עכשיו בשידור חי: השיגור של הישראלי השני לחלל

בעוד זמן קצר צפויות SpaceX ונאס"א לשגר את טיל הפאלקון 9 וחללית דראגון עליהם נמצא איתן סטיבה, הישראלי השני בחלל. זה מה שצפוי לנו: שלב אחרי שלב, דקה אחרי דקה

יניב אביטל | מרכז החלל קנדי, פלורידה

אחרי חודשים ארוכים של הכנות, אימונים מיוחדים, ולא מעט דחיות, בעוד זמן קצר זה יקרה: הספירה לאחור תושלם וטיל הפאלקון 9 של SpaceX ישוגר לחלל מבסיס החלל קנדי, ועליו 4 נוסעים – בהם איתן סטיבה, הישראלי השני שיגיע לחלל.

כן שיגור היסטורי

ברגעים אלו נשלמות ההכנות האחרונות לשיגור. טיל הפאלקון 9 של חברת SpaceX ישוגר לחלל מכן השיגור 39A שבמרכז החלל קנדי שבפלורידה. כן (Pad) השיגור הזה הוא בעל משמעות מיוחדת, מכיוון שמדובר באותו כן ממנו המריאה החללית אפולו 11 ב-1969 בדרכה לנחיתה ההיסטורית על הירח; בנוסף, מדובר באותו כן שיגור ממנו המריאה מעבורת החלל קולומביה בינואר 2003, ועליה האסטרונאוט הישראלי אילן רמון ז"ל, חברו של סטיבה.

בקפסולת הנוסעים ("החללית") Dragon, שמורכבת על גבי הטיל המשגר, יארחו חברה לסטיבה מספר שותפים נוספים כמו מפקד המשימה – מייקל לופז אלגריה. לופז אלגריה הוא אחד האסטרונאוטים המעוטרים והחשובים ביותר של נאס"א, ומי שמחזיק בשיא הליכות החלל (10) – והוא גם זה שיסייע בעת הצורך לניווט והפיקוח על המסע, למרות שרובו מנוהל בצורה אוטונומית עם סיוע בעת הצורך מחדר הבקרה של SpaceX ונאס"א. לאחר הפרישה מנאס"א הצטרף לופז אלגריה לחברת Axiom Space, החברה שאחראית על מיסחור הטיסות לחלל, ומי שבונה בימים אלו את תחנת החלל הפרטית הראשונה, והוא מכהן בה כסגן נשיא. בנוסף להם, ישהו בחלל גם לארי קונור, אייל נדל"ן וטייס בעברו; ומארק פאתי, איש עסקים קנדי, שעשה הונו מחברת ההשקעות אותה הקים. כל אחד מהנוסעים הפרטיים שילם עבור החווייה סכום הנע בין 50 ל-60 מיליון דולר.

מה צפוי לנו

קודם כל, חשוב לזכור, שלמרות שאחראי השיגור ה-SpaceX אישר את השיגור 45 דקות לפני הזמן המיועד – האישור הסופי בהחלט יינתן כ-45 שניות בלבד לפני שהשעון יגיע ל-00:00:00.

עם קבלת האישור הסופי ותום הספירה לאחור, יונעו 9 מנועי ה-Merlin של טיל הפאלקון 9, הזרוע שתומכת בו תיפרד ממנו, תיסוג לאחור, והוא יתחיל את הנסיקה כלפי מעלה; אחרי כ-30 שניות הוא צפוי להיות בגובה של 1.5 קילומטר במהירות של כ-450 קמ"ש. אז גם יוגבלו חלק מהמנועים, לקראת ההגעה שלו – בערך דקה ו-2 שניות אחרי השיגור – לגובה 10 ק"מ, מהירות 1300 קמ"ש, ויותר חשוב – נקודת מקס Q, כלומר הגובה שבו העומס האווירודינמי עליו הוא מקסימלי. מייד לאחר שהטיל יעבור את הנקודה הזו, יופעלו המנועים שוב במלוא העוצמה עד לנקודות הציון הבאות. באותה נקודה יופעלו על סטיבה ושאר חבריו כח 3G, כלומר פי שלושה מכח הכבידה של כדור הארץ, לא משהו שהוא לא מכיר משירותו כטייס קרב.

2 דקות ו-30 שניות לערך מהשיגור נגיע לשלב החשוב הבא בשיגור והוא ה-MECO, במהלכו 9 מנועי המרלין ייכבו כהכנה להיפרדות השלב הראשון. מספר שניות לאחר מכן – בגובה של כ-70 ק"מ, כשהטיל במהירות 7,000 קמ"ש – יתחיל תהליך הפרידה, כשהשלב הראשון של טיל הפאלקון 9 יתנתק מהשלב השני והדראגון – לקראת נחיתה על אסדת הנחיתה האוטונומית של SpaceX שנקראית Of course I Love You. במקביל, יונעו מנועי Merlin של השלב השני.

השלב הראשון ייעזר במנועים שלו ובכנפוני השליטה (תוכלו לראות פרצי גז בהיר), כדי לבצע תמרונים שונים ולוודא נחיתה מדוייקת על גבי האסדה, שמשייטת לה במימי האוקיינוס האטלנטי. בערך 6 דקות לאחר השיגור, יונעו 3 מנועים של השלב הראשון כדי להאט את הנפילה, וכ-2 דקות לאחר מכן, יונעו כל המנועים כדי להביא את השלב הראשון לעצירה כמעט מוחלטת. אז צפוי לנו המראה המדהים של טיל שמאט מאלפי קמ"ש לכמעט 0 קמ"ש תוך כדי נחיתה בדיוק מושלם על רגליות הנחיתה שלו. כדי להמחיש עד כמה המשימה מורכבת נסו לדמיין שאתם עומדים על המדרכה ליד בניין האמפייר-סטייט ומשגרים ממנה עיפרון, שנוסק למעלה, עובר מעל גורד השחקים, ואחר-כך נוחת בשלמותו בצורה אנכית על הצד של המחק.


האם איתן סטיבה הוא אסטרונאוט? והאם זה משנה בכלל?


חזרה לחלל. כ-9 דקות לאחר ההמראה, בגובה של 200 ק"מ ובמהירות של 27 אלף קמ"ש, יכובו המנועים של השלב השני, ו-3 דקות לאחר מכן, ייפרד השלב השני מקפסולת הנוסעים Dragon – ואז אנחנו אמורים לקבל זווית יפה של חללית הדראגון מתרחקת לאט לאט מהשלב השני ועושה דרכה בצורה אוטונומית לתחנת החלל הבינלאומית.

חללית הדראגון תעשה עתה את מסעה אל עבר תחנת החלל הבינלאומית, במסע שצפוי לארוך כ-20 שעות. אמנם התחנה נמצאת בגובה של 400 ק"מ לערך, אבל חשוב לזכור כי מדובר בתהליך מורכב, במהלכו החללית צריכה להדביק את תחנת החלל במהירות של 28 אלף קמ"ש, במסלול אליפטי, ובתמרונים שונים להצמד אליה. לאחר ההצמדות, צפויים האסטרונאוטים לחבר את הפתח העליון של קפסולת הנוסעים והדלת במודול תחנת החלל שבו הם יעגנו. רק לאחר מכן יוכלו האסטרונאוטים לעבור לתחנה ולהיפגש עם 7 האסטרונאוטים שנמצאים בה כרגע.

רוצים לקבל עדכונים ברגע שהם קורים? הצטרפו לערוץ הרשמי שלנו. רוצים גם לדבר על זה? הצטרפו לקבוצה שלנו

הכתב היה אורח של קרן רמון בשיגור 

 

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים. יש לכם רעיון לכתבה? טיפ סודי? הדלפה? מחכה לכם ב[email protected]

הגב

רוצה להיות הראשון להגיב?

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: