אנחנו קרובים לעידן שבו רכבים לא רק ינהגו אלא ינהלו את עצמם

רכבים אוטונומיים הם כבר לא העתיד אלא ההווה שלנו. העתיד הלא רחוק כבר יעניק להם אפשרות להתנהל בעצמם, בלי גוף מנהל. איך זה צפוי לעבוד?

google car

מאת ד״ר אושי שהם קראוס, ד”ר לפילוסופיה של הכלכלה, עוסק בעתידנות כלכלית, מלמד כלכלות עתידיות בבית הספר לתקשורת במכללת ספיר.

אלפי מוניות נוסעות ברחבי גוש דן. מאות אוטובוסים מעלים ומורידים נוסעים. משאיות מובילות מטענים. הם כמובן אוטונומיים; בדומה למכונית של גוגל, כולם נוסעים בלי נהג. עד כאן אין חידוש. זו כמעט קלישאה. מדובר בתיאור עתידי שכולם כבר מדברים עליו: עוד עשרים שנה נהגים יהיו מובטלים וכל כלי הרכב ינהגו את עצמם.

אבל מה דעתכם על כלי רכב ששייכים לעצמם? כן, שייכים לעצמם. יש להם תיק במס הכנסה. הם מתפרנסים בעצמם, מממנים את התחזוקה שלהם, ואם לא הולך להם בשוק החופשי הם מרדימים את עצמם. מוזר? לגמרי לא מופרך. נראה איך זה יכול להיראות בפועל.

תל אביב 2040

את שולחת זימון למונית ברשת ההזמנות. מאות מוניות עצמאיות; כאלה ששיייכות לעצמן, מקבלות את הקריאה. הן מחשבות את המרחק ממך, את הפקקים, הן מתייחסות למחיר הדלק וליעד. הן מציעות מחיר וזמן הגעה. את בוחרת אחת מהן והיא מגיעה. את מתיישבת ונוסעת במונית חסרת הנהג. בזמן ההגעה, חשבון הבנק שלך מעביר את התשלום המוסכם לחשבון הבנק של המונית. שוב; לא לחשבון בנק של בעלים ולא לחשבון בנק של חברה.

בדרך עוברים בכביש אגרה. הכביש שייך לעצמו. גם לו יש מספר עוסק מורשה וכל כלי רכב שעובר עליו מעביר לחשבון הבנק שלו כמה אגורות. שולי הרווח של המוניות נמוכים מאוד. ההכנסות של הכביש, הרמזור והמוניות מספיקות לתחזוק עצמי וחסכון לטובת שדרוגים. לשוק החופשי שבו משחקים מליארדי בני אדם נוספו עשרות מליארדי חפצים שעומדים לשירותינו. הם לא שייכים לאיש, אלא לעצמם והם מוחזקים על ידי וואקף דיגיטלי. מערכת של קומוניזם עתידני, שונה מזה שהכרנו.

מי שמזוהה עם החזון הזה כיום הוא מפתח ביטקוין בשם מייק הירן (MIKE HEARN), שהציג אותו בפסטיבל טיורינג ב-2013. הוא מבוסס על מושג חדש מעולם הביטקוין, ה-DAO, הארגון האוטונומי המבוזר. מדובר בתוכנית מחשב שרצה על “מצע” מבוזר, ופועלת על מחשבים של אלפי מתנדבים. DAO כזה, כמו חלק גדול מהמבנים המבוזרים מבוססי הביטקוין מגדיר סוג חדש של בעלות; בעלות עצמית או בעלות ללא בעלות. במושג הזה טמונה המהפכה.

וואקף דיגיטלי

בימינו כמעט הכל שייך. הדירה שייכת לאדם או לחברה ומנהולת על ידי הבעלים או נציגו. החוף שייך “לציבור” ומנוהל על ידי נציגי ציבור. יש דברים שייכים לישויות מופשטות. למשל; ל”עם היהודי” לדורותיו ואפילו לאלוהים, יש עדיין דברים שלא שייכים לאיש: לדוגמה האוויר, האטמוספרה, החום והקור, אולם זה החריג שעוזר לנו להבין שכל יתר העולם מנוהל.

אבל הבעלות החדשה תיראה אחרת לגמרי. מכל המבנים שאנו מכירים, היא תזכיר את רעיון ה”הקדש” (וואקף) המוסלמי. על פי הנוהג, אדם מסוים מקדיש מבנה לאללה, וממנה קבוצת נציגים שינהלו את המבנה לטובת אלוהים ולטובת המאמינים. זו קבוצת אנשים שאמורה לנהל נכסים לטובת אחרים וללא מטרות רווח.

החיסרון של השיטה הזו ברור: כשהבעלים של ארגון הוא אללה או להבדיל העם היהודי, הקריטריונים לניהול לא ברורים. לא תמיד יש פיקוח על מי שמבצעים את הניהול בפועל ולרוב גם הפיקוח ניתן להשחתה. תמיד יכולה להווצר קבוצת אוליגרכים; אנשי וואקף או כנסייה מושחתים.

פה מגיעה הטכנולוגיה ומציעה מהפכה אמיתית. מערכת הבלוקצ’יין – המערכת העומדת בבסיס הביטקוין – מאפשרת סוג חדש של וואקף; סוף סוף וואקף מוחלט. זהו וואקף שמנהל את עצמו בעצמו ושייך לעצמו. אין אדם או קבוצה של אנשים שיכולים לבצע בו מניפולציה ולכן אין אפשרות להשחתה.

ארגון אוטונומי

בואו נדמיין תכנת מחשב שתוכנתה לפרסם מדי יום תחזית זיהום אוויר. נניח שהיא מתבססת על חיפוש ברשת, חישובים מסויימים ועוד כהנה וכהנה. בדרך כלל, תוכנה כזו נמצאת בבעלות חברה מסויימת. החברה מעדכנת ומתפעלת אותה באופן שוטף.

מנגד, נתאר מצב בו התכנה שלנו נבנתה על ידי אדם או קבוצה ונשלחה לחופשי לעולם. היא לא יושבת במחשב שמצוי בשליטת אדם או חברה מסוימים, אלא באלפי מחשבים של מתנדבים. מרגע שהיא הותנעה, אין אדם שיכול לשנות אותה. היא פשוט פועלת ופועלת. היא יודעת לתכנת ולעדכן את עצמה, והיא פתוחה לשימושם של מליונים בעולם. היא בנויה על המצע שמאפשר גם את הביטקוין; הבלוקצ’יין. זהו הוואקף הדיגיטלי.

כעת, יגיד לנו מייק הירן, נחליף את תוכנת זיהום האוויר שלנו באלגוריתם של מונית. המפתחים הם אנשי קוד שרוצים לפעול לטובת האנושות; מעין מוניתופדים. הם כותבים את הקוד ומשחררים אותו לעולם.
מה עושה האלגוריתם שלנו? ובכן, בעולם העתידני שלנו האלגוריתם יכול לגייס כסף בבורסה, למשל. ברגע שיש לו כסף בחשבון הביטקוין שלו, הוא יכול להזמין ממפעל את החומרים שיוציאו אותו לפועל. הוא יזמין את כל חלקי המנוע למוסך שישכור ואפילו יוכל לשכור עובדים שירכיבו אותו. ומי מנהל אותו?

ובכן, אנחנו תכנתנו אותו בתחילה כדי שיוכל לדאוג לעצמו והקדשנו אותו לציבור. יצרנו וואקף דיגיטלי, או בשפת מפתחי הביטקוין, יצרנו DAO; ארגון אוטונמי מבוזר. הארגון הזה יצא משליטת המתכנתים שלו. הזיכרון שלו, פרטי חשבון הבנק וכל היתר מבוזרים בין אלפי מחשבים של מתנדבי הוואקף. והמונית שלנו? היא פותחת תיק במס הכנסה, ומתחילה לנסוע ברחובות בזיל הזול. ממש במחיר עלות, לטובת כולנו.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

5 תגובות על "אנחנו קרובים לעידן שבו רכבים לא רק ינהגו אלא ינהלו את עצמם"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
בבר
Guest

אם הכל יהיה במחיר עלות מה ירוויחו תושבי העולם. הכלכלה בנויה על רווחים ולא על פילנטרופיה. יש מיגזרים שזה יכול להיות טוב אבל לא בהכל.

יוני
Guest

תלוי על מה תתבסס הכלכלה בעתיד. במקרה הפשוט, בהחלט אפשר לשלח כאלה בוטים לאוויר העולם על ידי “אנרכיסטים” והמשחק הכלכלי ימשיך במגזרים האחרים (ואני לא נכנס לאבטחה או לעימותים שיווקיים). במקרה המסובך, אם מה שיניע את הכלכלה לא יהיה חוב, (אולי הקצאת משאבים ממוחשבת או משהו כזה) אז זה יהיה אפשרי (אבל בטח יצטרך להקיף את כלל השירותים המוצעים לאדם)

גידי הרן
Guest

מחכה לזה

יפיצ
Guest

יכול להיות טוב, יכול להיות רע באופן מפואר. ה”יצור” הוירטואלי שנוצר הוא מספיק מורכב כדי שיהיה לו סוג של אופי; מערכת קבלת ההחלטות שלו מתוארת כאן כנקייה לחלוטין מאינטרסים. אבל היות וזה תוצר של אדם (המתכנת שבונה את זה מלכתחילה) הרי שמונחל באופן אינהרנטי – יכול להיות שאפילו לא מודע – סט של ערכים ועדיפויות שיעבור אל הרכב עם “חלב אמו”.
אי אפשר לנתק את זה מהאנושי.

רם
Guest

אם מישהו מרמה את הוואקף הזה, למשל מספק מונית לא טובה, או בכלל לא עובדת, או בכלל לא מספק – האם הוואקף הזה יכול לפנות לעו”ד? לערכאות שיפוטיות? בכלל להבין את האינטראקציה הזו?

נשמע לי עוד רחוק מאוד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: