חקירה: האם הטייסים של ריצ’ארד ברנסון סיכנו אותו רק כדי להקדים את ג’ף בזוס?

מתברר שטיסת הבכורה של ריצ’רד ברנסון ל”לחלל’ – לא היתה חלקה כפי שהיה נדמה בתחילה. רשות התעופה הפדרלית חוקרת את הטיסה ומקרקעת בינתיים את כל כלי הטיס של וירג’ין גלקטיק

ברנסון ושלושת תיירי החלל שטסו איתו. מחייכים, אך המצב יכול היה להיות שונה לחלוטין | מקור: Virgin Galactic

המרוץ לחלל של המיליארדרים שהגיע לשיאו בשנה האחרונה, וכלל לא מעט יצרים וגאווה, עלה כסף רב לשלושת המיליארדרי-על-חלל, ריצ’ארד ברנסון, ג’ף בזוס ואילון מאסק. אבל עכשיו בודקת רשות התעופה האמריקאית מה בדיוק קרה בטיסת הבכורה של ברנסון, והאם הרצון להקדים את “הקולגה” מאמזון, היה עלול לעלות לו או לאחרים בחייהם.

הנורה שגורמת לטייסים לשקשק מפחד

ב-11 ביולי עלו למטוס החלל של וירג’ין גלקטיק – SpaceShipTwo – שני טייסים וארבעה תיירי חלל ראשונים, בהם גם ברנסון – שתכנן להקדים כך בתשעה ימים שלמים את המתחרה הגדול בזוס בהגעה לחלל. הטיסה של וירג’ין גלקטיק כללה המראה והגעה ל”חלל” ואז נחיתה חזרה לבסיס בניו מקסיקו. אנחנו אגב כותבים “חלל” כי מדובר בגובה של כ-86 קילומטרים – גבול שאותו מגדירה רשות התעופה הפדרלית בארה”ב בתור תחילת ה”חלל”, אבל שם בערך זה מסתיים. כל שאר העולם מגדיר את תחילת החלל בקו קרמן – בגובה של כ-100 ק”מ מעל פני הקרקע.

חזרה לטיסה, שעברה על הנייר לפחות בצורה חלקה, וסידרה לברנסון את תמונת הניצחון על בזוס. אבל דיווח חדש של ה”ניו יורקר” חושף עתה כי לא הכל התנהל על פני מנוחות, וטייסי וירג’ין גלקטיק הצליחו להשלים את הטיסה למרות שנדלקו מספר נורות אזהרה (טכנית, לא מטאפורית) במהלך הטיסה.

הכל התחיל עם נורה צהובה שנדלקה אחרי שהמטוס התקרב לכמחצית מהגובה המקסימלי המתוכנן. בגובה 32 קילומטר במהירות הכפולה ממהירות הקול נדלקה לפתע הנורה ואותתה לשני הטייסים – דייב מקיי הבריטי ומייק מאסוצ’י האמריקאי – כי הם סוטים מהמסלול. הנורה נועדה לאותת לשניים כי ‘האף’ שלהם נמוך מדי, ועליהם להגביר את השיפוע שבו המטוס נוסק, זאת כדי להבטיח נחיתה חלקה. לצורך נחיתה, המטוס דואה חלק מדרכו חזרה, ולכן יש חשיבות רבה לזווית, לגובה ולמהירות של תהליך הנסיקה. תהליך דאייה לא מדוייק גם היה גורם לכלי הטיס לצאת מהשטח האווירי שהוקצה לו ולהסתכן בפגיעה בכלי טיס אחרים. על פי הנהלים, המשך הטיסה בלי תיקון המסלול מצריך בדיקה של נחיתת חירום.

מטוס החלל של ברנסון ב”חלל” | מקור: Virgin Galactic

בכתבה של ה”ניו יורקר”, שנכתבה על ידי ניקולאס שמידל, שמלווה את הפרויקט של ברנסון כבר שנים, נכתב כי בעבר אמר בעצמו מייק מאסוצ’י, אחד מהטייסים, שכשהנורות הללו נדלקות, אתה צריך “לשקשק מפחד”. טייס אחר אמר שכש”שהנורה האדומה נדלקת כבר נהיה מאוחר מדי”.

לא רצו להרוס לבוס?

על פי הדיווח, במקרה של נורות אזהרה וסטייה כזו ממסלול, עומדות בפני הטייסים של וירג’ין גלקטיק שתי אפשרויות: המשך המשימה תוך כדי תיקון מיידי של המסלול או לחזל”ש, להפסיק את הנסיקה כלפי מעלה ולנחות בשלום. על פי הדיווח, שמתבסס על מקורות בחברה עצמה, הדרך הבטוחה ביותר הייתה לבטל את המשימה, אך השניים בכל זאת בחרו לתקן את המסלול באגרסיביות. כך, למרות הדיבורים על “רווחת וביטחון הצוות קודם” של ברנסון ו-וירג’ין, שני הטייסים המשיכו לפעול לתקן את המסלול גם כשהמטוס היה במאך 3 – בערך 3,700 קמ”ש – וכשהוא מחוץ לשטח שהקצתה להם רשות התעופה הפדרלית.

אך האם זו היתה באמת החלטה מקצועית גרידא או רצון לרצות את הבוס? כזכור, לאחר שבזוס הכריז על תאריך היעד של השיגור שלו. ריצ’ארד ברנסון הקדים את מועד השיגור המקורי של וירג’ין – כדי להקדים אותו. ביטול המשימה באוויר על ידי הטייסים היה גורם לכך שג’ף בזוס, שטיסתו היתה מתוכננת למספר ימים אחרי, היה מקדים בכל זאת את ברנסון במירוץ.

מרעננים? רוצים להשתדרג? מרעננים? רוצים להשתדרג? עשרות משרות שוות מחכות לכם עכשיו ב-Akamai

חקירה וקרקוע

רשות התעופה הפדרלית אישרה ל”ניו יורקר” כי המטוס חרג מהשטח שהוקצה לו וכי ישנה חקירה פתוחה שלה בנושא. דובר מטעם וירג’ין גלקטיק מאשר גם כן את הדברים והוסיף כי החברה לא הודיעה לרשות התעופה על הסטייה בהתחלה. הוא אמר כי מטוס ה-SpaceShipTwo שהה במשך דקה ו-41 שניות מחוץ לשטח שהוקצה לו – כשטיסות וירג’ין גלקטיק (מאוישות וטיסות ניסוי, א.א.) אורכות בממוצע כ-15 דקות.

עוד הוסיפה החברה: “כלי הטיס נתקל ברוחות בגובה רב ששינו את מסלולו, הטייסים והמערכות שלנו ניטרו את מסלול הטיסה, כדי לוודא שהוא נמצא בתחום שנקבע למשימה. הטייסים שלנו הגיבו בהתאם לתנאי הטיסה המשתנים, בהתאם להכשרה שלהם ולנהלים שנקבעו מראש”.

אמש (ה’) הודיעה סוכנות התעופה הפדרלית כי כל כלי הטיס של וירג’ין יקורקעו עד אשר תושלם החקירה שלה – צעד שעלול לפגוע קשות בניסיונות המיסחור של החלל של החברה, שכוללים הצעה לתיירי חלל לשלם 450 אלף דולר תמורת החוויה.

אושרי אלקסלסי

Your Friendly Neighborhood Geek. יש לכם סיפור טכנולוגי? דברו איתי: Oshry@geektime.co.il

הגב

7 תגובות על "חקירה: האם הטייסים של ריצ’ארד ברנסון סיכנו אותו רק כדי להקדים את ג’ף בזוס?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
לא מעניין
Guest

לא מעניין

המחזלש
Guest

לחזל”ש זאת לא המילה המתאימה כאן. חזרה לגשרה הייתה אם הם היו מחליטים שזאת התראת שווא ומכבים אותה בלי לעשות כלום. השגרה היא בטח לא לבטל את המשימה, אלא להמשיך אותה.

אברהם
Guest

בסלאנג הישראלי לחזל”ש פירושו לבטל את מה שרציתהתחלת לעשות, גם אם זה לא הפירוש המדוייק, אבל השגרה היא כשהם בביתבמשרד שותים קפה – לטוס ב2-3 מאך זה לא שיגרה

חומי
Guest

תדע כל אם וירג’יניה שהפקידה את גורל תייריה בידי מפקדים הלא ראויים לכך

ג\'רום
Guest

ובגלל זה אני לא אטוס איתם (או בגלל שאין לי כסף מיותר)

חחח
Guest

מה פתאום , ממש במקרה זה יצא כמה ימים לפני בזוס בלי קשר בכלל ????

פולי
Guest

טעו, תיקנו. איזה מנורות אדומות?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: