המספרים חושפים: מה הופך סרטון לויראלי ביוטיוב?

אחרי 5 שנים בטופ, תם שלטונו של השיר Gangnam style כשיר הנצפה ביותר לטובת Wiz Khalifa – See You Again, אלא שממש אתמול עקף גם אותו Despacito שחצה לראשונה את רף 3 מיליארד הצפיות – שיא כל הזמנים לסרטון ביוטיוב. מה הופך סרטון לויראלי ביוטיוב?

זה לא יהיה מוגזם לומר שבתרבות ה-Pop יש לא מעט כדי לספר לנו על החברה בה אנחנו חיים, במיוחד כשמדובר בכמויות הדאטה שמייצרת פלטפורמה שמאות מיליונים משתמשים בה כמו Youtube. איך שלא תסתכלו על זה, Youtube מתפקדת כפלטפורמה רב לאומית שכל המשתמשים בה מצייתים פחות או יותר לאותו ההיגיון וכמויות הצפיות לסרטונים בה הפכה לקריטריון להצלחה מסחרית או אישית. מוזיקה פופולארית יכולה להיות מראה לא רעה למגמות בחברה, מה אנשים אוהבים לשמוע, למה הם מתחברים וממה הם מתרגשים. היא מספרת לנו מה אנחנו מספרים לעצמינו. קחו את הפרובוקציה סביב מילות השיר הגס “דובי גל” (אחד השירים המושמעים ביותר בישראל) כדוגמה.

עזבו את ישראל, בואו נדבר על גלובליזציה

אחרי שהתלהבנו ש-״טודו בום״, מבית היוצר של סטטיק ובן אל עמד בסוף 10 ימים על סטטיסטיקה של כמעט מיליון צפיות ליום – שזו סנסציה מטורפת בקנה מידה ישראלי – התבוננו בקליפים המפורסמים בעולם, לבדוק מה המגמה בקנה ולמה בני אדם בעולם מתחברים. בסוף שנת 2012, תהינו מדוע השיר Gangnam style כל כך מצליח אפילו שהוא בקוריאנית? התשובה הפשוטה היא שהוא עונה על כמה קריטריונים מערביים כמו קליטות, כמה סיסמאות, קל לריקוד והומוריסטי. אבל האלמנט הנוסף החשוב שהיה בו הוא שהוא פשוט היה מהצד השני של העולם. כלומר, הוא בכלל לא הגיע מבריטניה או ארה”ב (מקורות להיטי הפופ המרכזיים, גלובלית), הוא הגיע מדרום קוריאה. מזרח כדור הארץ ייבא אותו.

3 השפות ששולטות בעולם והקשר שלהן לויראליות

הכיבוש הספרדי במאות ה-15 וה-16 השתלם: ספרדית כשפת אם מדוברת בקרב 470 מיליון אנשים בעולם ואילו אנגלית – הלינגוואה פרנקה של ימינו (רוב הלהיטים בראש הרשימה) מדוברת פחות ממנה, עם 400 מיליון כשפת אם (מספר הדוברים כשפה זרה גדול בהרבה ועובר את המיליארד). מדובר בתוצר היסטורי, שנדמה לכולנו כטבעי או לגיטימי, ששפה של מיעוט דמוגרפי מבחינה עולמית, היא השפה הגלובלית. וזו לא רק שפה, זהו היגיון תרבותי. כיצד תרבות הפופ הבריטית/אמריקאית משפיעה על הסיכוי של תוכן להתפשט?

אם אתם רוצים להיות ויראליים במוזיקה – תשכחו מאנגלית

חוקרים אוהבים לתפוס את האינטרנט ככלי שמקדם דמוקרטיזציה. לכל מאחד מאיתנו לכאורה יש פלטפורמה שווה לפעול בתוך רצף של מידע חופשי. יו-טיוב, ככלי שמשקף דמוקרטיזציה, בו לכל אחד יש רשות צפייה אחת (בכל פעם מחדש) המונעת מבחירה חופשית (החופש כאן הוא הנחה כבדה – בפועל יש קידום ממומן ושיווקי, קידום אלגוריתמי על פי תחומי עניין וכו’). בהנחה שקיימת הנטייה החופשית לבחור למה להאזין – מעניין לראות שהנטייה הפופולארית ביותר בעולם איננה באנגלית.

הפופ מלמד אותנו שההמון הרבה פחות טריוויאלי ממה שאנחנו חושבים

כאשר אנחנו נותנים להמון להחליט, כביכול, בשביל עצמו – הוא דווקא נוטה לסגנונות מעט שונים, הוא נוטה אולי לספר לעצמו סיפורים אחרים. כשלכולם קול שווה בעוצמתו, פתאום קולות אחרים נשמעים בחלל האוויר. זה מהלך מורכב מאוד לזכות ככה את שירי הפופ באימרה שכזו – אבל זו גם יכולה להיות סנונית מעניינת לבחירה ״טבעית״ בעבור סגנון תרבות, בעבור סגנון חיים. שאלות מקבילות אפשר לשאול בשוק האוכל – למשל – במידה ולא הייתה חדירה אגרסיבית ומונעת רווח של מסעדות כמו מקדונלד׳ס וסטארבקס, האם היינו בוחרים באופן ״חופשי״ לצרוך יותר אוכל סיני? אפריקאי?

בפופ כמו בפוליטיקה, כדי להצליח צריך לדעת ליצור קואליציות

כפי שאפשר לראות ממפת העולם, כל אחד מנציגי 3 השירים המובילים שנותחו, חולש על חלק אחר בעולם. גנגנם סטייל עולה כמילת חיפוש מצד מדינות המזרח וגם ממדינות המערב. דספסיטו (בספרדית) מקבל תמיכה גורפת ממדינות אמריקה הלטינית וספרד, ווויז קאליפה (אפרו-אמריקאי) מקבל דחיפה משמעותית ממדינות אפריקה המחוברות לגוגל (ומארה”ב, כמובן, כשיר היחידי מבין השלושה שבאנגלית).

מתוך נתוני Google trends

העניין המרכזי בהתבוננות בדאטה היה לבחון מתי לראשונה מאז יציאתו, יאבד ״גנגנם סטייל״ את הבכורה, ולא פחות חשוב כסמל – מי יהיה השיר הראשון בעולם שיגיע ל-3 מיליארד צפיות. עשינו זאת באמצעות פונקציות מאוד (מאוד) פשטניות שבנינו: המקדם בהן מבוסס על מספר הצפיות לשיר פר יום (בשלושתן הרשינו לעצמנו להניח שהמקדם ישאר כקבוע לפחות בחודש הקרוב). אלו המסקנות הזהירות שהגענו אליהן:

1. איבוד הבכורה: גנגנם סטייל איבד את מקומו כשיר הנצפה ביותר בעולם לטובת השיר See you again של וויז קאליפה וצ’ארלי פוט, אחרי 4.5 שנים בטופ (מתוך 12 בהן קיימת יו טיוב, אולם ראוי להסתכל החל מסביבות 2008~ כך שמתוך כ-9 שנים).

2. השפה שכדאי לשיר בה כדי להגיע ל-3 מיליארד צפיות: הדבר המעניין באמת הוא שבעקבות המהירות הסנסציונית של ״דספסיטו״ (הועלה בתחילת 2017, ממוצע של 120 מיליון צפיות בשבוע, השיר הכי מהיר בעולם בהגעה ל-2 מיליארד צפיות (תוך 154 ימים), זה היה רק עניין של זמן עד שיעפיל למקום הראשון; בין השיר של קאליפה לבין דספסיטו התקיים קרב עיקש ומותח בנוגע לשאלה מי יהיה הראשון לקטוף את תואר 3 מיליארד הצפיות – בסוף השבוע האחרון הקרב הזה כאמור הוכרע.

החל מאתמול: הסרטון הנצפה ביותר ביוטיוב

ובכל זאת: חשוב להגיד כמה דיסקליימרים

1. אל תשכחו את המקרנה: ראשית ניתן להניח שעצם הפלטפורמה של יו טיוב, והיכולת לראשונה בהיסטוריה לעקוב באמצעות נתונים אחר פופולריות של יצירה תרבותית, מפספסת להיטי עבר – ולכן יכול להיות שהביטלס, או אפילו להיטים מוקדמים משנות ה-2000 וה-90 היו זוכים בזמן אמת לתת פייט ללהיטים הגדולים.

2. השיאים עוד לפנינו: שנית, בעקבות המגמה שעולה מהסתכלות על 50 השירים הנצפים ביותר בעולם, קל יחסית לראות שהשיאים עוד לפנינו וימשיכו להישבר בהתמדה. כלומר – יהיה שיר מפורסם יותר מדספסיטו, בשנים הבודדות הקרובות. כשמסתכלים על הסרטונים הנצפים ביותר פר-שנה, רואים שמאז 2007 ישנה עלייה מתמדת בכמות צפיות של להיט מזדמן – ובין היתר, יותר ויותר אנשים משתמשים בפלטפורמה הזו – מה שעשוי להשפיע כמובן על כמות גוברת של צפיות.

3. פעילותה המוגבלת של גוגל בסין: בידיעה שסינית מנדרינית היא השפה הכי מדוברת בעולם, בצירוף העובדה שסין ״לא משתתפת במשחק״ של יו טיוב ופייסבוק עקב חסימתם בה, לא מן הנמנע שישנו להיט סיני, שניים או אפילו עשרות שכולנו היינו, ביקום מקביל, ממלמלים בע”פ בחוסר הבנה מוחלט. ואולי, עם ההתקרבות האיטית של מארק צוקרברג לשוק הסיני, שיאי הנתונים בכפר הגלובלי בשנים הקרובות יהיו שייכים לסין, ויתכן שיכבשו ראשונים את יעד 4 מיליארד הצפיות.

הכתבה פורסמה לראשונה בבלוג תוכניסט.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

5 Comments on "המספרים חושפים: מה הופך סרטון לויראלי ביוטיוב?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 
Sort by:   newest | oldest | most voted
אריה
Guest

הטריק הידוע הוא לשים תמונה של משהו שנראה כמו ציצי של בחורה או תחת בתמונת סרטון עם איזה כותרת עמומה, והופ… וויראלי…

Sine
Guest

לא ויראלי, רק משיג צפיות. אם זה היה ויראלי אנשים היו משתפים את זה ואז אין צורך בתמונה כדי למשוך את האנשים.

Moshe
Guest

צריך גם וגם

אנונימי
Guest

בינתיים אני רק מתאכזב מסרטונים עם תמונות מוקדמות של ציצים.. בסוף זה רק Thumbnail שלא מופיע בכלל בסרטון.
כמו הסרטונים של הבחור הזה שמותח את החברה שלו.. בכל Thumbnail של הסרטונים שלו החברה שלו עוד שניה עם הציצים בחוץ אבל במציאות או שזה מצונזר טוב טוב שאין סיכוי שתראה משהו (וסביר שהיא בכלל עם חזיה) או שהיא בתוך האמבטיה עם קצף שמכסה את כל החדר

תומר
Guest

הסוד להצלחה ביוטיוב:
* צילום של מוות כלשהו בלי צנזורה
* צילום של ריקוד לשיר מפורסם (עדיף היפהופ, עדיף בנות)
* הדלפות של אייפון 10 או גלאקסי 9
* 10 עובדות שלא ידתעם על… 1 2 3…

wpDiscuz

תגיות לכתבה: