מחקר מצא: 10 הסיבות שגורמות למפתחים להפוך ל׳שבוזים׳

קבוצת חוקרים החליטה לבדוק מה הן הסיבות העיקריות שגורמות למפתחים להרגיש לא שמחים, או במילים אחרות, שבוזים במקום העבודה שלהם. האם אפשר למנוע או לפתור את ההרגשה הזאת, ולמה בכלל כל כך חשוב להתייחס אליה?

קרדיט צלם\תמונה: Claudia Burlotti, Getty Images Israel

מאת חן אידן

האם אתם שמחים בעבודתכם כמפתחים? זאת שאלה שיכולה להישמע לכם מעט מוזרה, אבל מדובר על נושא חשוב ומשמעותי עבור חברות רבות במגוון רחב של תחומים. עובד שמח, או במקרה שלנו, מפתח שמח, הוא מפתח שעובד טוב יותר. לכן, חברות רבות שמות בעדיפות העליונה את הצורך לשמר את השמחה ושביעות הרצון של מפתחים ממקום העבודה שלהם.

סביבת עבודה המעודדת שמחה וכיף היא אלמנט שכמעט כל חברה מנסה להציע לעובדיה. חלק מהחברות מציעות זאת באמצעות הוספת מגלשות המחברות בין קומות המשרד, אחרות בונות חדר מוזיקה או חדר משחקים בו אפשר להעביר את הזמן בין קימפולים, ויש כאלה שמציעות מספר בלתי מוגבל של ימי חופשה. במילים אחרות, חברות משקיעות הרבה מאוד זמן, מאמץ וכסף כדי לוודא שהעובדים שלהן שמחים להגיע לעבודה בכל יום מחדש. אך בכל זאת, יש מספר סיבות עיקריות שיכולות לגרום לעובדים להיות שמחים ומרוצים, או שבוזים וחסרי רצון להגיע לעבודה.

מה גורם לשביזות בקרב מפתחים?

ממצאי המחקר “On the Unhappiness of Software Developers” (בתרגום חופשי מאוד: חוסר האושר בקרב מפתחי תוכנה), מלמדים שיש לא פחות מ-219 סיבות שונות שיכולות להוביל לכך שמפתחים ירגישו שביזות במקום העבודה שלהם. החוקרים בודדו את הסיבות הללו ל-2 קטגוריות עיקריות:

סיבות אישיות – אלמנטים ופעולות הנגזרים מההתנהגות האישית של העובד.
סיבות חיצוניות – גורמים חיצוניים המשפיעים על העובדים, שאין להם שליטה לגביהם.

במבט על 10 הסיבות הנפוצות ביותר הגורמות לתחושת השביזות, ניתן לראות כי 7 מהן חיצוניות ומושפעות מהסביבה של המפתחים. הסיבות הללו כוללות דברים שבוודאי מוכרים לכולנו: דדליינים לחוצים, איכות קוד גרועה (שנכתב על ידי מישהו אחר מחברי הצוות, כמובן), עמיתים שאינם מבצעים את העבודה שלהם כמו שצריך ומשימות שחוזרות על עצמן.

החדשות הטובות הן שברוב המקרים אנו יכולים להשפיע ואף לשנות את תחושת השביזות הנובעת מסיבות אלה. כלומר, אנו יכולים להיות מודעים לכך שהסיבות הללו עלולות להוביל לתחושות מסוימות בין חברי הצוות, ולפעול למניעת או הקטנת התחושה השלילית הנלוות אליהן. החדשות הפחות טובות הן שבקרב 10 הסיבות הללו ניתן למצוא גם 3 סיבות אישיות הגורמות לתחושת השביזות, איתן יהיה לנו קצת יותר קשה להתמודד.

למעשה, הסיבה הנמצאת בראש הטבלה וזאת שהופיעה בקרב רוב הנחקרים, היא סיבה אישית. היא מתארת כיצד תחושת השביזות נוצרת כשמפתחים תקועים על פתירת בעיה מסוימת. בהתחשב בעובדה שפתרון בעיות הוא חלק מהגדרת התפקיד של מפתחים רבים, המשקיעים שעות ארוכות בניסיון למצוא מה קרה בקוד, הסיבה הופכת לעוד יותר משמעותית וכזאת שאי אפשר להתחמק ממנה.

מקור: On the Happiness of Software Developers, צילום מסך

סיבה אישית נוספת המופיעה בטבלה היא חוסר בקיאות בנוגע לסביבת העבודה. הרגשה זאת עולה בדרך כלל בהקשר של עבודה עם שפות תכנות שונות, כלים שלא עבדו איתם בעבר, כמו גם סביבות עבודה או שיטות פיתוח שונות, המאתגרים את המפתחים להתמודד עם דברים חדשים שאינם מוכרים.

במקום ה-10 בטבלה נמצאת עוד סיבה אישית, שאינה קשורה לעבודה בשום צורה. לדברי החוקרים, ברוב המקרים שנבדקו מדובר על סיבות הקשורות למשפחה, המצליחות לחלחל ולהשפיע על מצב רוחם של מפתחים גם במקום העבודה שלהם.

מדוע מפתחים צריכים להיות שמחים מלכתחילה?

הקונספט שמפתחים שמחים הם עובדים טובים יותר הוא לא חדש, והוא גם לא מפתיע. ככל שאנחנו יותר שמחים, נהנים ולומדים במקום העבודה שלנו – כך נמשיך להיות פרודקטיביים ונתרום לצוות. נושא זה נבדק במחקר “Happy Developers Solve Problems Faster” (מפתחים שמחים פותרים בעיות מהר יותר), במסגרתו הצליחו החוקרים להוכיח כי מפתחים שקיבלו תמריצים חיוביים, פתרו בעיות אנליטיות בצורה טובה יותר מאשר עמיתיהם.

מסקנה נוספת שעלתה מהמחקר היא שככל שהמפתחים נשארים שמחים, כך הם מרגישים פחות חרדים כלפי מקום העבודה, השחיקה שלהם יורדת ויש להם פחות חוויות שליליות במקום העבודה. במילים אחרות – מפתחים שמחים הם פרודקטיביים ותורמים יותר למקום העבודה.

זה נכון שלא כל המפתחים הם אותו הדבר, אבל…

בעוד שהמחקר הנוכחי עוזר לשפוך מעט אור על הנושא, הסיבות אותן הוא מציג כמקור לשביזות או חוסר שמחה הן עדיין מעט מעורפלות. בהתחשב בעובדה שלכל מפתח יש נקודת מבט שונה על אלמנטים שונים במקום העבודה שלו, חשוב להבין שצריך לבחון כל מקרה לגופו כדי להבין טוב יותר את הגורמים המשפיעים על מצב רוחו או האושר של המפתח. לכן, החלטנו לפנות לקהילה ולשאול מה דעתה על המחקר הנוכחי, והסיבות המוצגות בו.

יוג’ין פראשיב (Eugen Paraschiv) מהנדס, ארכיטקט והאדם מאחורי Baeldung הודה שהסיבה המופיעה במקום הראשון בטבלה הצליחה להפתיע אותו. להיות תקוע על פתרון בעיה הוא אלמנט מוכר לרוב המפתחים, והוא אכן יכול להוביל לתסכול זמני, אך יוג’ין לא חושב שאפשר להגדיר זאת כחוסר שמחה או “שביזות”. לדבריו, כשהבעיה נמצאת בידיים שלנו ואנחנו אחראים לפתור אותה, העבודה עליה יכולה להיות מתגמלת ואף משמחת.

אולג שלג’ב (Oleg Shelajev), מ-Oracle Labs ציין שלדעתו כל הסיבות המוצגות במחקר הן בעלות אותו בסיס: כולן מתקשרות לחוסר פרודקטיביות, או בצורך להקריב את איכות הפרויקט עליו הם עובדים. הבעיות הללו יכולות לנבוע מתכנון לקוי, לחץ בזמנים, קוד באיכות ירודה או חוסר היכולת למצוא כלים מודרניים שיעזרו בתהליך. במילים אחרות, כשמפתחים יודעים שיש משהו שהם יכולים לעשות בצורה טובה יותר ויש משהו שמונע מהם להגיע לתוצאות אליהן הם שואפים, זה עלול להשפיע עליהם לרעה.

אולג הוסיף שיש הרבה אלמנטים נוספים שיכולים להשפיע על רגשותיהם ותחושותיהם של מפתחים, ואת רובם יהיה לנו קשה לפתור, כגון: בעיות עם ההנהלה, חיכוכים עם הצוות, חוסר הסכמה לגבי התכנון, קוד פחות איכותי המגיע מחברי הצוות וכדומה. לכן, כל מפתח צריך למצוא את הדרך הנכונה עבורו לפתור את הבעיה או האתגר העומדים מולו, העלולים להוביל לתחושה שלילית במקום העבודה.

חוסר השמחה של מפתחים היא תופעה רחבה, ומשיחות שניהלנו עם חברות גדולות כגון קומקאסט, TripAdvisor, זינגה ואחרות הבנו שגם המפתחים שלהן עלולים להרגיש שביזות, במיוחד לאור העובדה שהם נוטים להשקיע הרבה מאוד זמן בהתמודדות עם בעיות ובאגים בקוד.. בממוצע, המפתחים בחברות הללו מקדישים 25% מהזמן שלהם בפתרון בעיות, ובחישוב מהיר המשמעות היא שיום שלם בשבוע מוקדש כולו לחיפוש אחר המקור לבעיה כזאת או אחרת.

כמו שציינו בהתחלה, תחושת האושר של המפתח היא חשובה לחברות והן מנסות למצוא דרכים שונות להתמודד איתן. החברות שדיברנו איתן שמו דגש לא רק על ההטבות והפינוקים לעובדים, אלא גם על אופן העבודה שלהן. כלומר, החברות הללו החליטו להפוך את תהליך מציאת הבעיות לאוטומטי, על מנת לייעל ולהפחית את הזמן אותו משקיעים המפתחים בהתמודדות עם בעיה. בתמורה, המפתחים הללו יכולים להקדיש זמן רב יותר על בניית פיצ’רים חדשים ולקדם את תהליך הלמידה שלהם. כמובן שגם החברות עצמן יוצאות נשכרות, גם כי המפתחים שלהן שמחים יותר במקום העבודה, וגם כי הן מצליחות לעמוד בדדליינים שהציבו לעצמן.

אז מה עושים?

בשורה התחתונה, זה לא מפתיע שקיימות סיבות עיקריות הגורמות למפתחים להרגיש פחות שמחים במקום העבודה שלהם, וכפי שציין אולג, כולן בעלות אותו בסיס. עם זאת, חשוב לזכור שעד כמה שהמחקר הנוכחי נועד לעזור, בסופו של דבר אנחנו צריכים להיות מודעים ולשים לב לגורמים שעלולים להוביל לתחושת השביזות בקרב חברי הצוות, שאר החברה או אצלנו, להציף את הנושא ולנסות להבין איך אפשר לשפר את המצב לפני שיהיה מאוחר מידי.

הכתבה פורסמה לראשונה באנגלית ב-The OverOps Blog

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

להגיב

11 תגובות

  1. איציק הגיב:

    האם הכתבה תורגמה מאנגלית ? המילים שמחים, לא שמחים, הן לא משהו שאומרים בעברית בהקשרי עבודה, בטח לא היום. מחשיד מאוד!

    • משתמש אובונטו הגיב:

      וואו ווטסון אתה גאון. ממש AI מהלך. הנה עוד “רמז מחשיד”: הטבלה של הנתונים כתובה באנגלית! ובתחתית הכתבה מצויין “הכתבה פורסמה לראשונה באנגלית ב-The OverOps Blog”. מחשיד מאוד…

  2. מישהו הגיב:

    אישה וילדים?

  3. נחמד אבל לא מדויק הגיב:

    25% מזמן הפיתוח מוקדש לבאגים ו”פתרון בעיות”?יותר לכוון 70% מהזמן
    לכתוב שלד בסיסי לתוכנה או האלגוריתם זה החלק הקל
    להביא אותו למוכנות למשתמשים זה סיפור אחר( במיוחד בתוכנות מורכבות)
    ע”ע חוק ה80/20…
    קבלת החלטות גרועה אמורה להיות בראש הטבלה מבחינת הנזק שהיא גורמת לפיתוח אבל איכשהוא האגו של המפתחים נפגע פחות מאשר במקרה של “תקיעות”
    ובקשר לסיבה האחרונה- “בעיות אישיות” זה מופיע ברשימת גורמי ה”שביזות” רק כי זה מפריע בעבודה (-:

  4. משתמש אובונטו הגיב:

    הדברים שמפריעים באמת:
    1. מוסיקה מעצבנת בחדר שמפריעה לי לעבוד
    2. מתכנת מעצבן שמתלונן על המוסיקה שאני שם
    3. ישיבות עבודה מיותרות שקובעים לי
    4. ישיבות חשובות שאני קובע ואף אחד לא בא או שאף אחד לא מקשיב בישיבה
    5. הדביל שכתב קלאס של 12,000 שורות
    6. הדביל שהעיז להעיר על הקלאס שכתבתי עם 12,000 שורות. למה מי הוא בכלל? שישתמש בfind אם הוא לא מצליח למצוא שם משהו
    7. והכי גרוע: הפקקים של חסרי ההתחשבות שגודשים את הכביש עם רכב שמסיע אדם אחד ומפריעים לי לנהוג בכיף שלי באוטו החדש שקניתי.

  5. שלומי הגיב:

    הסיבה העיקרית:
    דביל (או מספר דבילים) המכונה/ים בוס/ראש צוות/מנהל, שאומרים לי מה לעשות כאשר אין להם מושג איך עושים את זה. והם עוד מעזים להעיר לי שלא עשיתי את זה מסםיק מהר או טוב.
    בקיצור, תבטלו את הפונקציה שנקראת מנהל ותראו איך כולם מאושרים וכל העבודה זורמת.

  6. דגכדגכ הגיב:

    הסיבה מס’ 1:
    המפגר שפותח קלמנטינה באופן ספייס!
    תמות מפגר!!!!!

  7. koko הגיב:

    הסיבה האמיתית: אין מספיק אנשים שפותחים קלמטינה באופנספייס.

תגיות לכתבה: