”האנשים שיכולים לחסום את איילון”: זה הצבא השקט שמאחורי Waze

מאחורי הקלעים של האפליקציה שכולנו משתמשים בה כל יום נמצאים עשרות אלפי משתמשים מרחבי העולם, ובראיון מיוחד לגיקטיים, הישראלית שאחראית על כולם מספרת על התהליך

תמונה: Waze

סביר להניח שגם אתם, כמו חלק נכבד מאזרחי ישראל, הכנסתם כבר מזמן לרוטינת הנהיגה שלכם את ווייז, לצד חגירת חגורה ובדיקת המראות. 7 שנים לאחר הרכישה על ידי גוגל, Waze אמנם מעסיקה לא מעט מהנדסים ואנשי פיתוח, אבל מתחת לפני השטח, או ליתר דיוק מתחת למפה שכולנו משתמשים בה, נמצאים עוד עשרות אלפי משתמשים, שמתחזקים את האפליקציה, המפות והדיווחים, ומוודאים שהם תמיד מעודכנים. אבל מה גורם למתנדבים לתרום מזמנם למען אפליקציה ששייכת לענקית כמו גוגל, עם הכיסים העמוקים שלה?

גם מכירה במיליארד דולר לא מזיזה את עורכי המפות

אתם אולי רגילים למעגלי פיתוח שכוללים מאפייני מוצר, מפתחים, QA, בטא טסטרים פנימיים וכדומה, אבל ווייז מחזיקה במעגל פיתוח מעט משונה ובראשו קהילת עורכי המפות. האמת? לא במפתיע. בניגוד לאפליקציות אחרות, ווייז החלה כ-FreeMap, פרויקט מבוסס קהילה, שהתבקשה להוריד את האפליקציה, ולנסוע בכבישים השונים כדי למפות את ישראל. בפועל, הציבור הרחב הוא זה שבאופן אקטיבי יצר את המפות שלה והשתתף בתהליך בניית, שיפור ומיטוב בסיס הנתונים שלה.

היינו מצפים אולי שאחרי הרכישה  הקהילה הזו תתמוסס לאיטה, בעיקר לאור העובדה שבתחילה היה מדובר בפרויקט פתוח ממנו הרוויחו בפועל המייסדים, בעוד הקהילה נשכחה מאחור. בחודשים האחרונים אף הוגשה תביעה בגובה חצי מיליארד שקל כנגד Waze בטענה כי חברי הקהילה צריכים לקבל נתח מהעסקה.

אבל בראיון לגיקטיים חושפת הילה רוט, מנהלת הקהילות הגלובלית בווייז, כי הקהילה פעילה מתמיד: “הקהילה של עורכי המפות גדלה משמעותית… להפך. זה נתן הרבה כבוד להיות חלק ממשהו עוד יותר גדול ומוכר שחשף אותם לעולם. אנשים שמעו פתאום על הקהילה של ווייז”.

צבא של יותר מ-30 אלף עורכים פעילים

קהילת עורכי המפות של ווייז היא ענפה למדי וכוללת יותר מ-30,000 עורכים פעילים, שמבצעים לפחות 3 שינויים למפות בחודש. בנוסף להם פעילים גם עורכים אקראיים ומצטרפים חדשים ואליהם מצטרפים כמובן מיליוני המשתמשים שגם מדווחים על עומסים, סכנות בדרך ובעיות במפות או בניווט.

כל העדכונים מחכים לכם בערוץ הטלגרם של גיקטיים כל העדכונים מחכים לכם בערוץ הטלגרם של גיקטיים להצטרפות לערוץ הטלגרם שלנו לחץ כאן

העורכים האלו הם למשל האחראיים על פיצ’ר הניווט על פי נתיבים, עליו דיווחנו לראשונה בגיקטיים ומאפשר לכם לדעת בדיוק באיזה נתיב אתם צריכים להיות בכביש מרובה נתיבים, כדי שלמשל לא תפספסו את הירידה הנכונה במחלף. אבל ווייז לא יכלה פשוט להשיק את הפיצ’ר כמו עדכון קל לממשק המשתמש, כיוון שהוא דורש מאחוריו מידע שלא קיים. גם פיצ’ר מחירי הנסיעות בכבישי אגרה שהושק ב-2019 דרש בניית מאגר מידע נרחב על ידי הקהילה, ומידת ההצלחה שלו קשורה באופן ישיר למידת המעורבות של החברים.

הילה רוט. מנהלת קהילות גלובליות בווייז. תמונה: Waze

“יש הרבה אופציות לאיך אפשר למפות את זה, אבל נתנו להם (קהילת העורכים, ע.ב) במה חופשית “, מסבירה רוט . לדבריה, הקהילה הייתה מעורבת בכל שלבי פיתוח הפיצ’ר, ובעיקר באופן שבו המידע הנחוץ להפעלתו מוזן למערכת. “אין משהו שיוצא בווייז ולא מערב את הקהילה מ-Day One… הקהילה לוקחת חלק פעיל בפידבק של ‘האלפא של האלפא'”, טוענת רוט שמוסיפה כי החלטות אסטרטגיות מתקבלות על בסיס יומיומי באופן צמוד עם קהילת העורכים, ולצורך כך, ווייז מקיימת כמעט 70 אירועים בשנה ברחבי העולם במסגרתם כל בכירי החברה נפגשים עם הקהילה. גם עכשיו, בעידן הקורונה, לא בוטלו המפגשים, אלא פשוט עברו למתכונת אונליין, והשבוע למשל התקיים וובינר עם ראש מחלקת המוצר בווייז, שחשף בפני הקהילה את התוכניות של החברה לחציון השני של 2020. “אנחנו פוגשים אותם ברמה שבועית”.

נשמע שהקהילה הזאת עובדת לא מעט בשביל Waze. היא מקבלת תגמול כלשהו?

“הם לא מקבלים שום תגמול כספי. זו קהילה של אנשים שעושים את זה באופן וולנטרי… זה אנשים שזה התחביב שלהם. זה משהו שהם כל כך אוהבים לעשות, ועד שאתה לא פוגש אותם מולך, אתה לא מבין למה שמישהו יעשה את זה”.

ובכל זאת, אתם לא נתקלים בחברי קהילה שרוצים ליהנות מפירות ההצלחה של ווייז וגוגל?

“(זה) לא היה אף פעם אופציה. תמיד היו לנו אנשים שרצו לתרום”.

רוט מספרת כי החברה שולחת מדי שנה סקר לכל חברי הקהילה במסגרתו הם נשאלים גם מה המניע שלהם לפעילות. “התשובה הראשונה תמיד היא ‘היכולת שלי לתרום’ או ‘אני אוהב את זה שאני תורם’. הרבה אנשים מהקהילות שלנו הם אנשים שעובדים בתרומות, שעובדים בבתי חולים, מערכות התנדבויות. זה מאוד מסתדר עם הדמויות שלהם”.

אבל במקרה הזה, ההצלחה והפעילות של ווייז תלויה לחלוטין באותה קהילת מתנדבים

“זה ביצה ותרנגולת… האנשים האלה הם אנשים שמוסיפים את המדינות למפות שלהם בהתנדבות, ובידיעה שבזכותם המוצר יהיה בצורה הכי טובה. המוצר הוא חשוב להם כאילו זה עולמם. זה חלק מהם. כשאתה פוגש אותם, אתה מבין את זה. רואים את זה בעיניים שלהם. הרצון שלהם להיות שם בשביל עורך מפה מתחיל. בסוף, זה מה שאנחנו רואים. אין ווייז בלי קהילה, אין קהילה בלי ווייז”.

בכלל, רוט ממהרת להגן בכל מחיר על קונספט הקהילה שווייז פיתחה, וטוענת שאמנם התגמול הוא לא חומרי – אם לא נחשיב פיצות באירועים וקצת Swag – אבל העיקר הוא התגמול “הרוחני” שהקהילה מקבלת. לדבריה, הקהילה מורכבת מלא מעט אנשים שהתנדבות היא חלק מחייהם כמו שוטרים לשעבר, ואנשי רפואה: “יש להם היסטוריה של עזרה לזולת…אנשים שיש להם צורך להתבטא ולקבל קרדיט… אלה אנשים שרק רוצים לתרום ולסייע… אנשים שרוצים שלחברים שלהם ולמשפחה שלהם יהיה שירות טוב יותר וחינמי”.

חברי הקהילה “מקפיצים” את עצמם בעיתות משבר

גם אני חשבתי שמשבר הקורונה, שהוביל לירידה משמעותית בהיקף תנועת הרכבים, יוביל לירידה משמעותית גם בפעולה של צבא המתנדבים, אבל מהנתונים של ווייז עולה שדווקא ההיפך הוא נכון. לדברי רוט, הקורונה דווקא פינתה הרבה זמן לחברי הקהילה. “הם ידעו ישר לקפוץ על המשבר ולהבין איך הם יכולים לתרום”, שמספרת כי מייד עם פרוץ המשבר, הקהילה החלה למפות מרכזי חלוקת מזון, מרכזי בדיקות, עדכונים למסעדות שהחלו לעשות טייקאווי וכמובן עדכון של המפות לסגרים. “בבני ברק למשל, הופיעה החסימה ישר. הכל פעל מהר מאוד”. בניגוד לישראל שכרגע נמנעת מסגר מוחלט, במדינות רבות בעולם ההחלטות על סגרים יכולות להיות נקודתיות למדי ולהיות מוטלות בין רגע, ולטענת רוט הקהילה כולה מגויסת לעדכונים מידיים: “הם מקפיצים את עצמם באמצע הלילה, ותוך כדי חופשות עם המשפחה. תוך דקות ספורות הכל מתעדכן ותמיד יש מישהו בכוננות”.

האנשים שיכולים לחסום את איילון

כך נראה עורך המפות. תמונה: Waze

סביר להניח שאחת הדרכים להשאיר את חברי הקהילה כל כך מעורבים נמצאת בתהליך הגיימיפיקציה של עריכת המפות. בדומה לממשק הדיווחים של ווייז שמתגמל משתמשים עבור כל דיווח ומעלה אותם בדרגות באמצעות נקודות, גם לעורכי המפות יש דרגות מ-1 ועד 6. רוט מסבירה כי רוב העורכים החדשים מגיעים לאחר שהם רצו לערוך אלמנט במפה או לעדכן פרט, גילו את עורך המפות, וקיבלו פידבק מהיר מאנשים אמיתיים. בתחילה, העורכים החדשים יכולים רק לערוך פרטים בקירבתם, אך ככל שהם עורכים יותר, כך נפתחות להם יותר אפשרויות. העורכים החדשים יכולים גם לעבור תהליך של Mentorship במהלכו יחנוך אותם עורך מנוסה. בכך ווייז מגינה על המפה בפועל מ-Abuse או טעויות, ומקדמת עורכים שמוכיחים את עצמם.

“מדרגה 4 ומעלה, זה כבר ממש בחירות”, מספרת רוט, במה שמזכיר את דפוס הפעולה של וויקיפדיה למשל. חברי הקהילה נפגשים למפגשים במסגרתם הם דנים בענייני ווייז, ומצביעים מי יעלה לדרגות המתקדמות יותר. בסופו של דבר, רק 140 עורכים מגיעים לדרגה 6 או Global Champs, כפי שהם מכונים. הם “האלה שיכולים לחסום את איילון”, טוענת רוט . “אלה אנשים שאנחנו מכירים ברמה האישית ושפוגשים כמה פעמים בשנה, וכל שבוע לפחות בשיחת וידאו. הם מכירים את המנכ”ל ברמת הוואטסאפ ומתקשרים אליי חופשי… הם נהיו כל עולמי”.

53 מיליון עריכות מדי חודש

למרות שמחלפים וכבישים חדשים נבנים לעיתים רחוקות, והמפה פחות או יותר הושלמה, בכל חודש מבצעת הקהילה יותר מ-53 מיליון עריכות ברחבי העולם. מחסימת פנייה, לשינוי מספרי בתים ועד כמובן לסלילת מחלפים חדשים גם על המפה. בתוך הקהילות הללו נוצרות קליקות וחבורות, אשר מתחרות האחת מול השניה, ולעיתים מדינות מתאגדות ביחד כדי להעביר החלטות ולטפל בסוגיות שונות אל מול הנהלת ווייז באופן דמוקרטי. ממש משחקי הווייז.

הקהילה הזו מורכבת לדברי רוט מרוב מוחלט של – הכינו את הפרצוף המופתע שלכם – גברים בגילאי 40 ו-50. עם זאת, רוט טוענת כי במהלך השנתיים האחרונות החברה שמה דגש על הבאת נשים למעגל העריכה, ובין היתר היא מציינת לדוגמה את איטליה, שם, לצד עורך ראשי גבר, מונתה גם עורכת “מאמא איטלקיה”, ומספרת כי “אנשים בקהילה מתעצבנים על המנהל, והולכים אליה. זה כל כך מתאים לתרבות (האיטלקית, ע”ב).

תמונה: Waze

מלבד קהילת עורכי המפות, רוט חולשת על 4 קהילות נוספות: קהילת הלוקאליזציה שמתרגמת תפריטים ואלמנטים בממשק ביותר מ-60 שפות ומונה כאלף איש; קהילת הבטא שמורכבת מיותר מ-20 אלף בודקים שמדי יום בוחנים את האפליקציה; קהילת השותפים של ווייז שמורכבת מנציגים במשטרות, עיריות, ממשלות וגופים רשמיים נוספים ומונה מאות פעילים; ולבסוף גם קהילת פרויקט הקארפול של ווייז שמונה כ-10,000 איש.

האם אפשר להנחיל תרבות של קארפול בתקופת קורונה?

שירות הקארפול של ווייז הושק עוד ב-2015 תחת השם RideWith, בניסיון להפוך לכוח מניע של תרבות הקארפול בישראל, אך תרבות הנסיעה הזאת לא הפכה בדיוק לטרנד הלוהט החדש בקרב הישראליים שמעדיפים עדיין לנסוע ברכב הפרטי שלהם לבדם. למרות הקבלה המעט צוננת של השירות, נראה כי רוט ממשיכה להאמין ברעיון: “זה עדיין בפוקוס של החברה… היינו במקום מאוד טוב מבחינת חדירה לשוק”.

אבל אז הגיעה הקורונה, שגרמה לאנשים לחשוש מנסיעה עם אדם זר בחלל קטן וסגור, ובעקבותיה, גם התקנות של משרד הבריאות. עם זאת, רוט דווקא חושבת שזוהי הזדמנות עבור שירות הקארפול שמאפשר “לנסוע עם בנאדם אחד. אם אפשר עם מישהו שמכירים, זה משהו שאנחנו מאמינים וחותרים אליו”. עם זאת, כעת החברה מתמקדת בפעילות אל מול מעסיקים גדולים כדי שאלו יציעו את האפשרות לעובדים, ורק בהמשך תחזור החברה למקד את הפעילות שלה גם בקהל המשתמשים הרחב יותר.

Waze לא תיבלע בתוך Google Maps

עניין של זמן עד לאיחוד עם Maps? מקור: Pixabay

למרות ההצלחה והפופולריות של ווייז, קשה שלא לתהות מדוע גוגל מתחזקת 2 מותגים שונים, שמתחרים פחות או יותר על אותה נישה – ווייז וגוגל מפות; האם העבודה הקשה של ווייז הולכת בסופו של דבר להיבלע בתוך מוצר אחר של גוגל? הרי גם ככה ניתן לראות לא פעם שפיצ’רים נודדים ומשותפים בין שתי האפליקציות שנמצאות בבעלות משותפת.

רוט מאשרת כי גוגל מאפס אכן שואבת מידע מהמאגר של ווייז, אבל מעבר לזה היא טוענת שלא מדובר באפליקציות מתחרות: “בסוף, גוגל מאפס זה לא תחרות. ווייז מיועדת לנהג, ואין כוונה להרחיב אותה לשירותים אחרים. מאפס היא פתרון קצה-לקצה לתחבורה, רכבת, אופניים, לרגל. נכון שיש שם גם נסיעות, אבל זה חלק קטן מהשירות”. רוט טוענת כי מאפס, כשמה היא, שירות מפות, בעוד Waze היא שירות ניווט.

רוט חושבת שמעבר לפיצ’רים ולמוצר, נקודת החוזק העיקרית של ווייז היא בסופו של דבר הקהילה. “זו הסיבה שווייז כל כך מוצלחת, מדויקת וחיה ברמת העדכון השעתי והדקותי. זה משהו שאין לגוגל מאפס”. לטענתה, אין כל כוונה לגוגל נכון לעכשיו להטמיע את ווייז כחלק משירותי גוגל מאפס: “זה חי בשלום במקביל. הם אף פעם לא יהיו ‘גוגל אפליקציית הניווט’, אלא תמיד יפנו לקהל הרחב יותר. זה יכול להטריד אנשים בקהילה שלנו, אבל אין שום דיבור כזה, והמנכ”ל שלנו וחוזר ואומר את זה מולם. אין חיה כזאת ואין דיבור כזה”.

פרייארים או גיבורים אלומניים?

הקהילה שהילה רוט והצוות שלה בנו בווייז לאורך כל חייה היא לא פחות מעוף מוזר בעולם הטכנולוגיה. נסו לחשוב מתי בפעם האחרונה שמעתם על חברת טכנולוגיה, בוודאי כזו שנמצאת תחת חסותה של ענקית כמו גוגל, שהצליחה לפתח תרבות של משתמשים שמוכנים להקדיש כל כך הרבה מזמנם הפרטי כדי להוות סוג של צוות איסוף נתונים ו-QA עבור החברה, ללא שום רווח.

יש שיקראו להם “פראיירים”, שמאפשרים לגוגל להתעשר על חשבונם, ואחרים יעריכו את הפעילות של חברי הקהילה, כשהם נוהגים במחלף חדש שנוסף למפות מייד עם פתיחתו. כמו תמיד, האמת נמצאת איפשהו באמצע.

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

5 תגובות על "”האנשים שיכולים לחסום את איילון”: זה הצבא השקט שמאחורי Waze"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אילן יעקובי
Guest

הייתי רוצה לראות גם התרעות על גובה !! מותר למעבר במעברים תחתיים , גשרים ומנהרות .. יכול למנוע תאונות ועיכובים מיתרים

ASD
Guest

תהיה חלק מהקהילה ותיזום

בצל כחול
Guest

תגידו את האמת… ראיינתם אותה רק בגלל שקוראים לה הילה נכון?

בני
Guest

מממ הכתבה מציגה את וויז כאילו היא גורפת מיליונים, לא יודע אם זה נכון, יש להם מלא עובדים והוצאות, אבל מה התוכנית העסקית שלהם? לא ראיתי אפילו פעם אחת פרסומת בוויז, ממה הם עושים כסף?

אבי
Guest

יש פרסומות בניווט.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: