מה קורה לפייסבוק?
מי שבעבר נחשבה לרשת החברתית הגדולה בעולם עשתה בתקופה האחרונה כמה וכמה טעויות, שעלולות לעלות לה לא רק בתואר, אלא גם במשתמשים עצמם
יש לי חדשות לא טובות במיוחד: פייסבוק מת. טוב, לא בדיוק, אבל הוא גוסס. כלומר, הרשת החברתית חולה מאוד. למה אני חושב כך? ולמה מיד לאחר שאגמור את הפוסט הנוכחי אלך ואפרסם אותו בפייסבוק?
עברה את השיא
כמו הרבה חברות גדולות, יש את השלב שבו המוצר שלך כבר לא יכול לחדש בקצב שבו אתה גדל. היחס שבין החדשנות לגודל החברה הוא תמיד בעייתי וקשה לחברות גדולות לעמוד בו לאורך זמן. כשאתה לא מחדש, יש מי שיחדש במקומך וכך קורה שהצעירים, הקהל העיקרי של פייסבוק, מוצא לעצמו מקומות אחרים לבלות בהם.
בסקר שנערך בארה”ב 50 אחוזים מהמבוגרים אמרו שבמהלך 2012 הם לקחו פסק זמן של מספר שבועות מפייסבוק, ועוד 27 אחוזים אמרו שבכוונתם לעשות זאת גם ב-2013. אז נכון, מדובר בקהל המשתמשים המבוגר, והצעירים אולי לא לוקחים פסק זמן, אבל אין ספק שגם הם צורכים פחות מהרשת החברתית.
אז מה הבעיה?
כבר כתבתי בעבר על הבעייתיות שיש לפייסבוק עם המעבר של העולם לתחום המובייל, ונראה שהסימנים כבר כאן. בעוד שהקהל המבוגר משתמש בעיקר באימייל לתקשורת, הצעירים עברו לאפליקציות ייעודיות לשיחות, כגון וואטסאפ, Viber ודומיהן. למרות הניסיונות לשדרג את תוכנת המסרים של פייסבוק ולהוסיף לה יכולות וידאו ואודיו, פייסבוק פשוט לא מצליחה לגרום לאנשים להשתמש ברשת החברתית מתוך מכשירי הטלפון.
נושא שיתוף התמונות חוטף מכה קשה דווקא מהבית. פייסבוק הבינה שגם עולם שיתוף התמונות ייעשה רובו דרך המובייל, ולכן מיהרה ורכשה את אינסטגרם בסכום שנוי במחלוקת. הבעיה היא שגם היום, חודשים רבים לאחר הרכישה, לא ברור כיצד השילוב בין היישומים יבוא לידי ביטוי, אם בכלל. הצעירים ממשיכים לעדכן בפייסבוק תמונות, אך גם זה פחות מבעבר, כאשר עיקר השיתופים נעשים באמצעות האפליקציות הייעודיות לשיתוף תמונות, כמו אינסטגרם עצמה.
ואחרון – דף הפרופיל האישי שלי בפייסבוק. בניסיון הנואש לשפר את שורת ההכנסות, פייסבוק מתמקדת ביצירת הכנסה באמצעות פרסום, מה שאומר שדף הפייסבוק האישי שלי (וגם שלכם) לאט לאט מתמלא בתכנים שלא ביקשתי או רציתי שיהיו שם. כשתכנים מסוג זה מגיעים אליי באמצעות האימייל, זה נקרא ספאם ויש חוק נגד זה. בפייסבוק, מצד שני, הכל נעשה בחסות צוקרברג ומכונת המזומנים שלו.
בשורה התחתונה, יש לי פחות ופחות חשק (או אנרגיה) להתמודד עם דף הפרופיל שלי בפייסבוק, לסנן את התכנים שאני באמת רוצה לצפות במה שחשוב לי. וזה, כנראה, מעיד על תחילת סופה של הרשת “החברתית”.
הפוסט פורסם במקור בבלוג טכנולוגיק.
הגב
12 תגובות על "מה קורה לפייסבוק?"
* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.
"לא בא לי פייסבוק עכשיו, אז כנראה פייסבוק קורסים"? עוד הספדה חסרת ביסוס. פייסבוק הוא לא מערכת צ'אטים, וכמות התמונות המועלות אליו רחוקה מלהיות בבעיה.
ממליץ לקרוא The Facebook Effect ולהבין למה פייסבוק (כנראה) היחיד ביימינו שאין לו תחליף
תאכלס? הפוסט הזה הוא אחד הדברים הכי שטותיים שקראתי בזמן האחרון….
זה בדיוק הזמן לנצל את אופציית הקבוצות. על בסיס מכנה משותף כלשהו. מהיר. מדוייק. דיסקרטי ובלי פרסומות.
כתבה מלאה בשטויות.
כמות הפורומים (קבוצות) שמתנהל בפייסבוק זה משהו אדיר.
אין נושא ואין תחום שלא תמצא בו קהילה שתוכל לעזור לך – אז אולי יש לי פרסומות בצד אבל מה זה בכלל לא מורגש.
בקיצור, פייסבוק אולי לא עושים הרבה כסף, אבל הפעילות שם בצמיחה.
אני בדרכ לא מפרסמת תגובה כפוסט אבל זה פשוט היה מתבקש http://il.go2web20.net/2013/02/blog-post.html
1.אם הפרסומות זה מה שמפריע לך ועל זה אתה מבסס את התאוריה שלך אז אתה טועה ובגדול !
כמו שאתה בטח יודע יש אפשרות לחסום את הפרסומות כך שכול הטענות פה חסרות בסיס
.
2.תיהיה בטוח שפייסבוק עירנית למה שקורה ואינסטגרם רק הולך ותופס תאוצה ואני מאמין שבקרוב פייסבוק תציג את המודל החדש כך שגם את ה”פינה” של המובייל הם סגרו .
בקיצור כמעט כול מה שנכתב כאן לא מדויק בעליל!
טוב – כמו כל דבר באינטרנט – צריך להתאים את פייסבוק לצרכים שלך. יש קבוצות, עמודים ומה לא. לי יש שני עמודים חמודים בפייסבוק, וגם קבוצות שחלקן השפיעו פה ושם על דברים. וכמו כל דבר, צריך לדעת איך להשתמש בפייסבוק. לפעמים העובדה שהוא מתממשק נהדר לבלוגים שלי זה מספיק.
פייסבוק פרץ דרך. אין ספק בכך, אבל היות וצריך להשתמש ברשת הזאת בחוכמה, רצוי להכנס לדברים שמעורים עניין – כמו תגובות, קבוצות ועמודים. ואגב, פייסבוק מתממשק לבלוגים ושאר ירקות…
פייסבוק הוא משהו שצריך לדעת להשתמש בו בצורה סלקטיבית ונכונה. כמי שכותבת בלוגים חשוב לי שהבלוג יגע לכמה שיותר אנשים ופייסבוק זו אחת הדרכים. ישנן הקבוצות והעמודים. אז כן, לפעמים אני לוקחת יום יומיים פסק זמן אבל בסופו של דבר גם כשאני לא שם, הדברים שאני כותבת מגיעים לשם. גם אם זה דרך רשתות אחרות.
פוסט שלא מכבד את הכותב אבל אני לא מכיר אותו אז אולי הא בחור לא מכובד או לא חכם אבל זה גם פוסט מלא חורים לא מבוסס וילדותי באופן שלא מכבד את ניוזגק ואת ניוזגיק אני מכיר דווקא כאתר מכובד. חבל
אתם יכולים להמשיך להתכחש לזה, אבל פייסבוק כרשת חברתית איבד מהקסם שלו. בעבר יכולתי לבלות שעות באתר, חווית המשתמש מבחינתי הייתה טובה יותר ונקייה יותר. היום, אני צריך להתאמץ בשביל לבלות באתר יותר מחצי שעה רצופה. אני מסכים שהם חייבים להרוויח כחברה, אבל אין ספק, מבחינתי, שנהניתי הרבה יותר מהרשת החברתית בעבר.