טסלה מוזלת, סוללה מהפכנית ומשאית אוטונומית: על מה עובד עכשיו אילון מאסק

עשור וחצי לאחר הקמתה, טסלה נערכת לשלב האחרון בתוכנית העסקית שלה ויש לה לא מעט הפתעות בקנה: מסוללה מהפכנית וטסלה מוזלת ועד מכונית ספורט עם מנוע רקטי ומשאית אוטונומית

מאסק, מקור: cc-by-Maurizio Pesce

מאת: אורי מימון

טסלה מעלה הילוך. הדוחות הפיננסיים האחרונים אמנם הציגו שיאי מסירות, ורבעון רווחי שמיני ברציפות, אולם הנתון המרשים ביותר היה דווקא שורת הרווח הנקי. לראשונה, החברה חצתה את רף מיליארד הדולר, ולראשונה מזה שנים רשמה רווח נקי ללא תלות בהטבות מס (“קרדיטים”).

מדובר באבן דרך חשובה באסטרטגיה העסקית של מאסק. בבלוג הראשון שלו מ-2006, הציג המנכ”ל הצבעוני תוכנית עסקית מהפכנית בשלושה שלבים פשוטים: ייצור מכונית ספורט (הראודסטר); ייצור דגמי יוקרה (מודלים S, X, Y); ייצור דגמים זולים (מודל 3). כל שלב בתוכנית מזין את הבא אחריו מבחינה כלכלית וטכנולוגית – עד למצב בו הטכנולוגיה זולה ומתקדמת מספיק לייצור המוני של רכבים במחירי שוק ‘רגילים’. טסלה נמצאת כעת בעיצומו של השלב האחרון. מודל 3 הוא הזול ביותר מבין הדגמים המוצעים, אך מחירו עדיין גבוה ועומד על כ-40,000$ בארה”ב או כ-190 אלף ש”ח בישראל. ההצלחות האחרונות מסמנות מגמה חיובית של הוזלה בעלויות הייצור, ובשנים הקרובות טסלה תפעל בכמה מישורים על מנת להגדיל את הרווחיות שלה ולהאיץ את הצמיחה.

הסוללה שתביא מהפכה: סוללת 4680

ב”יום הסוללה” האחרון הוכרזה סוללת ה-4680, דור חדש של סוללות ליתיום-יון הכולל פריצות דרך טכנולוגיות במבנה הסוללה, בהרכב הכימיקלי שלה, בפיזור החום ובתחומים נוספים, הצפויים להניב עלייה של 16% בטווח הנסיעה לצד הפחתה של 56% בעלות הייצור. עלותם הנוכחית של מארזי הסוללות לרכבים מוערכת בלפחות 10,000$, כך שהחיסכון הצפוי יהיה לפחות 5,000$. בנוסף, קיים כיום חסם – ספק צרכני, ספק פסיכולוגי – של רכישת טסלה יד שנייה, בשל החשש מהוצאה כספית ניכרת על סוללה חדשה. חיתוך דרמטי שכזה בעלויות הסוללה עשוי להסיר גם את החסם הזה.

בשיחת המשקיעים עם פרסום נתוני הרבעון, דיווח בכיר החברה אנדרו בגלינו על התקדמות משמעותית בייצור הסוללות, לצד עיכובים הנדסיים שונים. על פי התכנון, הייצור יעשה במתחמי ה-Gigafactory בברלין, שנגחאי ואוסטין, כאשר החברה תיעזר ביצרניות נוספות כדי לעמוד בהיקף הייצור הנדרש. דיווחים שונים מציגים תחרות שניטשת בין יצרניות הסוללות הגדולות בעולם, בהן סמסונג ו-LG, שמעוניינות לזכות בחוזה הנכסף.

טסלה פועלת בכיוונים נוספים כדי להפחית בעלויות הסוללה. בתחילת השנה היא נכנסה לשותפות במכרה ניקל, אחד הרכיבים של סוללות, ולפני מספר שבועות היא הודיעה על הסכם אספקה מ-BHP. מהלכים אלו צפויים להבטיח אספקה סדירה של ניקל בשעה שהביקוש למתכת גובר, וגם לחסוך בעלויות. במקביל, יצרנית הרכבים הגישה לפני כחודש בקשה לפטנט הנוגע ל”הפקת ליתיום ממינרלי חרסית”. ב”יום הסוללה” נאמר שתהליך ההפקה החדש צפוי להפחית את עלויות הליתיום בשליש.

טסלה ב-100 אלף ש”ח?

טסלה עובדת על מספר כלי רכב חדשים, אך הראשון בחשיבותו הינו רכב נוסעים קומפקטי, שזכה לכינוי הלא-רשמי “מודל 2”. הוא הוזכר ב”יום הסוללה”, אך למעט תג המחיר הנמוך של 25 אלף דולר לא צויינו פרטים נוספים. על פי הערכות שונות המודל המיועד יהיה קטן יותר ממודל 3, ודיווחים אחדים ציינו שהוא יגיע בתצורת האצ’בק. טווח הנסיעה המשוער יעמוד על 400 ק”מ, והוא צפוי להגיע עם סוללות ה-4680 העתידיות. שימוש בסוללה החדשה בשילוב עם הקטנת טווח הנסיעה יאפשר מחיר נמוך במיוחד. על אף חרושת שמועות הנוגעות להתקדמות בפיתוחו, מודל 2 צפוי להיות זמין לכל המוקדם ב-2023. יש לציין כי בניגוד לפרסומים במקומות שונים לאחרונה, מאסק הדגיש שמודל 2 לא יהיה גרסה סינית מוזלת למודל 3 אלא דגם חדש לחלוטין.

השקתו של מודל 2 צפויה לחולל מהפכה של ממש. תג המחיר הגבוה של הדגמים הנוכחיים מהווה חסם משמעותי לכניסתה של טסלה לשוק הביניים. באירופה, חשמליות כמו הרנו זואי, וסדרת ה-ID של פולקסווגן מתחרות ראש בראש מול מודל 3, ובמקביל היברידיות זולות כמו הפריוס והקורולה מזנבות בטסלה עם מחירים נמוכים משמעותית. קצב הצמיחה הגבוה של השוק בשילוב עם דשדוש בהיקף המכירות הוביל לצמצום הנתח של טסלה בחצי.

בחודשים האחרונים טסלה מאבדת אחיזה בשוק הסיני. למרות הצלחות יפות של מודל 3 ו-Y, החברה סובלת מעמדת נחיתות משמעותית מול החשמליות הזולות של BYD, Li ו-Wuling. האחרונה כבשה בסערה את השוק עם דגם מיני במחיר 6,000 דולר. התחרות הגוברת הובילה לצניחה במכירות, ובחודש האחרון רוב הרכבים המיוצרים בסין בכלל יוצאו. ואם לא די בכך, התדמית של טסלה סופגת מהלומות שונות. באמצע השנה הרגולטורים הסיניים הורו על ריקול לכ-300 אלף מכוניות. קודם לכן נאסרה הכנסת טסלות למתקנים צבאיים מחשש לריגול באמצעות המצלמות. סערה אחרת זכתה לסיקור תקשורתי ביקורתי בעקבות סרטון מחאה ויראלי של לקוחה. מודל 2 יהיה אולי ההזדמנות האחרונה של טסלה לבסס את אחיזתה בשווקים הללו.

רודסטר, סמי וסייברטראק

הסייברטראק. מקור: Tesla

בשבועות האחרונים טסלה אישרה דחייה בייצור הרודסטר, הסמי, והסייברטראק לשנה הבאה לכל המוקדם. זאת בשל אתגרים בפיתוח, בפרט בייצור סוללת ה-4680, ובעיכובים שונים בשרשרת האספקה בעקבות מגפת הקורונה.

מקור: Tesla

ה-Roadster, דור שני למכונית ספורט האייקונית של טסלה, נחשפה כבר ב-2017, ומגיעה עם מחיר בסיס של 200 אלף דולר. לרודסטר מפרט מדהים הכולל טווח נסיעה של אלף ק”מ ותאוצה מ-0 ל-100 בפחות מ-2 שניות. מהדורה מיוחדת עליה הכריז מאסק תכלול מנועי דחף רקטיים מבית SpaceX, שיספקו ביצועי-על של תאוצה ב-1.1 שניות.

ה-Cybertruck, טנדר חשמלי בעל המראה העתידני, זכה להייפ מטורף מייד עם חשיפתו ב-2019. למרות דחיות חוזרות בהשקתו, הוא צבר עד כה למעלה ממיליון שיריוני הזמנות. הסייברטארק מוצע בשלושה דגמים בעלי טווח שנע בין 400 ל-800 ק”מ ועם תאוצה של 3 עד 6.5 שניות.

משאית Semi של טסלה. מקור: Tesla

המשאית החשמלית של טסלה, ה-Semi, היא פנייתה הראשונה של טסלה למגזר העסקי. לטסלה יש תוכניות רבות בנוגע ליכולות האוטונומיות של המשאית, שבשלב זה ישמש בעיקר כאמצעי בטיחות, אך בעתיד יאפשר תפעול של ציי הובלות אוטונומיים. בנוסף, הסמי מציעה חיסכון כלכלי משמעותי לבעלי משאיות הבנזין והסולר. בשל מרחקי הענק שמשאיות ההובלות גומאות, גם ההפרש הקטן ביותר בעלויות התדלוק מתורגם לחיסכון גדול, וכך גם עלויות התחזוקה הנמוכות של כלי רכב חשמלי. דגם הבסיס יימכר ב-150 אלף דולר עבור טווח נסיעה של כ-500 ק”מ, ו-180 אלף דולר לטווח של 800 ק”מ.


מה אתם חושבים על התוכניות של אילון מאסק? האם טסלה היא מכונית העתיד או פשוט מכונית עם הייפ? דברו עם עוד הרבה גיקיות וגיקים וחובבי טכנולוגיה בקבוצת הדיבורים של גיקטיים


עוקץ את אפל

בחודש שעבר צייץ מאסק על פתיחת תחנות הסופרצ’ארג’ר להטענה של רכבים של יצרניות מתחרות. מאסק חזר על הדברים בשיחת המשקיעים האחרונה, והדגיש שטסלה לא תשתמש באסטרטגיית החומה המפורסמת של אפל כדי לדחוק מתחרים. מאסק הציע מנגנון גבייה אפשרי, עם מחיר דינמי שיותאם לקצב הטעינה של הרכב ולשעת הטעינה, ועבור אלו שחוששים מהעומס שייווצר בתחנות, הסביר בגלינו כי פתיחת הרשת לרכבים אחרים תגדיל את הרווחיות שלה ותסייע לה להתרחב.

מהלכים אלו עולים בקנה אחד עם מחויבותו של מאסק למעבר לאנרגיה ירוקה, אך בה בעת גם תואמים את המודל העסקי של טסלה, המכוון להכנסות מייצור המוני של רכבים זולים ולא מרשת התחנות. נראה שלאחר הביצועים המעולים ברבעונים האחרונים, היא מרגישה בנוח לוותר על יתרון זה.

בהצהרה גם טמון הגיון פוליטי. הממשל הנוכחי בארה”ב נודע בסלידתו ממהלכים דמויי מונופול, והיעדרותה של טסלה מאירוע לקידום הרכבים החשמליים שנערך בבית הלבן חשפה מתיחות שקיימת מול הממשל. מאסק מבקש להסיט את הכוונת הרגולטורית, ובה בעת לנסות להשיג מימון פדרלי מתוכניות המקודמות כעת, בהן התוכנית לתקצוב תשתיות ירוקות בסך 7.5 מיליארד דולר.

הכותב עובד בהייטק, וגם סטודנט למדעי המחשב בזמנו הפנוי

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

6 תגובות על "טסלה מוזלת, סוללה מהפכנית ומשאית אוטונומית: על מה עובד עכשיו אילון מאסק"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
שני
Guest

מעניין מאוד,
מודל 2 אמור להגיע לארץ?

מישהו
Guest

כן ויעלה רק 10 מליון שקל

אני
Guest

הכותב הינו פוץ ובזמנו הפנוי מנופף במשרת הסטודנט שלו.

להלהלה
Guest

זה מצחיק אבל לא יפה

nope
Guest

אוטוטו יום כיפור, גיקטיים, אולי תצומו קצת מהחדשות על טסלה? יום אחד בלי כתבות על רכב חשמלי

באטמן
Guest

To The Moon!!

wpDiscuz

תגיות לכתבה: