרד ביתי, זמן רב לפני שזה הפך לסטנדרט מכורח מציאות הקורונה שנכפתה עלינו. על הפרק עמד שוב הויכוח בינינו האם לשחרר את התוכנה שעבדנו עליה באותם ימים בקוד פתוח או לסגור אותה תחת רישיון תוכנה קנייני בתשלום בלבד. כאחד שנולד לתוך מציאות האינטרנט הפתוחה, ספריות פרונט-אנד לפיתוח ווב היו חלק אינטגרלי מהעבודה שלי ביום-יום. אבל לשכנע את השותף שלי יוני, שגדל על פילוסופיית Apple ו-Adobe כמעצב שהכלים האלו היוו את הפלטפורמה ליצירה שלו, היה קצת יותר מאתגר.

ידעתי שאידיאולוגיה זה חשוב, אבל עם רעיונות אי אפשר ללכת למכולת (וגם לא למשקיעים), אז הצגתי את הטיעונים שלי מתוך מחשבה אנוכית ואופרטיוניסטית לחלוטין. הדוגמאות לחברות שהצליחו בגדול על אף שהם מבוססות קוד פתוח התחילו מחברות כמו Automattic, שעומדת מאחורי WordPress, והמשיכו לחברות כמו RedisLab או MongoDB. אבל הטיעון המנצח שלי נלקח מהחיים עצמם, מהדברים שאנחנו חווינו מול הלקוחות שלנו, אז בואו נחזור עוד קצת לאחור.

כשהתחלנו לעבוד ביחד חמש שנים עוד קודם לכן, אתרי אינטרנט היו הדבר הזה שאף אחד לא רצה להתעסק איתו, להקים אתרים היה נחלתן של חברות שפיתחו לעצמן מערכות CMS סגורות והחזיקו את הלקוחות שלהם תחת ריטיינר חודשי כבד, עם יכולות ניהול וייצוא תוכן בסיסיות בלבד. הנקודה הזאת תמיד הציקה לנו ברמה האישית והפיתוחים שכתבנו תמיד היו מבוססי קוד פתוח, כדי לאפשר ללקוחות שלנו לעבור בכל נקודת זמן לחברה אחרת כדי להוסיף תכונות חדשות או לשנות את העיצוב . “אין טעם לפתח אתר חדש מאפס כל כמה שנים, כל מה שצריך זה לקחת את התוכן הקיים ולהציג אותה בצורה מודרנית יותר”, אמרנו ללקוחות, וזה חסך להם המון כסף בטווח הארוך. לכאורה הטיעון הזה לא היה כדאי לנו, בעיקר כי מזה בדיוק התפרנסנו, מאותם שדרוגים ועדכונים. אבל בזה האמנו, זה מה שחיזק אצלנו את השירותיות ואכפתיות בכל לקוח ובכל פרויקט. היינו תחת מבחן תמידי וזה עבד לנו טוב.

“דמוקרטיה היא צורת הממשל הגרועה ביותר פרט לכל האחרות שנוסו”, מצטטים תמיד את ווינסטון צ’רצ’יל, אז אולי שיטת הקוד הפתוח היא לא מושלמת ויש בה כמה חסרונות, אבל היתרונות עולים עליהם. אם יש מילה אחת שמסכמת את החוזקה העיקרית של הקוד הפתוח, הרי שזוהי “קהילה”. כשאומרים קהילה בתעשיה שלנו אפשר לחלק אותה לכמה אזורים שונים: קהילת המפתחים, קהילת המעצבים וקהילת המשתמשים.

למה מפתחים בוחרים בקוד פתוח

כמפתח, תעדיף ברוב המקרים להשתמש בספריות קוד פתוח שמליוני מפתחים מרחבי העולם משתמשים בהן ומשפרים אותן כל הזמן. הכוכבים ב-GitHub (שירות אחסון הקוד הפופולרי ביותר למיזמי קוד פתוח) משפיעים על החלטות מנהלים במיזמי קוד פתוח  יותר מכל גורם אחר. כמפתח, אני יודע שלמוצר פופולרי אמצא ברשת אינספור פתרונות לבעיות שאנשים אחרים בעולם נתקלו לפני ופתרו אותן. הבדיחה הידועה בקרב דור המפתחים הוותיק על דור המפתחים החדש היא שכל מה שהם צריכים לדעת זה להעתיק קטעי קוד מ-Stackoverflow. היא אולי מציגה צד שלילי של התפשרות על איכות הפיתוח, אבל מצד שני גם מאירה את רוח השיתופיות והסיפוק שיש ברמה האישית לדעת שעזרת למישהו אחר ועל הדרך עשית טוב לעולם.

מקור: Pexels

גם אם נתעלם לרגע מהסיבה האלטרואיסטית ונתמקד בחשיבה עסקית צרה, מפתחים יכולים לפתח מוצרים משלימים, הרחבות ואינטגרציות למוצר קוד פתוח. בכך גם להרוויח מיתוג אישי שמביא עבודה, וגם למכור את המוצר שלהם לשווקי נישה או לצרכים מיוחדים שהפרויקט הראשי לא ממוקד בו. עבור חברה קטנה מישראל שמנסה למכור מוצר, קהילת מפתחים שמתפתחת סביב המוצר היא השיווק הטוב ביותר שאתם יכולים לחלום עליו. את השיווק מפה לאוזן ומודעות למוצר שזה יוצר, אי אפשר לקנות גם בבידים של מאה דולר בפייסבוק או בגוגל.

למה מעצבים כבר לא מפחדים מקוד פתוח

עולם המעצבים עובר שינוי של ממש בשנים האחרונות: מהיכולת להזיז ולערוך פיקסלים של תמונה או לוגו, הוא הופך לאט לאט למשתמש שיודע “לחשוב דיגיטל” – מתייחס לעיצוב רספונסיבי שיתאים לתצוגה בכל מכשיר או על איך התמונה נראית בערוצי הסושיאל השונים – ומעצבים רוצים להשתמש במוצר שהם יכולים להגיע איתו ליכולות גבוהות גם בווב.

מעצבים חיים בעולם שבו הם צריכים למצוא עבור הלקוחות שלהם פתרונות גם אם הם מעבר לסט היכולות שלהם. גם אם עכשיו הלקוח מבקש שבכניסה לאתר שלו החל מהשעה שמונה בערב יחלו לרדת כוכבים מהחלק העליון של העמוד (סיפור אמיתי), במידה והוא יבסס את האתר שהוא מעצב על פלטפורמה בקוד פתוח, הוא תמיד ימצא את המפתח הזה שיפתח עבורו את הפיצ’ר בקהילות המעצבים השונות בפייסבוק או ב-Fiverr.

בעולם העיצוב המסורתי, למעצבים יש כלים מאוד מקובלים באמצעותם הם מעצבים ויוצרים. פוטושופ, פרמייר או אינדיזיין הן תוכנות שהפכו לסטנדרט בתחום, ולאחרונה אנחנו עדים לשינוי שגם מעצבים לא מפחדים ממונחים כמו קוד פתוח, ניהול גרסאות או Design System שהיו מוכרים בעולמות הפיתוח תוכנה. תהליכים כאלו מניעים שינוי שגורם להם לחשוב על העבודה שלהם בצורה קצת יותר מתקדמת ומתכללת המביאה לעולם כלים כמו Figma או Sketch.

למה משתמשים מתחברים לקוד פתוח

למוצרי קוד פתוח תוכלו למצוא קהילות משתמשים גדולות ברחבי הרשת, שיוכלו לתת לכם מענה לכל שאלה או בעיה. האינטרס של המשתמשים מונע בדרך כלל מסיפוק אישי גדול, אבל גם מהיכולת לקבל עזרה הדדית גדולה וביקורת בונה על העבודה שלהם. משתמשים מתקדמים יכולים למתג את עצמם כסופר-יוזר בפלטפורמה ולקבל המלצות ועבודות.

קהילות יכולות להיווצר גם בתחומים שוליים, לכאורה, כמו קהילת מתרגמים למשל. לנו למשל יש קהילת מתרגמים תוססת עם מוצר שתורגם ל-56 שפות – כולן בידי המשתמשים, שרצו לעזור להפוך את המוצר לטוב יותר גם בשפה שלהם. גם מפתח מאירן החליט בשלבים די ראשוניים של המוצר לתרגם אותו לפרסית. אין לנו מושג אם הוא יודע שהמוצר שלנו כחול-לבן, אבל תחשבו כמה כסף וזמן חסכנו על עבודת התרגום והשיווק שהיינו צריכים לעשות בצורה לוקאלית בכל מקום. התמריץ הזה לא קיים כמעט בשום מוצר קנייני בעולם.

“אבל יכולים להעתיק את המוצר שלכם ולמכור אותו בכל העולם”

זה מה שתמיד אומרים לנו וגם אמרו לנו בעבר. אז נכון, אם אתה מפתח אתה יכול לקחת את הקוד שעמלנו עליו שנים ולהשתמש בו לצרכים שלך. אבל כל עוד אתה ממשיך לשחרר אותו הלאה עם השיפורים שלך, זה יהפוך את מה שכתבנו לטוב יותר ומאובטח יותר. וזה תמיד טוב שמישהו נוסף מבצע עוד ביקורת על הקוד שלך. האם בגלל זה תעתיק משהו שהוא לא שלך ותתחיל להקים סביבו עסק? יכול להיות שיש כאלו שעושים את זה, אבל לאותם אנשים לא ממש משנה להם אם זה קוד פתוח או קנייני – הם עשו את זה שנים ל-Windows ותוכנות אחרות.

בעיני, קצת מצחיק לדבר על העתקות של קוד בעולם שבו מעתיקים או עושים וריאציה מקומית לכל מוצר מצליח שהומצא בסיליקון וואלי או במעבדות של סטנפורד. גם חברות עם כח הפיתוח הגדול ביותר בעולם מעתיקות פיצ’רים ללא בושה משחקנים קטנים שמתחרים בהם. פייסבוק וסנאפצ’ט הן אולי הדוגמה הכואבת יותר.

אגב, אין ילד בישראל שלא גדל בשנות האלפיים המוקדמות על “קראקים” למשחקים או “סיריאלים” לאופיס. האם זה אומר שמיקרוסופט לא מרוויחה מיליארדים מהשוק העסקי שרוכש את התוכנה בכסף מלא? בכלל, מיקרוסופט היא דוגמה ידועה ונהדרת לחברה שהניפה את דגל הקוד הסגור במהלך כל השנים, אך במספר מהלכים שהם עשו בשנים האחרונות, כמו רכישת GitHub ו-NPM ושחרור פרוייקטים שלהם לקהילת המפתחים, הם שינו את השיח כלפיהם.

גנבו לכם את הקוד? דבר ראשון – תרגעו, תתרווחו על הכסא, תעצמו את העיניים ותנשמו עמוק. עשיתם את זה! הצלחתם להגיע לפרודקט מרקט פיט מדהים, הביקוש למוצר שלכם הגיע גם לאתרי ההורדות הפיראטיות. הכל עניין של היצע וביקוש. עכשיו תתחילו לחשוב מה אתם הולכים לעשות כשאחוז ניכר מהשוק הפוטנציאלי שלכם ישתמש במוצר שלכם מחר בבוקר, ותתחילו לבנות מודל עסקי שיהפוך את החברה שלכם למשהו עצום. הרבה יותר גדול ממה שאתם מדמיינים.

אז איך עושים כסף מהדבר הזה

קוד פתוח לא אומר שאין מודל עסקי בר קיימא שיכול להפוך את החברה לריווחית. אמנם הנושא הזה מורכב ויכול להחזיק מאמר שלם בפני עצמו, אבל יש מספר מודלים עסקיים מרכזיים סביב קוד פתוח, כמו שירות ותמיכה, שירות מנוהל בענן (SaaS) או פיצ’רים נוספים בתשלום.

בחודשים הראשונים לאחר ששחררנו את המוצר, היינו מפוקסים על איך אנחנו הופכים את אלמנטור להיות סטנדרט בתחומו ולהגיע לכמה שיותר התקנות. אבל די מהר המשתמשים שלנו דחקו אותנו לפינה וביקשו פיצ’רים מתקדמים בתשלום. הם פשוט רצו להיות בטוחים שהם מתבססים על מוצר שיהיה פה לטווח ארוך, כאשר ברור לכולם שבלי מודל עסקי כלשהו קשה מאוד להחזיק מוצר.

אנחנו החלטנו ללכת על גישת מוצר Core פתוח וחינמי ועליו לבסס גרסת Premium בתשלום עם פיצ’רים מיוחדים שאנחנו מפתחים למשתמשים מתקדמים. אמנם גם גרסת הפרימיום מבוססת קוד פתוח, אבל כדי לקבל את עדכוני האבטחה בצורה אוטומטית, עדכוני פיצ’רים על בסיס קבוע, תמיכת פרימיום, וכן גישה לספריות העיצובים המוכנים בענן, נדרשת התחברות למינוי שבאמצעותו יש גישה לכל הטוב הזה.

אבל מוצר קוד פתוח הוא לא מאובטח

אני מאמין שאין דבר מחטא יותר מאור השמש; קוד שחשוף למספר גדול של מפתחים גורם לך לחשוב טוב יותר על כל שורה או פונקציה שאתה כותב, ולתעד יותר טוב כל דבר שאתה כותב. לא רק כדי לאפשר לך להיזכר אחרי שנתיים למה לכל הרוחות כתבת את הקלאס הזה, אלא גם כדי לאפשר למפתחים אחרים בעולם לנסות להבין את הספגטי בצורה טובה יותר.

מוצרי קוד פתוח פופולריים הפכו ליעד מרכזי של פצחנים בעולם שמתקיפים אתרים עם גרסאות לא מעודכנות דרך פרצות אבטחה שונות. אז אכן חשוב מאוד לעדכן לעיתים תכופות את גרסת התוכנה ולשים את ההגנות הנדרשות על האתר שלכם, אבל זוהי בכל מקרה דרך פעולה שהייתי ממליץ לכם לעשות גם במוצר קנייני, כי אין לדעת מאיפה תגיע ההפתעה.

רוב הפרויקטים בקוד פתוח מקבלים לעיתים תכופות תרומות קוד של מפתחים שמוצאים פרצות אבטחה במוצר ועל ידי כך משפרים אותו יותר ויותר. אפשר לחשוב על זה כאל חוכמת ההמונים שבונה את המוצר האולטימטיבי. יחד עם זאת אף אחד לא חסין בפני טעויות, וככל שהמערכות נהיות יותר פופולריות, ככה רמת התחכום של המתקפות משתכללת, מה שגורם לשיח שלילי סביב טכנולוגיות קוד פתוח מבחינת אבטחה.

4 שנים אחרי, איך זה עובד לנו

ההפצה בקוד פתוח עזרה לנו ביצירת אפקט רשת עצום שגורם לאלפי משתמשים חדשים להצטרף אלינו מידי יום. עם יותר מ 5 מליון אתרים שעובדים על אלמנטור, ועם מאות אלפי משתמשים בקהילות שונות, אלפי מפתחים שעוזרים להמשיך לפתח ולשפר את המוצר כל הזמן, אפשר לומר שהמודל הזה הצליח לנו לא רע.

הצלחנו לבסס קהילת משתמשים רחבה שמשתמשת בגרסה הבסיסית, שמעבר להיותו קוד פתוח הוא מגיע עם API מלא למפתחים שלקחו את זה הלאה וכיום יש מאות תוספים להורדה בחינם או לרכישה באמצעות המרקטפלייס השונים. תוספים שעושים כמעט כל דבר שתחלמו, אינטגרציות למערכות שונות ותכונות שלא היינו מגיעים אליהן גם בעוד כמה שנים.

השתדלתי למנות את כל הסיבות המרכזיות שמובילות אצלינו בחברה את החשיבה על דרך הפעולה מול שוק המפתחים בעולמות הקוד הפתוח. לא תמיד זה עובד לנו מושלם, לא תמיד אנחנו מרגישים את הערך המיידי, אבל כשזה תופס, השמים הם הגבול.

הכותב הוא מייסד-שותף ו-CTO ב-Elementor

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

13 תגובות על "למה השתגענו והקמנו סטארטאפ שמבוסס על קוד פתוח?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אבי
Guest

מאמאר מעניין, תודה

צוללן מוטס
Guest

קליק בייט קליקשטיין חחחח

יגאל
Guest

ההצלחה של אלמנטור תמיד הפתיעה אותי, כי ידעתי שאתם חברה לא גדולה ובכל זאת הגעתם להכרה בינלאומית מרשימה.
יפה ללמוד שחלק מזה בזכות הקוד הפתוח.

בוב
Guest

וורדפרס זה זבל.

ספוג
Guest

ובכל זאת, הנה, אתה קורא מאמר באינטרנט ואפילו מגיב לו. והכל על גבי וורדפרס.

(וכך עובד שליש מהאינטרנט בערך…)

אז כנראה שהזבל הזה עובד.

מישהו
Guest

דיסלייק, אבל האמת שזה קצת נכון. וורדפרס מעולה רק כי אין טובה ממנה, ביום שיהיה תחליף ראוי מבוסס js כולם יתפטרו מערמת ה php הזו

מישהו
Guest

מאמר יפה ומנומק

יזם
Guest

Wix בתחום שלכם. לא קוד פתוח. יש market fit מעולה והרבה יותר משתמשים מאלמנטור.
המודל של חינם לבסיסי וכל השאר דורשים עליו כסף קיים גם בקוד סגור.
לא מבין מדוע התבססת על מודל עיסקי זהה כדי לתרץ את הקוד הפתוח כבסיס להצלחתכם.

וואט
Guest

בוויקס מודל של חינם לבסיסי הוא החלטה שלהם.
בקוד פתוח , אין לך ברירה , ובכל חברה שעובדת על בסיס קוד פתוח, הגירסא בתשלום היא תמיכה יותר טובה ועוד כמה פיצ’רים כי המוצר הבסיס הוא חינם בגלל קוד פתוח.
הקוד הפתוח הוא הבסיס להצלחה כי הוא חינמי ולכן יש לו קהל רחב וזה הביא הצלחה לגרסא בתשלום.

וויקס זה דוגמא למרקטינג.
המודל העיסקי שלהם לא הוכיח את עצמו עדיין, ובמודל עסקי אני לא מתכוון למניה שמביאה כסף למשקיעים, אני מדבר על להרוויח כסף
והם לא קרובים לרווחיות.

השם שלי קצר מידי
Guest
השם שלי קצר מידי

וויקס גייסו הון עתק והשקיעו מלא בשיווק בשביל להגיע למשתמשים שיש להם. לוורדפרס יש יותר משתמשים מלוויקס. אלאמנטור קיים פחות זמן.

חיים
Guest

בתור מפתח שתורם מידי פעם לפרוייקטים של קוד פתוח, נחמד לשמוע את הצד השני ולראות איך חברה מסחרית מתייחסת לנושא.
האמת, החלק הכי מעניין היה לשמוע איך משקיעים מתייחסים לזה, בתור מפתח שחי באינטרנט, ברור לי כבר כמה קוד פתוח חזק היום, אבל יזמים ומשקיעים לא תמיד חיים באותו המקום, והגיוני שיהיו להם הרבה חששות.

עידן
Guest

מוצר מדהים, משתמש בו בעצמי וגאווה לגלות שהמוצר ישראלי, לחלוטין made my life easier.

בזיל
Guest

עם שם משפחה כזה, פלא שהוא בפרונטאנד?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: