25 טיפים מעשיים שישדרגו את ה-Webinar הבא שלכם

וובינר הוא אחד מהכלים השימושיים והנפוצים ביותר, אבל תתפלאו כמה טעויות נעשות בתחום. הנה 25 טיפים שיוודאו שהוובינר הבא שלכם יהיה מוצלח

מקור: Pixabay

מאת עידו צדוק

וובינר (webinar) הוא מפגש חי באינטרנט שבו המשתתפים יכולים להיות בכל מקום ולא להתכנס בהכרח בחדר פיזי. זהו כלי גמיש ונוח מאוד, ואם הוא לא חלק מתהליכי הלמידה אצלך אז משהו לא בסדר… מצד שני, הוא עלול להיות משמים בדיוק כמו הרצאה פרונטלית פסיבית. לא צריך הרבה כדי להחריב וובינר. הנה כמה טיפים שיבטיחו לך וובינר כמו שצריך, גם חווית למידה אפקטיבית וגם משתתפים מרוצים שיבואו לעוד מפגשים.

1. 5 דקות ראשונות מתחילות בחוויה

הצגת אתגר גדול, סיפור מצחיק, משחקון היכרות, סקר מסקרן.

2. 10 דקות לפני המפגש

כדאי להציב שקף “ברוכים הבאים” עם שאלה מסקרנת או מוזיקת רגע. כדאי להתחיל את המפגש בדיוק בזמן, לפתוח בכמה דקות של תכנים לא קריטיים עד שכל המאחרים יצטרפו. בכל מקר מומלץ לא לחכות בדממה למאחרים – להתחיל בזמן ואפילו קצת לפני כן.

3. הצ’אט הוא המלך

מפגש מוצלח הוא מפגש שבו הרבה לומדים כתבו משהו בצ’אט. שיח ער שומר עניין כמו בקבוצת ווטסאפ טובה, ואפילו “דאחקות” בצ’אט מבורכות.

לעומת זאת, ובניגוד לאינטואיציה,  לא תמיד כדאי לאפשר לאנשים למשתתפים לדבר. הם פחות מנוסים בשימוש במיקרופון, יכולים להסתבך, להישמע לא ברור, ובזמן שהם מנסים להבין מה קורה, שאר הקהל מאבד סבלנות.

התקשורת בצ’אט מהירה וחלקה יותר ושומרת על זרימת מפגש מוצלחת יותר.

4. תביאו מארח

כדאי לבנות מפגש עם מארח (host). תפקידו לספק קול שני (שמגביר עניין לעומת קול אחד בלבד). הוא יכול לפתוח, לסגור, לרכז שאלות שהגיעו בצ’אט, לבצע סיכומי ביניים ועוד.

5. זה לא אותו ה-PPT

שקפי המצגת לא יכולים להישאר כפי שהם מהמפגש הפרונטלי. מומלץ לצמצם מאוד את הטקסטים, להגדיל מאוד את הגופן (גופן 24 יהיה נהדר) ולהגביר שימוש בתמונות.

6. להדהד את הצ’אט

התקבלו התייחסויות בצ’אט?

עוצרים כל כמה דקות, עוברים על התייחסויות בקול רם, מהדהדים אותם.  מומלץ לאזכר את שמותיהם של האנשים שכתבו בצ’אט, כדי ליצור מגע אישי יותר ולעשות טוב על הנשמה של זה שתרם למפגש.

7. 3 דקות לקליק

וובינר טוב הוא וובינר אינטראקטיבי.

כדאי לתכנן אותו כך שכל 3 דקות הלומד יצטרך ללחוץ, להצביע על משהו, לענות על חידה, להביע דעה, לכתוב משהו, לענות על משהו וכד’.

8. גג 50 דקות

מומלץ שלא לקיים וובינר מעל 50 דקות נטו.

9. מצגת רצה

יש לבנות את השקפים כך שכל 40 שניות תהיה תחלופה בשקף לשמירה על תנועה מתמדת.

10. בלי שתיקות מביכות

לא להשאיר יותר משלוש שניות של שקט, המשתתפים עלולים לחשוש שיש בעיה טכנית. כדאי לדבר, או לשים מוזיקה.

11. לא מדקלמים אבל גם לא מגמגמים

כדאי לכתוב ראשי פרקים של מה שהתכוונת להגיד ולקיים הרצה יבשה לפני כן מול מישהו כדי לקבל משוב האם זה נשמע מספיק קולח.

12. עצירות כל ח”י דקות

כדאי לעשות “הפוגות” קצרצרות פעמיים או שלוש ולספר בהן סיפור מצחיק או מעניין שלא לגמרי קשור לנושא המפגש.

13. הוידאו פחות חשוב

לא מוכרחים להשאיר את חלון הוידאו לאורך המפגש, אם כי לא מזיק כמובן.  לאחר כמה דקות יספיק ערוץ הקול ורוב הלומדים לא יסתכלו על חלונית הוידאו ממילא.

14. לשאוף ל-blend

וובינר יהיה מוצלח יותר אם המשתתפים נפגשו פעם אחת פנים אל פנים לפני כן ורק אז עברו למפגשים וירטואליים.

15. להתמיד!

התגובה של מנחה וובינר אחרי התנסות ראשונה: “זו הצפה, מרגישים כמו טייס, לא הרגשתי את הכיתה, מישהו חייב להיצמד אלי ולעזור לי”.

התגובה של מנחה וובינר אחרי התנסות רביעית: “זה עובד מצוין, תעזבו אותי ותנו לי ללמד”.

חשוב לא להיבהל מהחוויה הראשונית: כדאי להתמיד כמה פעמים עד ליצירת מסוגלות!

16. פינה מהשטח

כדאי לארגן בכל מפגש שאחד המשתתפים יציג משהו לכמה דקות (לאחר התכוננות מראש), לצורך גיוון קולות והגדלת מעורבות.

17. מפת למידה

למשתתפים בוובינר קל יותר ללכת לאיבוד והם זקוקים להקשר מתמיד איפה הם ברצף המפגש.

מומלץ שמצגת הוובינר תכלול תפריט קבוע עם הנושאים השונים וסימון מובחן לנושא בו אנו נמצאים עכשיו או לפחות שקפי ביניים שיציגו את המיקום בתהליך הלמידה.

18. להאמין בטכנולוגיה

אף פעם לא שואלים במהלך וובינר: “כולם שומעים אותי?” זה משדר חוסר בטחון, רוב הסיכויים ששומעים אותך מצוין.

19. תקנון

מפגש מתחיל במספר “כללי התנהגות” ללמידה אפקטיבית: לבקש מהלומדים לסגור חלונות של יישומים אחרים מחשב, להרחיק אמצעים מסיחים, להשתיק את המיקרופונים (למניעת רעשי רקע) ולהתמקד במפגש.

20. מודולציה

כדי לשפר את חווית המפגש, אפשר לאמץ דמות שמספרת סוג של סיפור: שדרני רדיו, שדרני ספורט, מנחי Talk Show, דיבייט, ראיון פרובוקטיבי, “פרקליט השטן” ועוד…

21.  שעת קבלה

כדאי להקדיש את רבע השעה שלאחר סיום המפגש לשאלות אישיות של משתתפים. לא לשכוח כמובן לספר להם בתחילת המפגש שאפשר לתפוס זמן פרטי עם המנחה לאחר המפגש למי שרוצה לנצל זאת.

22. הקלטה קליטה

זה נפלא להקליט את המפגש ולהפיץ את ההקלטה אח”כ, אך לא לפתח ציפיות שהרבה אנשים יקשיבו להקלטה הזו… זה בדרך כלל לא קורה.  לא יזיק לערוך ואפילו לחתוך את ההקלטה לכמה קליפים קצרים כדי להגדיל את הסיכוי לצפיות מאוחרות.

23. הזדמנות לשיקוף

סיימת את הוובינר? עכשיו זה זמן מצוין לצפות בהקלטה ולהפיק לקחים לפעם הבאה.

24.  האודיו חשוב מהוידאו

כמעט לסיום…2 טיפים טכנולוגיים:

איכות הקול חשובה בהרבה מאיכות התמונה. אם משקיעים בחומרה כלשהי (בודאי כשיש רצף מפגשים ולא אירוע חד פעמי) כדאי לרכוש מיקרופון איכותי בעלות של עד 300 ₪.

25. אור הזרקורים

ההשקעה הבאה בתור בתחום החומרה צריכה להיות של גוף תאורה ברקע שיאפשר למנחה להראות מציין (גם כאן בעלות של מאות שקלים בודדים). מובן שזה רלוונטי רק כאשר מדובר בחדר שממנו המנחה מלמד באופן קבוע.

הכותב הינו שותף וראש תחום הנחיה בחברת מתודיקה

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

2 תגובות על "25 טיפים מעשיים שישדרגו את ה-Webinar הבא שלכם"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
שיהיה
Guest

כתבה טובה, תודה

נאוה
Guest

טיפים מצוינים, רק לא מסכימה עם טיפ 13, אני מקפידה לשדר גם וידאו, ולעיתים מאפשרת למשתתפים להראות, לכן רצוי להשתמש מערכת ‘כיתה ווירטואלית’ שמאפשרת מספר רב של שידורי וידאו .
לי חשוב גם שהממשק יהיה בעברית, ושהלומדים ב ‘כיתה הווירטואלית’ לא יאלצו להתקין שום אפליקציה כדי להשתתף.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: