מדריך: איך לבחור את העדשה הנכונה עבור מצלמת DSLR?

מה זה אורך מוקד וכמה זום צריך ומתי עדיף עדשה בלי זום? ברק ברודו מסביר לכם איך לבחור עדשה למצלמת ה-DSLR שלכם גם בתקציב מוגבל

אז החלטתם שאתם מחפשים איכות מקצועית יותר ממה שהטלפון הסלולרי או מצלמת הכיס הדיגיטלית יכולים לתת וקניתם (או שאתר ברי מזל במיוחד וקיבלתם במתנה) מצלמת DSLR. המושג DSLR פירושו מצלמת רפלקס דיגיטלי בעלת עדשה יחידה (Digital Single Lens Reflex). אחד היתרונות הגדולים של ה-DSLR על פני מצלמות אחרות (כמו זו שיש בטלפון הנייד), היא היכולת להחליף את העדשה כדי להתאים לסוג הצילום.

רוב מצלמות ה-DSLR שנמכרות מגיעות עם עדשת ‘קיט’ 18-55 מ”מ עם צמצם משתנה של 3.5-5.6. למרות שהעדשה הזו סבירה ומספקת תוצאות טובות סביר להניח שבשלב מסויים תחליטו שניתן להשיג איכות טובה יותר ותתחילו לחפש אחר עדשה נוספת. היצע העדשות הוא אדיר ופונה לכולם, לא משנה כמה כסף יש בכיסכם (למרות שעדיף שיהיה הרבה). כדי לעזור לכם בבחירת העדשה הנכונה עבורכם אסביר תחילה בקצרה קצת על עדשות ואז אמקד אתכם בהמלצות ספציפיות. חשוב לזכור שאין אפשרות להחליף עדשות בין מצלמות של יצרנים שונים. כלומר, אם יש לכם גוף מצלמה מתוצרת קנון אז רק עדשות קנון יתאימו וכך גם עם ניקון. לכל חברה העדשות שלה, למרבה הצער.

קצת על עדשות

שתי התכונות העיקריות של עדשות הן הצמצם ואורך המוקד. אורך המוקד מראה לנו עד כמה נוכל להתקרב או להתרחק עם העדשה (זום). ככל שהמספר גדול יותר (נמדד במילימטרים) ההגדלה גדולה יותר. לדוגמא, עדשה שיכולה להגיע לאורך מוקד של 300 מ”מ תאפשר לנו לצלם את פניו של הגיטריסט מתוך הקהל בהופעה. הצד השני של המטבע הוא שככל שההגדלה גדולה יותר הצילום יהיה צר יותר – תדמיינו צינור ארוך דרכו אנו מסתכלים – ככל שהצינור ארוך יותר נראה פחות ממה שקורה מסביב.

הצמצם (F-Stop או Aperture) מראה לנו כמה אור נוכל להכניס דרך העדשה. ככל שהמספר נמוך יותר פתח הצמצם, הפתח דרכו נכנס האור, גדול יותר. בנוסף לקביעת כמות האור הצמצם קובע גם את עומק השדה – האזור בתוך התמונה שנמצא בפוקוס – ככל שהצמצם סגור יותר (המספר גדול יותר) עומק השדה גדול יותר. על מנת לצלם תמונה של בניין בין הערביים אנו יכולים להשתמש בצמצם פתוח מאוד כמו 1.8 ואסא 400 (מה שיתן תמונה נקיה יחסית) או צמצם מעט סגור יותר כמו 5.6 ואסא 3200 (מה שיתן תמונה מגורענת יותר).

פתיחת צמצם והשפעתו על התוצר (מקור: http://www.shortcourses.com)

קיימים שני סוגי עדשות – עדשות זום בעלות אורך מוקד משתנה (כמו עדשת הקיט 18-55 מ”מ) ועדשות קבועות בעלות אורך מוקד קבוע. היתרון של עדשות קבועות הוא שהאלמנטים האופטיים בהן (מגוון המנסרות והפריזמות בתוך העדשה) מותאמים באופן אידיאלי רק לאורך מוקד אחד דבר שהופך אותן לאיכותיות יותר מעדשות זום המכסות את אותו טווח. היתרון שבעדשות זום הוא שאין צורך להתחיל להחליף עדשות כאשר נסיבות הצילום משתנות משום שהעדשה יכולה לצלם גם אלמנטים הקרובים אלינו וגם כאלה הרחוקים מעט יותר בהתאם לטווח אורך המוקד.

הצמצם המשתנה בעדשת זום תואם לטווח אורך המוקד המוצג. לדוגמא בעדשת 18-55 מ”מ f/3.5-5.6 – ניתן לומר שהצמצם הפתוח ביותר באורך מוקד 18 מ”מ הוא 3.5 ובאורך מוקד 55 מ”מ הוא 5.6. כלומר כמות האור המקסימלית שהעדשה יכולה לקלוט משתנה עם שינוי אורך המוקד. העדשות היקרות יותר שומרות על צמצם קבוע לכל טווח אורך המוקד.

חשוב לציין שהצמצם המצויין הוא רק הפתוח ביותר. ניתן כמובן לסגור את הצמצם (להכניס פחות אור) כך שעדשה היכולה לעבוד בצמצם 1.8 יכולה לעבוד גם בצמצם 2, 4, 8 וכדומה.

תקציב

במידה והתקציב שלכם מוגבל הייתי ממליץ להתחיל בקנית עדשה קבועה של 50 מ”מ. עדשה כזו של קנון עם צמצם של 1.8 עולה בערך 460 ש”ח. עדשה מקבילה של ניקון בצמצם זהה תעלה כ-560 ש”ח. עם יש לכם קצת (הרבה) יותר כסף אתם יכולים לחפש עדשת 50 מ”מ עם צמצם של 1.4 אולם כאן המחיר כבר יכול להגיע לכמה אלפים.

במידה ונושאי הצילום שלכם מעט רחוקים יותר מכם או שאתם רוצים צילומי תקריב ההמלצה היא על עדשה קבועה בעלת אורך מוקד של 85 מ”מ. העדשה הזו מספקת הגדלה אידיאלית לרוב צילומי הפורטרט ויש לה מספיק הגדלה כדי לתת תוצאות טובות במגוון האירועים אליהם לקחתם את המצלמה – הופעות, חתונות וכנסים פוליטיים (אם זה הקטע שלכם). עדשה כזו של ניקון עם צמצם 1.8 תעלה החל מ-1900 ש”ח והעדשה המקבילה של קנון כ-1900 ש”ח גם כן.

אם אתם רוצים צילומים רחבים יותר (עדשות הנעות לכיוון מראה ‘עין דג’ הקולטות זווית ראיה רחבה יותר מהעין האנושית) העדשה המומלצת היא עדשה קבועה בעלת אורך מוקד של 35 מ”מ. זו עדשה מצויינת לצילום נוף. היא לא תיתן לנו זווית רחבה כמו עדשת הקיט (היכולה להגיע לאורך מוקד 18 מ”מ הרחב יותר מ 35 מ”מ) אולם האיכות שלה טובה יותר והתוצאה תהיה לרוב מוארת יותר. עדשה כזו של קנון עם צמצם 2 תעלה החל מ-1400 ש”ח והעדשה המקבילה של ניקון מ-1500 ש”ח.

עם אין לכם שום חשק להתחיל להחליף עדשות ואתם מחפשים עדשה אחת שתספק את כל הצרכים ההמלצה היא על עדשת זום בטווח שבין 50-250 מ”מ עם צמצם 4.0-5.6. מצד אחד הטווח שלה גדול יותר מרוב העדשות הקבועות אולם הצמצם סגור יותר משמעותית כך שהתמונות יהיו כהות יותר ופחות חדות בהשוואה לעדשות קבועות. חשוב לזכור שעדשות זום נוטות להיות גדולות וכבדות יותר מעדשות קבועות (שכן מגוון האלמנטים האופטיים שהן מכילות גדול ומורכב יותר) ויש להתחשב בכך כאשר יוצאים לצלם – יש להתאים את החצובה למשקל גדול יותר ויש להתחשב בעיפותו של הצלם מתמיכה בעדשה כבדה יותר. עדשה של ניקון 55-200 מ”מ עם צמצם 4.0-5.6 תוציא מכם לכל הפחות 900 ש”ח ועדשה של קנון 55-250 מ”מ עם צמצם 4.0-5.6 החל מ-1000 ש”ח.

סיכום

ההמלצה הטובה ביותר היא להתחיל עם עדשה קבועה של 50 מ”מ. היא זולה יחסית ותתן לכם איכות תמונה העולה פי כמה מונים על עדשת הקיט שקיבלתם עם המצלמה. ברגע שתחושו בנוח עם העדשה הזו (ואם הספקתם לצבור עוד קצת כסף עבור העניין) אפשר לעבור לעדשות נוספות, קבועות או בעלות אורך מוקד משתנה בהתאם לצרכים שלכם. למרות הוורסטיליות הגלומה בעדשות זום, האיכות הטובה ביותר לדעתי מצויה בעדשות קבועות בטווח שבין 35 מ”מ ל 85 מ”מ.

ברק ברודו

אמן, צלם, מעצב גראפי, מעצב אתרים ומדריך מבוכים ודרקונים. מחפש ומוצא את היופי בעולם (אשתי היא דוגמא טובה). בעל חגורה שחורה בקונג פו, תעודת הוראה ורקע בתכנות ועדיין מחכה להערכה לה הוא ראוי.

הגב

12 תגובות על "מדריך: איך לבחור את העדשה הנכונה עבור מצלמת DSLR?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יניב
Guest

כתבה נחמדה מאד, רק כדאי לעשות שוב הגהה…
(-;

אויר
Guest

הכי טוב (וחבל שלא הוזכר) הם עדשות זום 18-200. במיוחד זו של ניקון שמגיעה עם צמצם 3.5-5.6 ומערכת ניטרול רעידות מעולה. עולה 750$ אבל לא תצטרכו אחרת מלבדה.

חן
Guest

כתבה חביבה. הוחסרו הרבה פרטים.
לא צויין שיש עדשות (חלקן טובות מאוד) של יצרן צד ג’, כמו SIGMA ו TAMRON שמתאימה גם לניקון וגם לקנון.
וחבל שלא הוזכרו עדשות איכותיות יותר, לבעלי הכיס הכבד, כמו 70-200 F2.8 , או 300 ממ F2 .
מצד שני, זה אולי לא המקום.

חיים
Guest

אכן 18-200 עדיפה על 50-250.
50 חובה בכל מקרה. לפורטרטים ותאורה לקויה.

רותם
Guest

ברק,

למה לא להפנות את הקוראים לכתבה שממנה העתקת את רוב המידע והרעיון?
או לפחות לתת קרדיט או איזה לינק שאומר: “הנה הכתבה שממנה שאבתי את הרעיון לכתבה זו, תרגמתי אותה והתאמתי אותה לקורא הישראלי?”

הכתבה המקורית: http://bit.ly/b3jnwg

תודה,
רותם.

ניב
Guest

הזכרת בכתבה את המושגים צמצם ואורך מוקד והסברת עליהם אבל על ההסבר על אסא דילגת והחסרת מידע חשוב ממי שאינו בקי ברזי הצילום (ולהם מיועדת הכתבה).

אסף שגיא
Guest

ניב, השאלה שלך במקום, אבל היא לא שאלה נכונה לשאול. אסא (ISO) אינו מושפע מהעדשה, אלא מהמצלמה עצמה.
במצלמות פילם היה תלוי האסא בסוג הפילם אותו קנית, וביכולות המצלמה לחשוף לפילם מהסוג הזה. במצלמות דיגיטליות (וביניהן גם DSLR), כיוון שאין פילם בפנים, הפרמטר ISO מתייחס לרגישות החיישן של המצלמה. כלומר, האם המצלמה (החיישן שלה) יכולה לצלם ב-1000 ISO?
בדיגיטליות ה-ISO הוא טווח של רגישויות, בעוד בפילם היית צריך לסיים את כל הסרט עם ISO אחד ויחיד.

מקווה שזה עוזר לך.

ניב
Guest

תודה על התשובה לכל מי שלא שולט במונחי הצילום.
אני במקרה כן…

ריילי
Guest

מר ברדוגו…היית מאמין שאחרי כמעט ארבע שנים מישהו כמוני ישאב כל כך הרבה מידע מהכתבה..למדתי המון ממך ותודה..עכשיו שאלה..50-250 או 70-300..אני מעוניין בצילומים נוף..תקריב..פנים..יש לי 18-55 שכבר לא נותנת לי את מה שאני רוצה להשיג..חשובה לי התגובה שלך ושל אחרים..(נא לא לתת חשבון לתאריך ההודעה שלי..ופשוט לענות בכל זמן..(למי שיענה בעתיד)..)

תכלס
Guest

עדיין מעולה:) תודה רבה!

wpDiscuz

תגיות לכתבה: