בדרך לאקזיט: Waze מחשבת מסלול מחדש

יהיה אקזיט או לא יהיה? גוגל או פייסבוק? מיליארד דולר או לא מיליארד דולר? כל מה שאנחנו יודעים על מסלול הניווט של Waze בדרך אל האקזיט המיוחל.

exit

cc-by-sa. flickr

בדרך כלל זה השקט שמקדים את הסערה, אבל במקרה של Waze, זאת דווקא הסערה שבחרה להקדים את השקט. סוכנות הידיעות הבינלאומית Bloomberg, דיווחה הבוקר כי גם Google הצטרפה למירוץ לרכישת הסטאטראפ הישראלי תמורת סכום דומה לסכום עליו דובר בעסקה עם פייסבוק עליה דווח מוקדם יותר החודש, כמיליארד דולרים.

אף על פי כן, משיחה עם מקורות המקורבים לחברה נמסר לגיקטיים כי אף על פי שגוגל אכן חזרה והביעה התעניינות בחברה, גם לאחר שפורסם סיפור הרכישה הפוטנציאלית על-ידי פייסבוק, לא הוחלפו שום פרטים בין החברות ובטח שלא נמסר תג מחיר. כמו כן, נמסר לנו כי החברה עדיין נמצאת כרגע במגעים מתקדמים עם פייסבוק ובמסגרת הסכם התנאים המקדימים (Term Sheet) שנחתם על-ידי שני הצדדים, התחייבה החברה לסעיף No-Shop למשך כ-60 יום, מה שאומר שהיא אינה מורשית לנהל משא ומתן עם אף חברה אחרת עד לסוף חודש יוני הקרוב. אמנם לא מדובר בסעיף המונע מחברות אחרות להניח הצעות רכישה על השולחן, אך בהחלט מחסום רציני שמונע קיום משא ומתן עם כל חברה אחרת החומדת לרכוש את ענקית הניווט הישראלית.

האם אפליקציית הניווט הישראלית באמת שווה מיליארד דולר?

אפליקציית הניווט הישראלית, המשרתת היום קרוב ל-50 מיליון משתמשים ברחבי העולם, גייסה מאז הקמתה סכום גבוה יחסית של כ-67 מיליון דולרים. מתוך הסכום הגדול, כ-30 מיליון דולרים גויסו לפני כשנה וחצי מקרן ההון סיכון האמריקנית קליינר-פרקינס וקרן ההון סיכון הורייזון וונצ’רס של המיליארדר לי קה-שינג, לפי שווי חברה של קרוב ל-300 מיליון דולרים.

את שנת 2012 סיימה החברה בהפסד משמעותי עם הכנסות של כמה מיליוני דולרים בלבד. אף על פי כן, מודל הפרסום של החברה החל לתפוס תאוצה משמעותית רק בחלק השני של השנה ולפי הדיווחים, צפויה החברה לסיים את 2013 עם הכנסות גבוהות יותר, עד פי 2 מההכנסות בשנה שלפניה.

בניגוד לחברות סטארטאפ אחרות שנרכשות בשלבים מוקדמים יותר, כאשר תג המחיר המוצמד להן מייצג תמורה עבור הטכנולוגיה, המשתמשים שהספיקה לצבור או ההון האנושי שבחברה, Waze כבר נמצאת היום במצב שבו כל רוכש פוטנציאלי  יבקש, בנוסף לדברים הללו, לבדוק גם את הערך הכלכלי שהחברה מביאה איתה על השולחן, שכרגע הוא רחוק מאוד מלהיות קרוב לסכומי הרכישה שנזרקו לאוויר בחודשים האחרונים.

waze-money

מקור: Public Domain, עיבוד תמונה

אף על פי כן, אחד מהכללים המוכרים בעולם הסטאטראפים הוא שהשווי האמיתי של חברה נקבע לפי הסכום אותו מוכן לשלם רוכש או משקיע פוטנציאלי. במקרה של Waze, סביר מאוד להניח שבדיוק כמו שהמשקיעים של החברה הסכימו להשקיע בחברה לפי שווי גבוה יחסית מכיוון שהם ראו בה פוטנציאל להחזר השקעה בעתיד, הרוכשים הפוטנציאלים בוחנים את החברה לאו דווקא ברמה השורה התחתונה הפיננסית, אלא בעיקר ברמת הערך האסטרטגי שהיכולות הטכנולוגיות והתשתית הקיימת של Waze יכולים לתרום למערך הכולל של החברה הרוכשת.

לא רוצים למכור, רוצים להשתגע

בפעמים האחרונות בהם התראיינו קברניטי החברה לעיתונות הישראלית, הם ציינו בפירוש כי הם לא מעוניינים למכור את החברה בשלב הזה וכי הם מאמינים שיש לה פוטנציאל להמשיך ולגדול. בנוסף, ציינו מנכ”ל החברה נועם ברדין ויו”ר החברה, אורי לוין, בראיונות נפרדים כי החברה לא רואה את האופציה למכור את החברה לאחת משלושת החברות הגדולות שגם מפתחת פלטפורמת מובייל (כלומר אפל, גוגל או מיקרוסופט) שכן היא אינה מעוניינת להגביל את השימוש בפלטפורמה.

האמת, שאם בוחנים את כל המידע שידוע לנו עד כה, אין ספק שאקזיט בסכום המדובר כיום יהיה מהלך חכם עבור החברה. חשוב לזכור שאף על פי שכולנו רוצים לבנות בישראל כמה שיותר חברות גדולות שמעסיקות מאות, אלפי ואולי אפילו עשרות אלפי עובדים, יש מספר מאוד מצומצם של חברות שמסוגלות להגיע לכך, בעיקר בגלל תחום העיסוק היחסית נישתי שלהם.

אפליקציית ניווט, גדולה ככל שתהיה, לא תוכל להיות הגוגל הבאה וכנראה גם לא הפייסבוק הבאה. היא כן תוכל לגדול עוד קצת, להוסיף עוד כמה עשרות מיליוני משתמשים אבל בשלב מסוים, המשקיעים ירצו לראות את הכסף בחזרה ואז תעמוד בפני החברה ההחלטה של האם להנפיק את עצמה בבורסה ולהישאר עצמאית, או למצוא רוכשת פוטנציאלית שתהיה מוכנה לשלם את המחיר הגבוה שדורשים המשקיעים על-מנת לקבל החזר ראוי על ההשקעה שלהם. עבור Waze, השלב המדובר אמור להתרחש ממש בשנתיים הקרובות, שכן הקרנות הראשונות שהשקיעו בחברה מסיימות את תקופת הקרן שלהן.

בסופו של יום, כמעט בכל צורה שלא נסתכל על זה, קשה מאוד להבין מדוע Waze שווה מיליארד דולר. הסיבה האמיתית שפייסבוק מוכנה לשלם מחיר גבוה שכזה הוא שפייסבוק מעוניינת להשתמש ביכולות המיקום של Waze ובתשתית ה-Crowdsourcing האיכותית שלה על-מנת לשפר את המאמצים של החברה להגדיל את ההכנסות מתחום המובייל, בין אם על-ידי יצירת אפיק פרסום נוסף ושיפור פלטפורמת ה-Targeting הקיימת שלה ובין אם כדי לנצל את יכולות כריית המידע לגבי מיקום המשתמשים אותו ניתן יהיה גם כן למכור למפרסמים בשלב מאוחר.

במקרה של גוגל לעומת זאת, המניעים הם קצת שונים. כמובן שגם גוגל מכירה בערך של תשתית ה-Crowdsourcing של החברה וביכולות הפרסום הפוטנציאליות, אך לגוגל, בניגוד לפייסבוק, כבר יש מוצר מתחרה. אפליקציית הניווט של גוגל משתמשת בשיטה מעט שונה על-מנת לבצע את חישובי העומסים בכבישים ולמרות שאל פי רוב היא נחשבת כפחות יעילה מאשר זאת של Waze, תג מחיר גבוה כמו זה ש-Waze מבקשים (והשמועות האחרונות מעידות על-כך שגוגל אכן מציעה) יכול להצביע רק על כיוון אחד: הרצון של החברה לחסום את המתחרות הגדולות האחרות מלרכוש את החברה ולספק לה משאבים שיחזקו אותה כתחרות משמעותית כנגד שירותי המפות והניווט של גוגל עצמה.

אז למי Waze תעזור להתחמק מהפקקים?

אז למי Waze תעזור להתחמק מהפקקים?

אז האם Waze בדרך לאקזיט ואם כן אז מי יקנה אותה?

אז נכון להיום, אם מסתכלים על כל מה שקרה בשנתיים האחרונות, יהיה הרבה יותר קל לספור את נציגי החברות הגדולות שלא ביקרו במשרדי הסטארטאפ הישראלי, מאשר את אלו שכן. שמות כמו אפל, גוגל, פייסבוק, מיקרוסופט (שאף השקיעה בחברה באחד מסבבי הגיוס הקודמים) ואפילו יאהו נזרקו לחלל האוויר, אף על פי שבחלק מהמקרים היה מדובר רק בפגישות שטחיות ובגישושים שמטרתם סוגים שונים של שיתופי פעולה.

נכון להיום, כפי שכבר ציינו, Waze מנועה מלנהל משא ומתן עם חברות אחרות עד שיסתיים תהליך ה-Due Diligence והמשא ומתן מול פייסבוק או עד שיעברו 60 יום מאז חתימת ההסכם המקדים. לפי הדיווחים האחרונים, העסקה כרגע תקועה בעיקר על העובדה שפייסבוק מעוניינת לפרק את החברה הישראלית ולהעביר אותה על שלל מהנדסיה למטה הרשת החברתית בפאלו אלטו, מהלך שלא מתקבל בברכה בצד של Waze.

מאחר ולפי הדיווחים, החברה עדיין נמצאת היום בשלב שבו היא “שורפת” מזומנים, במידה והצדדים לא יצליחו להגיע להסכמה במהלך החודש הקרוב ואף על פי שיש מתעניינים נוספים בתמונה, נמסר לנו כי גורמים ב-Waze כבר נמצאים בדיבורים עם המשקיעים הקיימים לקראת סבב גיוס גדול נוסף של Waze, אשר צפוי להוביל לפי התכנון להנפקה עתידית בבורסה מתישהו במהלך השנתיים הקרובות.

יניב פלדמן

לשעבר העורך הראשי של גיקטיים ומייסד שותף של האתר. יזם, טכנולוג, כלכלן בהשכלה והיסטוריון חובב. התחביב האהוב עליו הוא מציאת פתרונות מסובכים לבעיות פשוטות במיוחד.

הגב

8 תגובות על "בדרך לאקזיט: Waze מחשבת מסלול מחדש"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
תחכמוני
Guest

“אחד מהכללים המוכרים בעולם הסטאטראפים הוא שהשווי האמיתי של חברה נקבע לפי הסכום אותו מוכן לשלם רוכש או משקיע פוטנציאלי.”

וזה בניגוד לשאר העולמות…?

Eran Kampf
Guest

אקזיט זה מהלך חכם כי היא לא יכולה להיות גוגל או פייסבוק הבאים?
איזה מן טיעון זה, יש רק 2 חברות בעולם? גוגל ופייסבוק?
מה אם טוםטום ושאר חברות הניווט הפומביות? זה שוק לא קטן…

אלמוג בקו
Guest

מסכים.
אני חושב שלwaze הישראלית צפוי עוד עתיד גדול וזוהר.

רבים היום צופיםן עתיד של מוכניות ללא-נהג, ותחבורה חכמה יותר.. waze יכולה להפוך לפלטפורמה מובילה עם המהלכים הנכונים.

Ronen Teva
Member

לדעתי זאת תהיה טעות גדולה מצידם לא לנצל את ההזדמנות הזו לאקזיט.

שלומי
Guest

חברה אדירה, טכנולוגיה פגז רק כמה חבל שזה לא עובד כראוי בתורכיה.

יריב
Guest

האם העובדות שהובאו לנו ע”י מנהלי החברה נכונות? אי אפשר לדעת. שתי חברות ענק מתחרות על אותה רכישה? ולמה צריך יח”צ לפני העסקה ולא אחריה? אפשר להיות סקפטי, אבל כבר היו דברים מעולם. דבר אחד בטוח – WAZE זו לא חברה שיכולה להנפיק. אין לה ולא יהיו לה מספקי הכנסות, אז אפשר להוריד את האפשרות הזו מהשולחן..

ארתור
Guest

לא מצליח להבין מה ההתלהבות מהתוכנה הזאת, ברוב המקרים היא רק מסכבת את הנסיעה שלי ומעריכה אותה, אם היה אפשר להוריד את האופציה של ניווט שמתחשב בדיווחי התנועה זה היה מעולה כי דיווחי התנועה שלה ממש גרועים.

עידן
Guest
“אפליקציית ניווט, גדולה ככל שתהיה, לא תוכל להיות הגוגל הבאה וכנראה גם לא הפייסבוק הבאה” – ואתה אומר את זה על סמך איזה מידע ? ידע אישי ? מישהו שאמר משהו ? אם כל הכבוד, לא נראה לי שאתה יכול לצאת בהצהרות גורפות שכאלה. מישהו פעם חשב שממנוע חיפוש באינטרנט, או מאפליקציה חברתית כמו פייסבוק תצמחנה חברות ענק ? עד היום אף אחד לא מבין מאיפה פייסבוק תביא את ההכנסות הבאות שלה. אין לזלזל במשהו לפני שמנתחים באמת את כל האפשרויות. פעם הספידו את waze, ופתאום הם מקבלים הצעת רכישה במיליארד דולר, אז כנראה שמישהו רואה משהו שאנחנו לא רואים,… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: