העתיד כבר כאן והאתרים מתאימים עצמם אליכם

בשנים האחרונות הפרסונליזציה השתלטה לחלוטין על הרשת. אם חשבתם שהגענו לשיא, אז לא – אנחנו ממש בהתחלה

הפוסט נכתב על ידי עמית כנעני, VP Product בחברת duda.

עבור ילדים החיים די פשוטים, מכירים את זה?

pic1

הלוואי והחיים היו יכולים להיות פשוטים כל כך עבור כולנו. אבל למה לא בעצם? העולם של היום הופך את כולנו לקצת ילדים, מפונקים, משועממים, ומצפים שכולם יבינו שהכל שלנו והכל למעננו.

בעולם הוירטואלי זה אפילו יותר בולט, מבוגרים נצמדים לשקיקה לעדכוני קבוצות הווטסאפ שלהם משל היו בנות 16 שמחכות שהבחור בו הן מעונינות יתקשר, ילדים גדלים בהנחה שהעולם מסתדר סביבם – והעולם? אכן מסתדר.

העולם יתאים עצמו אליך ולא להפך

בפוסט זה רציתי לדבר קצת על התנהגות של אתרים בימינו, אם יש משהו אחד שאפשר להגיד בוודאות על העתיד (ובואו נסיר את הגוגל גלאס מהתמונה כרגע, אני מתעניינת בהתנהגות, לא בתצורה) הוא שאתרים בעתיד יהיו אדפטיביים, ומה זה אומר? אני המשתמש עומד במרכז, אפשר לדעת עלי הרבה דברים, מי אני, מה אני, איפה אני, באיזה מכשיר אני משתמש? איפה אני בחיים (לפעמים..) ומה אני עומד לעשות (מאחר והצהרתי על כך בעבר, או שאני עושה משהו בהווה) וממש כמו בחיים של "פעם" (ודבר נוסף שאפשר תמיד להגיד בבטחה על העתיד הוא שההיסטוריה תחזור שנית) האתר שלי יקדם את פני בברכה, יפטיר "כרגיל"? ויניח לפני את הקפה שאני אוהב. כל כך פשוט, כל כך מסובך – איך יגיע אלי הקפה שאני אוהב? איך יגיע אלי התוכן שאני צריך?
הסיבות ללמה להשתמש בזה הן כבר סיפור אחר, ויסופר בפעם אחרת.

השיטות לפרזסונליזציה של אתרים הן רבות ומגוונות, ורבות אחרות צצות מדי יום, בעבודתי יצא לי לחקור לאחרונה את כל התחום הזה ואני מרותקת לחלוטין לאותה תנועה אחורה/קדימה בזמן שמתרחשת היום.

אז מה יש לנו?

פרסונליזציה מונחית משתמש

זה הסוג המסורתי יחסית, חברות כמו אמאזון הפכו אותו לאמנות המשלבת טכנולוגיה וגישה אנושית. סביר להניח שהאתרים מהסוג הזה נהנים משיתוף פעולה של היוזרים שלהם, יצרתי בהם חשבון, נתתי להם קצת מעצמי, בתמורה הם יתנו לי הרבה מעצמם, בדרך כלל כדי לקבל חלק ממני בחזרה, רצוי בדולרים.

הסוג הזה מבוסס על ניתוח של הפעילות של בעבר, בין אם רכשתי בפועל ובין אם רק בחנתי אופציות, הוא מבוסס על מילת הקסם "ביג דאטה" ועל הידע הנצבר. ומאפשר הצגה רלוונטית של תכנים עבור יוזר ספציפי.

אגב, במובן הזה אין לזלזל במעט גישה אנושית ישנה וטובה, אתרי הפרסונליזציה הטובים הם אלו שזוכרים את המקום בו התחלנו כולנו – כולנו בני אדם, כולנו נרגיש נוח יותר אם יקראו לנו בשמנו, כולנו נסתובב כשיוזכר בחלל החדר נושא שמעניין אותנו, וכולנו נרגיש טוב יותר אם האתר שאיתו אנחנו עובדים יקח גם צעד אחד לא טכנולוגי לקראתנו, במובן הזה אמאזון היא גאון.

בתמונה – אמזון יודעים מה עשיתי בקיץ האחרון

בתמונה – אמזון יודעים מה עשיתי בקיץ האחרון

פרסונליזציה מבוססת קהילה

השיטה שתאפשר לי לבצע פעולות פרסונליזציה בלי לחפור יותר מדי לנבכי ישותי, ועל כן מתאימה במיוחד לדברים מבוססי תוכן שקהילה מאחוריהם, חוק פשוט בחיים אומר שאם אני ואתה חולקים תחומי עניין משותפים, נמצא עניין בתחומים אחרים נוספים – שוב, קצת כמו חוקי הילדים "היי, אני ילד" – "גם אני ילד! בוא נשחק יחד"

בתחום הזה אפשר למצוא חברות כמו נטפליקס, שממליצות לך על תוכן שתחבב בהסתמכות כזו או אחרת על התוכן שכבר חיבבת ואנשים אחרים שחיבבו את אותו תוכן. הסיכונים הם כמו תמיד – שדמיון בנקודה א׳ – לא בהכרח מבטיח דמיון גם בנקודה ב׳. אבל כאן באים לרשותנו כלים כמו ביקורות (ממויינות לפי מה שהועיל יותר או פחות לאנשים שגם הם – הפתעה, כמוך.. ראה IMDB למשל או שוב אמאזון…)

נטפליקס יודעים את העבודה

נטפליקס יודעים את העבודה

פרסונליזציה מבוססת תוכן

כמו כל האחרות, העניין פה הוא להבין מה אתה עושה, פרסנונליזציה, כפי שכבר שמנו לב, היא חדירה גדולה לפרטיות וחיטוט לא נעים בענייניך, אבל מה לעשות, בחוזה הפסיכולוגי שחתמנו עם העולם האינטרנטי אנחנו מספקים לו פרטים ודרישות, והוא משתדל לקיים הבטחות, אבל לא בלי לדאוג לעצמו לרווח…

העניין בסוג הזה הוא להבין מה קראת, ועל סמך כך (תוך שימוש באלגוריתם מתוחכם פחות או יותר שטעויות "אנוש" שקורות בו אחראיות לשלל אירועים כמו מאמר על השואה מוצג לצד מאמר מחאה על חולצה של זארה, ומספק המון כיף לאנשים בפייסבוק) להציע לך תוכן אחר, חלקו, אהם, ממומן כמובן.

קבל את זה או לא, זה כנראה עובד, כוח האינרציה ששולט בכל כך הרבה מתנועותינו ברשת לא דורש הרבה יותר מקשר נושאי קל + תמונה מפתה כדי להמשיך להזרים אותי הלאה במערכת.

אאוטבריין למשל, עשו מזה קריירה.

להלן - קריירה

להלן – קריירה

פרסונליזציה מבוססת התנסות

הסוג הזה של פרסונליזציה כבר נוגע בעתיד שעליו דיברנו, והוא מתחיל להיות מעניין באמת, הכוונה מאחורי זה היא לזהות מי היוזר ואיפה הוא נמצא ומה מעניין אותו – כמו קודם, אבל בניגוד לסוגים הקודמים שמקדמים תוכן רלוונטי, לינקים מעניינים ועוד – הסוג הזה משנה את התוכן באתר ו/או האפליקציה בהתאם לצרכי היוזר. למשל – אני במכונית והוא ידע לזהות זאת (סטייל וויז ששואל אותך האם אתה הנהג כשהאוטו בתנועה) והוא יתאים את האתר לצרכי הספציפים. או למשל הוא ידע שאני נוהג לפתוח את הקריאה בחדשות – אז אקבל תוכן מותאם לי בצורה שתשנה את האתר. כמעט הלם העתיד, אבל עדיין לא.

הגביע הקדוש של הפרסונליזציה, אתר מותאם משתמש

אוקי, We Are Talking Business – מאחר ורוב האתרים/אפ/אינטרנט של היום מסוגלים לדעת הרבה מאוד על היוזר עוד לפני שפתח את ליבו וגילה להם דברים – הרי שהדור הבא של אתרי אינטרנט כבר צריך להיות מסוגל לשנות את עצמו כרובוטריק בהתאם לצרכי היוזר (וזה לא משנה אם לצורך העניין אני גולש ממובייל או מגוגל גלאס, האתר הרי ידע מאיפה באתי ולאן אני הולך, ויתאים את עצמו).

הסוג זה מיושם באפליקציות ספציפיות כבר היום, אבל זו טכנולוגיה יותר מסובכת ודורשת מבנה מטריציוני רחב שמקיף מקרים רבים. לרוב האתרים הוא פחות נגיש מאחר והוא דורש שינוי דינמי במבנה של האתר עצמו, להניע קומפוננטות ברחבי האתר, ריספונסיביות שהולכת רחוק מעבר לרק להתאים תוכן למסכים שונים, מה שנעשה כמעט מובן מאליו.

הסוג הזה יאפשר להציג מבנה תוכן שונה לגמרי עבור כל משתמש, שיושתת על טריגרים שונים ויציג תוצאות שונות (דוגמא רלוונטית תהיה למשל: הגעתי מתל אביב דרך מובייל, והיום יום חמישי, אני בן 12 ואני אוהב ארנבים – בום, האתר יותאם לי להפליא).

רוב האתרים בנויים היום בצורה שלא מאפשרת להם את זה בצורה פשוטה. ככל שהעולם יתקדם אני חוזה יותר ויותר אפליקציות כאלו, מאחר והציפייה של כולנו לקבל את השירות הזה תלך ותגדל, ואתר סטטי שלא מאפשר את זה יזכה ללעג ולקלס.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

7 תגובות על "העתיד כבר כאן והאתרים מתאימים עצמם אליכם"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אמיר
Guest

סיכום מאוד מעניין, אבל איפה ההתייחסות ליצירת "בועות התייחסות"?

עמית כנעני
Guest

אם אתה מתכוון לאיך יוצרים את הפרסונליזציה ואילו כללים מפעילים לשם כך (טכנית או מוצרית/שיווקית) הרי שזה נושא לפוסט אחר לחלוטין והיה הופך את המאמר לארוך כאורך הגלות, אשמח להרחיב בנושא הזה או לשלוח למאמר מעניין שכתב מישהו שעובד איתי על הצד הטכני של הסיפור http://www.sitepoint.com/website-personalization/

ני
Guest

מאוד נהנתי מהכתבה.
אשמח להבין ולקבל קישורים לחברות שמספקות את היכולת להפוך את האתר שלי למותאם.
מלבד האוטבריין שהוא מנגנון המלצות אני די בטוח שישנן תוכנות ומערכות שמאפשרות לך להטמיע אותם באתר שלך ובכך לקבל מידע רב על הגולשים שלך ולהציג להם את המתבקש.

כמו כן, האם אתה מכיר מערכות כאלו לשימוש פנים ארגוני ולא אתרי אינטרנט חיצוניים?

תודה

עמית כנעני
Guest

הי, תודה רבה :)
לגבי המלצות – קודם כל חברה גדולה ומצויינת היא http://www.hubspot.com/ שעושה בעצם הכל – אימייל, סייל סייקל, פרסונליזציה של לנדינג פייג'ס ועוד, בעיקר ברמת הקונטנט הדינמי ופחות בטריגר שמוביל לתוצאה מסויימת, טובה מאוד לארגונים גדולים.

יש עוד כמה חברות שעושות דברים מעניינים בתחום:
1. גילוי נאות, החברה בה אני עובדת מאפשרת בניית אתרים והפעלת מנגנון פרסונליזציה מתקדם עליהם (אבל בנתיים זה רק לאתרים שנבנו דרך המערכת)
2. http://www.getsmartcontent.com/ משהו בשכונה
3. https://www.dynamicyield.com/ הישראלית עושה דברים מרתקים בתחום התוכן
4. http://www.getsmartcontent.com/ בדוק גם את זה…
פנים ארגונית? מה הכוונה? אשמח לנסות לעזור :)

אסי
Guest

השימושים ה״עסקיים״ של התאמה אישית הם מאוד מגוונים – ויכולים לספק ערכים (value) שונים, תלוי במוצר, המשתמש, והמשימה.

דווקא הדפוס שאת מתארת בכתבה נשמע לי דפוס טכנולוגי, כי הצורה ליישם התאמה אישית במוצרים שונים – היא דווקא דומה.

לגבי ״לעג וקלס״ – לא קצת נסחפנו?

עמית כנעני
Guest

אתה יודע, פשוט לא תשתמש במוצרים שלא יתנו לך את החוויה שאתה מצפה לה, זה קורה כל הזמן במעגלים כאלו ואחרים בעולם הזה…

אליקו
Guest

הפסקה האחרונה קצת קשה לי:
חסר לי יוזר-קייס קצת יותר מובן של "הדור הבא".
בנוסף מה המשמעות של מבנה מטריציוני?
"הנעת קומפוננטות?"-מה קשה בזה?
טריגרים?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: