הווירוס שלא גרם להתרסקות מטוס

למרות שכותרות אתרי החדשות הודיעו על כך בתרועה רמה עוד לפני ימים מספר, אין אמת מאחורי הדיווחים שווירוס טרויאני גרם להתרסקותו של מטוס ספאנאייר לפני שנתיים. כותרות מפוצצות, עיתונאים עצלנים ושיטות ההפחדה של יצרניות האנטי-וירוס: אור בוטון מסביר למה רבים מאמינים כעת שניתן להפיל מטוס עם וירוס מחשב פשוט

אם יש דבר אחד שהאינטרנט מצטיינת בו, זה היכולת לתפקד כטלפון שבור. האשמה כמובן, היא רק שלנו – האנשים שמשתמשים ברשת, ונוהגים לחזור על שמועות או דיווחים מבלי לוודא מקורות או לבדוק שלא הצלחנו לשבש את הנתונים מהמקור. דוגמא טובה אחת לטבע האנושי שלנו כמשתמשים ברשת ניתן למצוא בידיעה שכבר כמה ימים מופיעה במקורות שונים ברשת ובעיתונות הטכנולוגיה. כותרת הידיעה: מטוס הנוסעים הספרדי שהתרסק באוגוסט 2008, כשל עקב ווירוס שהדביק מחשב שנמצא בשימוש על ידי טכנאי שדה התעופה.

ההתרסקות, שבה נהרגו 154 נוסעים וכל צוות הטיסה, התרחשה מכיוון שהטייסים פספסו את העובדה שהמדפים של המטוס היו ממוקמים בצורה לא נכונה במהלך ההכנות להמראה והמערכת במטוס שהיתה אמורה להתריע על התקלה, לא פעלה כראוי. חשוב לציין שבמהלך חקירת האירוע המצער, התברר שאותה מערכת התרעות כבר כשלה בשתי הטיסות שקדמו לזו האחרונה של המטוס.

נוהל העבודה של הטכנאים בשדה התעופה שבו התגלתה התקלה קובע שבמידה ותקלה מסויימת מתרחשת שלוש פעמים בתוך 48 שעות, על הטכנאים לפסול את כלי הטיס ולקרקעו עד לתיקון הבעיה הטכנית. אבל הטכנאים לא ידעו שזו היא הפעם השלישית שהתקלה מתרחשת מכיוון שעל פי הדיווחים, המחשב שהיה אמור לעקוב אחר דיווח התקלות היה נגוע בווירוס מסוג סוס טרויאני.

מכרו לכם כותרת

הסיפור, שהתבסס על תרגום ממקור בספרדית מצא את דרכו לעיתונים והבלוגים ברשת בכל מדינות העולם והופיע גם באתרים בישראל תחת אותה כותרת מפוצצת – וירוס מחשב גרם להתרסקות מטוס. אבל עתה מסתבר שהסיפור אינו מדוייק: אמנם הטכנאים אכן פספסו את העובדה שזו היתה הפעם השלישית שהתקלה במערכת מתרחשת, חשוב לציין שהם לא פיספסו אותה בגלל הווירוס במחשב אלא סיבה אנושית הרבה יותר.

מסתבר שצוות הטכנאים באותו שדה התעופה לא לקחו את העבודה שלהם ברצינות המתבקשת, והכניסו את הדיווחי התקלות למחשב רק כ-24 שעות לאחר כל בדיקה במקום מייד אחריה. עקב זאת, פרטי הפעילות האחרונה של המטוס התקול, כמו גם האירועים לפניו פשוט לא הופיעו במחשב. אגב, שני הטכנאים שבדקו את המטוס ומנהל התחזוקה של שדה התעופה מצאו את עצמם מול שופט באשמת הריגה, בעקבות הרשלנות שהפגינו בעת וידוא מוכנותו של המטוס להמראה. העובדה שהמחשב היה נגוע בווירוס שימשה בעיקר כהוכחה נוספת לבעיות בצוות ההנדסה באותו שדה וחוסר מקצועיותם. כלומר, הווירוס אינו הסיבה להתרסקות, אלא יותר תסמין של חוסר אחריות הצוות הטכני.

כולנו יודעים שהתקשורת אוהבת כותרות מפוצצות, אבל לפעמים העיתונאים הולכים קצת רחוק מידי בשביל להשיג את הכותרת שתביא להם קוראים. העתקה ישירה של התרגום ללא בדיקה של ידיעה חשודה (ווירוס מפיל מטוס? בהחלט חשוד!) זה דבר שלא היה צריך לקרות מלכתחילה, ובהחלט לא באתרי החדשות הגדולים שאליהן הידיעה הצליחה להגיע. אסטרטגיית ההפחדה של יצרניות פתרונות האבטחה עובדת, ועל אף שאין קשר אמיתי בין התרסקות המטוס והטרויאני במחשבי הטכנאים, לא מן הנמנע שרבים מקוראי הדיווחים האמורים, מאמינים שווירוס המחשב הוא האחראי למות 154 נוסעים.

אור בוטון

גיק וגיימר מהסוג הישן שזוכר ימים טובים יותר. תושב קבע בכפר הגלובלי של הרשת ואובססיבי לגבי טכנולוגיה, חדשנות ותרבות רשת. בעל חיבה בלתי מובנת למציאות מדומה וכל הקשור בכך.

הגב

8 תגובות על "הווירוס שלא גרם להתרסקות מטוס"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יפתח
Guest

כפי שאמר זאת פעם חיים יבין:

“אל תתן לעובדות להרוס לך סיפור טוב”

והשאר היסטוריה…

גלעד
Guest

אור יקר,
שאלה לי אלייך.

אתה מאשים את העיתונות שלא בדקה את העובדות כדי להביא כותרת מפוצצת.
האם אתה בדקת את מקור הפרסום? מי פרסם שוירוס הפיל את המטוס?
כי אם לא אתה העצם חוטא בעצמך באותו פשע כאשר אתה מאשים את “אסטרטגיות ההפחדה של חברות האנטי וירוס”.

בסה”כ אני מסכים עם הכתוב, אבל נאה דורש נאה מקיים.

אילנה ברודו
Member

היי גלעד. אתה צודק. אכן צריך להיות קישור למקור המידע שהוא הרשויות בספרד החוקרות את המקרה. הנה הדוח המקדים בו דנה הכתבה: http://www.fomento.es/NR/rdonlyres/7B9F37A4-3A75-494C-9F53-CAAFAC083EAD/75736/2008_032_A_INTERINO_01_ENG.pdf

מתנצלת שלא היה קישור, אשמת העורכת (אני).

גלעד
Guest
היי אילנה, קודם כל – את בסדר גמור. דבר שני הדו”ח ששלחת הוא דו”ח שנכתב על חקירת ההתרסקות עצמה. אני מודה שלא קראתי אותו מקצה לקצה אלא רק רפרפתי קצת כדי לראות מה הוא מכיל. אבל השאלה שהפנתי לכותב המאמר היא: הוא טוען שחברות האנטי וירוס הפיצו את המידע שלפיו המטוס התרסק בגלל וירוס. על מה הוא מבסס טענה זו? וגם אם כן הצהרתו היא עדיין כללית כי יש יותר מחברת אנטי וירוס אחת בשוק. שוב, אני מסכים עם המאמר שדורש שנתונים ייבדקו לפני שמפרסמים וסתם גורמים לבלבול ופאניקה אבל המסר שרציתי להעביר לכותב הוא שאם הוא מותח ביקורת על… Read more »
אילנה ברודו
Member
היי גלעד! אני משתדלת. האמת היא שאת השורה על יצרניות האנטיוירוס אני הוספתי בעריכה ולא אור. הדוח הראשוני על חקירת ההתרסקות מסביר על פני 90+ עמודים (שקראתי סתם כי זה עניין אותי) את כל התקלות שקרו, החל מחוסר תשומת הלב של הטכנאים והמהנדסים וכלה בתקלה ברכיב שכשל. רכיב זה מופעל על ידי מערכת מחשב על המטוס עצמו, אבל לא מדובר במערכת שיש לה מאיפה לקבל בכלל טרויאני. זה לא מחשב רגיל. לגבי ההפחדות של חברות האנטי-וירוס: במקביל לחינוך חשוב להגנה עצמית משלל מפגעי הרשת, יצרני תוכנות האנטיוירוס נוטים לעשות דמוניזציה של כל סוג של נוזקה שהיא. כן, וירוס יכול לגרום… Read more »
גלעד
Guest
היי אילנה. קודם כל תודה על הגלוי הנאות. ועוד דבר לגבי כותרות מפוצצות. האמת היא שקשה בימינו למשוך תשומת לב וכותרת של כתבה או מאמר צריכה לקלוע כדי שמישהו בכלל ישים לב אליה. וזה נכון לכל תחום פוליטיקה, מדע וכו’. ועוד יותר מכך -בשביל שאיזשהו עורך של עיתון בכלל יסתכל עליה אתה צריך בדרך להרוג כמה אנשים. אם הייתי שולח לך הודעה ששלושה אנשים נהרגו בגלל וירוס מחשב, סביר להניח שהיית עוזבת הכל כדי לקרוא את ההודעה. אני באופן אישי מעדיף כאלה שהן יצירתיות יותר (אגב הכותרת של המאמר הנ”ל מאוד מוצלחת). לגבי הדמונציה של חברות האנטי וירוס – בואי… Read more »
גלעד
Guest

אני בטוח, אגב, שהמלתחה שלך תשאר מלאה ולא תצטרכי לאכול אף פריט לבוש… :)

אדיר
Guest
באמת הכותרות המפצצות האלו בעיתונים היו מרגיזות. המציאות אומנם עדיין מאוד רחוקה מהכותרות האלו, אבל התפרסמו פחות או יותר באותו הזמן גם כתבות לא פחות מעוררות מחשבות אבל כן מציאותיות, על אותו נושא (נדמה לי שגם שבאתר הזה…) לא מזמן התפרסם שצוות חוקרים הצליח לפרוץ בצורה אלחוטית דרך הסנסורים של חיישני הצמיגים ברכב (אביזר ביטוחות חובה בארה”ב) ולהגיע לבקרים אחרים ברכב, או לשתק את סנסור הצמיג, כמות הנזק הפוטנציאלי שניתן לעשות הוא קטן. צוות חוקרים אחר הצליח לפרוץ באמצעות גישה פיסית אל מחשבי הרכב (לא פורסמו יצרנים כי העניין הוא שזה אפשרי אצל כל היצרנים) ולעשות ככול העולה על רוחם,… Read more »
wpDiscuz

תגיות לכתבה: