כשסטארטאפ פוגש חברת ענק: 3 דרכים שיעזרו לשני הצדדים לצאת מנצחים

שיתוף פעולה בין סטארטאפ לתאגיד מועיל לשני הצדדים, אם רק יצליחו להתמודד עם סינדרום ”Not Invented Here” ותהליכי עבודה ארוכים. מה סטארטאפ צריך לצפות בעבודה מול תאגיד, ומה התאגיד יכול לעשות כדי להמשיך ליהנות ממוניטין של חברה חדשנית?

מקור: Pixabay

מאת אלון הניג, מנהל ארגון מו”פ, חדשנות ואסטרטגיה, וניר תל-אורן, מנהל פרויקטי מו”פ וחדשנות בחטיבת כלי טיס צבאיים בתעשייה האווירית

בשנים האחרונות יותר ויותר תאגידים משתפים פעולה עם חברות סטארטאפ באופנים שאינם בהכרח רכישות ומיזוגים. כך לדוגמה, התאגידים מאפשרים לסטארטאפים לקבל גישה ללקוחותיהם, מה שמספק לאחרונים הזדמנות לנסות את המוצר או השירות שהם מפתחים בעולם האמיתי. שיתופי הפעולה האלו באים לידי ביטוי גם בביצוע אבלואציה טכנולוגית, תמיכה כספית, גישה לאנשי המקצוע השונים בתאגיד, פיתוח משותף של מוצר או שירות ועוד.

מחקר חדש של Start-Up Nation Central ופירמת הייעוץ וראיית החשבון PwC מראה, כי בשנתיים האחרונות יותר ויותר תאגידים בינלאומיים נוטים להגביר ולגוון את פעילות החדשנות שלהם בישראל, בעיקר על ידי העברת המיקוד מהקמת מרכזי מחקר ופיתוח טכנולוגי להפעלת אקסלרטורים ושותפויות עסקיות עם סטארטאפים.

שני הצדדים מרוויחים

היתרון לשני הצדדים ברור: הסטארטאפים, שלרוב נאבקים לשרוד בשנותיהם הראשונות, מקבלים הון חיוני, גישה ללקוחות מסקטורים מגוונים ולידע הנצבר בארגון הגדול, ולא פחות חשוב – הכרה של גוף גדול בפיתוח שלהם. התאגידים מצדם מקבלים גישה למוצרים חדשניים, המסייעים להם לפתור בעיות ולתת מענה על צרכים חדשים, וכן חשיפה לתהליכי עבודה מהירים העשויים להשפיע באופן חיובי על התרבות הארגונית כולה.

המצב המנצח הזה אינו סוד, ואף מגובה במחקר שנעשה על ידי The Unilever Foundry: יותר ויותר תאגידים וסטארטאפים רוצים לשתף פעולה. על פי המחקר, שכלל 204 תאגידים ו-114 סטארטאפים, 80% מהתאגידים מאמינים כי לסטארטאפים יש השפעה חיובית על תהליכי חדשנות בארגונים גדולים. עוד עולה מהמחקר כי הסיבות העיקריות לרצון לשתף פעולה הן האפשרות ללמוד משהו חדש (88% מהסטארטאפים ו-85% מהתאגידים) ושיפור ביעילות (81% מהסטארטאפים ומהתאגידים).

תמונה: התעשייה האווירית

ועדיין לא הכל ורוד

תאגידים רבים הגיעו למעמד של תאגיד בזכות גישה חדשנית, אך גם גופים שרשמו פטנטים רבים והפכו את החדשנות הטכנולוגית למורשת מפיקים תועלת מקצת עזרה חיצונית. תחום בולט כזה הוא עולם התעשיות הביטחוניות, שהיה עד לאחרונה “מערכת סגורה” בכל הקשור לפיתוחים טכנולוגיים. ההתפתחויות הטכנולוגיות בתחומים האזרחיים המשיקים לתחומים הצבאיים גרמו לחברות הפועלות בענף לפנות החוצה ולפתוח את הדלתות לסטארטאפים. תחום המל”טים למשל היה בשליטה מלאה של התעשיות הביטחוניות, אבל בשנים האחרונות, עם ההתפתחות המהירה של הרחפנים המסחריים ומוצרים שצברו מאות אלפי שעות טיסה – הביאו לחברות הביטחוניות הזדמנות להיחשף לפיתוחים חדשים ומעניינים.

ואכן בשנתיים האחרונות אנו עדים להאצה ביצירת שיתופי פעולה עם סטארטאפים. התעשייה האווירית למשל מקבלת כיום פניות מאקסלרטורים בינלאומיים ולקוחות גדולים, כמו אקסלרטור החלל של TECHSTARS בלוס אנג’לס, בו היא משתתפת יחד עם לוקהיד מרטין, נאס”א, SAIC, MAXAR וחיל האוויר האמריקאי. התעשייה האווירית עשתה שינויים רבים במטרה להוציא את המיטב משיתוף פעולה עם סטארטאפים חדשניים. איך היא הצליחה להתגבר על העובדה שהיא צריכה קצת עזרה כדי להישאר מובילה בתחומה ומה יכולים לעשות תאגידים נוספים בתחום ובתחומים אחרים? הנה 3 אתגרים משמעותיים והדרכים להתמודד איתם.

1. סינדרום “Not Invented Here”

סינדרום Not Invented Here מתאר תרבות ארגונית המתעקשת שלא להשתמש במחקר או ידע שמקורם מחוץ לארגון. התעשייה הביטחונית רגילה לפתח דברים מבפנים, ובאופן טבעי כשמגיע סטארטאפ עם רעיונות חדשים התגובה הכמעט אוטומטית היא “עשינו כבר”, “זה לא יעבוד”, “אין במוצר הזה באמת צורך” ועוד. כשמתעוררת התנגדות כזו בארגון, מובילי התהליך בו ונציגי הסטארטאפ צריכים לעבוד יחד כדי לפרק את ההתנגדויות על ידי הוכחה כי המוצר או השירות הוא אכן חדשני וכי לתאגיד יש בו צורך אמיתי.

מקור: Pexels

בנוסף, תאגיד שמעוניין לשתף פעולה עם סטארטאפים צריך להנהיג חינוך פנימי במטרה לגשר על הבדלי התרבות ולמנוע התנגדויות שעלולות לפגוע בעבודה המשותפת. אחת הדרכים היא לתת לגורמים השונים להתנסות בטכנולוגיה החדשה – באמצעות תהליכים פנימיים או שימוש בחברות חיצוניות – ולשתף את העובדים בניתוחים אלו. בתעשייה האווירית לא נהגו בדרך זו עד לאחרונה, וכיום הוחלט כי לייעד תקציב מיוחד לבחינת טכנולוגיות חדשות, בדיוק בעבור המקרים שבהם מתעוררות התנגדויות מבפנים.

2. תהליכים פנימיים מסורבלים

תהליכי העבודה בסטארטאפ ובתאגיד הם שונים בתכלית. לרוב הסטראטאפים נתקלים במסגרות תאגידיות שהם אינם רגילים להתמודד איתן, וכך מוצאים עצמם כבולים בעבודה. כדי למנוע זאת, או לפחות לגשר על מקרים כאלה, נדרש הסטארטאפ לאתר מראש את הנקודות הקריטיות בהן התאגיד יידרש לשנות את תהליכי העבודה הרגילים שלו.

תאגידים וחברות גדולות מתמודדים עם לקוחות רבים ושונים, מספר עובדים גדול וצרכים שונים של הרבה מחלקות, ועל כן חייבים לשמור על תהליכים מאוד מסודרים. בתעשייה האווירית מצאו דרך חכמה להקל על חברות הסטארטאפ שאיתן היא משתפת פעולה, על מנת שלא יסבלו מעודף אדמיניסטרציה. בחברה הבינו כי לחברות קטנות אין את אורך הנשימה של חברות גדולות – הן לא יכולות לחכות לתשלום שיועבר רק כשהפרויקט יסתיים, ולכן החליטו לשנות מדיניות התשלומים ויצרו תהליך שונה המאפשר להעביר כספים מוקדם יותר.

אך המכשולים בתהליכי העבודה לא מופיעים רק בתחילת הדרך, אלא גם בשלב קליטת הטכנולוגיה. בחברות גדולות, באופן טבעי, יש תהליכים ארוכים של קליטת טכנולוגיות המושפעים ממדיניות רכש מסוימת או ממגבלות של תהליכי בקרת הפיתוח. כדי להתגבר על זה ארגונים צריכים לספק את כל המעטפת הנדרשת על מנת שהסטארטאפים יוכלו לעמוד בדרישות שלהם ולסיים את הפרויקט בהתאם להן, אבל גם בהתאם למה שיידרש מהם על ידי לקוחות עתידיים בעולם האמיתי.

3. הטמעת חדשנות פנים ארגונית

במקרים רבים ההצלחה או הכישלון של העבודה המשותפת תלויה בכלל בחיבור שנוצר בין האנשים משני הצדדים. כיצד מייצרים צוות שיוכל לעבוד באופן יעיל יחד? קודם כל מנטרלים אגו, ואחר כך מאתרים בארגון הגדול את האנשים שיודעים להניע תהליכים חדשניים. לא מדובר בעניין של מה בכך, צריך להגדיר אסטרטגיה שלמה סביב נושא החדשנות; לחשוב איך אפשר “לחנך” את האנשים בארגון להיות חדשנים. לצורך כך, הקימו בתעשייה האווירית צוות חדשנות חטיבתי, המפתח תהליכים שונים במטרה לעודד חדשנות פנים ארגונית. התהליכים האלו מחלחלים לכל החברה, מייצרים שיח אחר ומשנים תהליכי עבודה באופן שמקל על העבודה של אנשי הקשר מול הסטארטאפים. ארגונים גדולים חייבים לזכור ולהבין כי האופן בו נצליח להתגבר על האתגרים מייצר גם סיפורי הצלחה וגם מוניטין טוב, ושניהם מובילים לקשרים עם סטארטאפים נוספים ומסייעים לשמר על המובילות הטכנולוגית.

הכתבה בחסות תעשייה אווירית

התעשייה האווירית רואה בחדשנות כאחד מיסודות ההצלחה ומשקיעה משאבים אדירים במחקר ופיתוח של טכנולוגיות העתיד בשוק הצבאי והאזרחי. אנחנו פועלים גם בזירה הבינלאומית, בין היתר כ- Corporate Partner באקסלרטור הבינלאומי Starburst וכחברה בקונסורציום בארה"ב בתחום ה- New Space של Techstars-Starburst יחד עם חיל האוויר האמריקאי, נאס"א, לוקהיד מרטין, MAXAR ו-SAIC. כחברה ששמה חקוק על המערכות הטכנולוגיות המובילות בארץ ובעולם, אנו מבינים שחיבור עם סטארטאפים הוא הכרחי ופותחים את שערינו לרעיונות חדשניים תוך סיוע להפוך את הרעיון למציאות. לפרטים נוספים, לחצו כאן.

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: