האח הגדול בקניון: עוקבים אחריכם בזמן הקניות

מעקב ברשת הוא אלמנט שכבר למדנו להתרגל אליו במהלך השנים האחרונות, אך כעת מסתמן כי המעקב אחר הלקוחות מגיע גם למרחב הפיזי, ומסוגל לזהות מתי אתם נכנסים לחנות הבגדים ומה בחרתם לרכוש

מקור: Shutterstock.

מקור: Shutterstock.

רשת הבגדים Nordstrom החליטה שהיא מעוניינת לאסוף מידע הנוגע ללקוחותיה הפוקדים את חנויות הרשת. במטרה לעמוד במשימה החלה הרשת בשיתוף פעולה עם חברה המסוגלת לעקוב ולנטר אחר לקוחות החנות באמצעות מכשירי הסמארטפון שלהם ומצלמות הוידאו הפזורות בחנות.

רכשת שמלה חדשה? אנחנו יודעים

מידע אודות רוכשים פוטנציאלים ומבקרים בחנויות היה עד לא מזמן נחלתם הבלעדית של אתרי המסחר המקוונים. אתרים כמו אמזון, איביי ודומיהם יכלו לדעת בדיוק כמה גולשים מגיעים לאתר בכל יום, כמה מהם מבצעים רכישות, מה בדיוק הם רוכשים ומהו סכום הכסף הממוצע אותו “מבזבזים” בכל ביקור.

אין ספק שמדובר על מידע משמעותי עבור בעלי החנויות, כך שאין זה מפתיע שגם החנויות הפיזיות מעוניינות להנות ממידע זה. כתוצאה מכך, בסתיו האחרון החליטה רשת הבגדים Nordstrom לפתוח בשיתוף פעולה עם חברה בשם RetailNext, המציעה ניתוח של מידע זה. כיצד היא עושה זאת? באמצעות מעקב אחר אותות ה-WiFi היוצאים ממכשירי הסמארטפון של המבקרים בחנות, לצד מעקב פעיל באמצעות מצלמות האבטחה של החנות.

המידע שהתקבל כלל את כמות המבקרים היומית בחנות, כמה מהם היו לקוחות חוזרים וכמה זמן בממוצע בילו בחיפוש אחר מוצרים כאלה ואחרים. במטרה להיות הוגנת כלפי הלקוחות, הציבה רשת הבגדים שלט בכניסה לחנות המודיע ללקוחות כי היא “עוקבת” אחריהם. התלונות הגיעו במהרה, ובחודש מאי האחרון החליטה רשת הבגדים לסיים את הניסוי ולהפסיק את המעקב אחר לקוחותיה.

בקרוב בחנות הקרובה אליכם?

חייבים להודות כי מדובר בסיטואציה מעט אירונית. בעוד שמשתמשים רבים אינם חוששים או מתרעמים כאשר אתרי המסחר האלקטרוניים משתילים Cookies ושאר אלמנטים המיועדים לעקוב אחר כל שלב בתהליך הרכישה, כשזה מגיע לפלישה למרחב הפיזי הם מתחילים להעלות את טענות הפלישה לפרטיות ולהתגונן.

בנוסף, בניגוד לאתרי האינטרנט שם ניתן לזהות את המשתמש על פי מאפיינים כאלה ואחרים, המעקב שהפעילה Nordstrom אינו מזהה את המשתמש הספציפי, אלא כעוד עובר-אורח בחנות. כלומר, מדובר בחדירה הרבה פחות מהותית לפרטיות, אך הרבה יותר מודעת – שגורמת למשתמשים להרגיש שעוקבים אחריהם.

בעוד שרשת הבגדים החליטה לסיים את הניסוי שלה ולהפסיק את המעקב הפעיל, זה רק עניין של זמן עד שחנויות ורשתות אחרות יחליטו ליישם מוצרים כאלה ואחרים במטרה לעקוב אחר כמות הלקוחות הנכנסים מידי יום. בעיית החדירה לפרטיות ומעקב אחר משתמשים קיימת תקופה ארוכה ומטרידה גולשים רבים, וכעת עם הגעתה למרחב הפיזי יאלצו המשתמשים לחשוב על דרכים יצירתיות למניעתה, לא תמיד זה בר ביצוע.

מקור תמונה: Shutterstock.

חן אידן

אוהבת גאדג'טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

3 תגובות על "האח הגדול בקניון: עוקבים אחריכם בזמן הקניות"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מצלמות אבטחה בתל אביב
Guest
מצלמות אבטחה בתל אביב

אין מה לעשות. באמת שאין. מעקב יותר פרטני יקרה בין אם נרצה או לא. ואגב תמיד היה עכשיו זה יותר מפורסם ויותר מדברים על זה. אבל אין באמת פרטיות. והאמת שלרוב זה לטובה. לא נעשים בזה שימושים לצורך גניבת זהויות או משהו בסגנון. בעיקר לצורך אבטחה.

גיא
Guest

היי חן,
קצת חוסר דיוק בהקבלה עם עניין הcookies.
אתרי אינטרנט משתמשים בזה כדי לשמור מידע שברוב המקרים רלוונטי לאינטרקציה של פעולות של האתר. זכור אותי זו אחת מהם.
ההקבלה כאן היא קצת בעייתית.

במשפט שכתבת: “כאשר אתרי המסחר האלקטרוניים משתילים Cookies ושאר אלמנטים המיועדים לעקוב אחר כל שלב בתהליך הרכישה” יש מין בעייתיות כי, קורא שלא מבין מה זה קוקי או איך אתרים עובדים הולך לפרש את זה ממש ממש לא נכון.

פ
Guest
גיא אתה תמים. כבר מזמן משתמשים ב”עוגיות” לצרכים יותר מתקדמים. יש סקירפטים, בד”כ של צד שלישי, שנמצאים באתרים ויודעים בעזרת עוגיות (בין היתר) איפה ביקרת, מה עניין אותך, באיזה שלב של הרכישה אתה עכשיו או היית בעבר באתר אחר וכו’. ומכיוון שאלו שירותי צד שלישי בד”כ, אז יש להם מידע עליך מכל האתרים שהיית בהם (ושהסקריפט שלהם הוטמע בהם) ולא רק מהאתר הספציפי. חלקם מספקים את המידע לבעלי האתר (וכמובן שומרים אותו גם לעצמם) וחלקם נותנים תועלת אחרת לבעל האתר ושומרים את המידע על המשתמש לעצמם (למשל כפתור הלייק של פייסבוק). תנסה את זה: http://www.ghostery.com/download ותראה בעצמך כמה שירותי צד… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: