מרוץ החימוש של הענקים – אסטרטגיות צבאיות בעולם עסקי טכנולוגיה

גל הרכישות הפוקד את שווקי הטכנולוגיה והאחראיות לו הן החברות הגדוות והחזקות בשוק, מזכיר התחמשות של מעצמות לקראת מלחמה מוצהרת. רז בכר מציג את מאזן הכוחות של היום

בעולם הטכנולוגי זירות הקרב הינן שונות ומגוונות ולכל חברה יש כוחות בכל אחת מהמערכות. החל ממערכות הפעלה, יישומי משרד (Mail, Calendar) ועד לאלגוריתמים ביומטריים ולמיפוי העולם.

FaceBook vs Google

אם בשנות ה-2000 כולם סימנו את ההתנגשות בין גוגל למיקרוסופט כעניין של זמן, המפץ אומנם לא היה ממוקד אבל הוא בהחלט גדול ולראיה ניתן לראות את הירידה בפופולריות דפדפן האינטרנט אקספלורר לעומת עליה של הכרום, והשליטה של Gmail לעומת Hotmail, השקת מנוע חיפוש משודרג מצד Microsoft, הניסיון למפות את העולם ועוד. להזכירכם, מערכה זו עדין לא נגמרה וכל אחת עדיין יכולה לקום ולהצית את הלחימה מחדש, אבל כשיש אויב חדש על פתח הדלת, עדיף לפעמים לשים את המאבקים הללו בצד, ולהבין איך להגיב ליריב של היריב שלי.

בפתח העשור הנוכחי, אנליסטים מסמנים את ההתנגשות של פייסבוק וגוגל כמוקד שרק הולך ומתחמם. כל חברה מנסה להתחזק בכלים של היריב ולבטל את היתרון היחסי שלו עליה. יש אפילו ניסיונות של בריתות (השקעות / רכישות) עם חברות קטנות יותר כמו זינגה בניסיון לגרום למהפכה מבפנים.

גוגל מנסה כרגע לשדר אדישות לצעדים של פייסבוק, איך אין ספק שמאחורי הקלעים הדברים נראים אחרת. גוגל רכשה לאחרונה חברות פיתוח למשחקים ברשתות חברתיות, חברות לניתוח תווי פנים, חברות מולטימדיה שמתמחות בהזרמת תכנים ושיחות וידאו. אז כן, אין לשלול את האפשרות שגוגל מתוכננת להשקת רשת חברתית (השמועות אומרות שהשם שלה יהיה Google Me) שתנסה לתת קרב ראוי לפייסבוק בטרטוריה שלה. פייסבוק מצדה לא נשארת חייבת ומצהירה שהיא עובדת על פרויקט שיספק שרותי דואר אלקטרוני לחצי מילארד חברים ברשת. לאור העלייה של פופולריות פייסבוק בתחום הוידיאו ( הרשת החברתית התמקמה במקום השני אחרי YouTube בגוחות החודשים האחרונים), זה בהחלט מהלך שצריך להתכונן אליו.

Google Vs Facebook

פייסבוק נגד גוגל: המלחמה הקרה

מה שיקבע אם כל אחת מהחברות צפויה לניצחון או תבוסה הינם המשתמשים. בעוד פייסבוק מנסה לגבש מודל עסקי, היא התחילה מנקודת מוצא של משהו “כייפי” שאינו נתפס כפלטפורמה רצינית לניהול עסק, יתרון הוותק והניסיון בשוק הוא יתרון משמעותי של גוגל ואי אפשר לקחת לה אותו. מצד שני, גוגל מנסה בימים אלה כן לכוון לקהל היעד שמחפש את ההנאה שמספקת להם פייסבוק ברשת.

במצב הנוכחי שתי החברות מהלכות על קרח דק בכל הנושא של הפרטיות. הנשק הסודי, לכאורה, של כל אחת מהן הוא שפייסבוק מצהירה שהיא יודעת מי הוא המשתמש, ומצד שני Google יודעת מה המשתמש עושה.

כפתור ה-Like של פייסבוק מקרב אותה לקבל את הכוחות של גוגל ומצד שני רשת חברתית, בשילוב של מסרים מידיים תקרב את גוגל לפצח את נוסחת ההצלחה של פייסבוק. הפיתוח האחרון שהציגה ענקית החיפוש הינו החיפוש האינסטנט, מה שיספק לה ראשוניות מסויימת בהבנה של איך מחפש המשתמש מידע. אל חשש, זה כנראה רק עניין של זמן עד שפייסבוק תגבש תוכנית פעולה נגדית.

Apple Vs Adobe

אם זו מלחמה של כבוד, כיאה למזרח אסיה או ניסיון לענות את היריב, הסכסוך המתוקשר בין שתי חברות אלה מהווה צוואר בקבוק בעולם הטכנולוגי. נראה שאם זה יימשך, אנחנו נהיה עדים ליציאתו של אחד היריבים בסאגה בשנים האחרונות. אבל אם היא תיפתר ונתחיל לראות תוכנות פלאש על מכשירים של אפל, עולם האפליקציות המקוונות ואנחנו כנראה נצפה בעוד זעזוע בעולם פיתוח התוכנה.

Microsoft

אל תספידו עדין את הסוס הזקן. למרות שמיקרוסופט שומרת על פרופיל נמוך לאור ההתרחשויות, היא עדין יודעת לעשות את מה שהיא עושה הכי טוב והוא מערכות הפעלה. בלי שאף אחד ישים לב הם, הצליחו להתאושש ממפלת הויסטה והוציאו את אחת ממערכות ההפעלה הטובות ביותר, כאשר אנליסטים מדווחים שאותה רמת אמינות וביצועים יהיה ניתן לראות על גרסתה הניידת.

Twitter

האח הקטן והחורג של פייסבוק. כמו כל סיפור מלחמה טובה, חייב להיות את הבוגד מבית. רשת המיקרו-בלוגים טוויטר התחילה את דרכה במקביל לפייסבוק, כאשר השתיים כובשות יד ביד את כל מה שיש בדרך שרק נראה כמו משהו חברתי או מזכיר דיווחי סטאטוס. כל אחת נשארה עם המומחיות שלה ויראו כי טוב. לאחרונה החלה טוויטר לעשות את השינוי ולהתחילה להתגרות באח הגדול באמצעות פלטפורמת פיתוח אפליקציות, שרותי תמונות ווידאו וכן כנראה שלא נופתע אם נראה צ’ט ומשחקים מותאמים לממשק החדש של עמוד הבית של טוויטר.

HP Vs Dell Vs IBM

למלחמה הטכנולוגית יש גם מערכה אווירית – בעננים. תחום האחסון והווירטואליזציה הולך וגדל ועסקים מבינים את היתרונות והחיסכון שטכנולוגיה זו מספקת. יצרניות פתרונות שרתי הענק רוכשות חברות קטנות בקצב מסחרר ובסכומי ענק (דוגמא מצויינת היא מלחמת ההצעות שהחלה על חברת 3Par). כנראה שהיום בו נראה את אחת מהן מנסה לפרוץ קדימה (מה שכבר קורה בחלק מהשווקים בעולם) עם הצעה אטרקטיבית גם ללקוח הפרטי וגם לארגונים קרב ובא.

עוברי האורח

במצב הנוכחי אנחנו עדין נהנים מהתחרות הנובעת מניסיונותיהן של החברות לזכות לחיבתנו וכספנו, אלא שעד שאנחנו נתגבש על משהו שיתאים לנו, אנו עשויים להיפגע בטווח הארוך. פגיעה זו תתבטא באובדן פרטיות, זמן לימוד ושימוש בכל אחד מהמוצרים ובעסקים יידרשו גם שינויים של תהליכים עסקיים.

אז מה עלינו, עוברי האורח התמימים במלחמה הגדולה בין חברות הטכנולוגיה, לעשות? פרט לצפיה משועשעת מעט בהתנגחויות בתקשורת בין היריבות השונות, לנו נותר לנסות ולשחות עם הזרם, ולנחש אילו טכנולוגיות ומותגים ישרדו את הקרבות העקובים מדם, ואילו יישכחו תוך עשור לכל היותר.

רז בכר

בן 28, בעל B.Sc בהנדסת מערכות מידע. עובד ב HP כיועץ טכנולוגי, ויועץ ליזמים מתחילים. יזם טכנולוגי, בעל ניסיון של 3 שנים בפיתוח אפליקציות לרשת. מתמחה בטכנולוגיות .NET ונותן את הכבוד הראוי לכל מוצר מבית Google ( מי אמר שצריך לבחור בין אבא לאמא?). בעל ניסיון בקונפיגורציות של חנויות מסחר אלקטרוני. מהתמנים הבודדים בענף. רואה את טכנולוגית הענן כעתיד זוהר טכנולוגית וכלכלית. עדין לא החליט אם שיווק ברשתות חברתיות צריך להיכנס לרזומה.

הגב

6 תגובות על "מרוץ החימוש של הענקים – אסטרטגיות צבאיות בעולם עסקי טכנולוגיה"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מייק
Guest

הפתרון האולטימטיבי למודל עסקי הוא לדעת גם את ה”מי הוא המשתמש” וגם את ה”מה המשתמש רוצה”.

בקרוב, Qliqa, על מסך המחשב שלכם.

דור
Guest
אני אומר די להערצת הענקים, תחשבו טוב טוב ותבינו שהם לא ממש מתיימרים לתת לכם את המוצרים המושלמים ובמחשבה תחילה, כי הם רוצים רק את הכסף, אחרת אפל מזמן הייתה מוציאה כבר את האייפון המושלם כולל בלוטות’ ופלאש וכל מה שרק חסר בה, אבל איך הם ישמרו על המודל העסקי העתידי שלהם בלי התחככים והמזימות שלהם? גוגל מזמן היו יכולים לרכוש את אמון הציבור ולא להצטייר כרשעים אם רק היו דבקים בלשרת את המשתמש ולא להשתמש בו כמו סמרטוט ולמכור את כל המידע שלו לצדדים שלישיים. אבל לא, כנראה הם שכחו מהמושג שהם המציאו “DONT DO EVIL”… ופייסבוק? פייסבוק אולי… Read more »
Ronen
Guest

אהבתי, אמרת יפה.

ויטלי
Guest

דור,

ברוכים הבאים לקפיטליזם :). החברות האלו קיימות אך ורק בשביל להרוויח כסף, אף אחת מהן אינה בדיוק מלכ”ר.
אבל גם בלי קשר לזה, חשוב להבין שהתסריט “הרצוי” שלך הוא פשוט אינו אפשרי. חברה שתשים את צרכי המשתמש מעל המודל העסקי שלה תפסיק להרוויח, תפשוט רגל, ותחדל מלהתקיים. ואז המשתמשים לא יקבלו את המוצר בכל מקרה, כי לא יהיה מי שיבנה להם אותו.

הבחירה בפועל אינה בין “אייפון מושלם” ו-“אייפון 70% מושלם”, אלא בין “אייפון 70% מושלם” ו-“קופסאות אשל עם חוט” – כי זה מכשיר הקשר היחיד שאני מכיר שלא יוצר למטרת רווח. גם את מ.ק. 77 ייצרו קודם כל כדי לעשות כסף.

KE3
Guest

“Apple Vs Adobe

אם זו מלחמה של כבוד, כיאה למזרח אסיה או ניסיון לענות את היריב, …..”

שתי החברות אמריקאיות, איך זה מתקשר למזרח אסיה? XD
או שפספסתי משהו?

ויטלי
Guest

אבל הכל מיוצר בהונקונג :)

wpDiscuz

תגיות לכתבה: