3 דברים שתאגידים אומרים, ולמה הם באמת מתכוונים

שיתוף פעולה עם תאגיד יכול להזניק סטארטאפ קדימה, אבל רק אם שני הצדדים ידעו ליישר קו ולהבין את השפה זה של זה. אז למה תאגיד מתכוון כשהוא אומר ”נטפל בזה בהקדם”?

קרדיט תמונה: www.freepik.com

מאת מנהלי המו”פ והחדשנות של התעשייה האווירית: אלון הניג, חטיבת כלי טיס צבאיים; ענבל קרייס, חטיבת מערכות טילים וחלל; ישראל לופה, חטיבת אלתא; עופר מולדובן, חטיבת תעופה

שיתופי פעולה בין סטארטאפים ותאגידים פועלים לטובת שני הצדדים. מבחינת הסטארטאפים זו הזדמנות לנסות את המוצר בסביבה אמיתית, פעמים רבות גלובלית, תוך היסמכות על רשת הקשרים והניסיון הרב שצבר התאגיד, ולעיתים גם לקבל מימון חיוני להמשך פעילותם. מבחינת התאגיד, חשיפה לרעיונות חדשניים חיצוניים יכולה לסייע להם לפתור בעיות שונות ולענות על צרכים מגוונים, ואף להניע תהליכים יצירתיים בתאגיד עצמו.

אבל שיתופי פעולה אלו, בין שהם במסגרת אקסלרטורים שתאגידים מקימים ומטפחים דרכם רעיונות חדשניים חיצוניים, ובין שבאמצעות עסקאות רכישה ומיזוג – כרוכים בלא מעט אתגרים, רובם נובעים מפערי תרבות ארגונית. סטארטאפ קטן ומהיר רגיל לצורת עבודה שונה ולשפה שונה, בעוד לתאגיד ענק יש  מתודות עבודה סדורות שמשמשות אותו שנים רבות. אז איך סטארטאפים יכולים לדעת למה באמת מתכוונים תאגידים בזמן ההתקשרות ביניהם, ואיך אפשר לשבור את מחסום התקשורת?

1. “זה כסף קטן”

מה שנחשב “כסף קטן” בעיני התאגיד, הוא פעמים רבות סכום קריטי עבור הסטארטאפ שמשתף איתו פעולה ומה שנחשב עבור הסטרטאפ ככסף קטן עבור התאגיד הוא עדין כסף ותקציב. זכרו שאתם לא עובדים באותם סדרי גודל – לא מבחינת היקף פיננסי, לא מבחינת היקפי ייצור ולא מבחינת היקף השוק אליו אתם פונים. בקשו הבהרות מספריות בכל פעם שהמונח הזה עולה בדיון ושימו את הדברים על השולחן לשני הצדדים. מהצד שלנו, כתאגיד, אנחנו בונים מנגנונים מגוונים שיאפשרו לנו מצד אחד לשמור על תוכניות עבודה ויעדים ברורים, ומהצד השני יאפשרו גמישות ארגונית לטובת העבודה המשותפת.

2. “נטפל בזה בהקדם האפשרי”

סטארטאפים רגילים לקצבי עבודה מהירים, מטבע היותם קטנים וגמישים יותר. כשנציגי התאגיד עימו אתם עובדים אומרים לכם “נטפל בזה בהקדם האפשרי”, הביאו בחשבון שזה לא יקרה מחר בבוקר, ולעיתים גם לא בשבועות הקרובים; אלא התכוננו אפילו לכמה חודשים טובים. תאגידים כפופים לתהליכי אישור שונים, פנימיים וחיצוניים, ולתהליכים רגולטוריים שהסטארטפים עמם הם עובדים כלל לו מודעים אליהם. לכן, חשוב מאוד כי הסטארטאפ יבקש הבהרות עבור כל שלב, ינסה להבין את משמעות התהליכים הארגוניים והרגולטוריים – ולתאם ציפיות כדי למנוע תסכול.

גם תאגידים יכולים ללמוד בדרך הקשה את המשמעות של העיכובים האלו. לפני מספר שנים עבדנו עם חברה קטנה בתחום הרחפנים, שהיה לה רעיון מוצלח שהתאים לנו באותו השלב. החלטנו לממן פיתוח עד ל-POC. לאחר תהליך בדיקה, אישור, חוזה, רכש וכו’ – שנמשך זמן ארוך מדי עבור אותו הסטארטאפ – היינו עם ההזמנה ביד, אבל החברה בינתיים התפרקה. מאז למדנו להבין ולגשר על הבדלי התרבות, הניהול והיחס לזמן ולמדנו שלכל חיבור נוסחה משלו ויצרנו מגוון תהליכי חדשנות כדי לא למצוא את עצמנו באירוע כזה שוב.

קרדיט תמונה: www.freepik.com

3. “יש לנו את זה”

מבחינת התאגיד, אם המוצר הוא מוצלח ועבר את כל התהליכים הנדרשים – אפשר לרוץ קדימה. “יש לנו את זה” – זה בדיוק זה. בואו נתקדם, רצוי לא תוך כדי ניסיונות להוסיף שיפורים על גרסה שכבר עברה את כל התהליך, כי שינויים אלו – גם אם הם משפרים – כרוכים בעיכובים משמעותיים (שוב – חזרה לסוגיית הרגולציה).

לדוגמה, בחטיבת כלי הטייס הצבאיים פיתחנו עם סטארטאפ מוצר חדשני להתקנה במל”ט, והעברנו אותו תהליך של אישור המוצר מול רשויות התעופה (רת”א). כאשר קיבלנו את היחידות הראשונות, ראינו שבוצעו בהם שינויים. מבחינת הסטארטאפ היחידות החדשות עברו שיפורים והן טובות יותר, אבל מצדנו נאלצנו לעבור תהליך אישור מחודש. הסטארטאפים לא מודעים לרגולציה שאליה אנחנו מחויבים, ולכן חשוב להתעניין ולהבין לעומק את כל תהליך העבודה של התאגיד כדי לא ליצור עיכובים.

תאגידים רבים עובדים מול חברות סטארטאפ בגדלים שונים וממגוון תחומי פעילות, ובמקרים רבים בתחומי פעילות חדשים לגמרי עבור הסטארטפאפים. למרות שהתאגיד הוא הצד עם הכסף והשוק – הדרך להצלחה עוברת בהבנת הראש של הצד השני – מה הוא רוצה, מה החלום שלו ואיך אפשר להגשים את החלום שלו ושלנו. אחרי עבודה עם חברות רבות מתחומים מגוונים אנחנו יכולים לומר שהדרך להשגת המטרות ולמקסום האינפקט המשותף היא על ידי יישור קו בתדירות של פעמיים בשבוע, קיצור זמני תגובה, שקיפות גם במקרים של ריבוי שחקנים ומעל הכול – תקשורת ישירה ובלתי אמצעית.​

הכתבה בחסות התעשייה האווירית

התעשייה האווירית רואה בחדשנות כאחד מיסודות ההצלחה ומשקיעה משאבים אדירים במחקר ופיתוח של טכנולוגיות העתיד בשוק הצבאי והאזרחי. אנו מבינים שחיבור עם סטארטאפים הוא הכרחי ובימים אלו החברה מגייסת סטארטאפים למחזור השלישי של מרכז החדשנות של החברה. אנו פותחים את שערינו לרעיונות חדשניים, תוך סיוע להפוך את הרעיון למציאות, ומציעים מודל עבודה היברידי עם מיטב המומחים הטכנולוגיים של החברה ליצירת MVP מהיר במשותף. מסלול ההאצה מותאם לטכנולוגיות במגוון תחומים: למידת מכונה, קוונטיקה, מכ"ם, חיישנים, רובוטיקה, Big Data, Computer Vision, תא טייס חכם, הנעה, רחפנים, סייבר, הדפסה בתלת-מימד, מקורות אנרגיה חדשניים, ניטור בריאות מבנה HUMS, IOT)) ועוד. התוכנית, שתיפתח ב-1 בנובמבר, צפויה להימשך 13 שבועות. רוצים לשמוע עוד?

Avatar

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

1 תגובה על "3 דברים שתאגידים אומרים, ולמה הם באמת מתכוונים"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
שם שם
Guest

היה יכול להיות מעניין, אם זו לא היתה פרסומת כמו רוב האתר הזה.
בואו אני אעשה לכם כתבה:
4 דברים ש-GeekTime אומרים, ולמה באמת הם מתכוונים:
1) חסות = פרסומת
2) דעה = פרסומת
3) כתב אורח = פרסומת
4) כתבה = פרסומת

wpDiscuz

תגיות לכתבה: