אז מתי סטארטאפ צריך להשתמש באוטומציה שיווקית?

מתי כדאי להשתמש בתוכנת אוטומציה שיווקית וכיצד היא יכולה לתרום בכל שלב של חיי הסטארטאפ בדרך אל ההצלחה המיוחלת?

תמונה: www.pexels.com

מאת איילת פלינק

נהוג לחשוב שהוגה תורת האבולוציה, צ’ארלס דרווין, טען כי “החזק שורד” בג’ונגל של החיים. אבל זו טעות – טעות רווחת, אך עדיין טעות. בפועל, אמר דרווין ש”המתאים הוא זה ששורד”. מדוע אנחנו מטרחנים על ההבחנה בין “חזק” לבין “מתאים” בכתבה על סטארטאפים? כי בטבע ייתכן מצב שבו דווקא יצור קטן וחלש למראה אבל חכם וזריז – ישרוד שינוי, שאותו יצור גדול, חזק וחסון לא ישרוד.

ומה קורה בג’ונגל האורבני? בדיוק אותו הדבר. גם אם הם עדיין קטנים, סטארטאפים שנמצאים בתחילת דרכם ואין להם יותר מדי משאבים יכולים לשרוד, להתחרות ואף לנצח חברות טכנולוגיה גדולות, עשירות, חסונות וותיקות, ובלבד שיזמי הסטארטאפ ידעו להתאים את עצמם למציאות הדינמית.

האתגר הגדול של סטארטאפים הוא להיכנס לתודעה הציבורית דרך שווקים בהם קיימת כבר תחרות ולבלוט בהם. אך בעידן שבו לקוחות מתמודדים עם כמות אינסופית של מידע על שירותים, מוצרים ומותגים זה לא תמיד פשוט. ואם נוסיף לזה את העובדה שיזמים מרוכזים בהקמת החברה, בפיתוח המוצר, בגיוס משקיעים וכספים ובניהול החברה – זה לא מותיר זמן פנוי לשיווק.

מה עושים? מוותרים על שיווק המוצר כליל? אם מוותרים על שיווק, אז איך העולם ידע על המוצר המדהים שעמלתם זמן רב כל כך על פיתוחו? אז מה ניתן לעשות בכל זאת? התשובה, חברים, היא אוטומציה שיווקית.

אוטומציה שיווקית היא טכנולוגיה הבנויה סביב תוכנה או מערכת והיא נועדה לנהל, לאסוף, לכוון ולתזמן משימות שיווקיות חוזרות ונשנות, ללא מגע יד אדם. המטרה המרכזית של אוטומציה היא להעביר פעולות שנעשו עד לא מכבר באופן ידני על ידי מנהלי השיווק ולהפוך אותן לאוטומטיות וממוחשבות.

בלב ליבה של מערכת אוטומציות שיווקית נמצא אימייל מרקטינג. הטכנולוגיה עצמה תומכת באיסוף נתונים ויצירת מסד נתונים סדור, מעקב אחר מבקרים, ניהול קשרי לקוחות, פילוח והתאמת מסרים שיווקיים פרסונליים, ניתוח אנליטי וחקר ביצועים, מעקב אחר ROI ואופטימיזציה, והמטרה היא לספק לסטארטאפ כמה שיותר לידים איכותיים בכמה שפחות כסף.

תוכנת אוטומציה שיווקית מאפשרת למקבלי ההחלטות לא רק להתרכז בפיתוח החברה והמוצר, אלא גם חוסכת זמן, אנרגיה ולא מעט כסף. אלו מצרכים יקרים לסטארטאפ שעושה את צעדיו הראשונים בעולם העסקים.

באיזה שלב סטארטאפ צריך לשקול שילוב אוטומציה שיווקית?

הזמן האידיאלי ליישם תוכנת אוטומציה שיווקית הוא כבר בשלב הקמת הסטארטאפ, אבל כפי שנראה בהמשך, אף פעם לא מאוחר ליהנות מהיתרונות הטמונים בהטמעת אוטומציה שיווקית.

1. יישום תוכנת אוטומציה שיווקית כבר בשלב ה-Pre-Seed: בשלב זה יש רעיון טוב ויזמי הסטארטאפ הם בדרך כלל הצגה של איש אחד (או שניים-שלושה גג). עוד אין משקיעים וייתכן שהמוסך הביתי הוא הוא עדיין המשרד. מאחר שאין עדיין כסף ואין כוח אדם, אוטומציה בשיווק באימייל יכולה לקחת את הסטארטאפ לשלב הבא ולהפיץ את הבשורה על המוצר החדש במינימום השקעה.בשלב זה של חוסר ודאות כלכלית, היתרון הגדול בהטמעת אוטומציה שיווקית הוא שהיא אינה חושפת את מקימי הסטארטאפ לסיכונים פיננסיים מיותרים. תוכנת אוטומציה שיווקית מאפשרת לחברות קטנות ודלות בכוח אדם לנהל מערך שיווק משומן וכולל, ממש כמו זה של “הגדולים” ללא צורך בצוות שיווק שלם, וזה כל היופי.

2. הטמעת אוטומציה שיווקית בשלב ה-Seed: בשלב זה מתחיל מבצע גיוס הכספים הראשוני סבב A. מערכת אוטומציות שיווקית יכולה לסייע בגיוס משקיעים לצורך פיתוח המוצר, להתאים מסרים שיווקיים אישיים לכל משקיע ומשקיע, לתזמן את מועד פרסום המסרים, לנטר את הקמפיין בעזרת אוטומציה בשיווק באימייל וליצור באזז סביב פיתוח המוצר.בואו נגלה לכם סוד: משקיעים נוטים להשקיע בסטארטאפים שניכר שיזמיהם השקיעו בהם. הם לא אוהבים להשקיע בחברות שמעמיסות על המשקיעים את כל ההוצאות. כאשר משקיעים רואים השקעה בתוכנית העסקית, בחדשנות, באוטומציה שיווקית ובפיתוח המוצר – למעשה מגדילים את הסיכוי לגייס את כספי המשקיעים.

תמונה: www.pexels.com

3. שילוב מערכת אוטומציות ב-Early Stage: יש חברה, יש מוצר ויש קצת כסף ממשקיעים. כעת צריך להביא לידיעת המשתמשים הפוטנציאליים שלכם את המוצר המוגמר והנפלא שפיתחתם.בשלב זה חשוב להפנות את מאמצי השיווק לקהל היעד ולא לבזבז כספים על קהלים שאינם עתידים לרכוש או להוריד את המוצר, ומערכת אוטומציה בשיווק באימייל יכולה לעזור בדיוק בנקודה זו: במיקוד המסרים השיווקיים לקהלי יעד בעלי הסיכוי הגבוה ביותר לרכישת או להורדת המוצר. היכולת לפלח באופן אוטומטי קבוצות וקהלים, ליצור קבוצות בעלות מכנה משותף (ערים, גילאים וכו’), להתאים לכל קבוצה מסרים אישיים, לחדד מסרים בעזרת קמפיין A/B Testing ו”לרדוף” בקמפייני רימרקטינג אחרי לקוחות שהראו התעניינות במוצר, יכולה לעשות את ההבדל בין סטארטאפ בזבזני לבין סטארטאפ חכם וחסכוני.

4. יישום אוטומציה שיווקית ב-Growth stage: בשלב הצמיחה אמנם כבר יש הצלחה, יש הכנסות ורווחים, יש עובדים ויש ביטחון, אבל אין ערובה ליציבות פיננסית ארוכת טווח. בשלב זה גם רבים ממקימי הסטארטאפים שוקלים ברצינות אקזיט, הנפקת הסטארטאפ בבורסה, סבב גיוס כספים שני (Series B round) או סבב גיוס שלישי (Series C round).הדרך להבטיח את המשך הצמיחה וכך להגדיל את סיכויי ההנפקה ב-Late stage או המכירה של הסטארטאפ באקזיט היא על ידי הרחבת אסטרטגיית שיווק המוצר ואיתור קהלים חדשים. גם בשלב זה מערכת אוטומציות שיווקית יכולה להפוך את תהליכי השיווק לחסכוניים, נרחבים ויעילים בהרבה. זה הזמן, למשל, למנף יותר ערוצים שיווקיים לטובת הגדלת הרווחיות והצמיחה של הסטארטאפ. מערכת Marketing Automation המשלבת באופן אוטומטי בין שיווק בהודעות SMS לבין שיווק באימייל מרקטינג יכולה לעזור בהגדלת מעגל הלקוחות. כאשר יראו את עקומת הצמיחה הקבועה בגרף, הסיכוי של החברה להיכנס לבורסה גדל ונקודת הפתיחה במשא ומתן עם המשקיעים על סכום המכירה באקזיט היא הרבה יותר טובה.

5. יישום תוכנת אוטומציה שיווקית בשלב ה-Established: אם הסטארטאפ לא עשה אקזיט, בשלב זה החברה נכנסת לשלב החמישי והמיוחל שבו ההצלחה של הסטארטאפ לא רק יציבה, כי אם גם בת מדידה. יש הכנסות קבועות שניתן לבנות עליהן תוכניות עתידיות, יש הבנה לגבי האפקטיביות של ערוצי השיווק, יש כבר תרבות ארגונית, תהליכי עבודה מסודרים, סבבי גיוסי העובדים מתרחבים ויש תחושה של ביטחון. אך יש גם לא מעט בירוקרטיה, שהיא מתופעות הלוואי הבולטות של ארגונים גדולים ומסועפים.בשלב זה רבים מהיזמים שוקלים פיתוח של מוצרים חדשים או תרים אחר הזדמנויות עסקיות רעננות. כדי לשמור על היציבות, על היתרון התחרותי ועל מנת להמשיך להגדיל את הרווחיות של הסטארטאפ, חשוב להטמיע מערכות בקרה, ניתוח ואופטימיזציה אוטומטית בשיווק לא רק כדי להמשיך ולהגדיל את ההכנסות, אלא גם כדי לצמצם העודף המטריד של הבירוקרטיה הארגונית.

תמונה: www.pexels.com

מערכות אוטומציה בשיווק באימייל הן בדרך כלל מודולריות והן יכולות לגדול בהתאם לצרכים ההולכים וגדלים של הסטארטאפ; ניתן לרכוש למשל חבילת בסיס בשנה הראשונה להקמת הסטארטאפ שתכלול פיצ’רים בסיסיים ולשדרג לחבילות מתקדמות ופונקציונליות יותר ככל שההכנסות גדלותה. השגשוג והצמיחה תלויים במידה רבה ביכולת של היזמים להתאים את עצמם כל הזמן לעולם שבו הקבוע היחיד הוא השינוי.​

הכתבה בחסות Active Trail

אקטיב טרייל היא פלטפורמת אימייל מרקטינג ו-Marketing Automation המובילה בישראל, מציעה מענה One-Stop-Shop לעסקים בכל העולם, מכל הגדלים ומכל התחומים. הפלטפורמה כוללת מערכת אוטומציות, דיוור רב לשוני וקל לשימוש, דפי נחיתה, טפסי הרשמה ופופאפים, שליחת סמס, כלי סקרים ועוד.
סטארטאפ? לאקטיב טרייל יש הצעה ייחודית עבורכם: 6 חודשים של שימוש חינם במערכת!
אנו מזמינים אתכם להירשם לתכנית ה-Startup Booster.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

רוצה להיות הראשון להגיב?

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: