תחייתו של ה-Web 1.0?

הניחו לוואטאסאפ וחזרו לצ’ט, עזבו את דרופבוקס ונקו את האבק מכונן התקליטורים. ה-Web 1.0 עושה קמבק, השאלה היא – למה?

גוגל במראה הראשוני, 1998

גוגל במראה הראשוני, 1998

נקו את כונן ה-CD שלכם, מקמו את מסך ה-CRT שלכם, היכנסו לחדר הצ’ט האהוב עליכם והכריזו על תחיית המתים. ה- Web 1.0 שנדמה שכבר נמצא עמוק עמוק בבית הקברות של הרשת ומנוחתו עדן, מתחיל לצוץ חזרה או לכל הפחות, שאריות מאותה רשת ‘עתיקה’ מתחילים לחזור לגדולתם ולמרכז הבמה של עולם השיווק המקוון.

ניוזלטר, אתר בית יעיל ופעיל, השארת הגולש ב’מקום אחד’ (‘תוכן דביק’ למי שזוכר), טופסי יצירת קשר, רשימות תפוצה ועוד כלים שנדמה שנשטפו תחת פייסבוק וגוגל חוזרים למרכז הבמה. הסיבה: ההבנה שהשיווק בכלים ה’חדשים’, המדיה החברתית ומנועי החיפוש, גורמים לעיתים לתשלום כפול עבור שיווק מקוון ולעיתים לקניבליזציה של הנכסים האינטרנטים העצמאיים של המותג.

הדוגמאות הזמינות לכך הן תשלום עבור מילות חיפוש שאתר הבית שלכם ממילא מופיע בהן ב’חיפוש האורגני’, או העברת תנועת גולשים מאתר הבית לעמוד הפייסבוק שלכם (במקום לעשות את ההיפך). אך אלו רק דוגמאות טכניות.

ה-Web 1.0 מתקמבק

המהות של ה–Web 1.0, שלא ידע שהוא כזה עד שהכרנו את ה-Web 2.0, היא לייצר נוכחות מקוונת בסיסית, ראשונית, מקום בו ניתן לתקשר עם הגולשים. מעין כוח חלוץ, הנפת דגל, ברשת. אלא שמהר מאוד הפכו כלי המדיה החברתית והחיפוש לכאלה שנדמה היה שאי אפשר בלעדיהם, כאלו שמשדרגים את אופן הגלישה, מרחיבים את הזנב הארוך של המותג והופכים את חווית הגלישה לכזו שעוטפת את הכל בין אם הוא אישי, עסקי, פוליטי, מסחרי או כל דבר אחר. הכל נדחס למרק אינטרנטי מהביל.

המציאות הזו, גרמה לרבים לזנוח ולהזניח את אותם כלים ‘ישנים’, אתר הבית הפך למקפצה אל עמוד הפייסבוק/יוטוב/טוויטר/אינסטגרם במקרים מסויימים ובמקרים אחרים הפך לעמוד יפה אבל טיפש, כזה שמלבד מספר עמודי תדמית בודדים הוא חסר פונקציונליות או תוכן ממשי. מין חלון ראווה ריק. במקביל לכך, נזנחו רשימות התפוצה (תוסיפו את חוק הספאם לעניין ותקבלו תחום שכמעט ונעלם לחלוטין) והמוטיבציה להביא אנשים לאתר או לייצר אינטראקציה ‘בסיסית’ של תקשורת בין גולש לעסק הפכה, לפחות בתחושה, מעט מיושנת ולא רלוונטית. בעידן בו כל אחד יכול לשדר שידור חי באיכות HD מהסמראטפון שלו, האופציה למלא טופס ‘יצירת קשר’ נתפסת מעט ‘פרימיטיבית’ מדי.

התחושה הזו, שהרשת הופכת חברתית ותלויה יותר במנועי חיפוש, הרבה יותר מאשר בשירותי בסיס של אתר בית יעיל, רשימות תפוצה ומיקוד שיווקי מקוון, הלכה ונחלשה יחד עם התעצמות המשבר הכלכלי שאילץ רבים למקד את מאמצי השיווק והפרסום שלהם. מחקרים ומאמרים שהצביעו על פגמים ביעילות של מנועי החיפוש וביחסי ההמרה של הפרסום במדיה החברתית, עליית כוחם של שירותי שיווק המבוססים על רשימות תפוצה (גרופון למשל) וההבנה שבסופו של דבר אם יש לכם מטרות מוגדרות ברשת, אז העובדה שהרשת גדלה והופכת נגישה ליותר ויותר אנשים לא צריכה לשנות את המיקוד שלכם אלא להחליט באילו כלים אתם צריכים להשתמש ובאילו לא.

קצת מאכזב להיות נביא ברוורס של מציאות שנדמה שכמעט נעלמה, אבל המסקנה היא שהכלים הבסיסים שהחלו את דרכם עם התבססות האינטרנט עדיין רלוונטים, עדיין עובדים ועדיין יכולים לתת מענה טוב למי שיודע לעשות בהם שימוש נכון.

סיני גז הוא מייסד שותף בסללום מדיה גרופ.

סיני גז

סיני גז הוא מומחה בתחום הטכנולוגיה והאינטרנט

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: