מה הגולשים שלכם עושים באתר? הנה הכלים שיגלו לכם

כולנו עושים שימוש בכלי אנליטיקס שונים ללמוד על התנהגות הגולשים שלנו, אבל מספר כלים נוספים יאפשרו לנו לדעת באופן דיי מדוייק מה הם עושים אצלנו באתר וכיצד נוכל להתייעל.

shutterstock

הפוסט נכתב על ידי ליאור בנדרסקי, מנהל פרוייקטים מזה 15 שנים, מתמחה באפיון חווית משתמש וניהול קמפיינים פרסומיים בשלוש השנים האחרונות, בוגר תואר ראשון בתעשיה וניהול ותואר שני במנהל עסקים. בעל החברה UXISME.

מי מאיתנו לא רוצה להגדיל מכירות ולהביא יותר לידים באתר שלו? השיטות הן ידועות ומקובלות, נשקיע בעיצוב, נכתוב תוכן שיווקי מנצח, נציע הנחות או מבצעים וכו’. אבל איך נדע האם האתר שלנו אכן עוזר ליעדים העסקיים שלנו? האם המבקרים באתר מבצעים את המצופה מהם? האם בכלל ברור מה אנחנו מוכרים ומי קהל היעד שלנו?

כל בעל אתר רוצה לדעת מה הגולשים חושבים על האתר שלו, מה הם באמת עושים שם, ובעיקר מה יגרום להם לקנות או להשאיר את הפרטים שלהם (כלומר לבצע המרה באתר). כמעט בכל האתרים מוטמעים כלי ניטור דוגמת Google Analytics מהם ניתן ללמוד הרבה מידע חשוב: מקורות תנועה אל האתר, דפים נצפים, מסלולי גלישה באתר וכו’. יש כאלה שההטמעה של Google Analytics באתר שלהם מורכבת יותר, וכך ניתן למשל לגלות כמה הקלקות היו על כפתור מסוים, חלוקה לגולשים אשר רשומים באתר מול חדשים וכו’. כל אלה מספקים מידע בעל ערך רב, ומאפשרים לבעל האתר להניח השערות על אופן השימוש באתר שלו.

אילו רק יכולנו להיכנס למוחם של הגולשים ולראות דרך העיינים שלהם איך נראה האתר, ואף לשמוע מה הם חושבים עליו, אז היינו יכולים ללמוד מפידבק אמיתי ולא להניח השערות. כל זאת אפשרי ביותר באמצעות מספר כלים פשוטים ויחסית זולים. כולם יכולים לאשר שהמידע מ- Google Analytics הוא חשוב, אבל לאחר התנסות קלה בכלים האלו מבינים שהערך של המידע שניתן לקבל מהם שווה זהב.

הקלטות מסך

הטמעה של קוד פשוט באתר שלכם וניתן לראות הקלטות של תנועות עכבר ומקלדת על גבי האתר שלכם. באמצעות כלים כמו ClickTale ו- LuckyOrange ננתח סשן גלישה של כל מבקר ונלמד לדוגמא על מה הוא הקליק, כמה ארוכה הייתה הגלילה שלו בכל עמוד ובעיקר מאיזה חלק הוא התעלם.

שיערנו שטופס ההרשמה החדש יהיה ברור יותר ויגדיל הרשמות ובעצם מסתבר שהגולשים מתקשים איתו? כולם מסביב התלהבו מהבאנר בעמוד הבית עם כפתור הרכישה אבל מתברר שהגולשים בכלל מתעלמים ממנו? לאחר הטמעה של כלי הקלטה, כחלק מעבודת האופטימיזציה של האתר, מגלים הרבה מקרים כאלה. לעיתים מספיקות הקלטות ספורות לגלות כשלים באתר. מהניסיון שלי כלים כאלה מסייעים רבות גם במקרה של באגים, אני משתמש בהם לא רק לנושא שיפור יחס ההמרה באתר אלא גם ככלי QA לכל דבר ועניין.

חסרונות – חסרון ראשי הוא הצורך במשאבים, מישהו אמור לצפות בהקלטות, לנתח ולנפק מסקנות/הצעות לשיפור. ניתן להתגבר על כך באמצעות צפיה בהקלטות המכילות עמוד מסויים באתר, לחילופין לצפות רק בהקלטות של גולשים אשר הגיעו ממקור תנועה מסויים (קידום ממומן, פייסבוק וכו’). חשוב לציין, לא כל ההקלטות יספקו מידע, לפעמים גולש נכנס לעמוד וכמעט ולא מזיז את העכבר. לא מכולן ניתן ללמוד אך המטרה היא לעלות על טרנד המייצג מספר גולשים. יש לקחת בחשבון שבמכשירי מגע אין עכבר… לכן ניתן לנטר רק הקלקות בעמוד.

מבחני גולשים

ניקח את הקלטות הגולשים צעד אחד קדימה. שוב מדובר בתנועות עכבר ומקלדת, אך הפעם עם הגולש אשר מסביר בקולו מה הוא חושב. כל מה שצריך לעשות הוא להכין רשימה של משימות שנרצה שהגולש יבצע באתר ולהפעיל בדיקה דרך מערכת Usertesting.com. ניתן להגדיר את פרטי הבודק הרצוי (מין, גיל, הכנסה, ידע במחשוב וכו’) ולאחר כשעה מתקבל וידאו בו הבודק מבצע את כל המשימות ומסביר בדיוק את מה שהוא מבצע. מניסיוני התוצאות מלמדות המון על האתר, על האופן בו הוא נתפס בידי הגולש (שאלה שאני תמיד מתחיל איתה היא: “מה לדעתך ניתן לעשות באתר הזה?”) ואופן השימוש בו. את אותה בדיקה ניתן לבצע גם עבור אפליקציות מובייל וטאבלט.

מומלץ לבצע בדיקה שכזו לאחר כל גרסא חדשה, בכדי לבדוק מסרים שיווקיים, וגם אחת לתקופה מסויימת.

טיפ קטן – לפעמים אין צורך במבחן מלא ומקיף, במקרים רבים אני משתמש בשירות המעולה Fiverr למשימות קטנות ומהירות. מעלים משימה קטנה למערכת ותמורת $5 מקבלים מענה מהיר מגולש שבדק עבורכם ותיעד את מה שביצע, אז אם ישנה התלבטות ורוצים מענה מהיר וזול זה פתרון מעולה.

חסרונות – בניגוד להקלטות מסך של גולשים אשר מגיעים ביוזמתם אל האתר הגולש אשר מבצע מבחן שכזה מגיע באופן מלאכותי, לכן הוא לא באמת מוצא את שחיפש אלא נקלע באקראי לאתר, ומכאן גם פתח לבלבול. הטריק הוא בכתיבת המשימות לביצוע. מניסיוני, ככל ששומרים על שאלות לקוניות (כגון: בצע הרשמה לאתר) ולא מכווינים את הגולש ישירות (לדוגמא: גש לעמוד X ובו תמצא כפתור להרשמה וכו’) מקבלים תוצאות אותנטיות.

במקרים רבים הגולש לא מבצע את מה שרציתם ובמקום זה מבצע פעולה אחרת. ישנם מקרים בהם המשימה לא ברורה, אך יחד עם זאת יכול להיות שהגולש לא מבין כיצד לבצע משימה זאת (לדוגמא: העלאת קבצים לאתר). המידע הזה בעל ערך רב ויכול לשפר משמעותית את אחוזי ההמרה באתר. המערכת היא אמריקאית במקור, אך ניתן לאתר גם בודקים ישראלים או דוברי עברית.

בדיקות צפיה מהירה

הנחת העבודה המקובלת הינה שגולש מחליט תוך מספר שניות מועט האם האתר שהוא הגיע אליו מעניין אותו או שהוא נוטש, לכן חשוב לבדוק איך נתפס האתר בעייני הגולשים תוך בזמן קצר. דרך מעולה לבדוק זאת היא באמצעות 5seconds test. הרעיון הוא פשוט, מעלים צילום מסך למערכת כגון Usability Hub ובונים רשימת שאלות. בודקים אקראים מתוך המערכת צופים בתמונה שהעלתם למשך 5 שניות ואז עונים, בטקסט חופשי, על השאלות שלכם. את הקישור למבחן הזה ניתן גם להעביר הלאה לאנשים מחוץ למערכת, וכך תוך דקות ניתן לקבל תשובה לשאלות חשובות, כגון: במה עוסק האתר? האם היה ברור מה אתה אמור לבצע? מה שם החברה? וכו’.

אין טעם להתלבט האם עמוד הנחיתה החדש שבנינו מובן לגולשים, אפשר פשוט לשאול אותם לפני שמעלים אותו. אני נוהג להשתמש במבחנים כאלה גם עם מוק-אפ של אתר, עוד לפני שלב העיצוב. לרוב התוצאות משקפות את המציאות ולכן כדאי גם לבחון את האפיון עוד לפני תחילת העיצוב.

חסרונות – גם כאן הבודקים לא משקפים גולשים אמיתיים שהגיעו באופן יזום לאתר, וסביר שהם מבצעים עשרות בדיקות שכאלה בכל יום. חשוב לציין שמדובר בקהילה של בודקים שמקבלים קרדיט לבדיקות משלהם בתמורה להשתתפות באתר, ולכן לרוב מדובר באנשי מקצוע והפידבקים טובים מאוד.

כמובן שאין לקחת את התשובות למבחן ה-5 שניות כאמת המוחלטת, מבחנים שכאלה צריכים לשקף טרנד ולרוב הם מצליחים ליישם זאת. אם 95% מהבודקים לא הבינו במה האתר עוסק אז כנראה שישנה בעיה אמיתית.

כל בעל אתר מכיר את הגולשים שלו, הוא עוסק לרוב בקידום של האתר (אם אורגני או ממומן), דואג לאטרקטיביות של המוצרים או התוכן ופועל לשפר את הביצועים של האתר. באמצעות כלים פשוטים ניתן להגיע למידע רלוונטי ביותר על הנעשה בפועל באתר ובכך להגדיל את יחס ההמרה. יותר מכירות, יותר לידים, וגם חוויה טובה יותר לגולשים.

הפוסט נכתב על ידי ליאור בנדרסקי, בעל חברת UXISME.

קרדיט תמונה: discover via Shutterstock.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: