תאונה חזיתית: מה קרה לחברת הרכב שרצתה לאיים על טסלה?

ניקולה, החברה שרוצה לייצר משאיות חשמליות, הספיקה בחודש האחרון להיתפס על חם, להפוך לחשודה בחקירה של רשות ניירות ערך, לאבד את המייסד שלה ולהודיע על הסכם כלכלי ענק – שכלל לא נחתם. מה קורה בחברה שרצתה להיות התאומה של טסלה?

המשאית שתאתגר את טסלה? לא נראה ככה | מקור: Nikola

נדמה שאין אחד בעולם הטכנולוגיה והרכב שאינו מכיר את “טסלה”, חברת הרכב החשמלי החכם, שהקים היזם המיליארדר אילון מאסק. אבל טסלה היא לא חברת הרכב היחידה ששאבה את שמה מניקולה טסלה, הפיזיקאי והממציא הגאון שחי ויצר במאות ה-19 וה-20. אבל כאן בערך נגמרים קווי הדימיון בין החברות, ומתחיל סיפורה ה… “מעניין” נקרא לזה… של חברת הרכב האמריקאית ניקולה.

“הטסלה של המשאיות”

ניקולה נוסדה ב-2014 על ידי טרבור מילטון בסולט לייק סיטי שביוטה – 11 שנים אחרי טסלה של מאסק. החברה רצתה לעשות לתחום התובלה, כלומר המשאיות הכבדות, את מה שמאסק עשה למכוניות הפרטיות, ולהפוך ל”טסלה של המשאיות”.

החברה הציגה מאז הקמתה כמה דגמים של משאיות ודגם אחד של טנדר, כולם בעלי הנעה חשמלית – כשחלק מדגמי המשאיות מתוכננים להיות מונעים על ידי מימן. החברה הציגה עד כה שני דגמים משאיות, ניקולה One וניקולה Two כשדגם שלישי (Tre ולא Three אגב) קיים נכון לעכשיו רק על הנייר. עם זאת, למרות העבודה על הדגם השלישי, גם שני הדגמים הראשונים עוד לא הגיעו לייצור מלא ורק הוצגו בסרטון הדגמה (ואנחנו נגיע לזה בהמשך).

החברה אף הודיעה שהיא לא מתכננת להסתפק במשאיות ולפתח גם רכב שטח שאמור להתאים גם לשימוש צבאי בשם Reckless ועם טנדר בשם Badger. למרות שהרכבים לא קיימים עדיין בפועל עודדו בחברה אנשים להזמין אחד מראש בניסיון לאתגר את ה-CyberTruck של טסלה.

הנפקה יוצאת דופן

החל מיוני האחרון ניקולה נסחרת בבורסת הנאסד”ק בניו יורק. אבל בניגוד לחברות טכנולוגיה רבות, ניקולה העדיפה לוותר על תהליך הנפקה רגיל, שכולל תהליך ארוך של בדיקות נאותות, גיוס חתמים, קיום רודשואו (פגישות ומצגות למשקיעים פוטנציאליים) ובמקום זאת בחרה בהנפקת SPAC. במסגרת העסקה התמזגה ניקולה עם חברה בשם VectoIQ – חברה שכל מטרתה היתה מציאת “עסק מטרה”, במקרה הזה ניקולה, ומיזוגה לתוכה. מדובר בכלי פיננסי שכמעט ולא מוכר פה בארץ, אך בארה”ב הוא צבר תאוצה בתקופה האחרונה. אחרי המיזוג, שנעשה על פי הערכת שווי של 3.3 מילארד דולר, גייסה ניקולה הון ממשקיעים פרטיים (השקעות PIPE) בסך של כחצי מיליארד דולר, כולל חברת ההשקעות ValueAct, ושני מיליארד דולר נוספים אמורים להגיע מענקית הרכב GM.

החקירה שתפיל את הכל?

למרות התוכניות הגרנדיוזיות וההנפקה, בחודש שעבר החלו הבעיות של ניקולה – והן באו בצרורות. רשות ניירות ערך בארצות הברית (SEC) הודיעה בחודש שעבר כי היא פתחה בחקירה נגד החברה בחשד שהונתה את המשקיעים בחברה בנוגע לתחזיות הכלכליות של עסקיה.

החקירה נגד ניקולה הגיעה ימים ספורים בלבד לאחר שחברת המחקר Hindenburg Research, המתמחה במכירה בחסר (שורטים), פרסמה דוח נגדה תחת הכותרת “איך להפוך אוקיינוס של שקרים לשותפות עם יצרנית הרכב הגדולה בארה”ב”  ובו העלתה טענות קשות גם היא – על כך שניקולה הונתה את משקיעיה.

לפי הדוח של “הינדנבורג”, הם השיגו ראיות רבות – כולל שיחות טלפון מוקלטות, הודעות טקסט ותמונות – המעידות על כך שמייסד החברה טרבור מילטון פיזר עשרות הצהרות שקריות בנוגע לחברה כדי להטעות את הציבור. בחברת המחקר טוענים כי מילטון ניצל את העובדה שיצרניות רכב נואשות לזנב בטסלה ולעלות על הגל של הרכבים החשמליים כדי לחתום איתן על הסכמים.

בדוח גם נחשף לראשונה כי עוד ב-2018 החברה ביימה ופרסמה ברשת סרטון “נסיעה” של משאית מדגם ה-One של החברה ובו היא בכלל מתדרדרת במורד כביש, ולא “בתנועה” (in motion על פי הסרטון) כפי שפרסמה ניקולה.

בניקולה ניסו לאתגר כמה וכמה נקודות מהדוח הקשה של הינדנבורג נגדם, אך בהודעה שפרסמו הייתה גם הודאה בכך שמוכרת השורטים צדקה – החברה “לא דייקה” כשאמרה שאב-הטיפוס של דגם ה-One היה מוכן לעלות על הכביש עוד בדצמבר 2016 וכך גם ב-2018 עם פורסם הסרטון.  למרות שהדוח של הינדנבורג וההודעה על החקירה הובילו לנפילה חדה במנייתה – בניקולה אמרו כי הם בעד החקירה של רשות ניירות ערך וכי ישתפו איתה פעולה.

אבל אז המייסד והיו”ר שלה התפטר.

כשבוע אחרי ההודעה על כך שהרשויות יחקרו את החברה שייסד והקים, הודיע טרבור מילטון כי הוא מתפטר מתפקידו. המהלך המפתיע כלל הודעה לקונית שפרסם מילטון ובה נכתב: “ביקשתי מהדירקטוריון לפנות את תפקידי. הפוקוס צריך להיות על החברה ועל המשימה שלה לשנות את העולם – לא עליי. אני מתכנן להגן על עצמי מההאשמות שהוטחו בי”.

ניקולה לא נותרה נטולת יו”ר לזמן רב, ומיד עם ההודעה על התפטרותו של מילטון נודע כי סטיבן גירסקי, מי שעמד בראש VectoIQ, שאיתה התאחדה ניקולה כדי להיכנס לבורסה ביוני האחרון, ולשעבר בכיר ב-GM, יעמוד בראש ניקולה.

אבל הצרות לא נגמרו בחקירה של רשות ני”ע ובהתפטרות.

לפני כשבועיים הגישו בנפרד שתי נשים תלונות במשטרה נגד מילטון וטענו כי הטריד אותן מינית כשהיו נערות בנות 15. על פי CNN, אחת המתלוננות היא בת-דודתו של מילטון. חשוב להדגיש שהתלונות מתייחסות לתקופה שבין השנים 1999 עד 2004, כשבחלקה לפחות גם מילטון עצמו היה קטין. בכל מקרה, מילטון הכחיש את הטענות נגדו.

ה”גירית” של ניקולה הוצעה למכירה – אבל אף אחד לא ראה שהיא נוסעת בכלל | מקור: Nikola

המשאיות נוסעות או מתגלגלות?

זוכרים את סרטון ההדגמה למשאיות אותם הזכרנו מוקדם יותר ובו ניקולה הציגה משאית “נוסעת” למרות שבפועל היא רק התגלגלה במורד כביש? אז למרות שניקולה הודתה למעשה בטענות שהופנו נגדה, היא לא אהבה שיוטיוברים מעלים בשבועות האחרונים את הסרטון המקורי ומדברים על התרמית לכאורה. הדרך שלה להילחם היתה פנייה ליוטיוב ודרישה להסיר את הסרטונים מהרשת בטענה לפגיעה בזכויות יוצרים. אחד מהערוצים שפרסמו את הסרטון זכה לחטוף בראש מיוטיוב כשבמקביל הסרטון הורד מהקטלוג שלו.

ניקולה דרשה להוריד את הסרטונים מהרשת, כשהיא טוענת שיוטיוב בכלל אחראית להסרה. ב-Ars Technica פנו ליוטיוב כדי להבהיר את הנושא וממפלצת הוידאו של גוגל נמסר כי אלגוריתם זיהוי הפרות זכויות היוצרים של החברה רק הציג בפני בעלי התוכן המקורי (במקרה הזה ניקולה) שייתכן כי זכויותיהם הופרו – וניקולה היא זו שבסופו של דבר מילאה את הבקשה להסיר את הסרטונים.

מה היצרנית הגדולה בארה”ב רואה בה?

כאמור אחת מהחברות הגדולות שהביעה אמון גדול מאוד בניקולה היא ג’נרל מוטורס, ענקית הרכב האמריקאית, שהודיעה בחודש שעבר על הסכם שיתוף פעולה במסגרתו היא תשקיע בניקולה לא פחות מ-2 מיליארד דולר כחלק מהשקעות ה-PIPE בחברה אחרי המיזוג שעברה.

בתחילת החודש שעבר הודיעו שתי החברות על הסכם שיתוף הפעולה שבמסגרתו GM תקבל 11% מהאחזקות בניקולה, וכי החברה הקטנה תשתמש בטכנולוגיות שפיתחה GM במשאיות שלה ובטנדר ה-Badger. ההסכם קבע גם כי GM תייצר עבור ניקולה את ה-Badger.

כל העדכונים מחכים לכם בערוץ הטלגרם של גיקטיים כל העדכונים מחכים לכם בערוץ הטלגרם של גיקטיים להצטרפות לערוץ הטלגרם שלנו לחץ כאן

אבל יש אבל גדול. בהודעה שפרסמה GM ב-8 בספטמבר נכתב כי ההסכם בין שתי החברות ייחתם עד ה-30 בספטמבר. בינתיים, הספיקה להתפרסם ההודעה על החקירה של רשות ניירות הערך האמריקאית ומילטון התפטר. נכון להיום טרם נחתמה העסקה, ולא ברור מתי זה יקרה ובאילו תנאים. לא מעט פרשנים העריכו כי GM מנסה למקסם את הצד שלה בעסקה, משום שהמנייה של ניקולה צללה בשבועות האחרונים, כך ש-GM מקבלת הרבה פחות תמורת הכסף שלה.

אירוע הכרזה מוזר

ביום המיועד לחתימת העסקה הודיעה ניקולה כי היא דוחה את אירוע Nikola World, אירוע הנשמע דומה מאוד ל”יום הסוללה” של טסלה, ובו תכננה להציג מידע חדש על הטכנולוגיות שהיא מפתחת בתחומי הסוללות והרכבים שלה. בנוסף, היה אמור לכלול האירוע הצגת בכורה לטנדר ה-Badger שהוצע למכירה, מבלי שהלקוחות ראו שהוא יכול לנסוע בכלל. אבל, האירוע שתוכנן לדצמבר הקרוב, נדחה לתאריך שטרם נקבע.

החברה פרסמה באותו היום גם תוכנית עסקית חדשה המתייחסת לייצור של המשאיות שלה בארצות הברית ובאירופה, יצירת עמדות הטענה למשאיות המונעות במימן שהיא רוצה לייצר וגם לטרקטורון חשמלי שנמצא בתוכניות שלה. אבל מי לא בא למסיבה? ה-Badger, הטנדר שהחברה אמורה לייצר עם GM ושהיא הציעה ללקוחות להזמין כבר בקיץ עם הצגתו. בחברה אמרו כי נושא ה-Badger וייצורו עדיין נמצאים במו”מ מול GM.

אז מה היה לנו? חברה בת 6 שהציגה כמה דגמים של משאיות חשמליות שטרם נראו בנסיעה ממשית (מלבד התגלגלות במורד כביש), טנדר שהוצע לרכישה מוקדמת כשכל מה שיש לחברה זה צילומי קונספט, חקירת רשות ני”ע, יו”ר ומייסד שהתפטר ועסקה של שני מיליארד דולר שעדיין לא ברור מה יקרה איתה.

אם ננסה להיות אובייקטיביים ככל האפשר, מצבה של ניקולה נראה רע. למרות שהמניות שלה טיפסו מעט מאז פרסום התוכנית העסקית החדשה, העובדה שהיא לא חתמה עדיין על עסקה ענקית שהוכרזה כבר לפני חודש עם תאריך חתימה סופי, דוחה אירועים מהותיים, נמצאת תחת חקירה ואיבדה את המייסד שלה – מראים כי היא רחוקה מלהוות תחרות כלשהי לחברה שהיא כל-כך רצתה להידמות אליה. טסלה, בינתיים הפכה ביולי האחרון ליצרנית הרכב בעלת השווי הגבוה בעולם, תוך כדי שהיא עוקפת את מחזיקת התואר הקודם, טויוטה.

 

אושרי אלקסלסי

Your Friendly Neighborhood Geek. יש לכם סיפור טכנולוגי? דברו איתי: Oshry@geektime.co.il

הגב

10 תגובות על "תאונה חזיתית: מה קרה לחברת הרכב שרצתה לאיים על טסלה?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יהושפט
Guest

מזכיר לי כל מני נוכלים בארץ שחוגגים על כספי המשקיעים.

זזז
Guest

חוגגים חח

מוטי
Guest

בקיצור – נוכלים !

אני
Guest

גם טסלה לא מתקרבת לשווי שהשוק מייחס לה, אבל לפחות היא לא בלוף גמור, טסלה זאת חברה עם הרבה פוטנציאל אבל בטח לא כזה ששווה יותר מכל החברות רכב הגדולות.
ודרך אגב גם בישראל הרבה חברות נכנסות דרך שלד בורסאי, צריך לדעתי לקבוע שכל רכישה של חברה בורסאית של פעילות או חברה אחרת שאינה ציבורית, כאשר החברה הנרכשת נרכשת לפי שווי שוק ששווה יותר ממחצית החברה הרוכשת, חובה להגיש תשקיף מלא לחברה הנרכשת.

עובד במשרדי הממשלה
Guest
עובד במשרדי הממשלה

למען האמת טסלה ממש לא ממשת את שווי השוק שלה.. החברה דיי בהפסדים אם לדייק. מאסק מזרים הון אישי לחברה כדי לשמור אותה בחיים ויש על זה הרבה מאוד ביקורות שהשווי השוק שלה מנופח מעבר למציאות

אבי
Guest

פשוט תתעדכן

אבי
Guest

ב2020 הברוסה סוציאליסטת משקעים במה שאוהבים ולא במה שמניב רווחים.

עוז
Guest

“טסלה”, חברת הרכב החשמלי החכם, שהקים היזם המיליארדר אילון מאסק.

אילן מאסק לא הקים את ‘טסלה’, נא לתקן..

אבי
Guest

זה לא נכון כיוון שהוא הביא את הרעיון שבו טסלה כיום.
המייסדים הקימו חברת בת קטנה במטרה להימכר.

אבי
Guest

הסיפור של ניקולה ועוד הרבה חברות זה סיפור על התקשורת אייך על ידיי תאוריה וחוסר הבנה מקדמים חברה. כל יומים לטסלה יש מתחרה חדשה ישר אומרים הגיע הסוף של טסלה על בסיס דוגמית שלא יצא לייצור. טסלה עמדה במקום הזה אבל לפניי 15 שנה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: