כל מה שרציתם לדעת על עסקת וואטסאפ-פייסבוק

הידיעה אמש על רכישת וואטאסאפ תפסה את העולם הטכנולוגי לא ממש מוכן. מה חושבים הפרשנים על עתיד האפליקציה ועתיד הרשת החברתית ביום שאחרי?

מקור: יח״צ, עיבוד תמונה

מקור: יח״צ, עיבוד תמונה

באחת העסקאות הגדולות ביותר בעולם הטכנולוגי בתקופה האחרונה, הודיעה אמש פייסבוק על רכישת שירות ההודעות המיידיות WhatsApp תמורת 16 מיליארד דולר במזומן ובמניות, ועוד 3 מיליארד דולר במניות לעובדי החברה שיישארו בפייסבוק לתקופה של 4 שנים. בעוד הדיווח, שהתקבל אתמול קרוב לשעה 12 בלילה עורר הדים רבים ברשת (גם בפייסבוק וגם ב-WhatsApp), רבים מהאנשים בפיד הפייסבוק של כולנו התחילו להעלות השערות כאלו ואחרות לגבי עתידן של שתי החברות, ובמיוחד עבור WhatsApp: האם פייסבוק תשלב פרסומות בשירות, האם פייסבוק תסגור את השירות בעוד מספר שנים, ועוד מספר רב של שמועות לכאן ולכאן. בכדי לעשות עבורכם סדר בדברים, החלטנו לקחת את מיטב הפרשנויות ממגוון אתרי הטכנולוגיה והאנליסטים המובילים ולרכז לכם אותם כאן, באופן מסודר, בכדי שתוכלו לגבש החלטה בעצמכם (ולשתף אותנו בתובנות שלכם בתגובות, כמובן).

קצב צמיחה בלתי נתפס

אלו שמתקשים להבין את עצם העסקה ועוד פחות את הסכום שהייתה מוכנה פייסבוק להשקיע בה, עשויים לגלות חלק מהתשובה בנתוני הצמיחה של וואטאסאפ. במהלך תשעה חודשים בלבד אפליקציית ההודעות הפופולארית כמעט והכפילה את מספר המשתמשים שלה, ובניגוד לפייסבוק, כאן אין הרבה מרחב לזיוף פרופילים בשל המודל הייחודי של הפעלת השירות. עם למעלה מ-450 מיליון משתמשים פעילים בחודש, וואטאסאפ נחשבת לפופולארית יותר מטוויטר וקצב הצמיחה שלה מותיר את כל השירותים הותיקים הרחק מאחור.

אבל וואטאספ עצמה, המחזיקה ב-50 עובדים בלבד, היא לא המרוויחה היחידה מעסקת הענק הזו. סקוייה קפיטל, הראשונה והיחידה שהצליחה להשכיל ולהשקיע בחברה בראשית דרכה, שילמה 60 מיליון דולרים בלבד, כאלה שהפכו בן לילה לבערך 3 מילארד דולר.

ואם מסמנים את המרוויחים הגדולים, אולי מילה אחת על אלו שכנראה הפסידו. המגעים בין פייסבוק לסנאפצ׳ט שעל פי הערכות התייחסו לרכישה שנעה סביב ה-3 מילארד דולרים, מורידים את הסיפור לחלוטין מהפרק. ספק עם סנאפצ׳ט תזכה להצעה כזו או דומה לה בעתיד הנראה לעין, ובכלל, לא בטוח שפייסבוק זקוקה לה כעת.

״עסקה רציונלית עד כדי גיחוך״ Om Malik / GigaOM

״כאשר אני חושב על העסקה, פייסבוק למעשה שומרת את WhatsApp מפני ידיה של גוגל, והכי חשוב, מוציאה מתחרה אגרסיבית במיוחד מתשומת הלב של השוק. פייסבוק נכנסת, בסופו של דבר, לתחרות עם אפליקציות כגון Line ו-WeChat בשווקים רבים על הזמן בו הצרכן משתמש במכשירים הניידים שלו. WhatsApp מעניקה לפייסבוק נשק תחרותי חזק, בעוד פוטנציאל המונטיזציה של החברה נשאר כשאלה פתוחה, יש עוד אפשרויות שהחברה יכולה לחשוב עליהן בעתיד הקרוב, כגון פרסומות מקוריות וחדשות, אך WhatsApp כחנות אפליקציות לא נמצאת מחוץ לתחום.״

״פייסבוק הופכת לסוג של קונצרן, קצת כמו דיסני״ Ellis Hamburger / The Verge

״הרכישה האחרונה של פייסבוק עשויה להיראות כמו קנייה פשוטה של האפליקציה הניידת החמה ביותר בעולם, עם כמה תופעות לוואי מענגות, אך המציאות הרבה יותר גדולה מכך. כל חברה שפייסבוק רוכשת היא למעשה גדר ביטחון נוספת כנגד הדרכים הציבוריות והפרטיות השונות דרכם אנשים בוחרים לתקשר. אינסטגרם מאפשרת לשתף תמונות של אנשים במודל חברתי אותו פייסבוק לא תאפשר, WhatsApp מאפשרת לאנשים לשתף הודעות בדרך דומה לדרך בה אנשים שיתפו הודעות בטלפונים החכמים הראשונים – משהו שפייסבוק לא יכולה להתפאר בו. סל המוצרים של פייסבוק הופך להיות עצום, מלא בשירותים ויישומים מתחרים, וזה בסדר.״

״פייסבוק רוצה בעלות על כל המותגים הטובים ביותר בעולם, אשר משרתים את כל הדמוגרפיות בו זמנית. החברה מתכנן לפעול באופן עצמאי בכדי לבצע רכישות עתידיות של המוצרים הבאים שיצוצו בשוק המובייל, בכדי לראות אילו שירותים יהפכו להיות הגדולים ביותר. פשוט מאוד, פייסבוק לא רוצה להתעסק עם הנוסחה שכביכול הורגת אותה. בין אם מדובר ב-WhatsApp, אינסטגרם או אפליקצית התקשורת הלוהטת הבאה.״

״צוקרברג לא מאמין בפרסומות באפליקציות מסרים מידיים״ Josh Constine / TechCrunch

״נכון לעכשיו, שתי החברות מוכנות, לעת עתה, לא להרוויח כסף מ-WhatsApp בכדי להבטיח ש-WhatsApp הופכת לאפליקציית המובייל הדומיננטית ביותר ברחבי העולם. לשים תג מחיר של דולר על WhatsApp יכול להפנות את המשתמשים למתחרות המציעות את עצמן בחינם, כגון KakaoTalk, Kik, WeChat ו-Line. וכאן בעצם טמון אולי היתרון הגדול ביותר של WhatsApp – פייסבוק עושה הרבה מאוד כסף מהפרסום באפליקציה העיקרית שלה ובאתר האינטרנט. הכסף הזה יאפשר ל-WhatsApp להתחמק מזיהום המוצר שלה במודעות, ולא להאט את קצב הצמיחה שלה ואת מספר המנויים שלה, הגדל בהתמדה. במקום זאת, WhatsApp יכולה להסתכל קדימה ולהתקדם בפול גז לעבר מחסום מיליארד המשתמשים.״

מקור: סקויה קפיטל

מקור: סקויה קפיטל

הפתק על השולחן של יאן קום / ג׳ים גואץ, סקויה קפיטל, Business Insider

״יאן קום, מנכ״ל ומייסד WhatsApp שומר על פתק מבריאן אקטון, השותף המייסד ב-WhatsApp אשר כותרתו פשוטה למדי: ״No Ads! No Games! No Gimmicks!״ (בלי פרסומות, בלי משחקים, בלי גימיקים). הפתק הזה משרת את קום כתזכורת יומית למחויבות הגדולה של WhatsApp לבנות מוצר הודעות מיידיות טהור. משמעת זו באה לידי ביטוי בגישה לא כל כך שגרתית של WhatsApp לעסק: לאחר שנה אחת של שימוש חופשי, השירות עולה דולר בודד לכל שנה – ללא חיובים על SMS. זה יכול לחסוך למשתמשים הלכודים בתוכניות דאטה יקרות עד 150 דולר לשנה. פייסבוק הבטיחה ליאן ולבריאן ש-WhatsApp תישאר חופשייה מפרסומות והם ממש לא צריכים להתפשר על העקרונות שלהם. עכשיו, אנחנו יודעים כי יאן קום, בתור חבר חדש במועצת המנהלים של פייסבוק, ימשיך להילחם על הזכויות של משתמשי WhatsApp בדיוני הדירקטוריון של הרשת החברתית.״

״ישנן סיבות טובות להיות שמחים על העתיד המתקרב של WhatsApp תחת פייסבוק. מארק צוקרברג הצליח לשכנע כיצד פייסבוק ו-WhatsApp מתאימות זו לזו כמו יד לכפפה, ממש כפי שהוא עשה עם אינסטגרם, ששגשגה בהמשך כחלק מפייסבוק. כמו עם אינסטגרם, אשר בה היינו ברי מזל להשקיע יחד עם משקיעים אחרים, ההכרזה של היום מרירה מעט עבורנו. ההתרגשות שלנו על ההזדמנויות שעומדות לפני WhatsApp ופייסבוק מהולות במעט עצב והרבה נוסטלגיה, יחד עם רגשות ההנאה והסיפוק של כל אחד מאיתנו בסקויה בזמן העבודה עם WhatsApp בשלוש השנים האחרונות. מהרגע ש-WhatsApp החלה את דרכה, עם פחות מעשרה משתמשים, יאן ובריאן כבר היו מחוייבים לבניית שירות מתמשך. עכשיו, עם המטרה החדשה להגיע למשתמש המיליארד, הם רק בתחילת הדרך.״

וידאו: ראיון שנערך עם מייסד Whatsapp במסגרת DLD14 שהתקיים במינכן

כנסי DLD הנערכים במקומות שונים בעולם מפגישים בין אישים משפיעים בתחומי הטכנולוגיה, האומנות, העיצוב ומספר תחומים נוספים הנוגעים ליצירה ויצירתיות. האחרון שבהם התקיים במינכן והבא צפוי להערך בניו יורק בתחילת חודש מאי. גם ישראל מופיעה בין המדינות הנוטלות חלק בכנסים אלו והאירוע הקרוב צפוי להתקיים במהלך חודש ספטמבר הקרוב בתל אביב.

אבישי בר

מנהל מוצר. מפתח Web ו-React Native, חולה גאדג'טים, הולך נגד הזרם ואוהב את כל מה שקשור לגוגל, לאנדרואיד ולקוד פתוח. עיסוקו העיקרי הוא לפרק לחלקים כל צעצוע חדש שמגיע למשרד ואז לכתוב עליו מדריך.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: