איך שיווק ויראלי יזניק את הסטאראפ שלכם ובמה זה שונה ממוצר ויראלי?

מהו בעצם מוצר וויראלי? האם ניתן לייצר ויראליות באמצעות פעילות שיווקית והאם כל סטארטאפ יכול להפוך לוויראלי?

dropbox

השאיפה להפוך את הסטארטאפ לויראלי מאפיינת הרבה יזמים שמחפשים את ההצלחה השיווקית. גם היכולת להראות למשקיעים התפשטות וויראלית, משמעותית לסיכויי הגיוס וההצלחה המהירה להגדיל את מספר המשתמשים.

כשאנחנו מדברים על מוצר וויראלי אנו מתכוונים למוצר שמהות השימוש בו גורמת לצירוף משתמשים נוספים (תהליך מדבק). הנה שלוש נקודות שיבהירו לכם באופן פשוט למדי מה ההבדל בין מוצר ויראלי לשיווק ויראלי ומה רלוונטי לכם יותר:

1. מוצר וויראלי

dropbox for ios

בתור מי שזוכרת את הלחץ שהיה בזמנו לוודא שקלטות וידיאו עם קמפיין פרסום בינלאומי יגיעו בזמן, שהתרגשה מהמצאת הדיסק-און-קי שחסך את הסרבול בהעברת דיסקים וקלטות של חומרים גרפיים, אין ספק שהמצאת דרופבוקס היוותה עבורי מהפכה. זו גם הדוגמא הטובה ביותר בעיני לסטארטאפ בעל מוצר ויראלי. דרופבוקס מתחילת הדרך שימש בין היתר לשיתוף והעברת קבצים גדולים שלא ניתן היה להעביר באמצעות המייל.

ויראלי במקרה זה משמעו שברגע ששיתפת אדם נוסף בקובץ כלשהו באמצעות דרופבוקס, הפך המקבל ללקוח דרופבוקס בעצמו.

לפי הגדרה זו הרי שמוצרים מעטים עומדים בהגדרה הזו לוויראליות. ברוב המוצרים, הכלים והאפליקציות אנו נדרשים לשכנע כל משתמש מחדש להוריד ולעשות שימוש במוצר. אם זה Waze, חוליו ואפילו בפייסבוק.

2. שיווק באמצעות שילוב הנעה לפעולה וויראלית במוצר

אולם, כפי שניתן ללמוד מדרופבוקס עצמה, הוויראליות אינה מתבטאת רק במוצר. פעמים רבות שיווק נכון יכול ליצור ויראליות למוצר או אפליקציה. היותה וויראלית לא הספיקה לדרופבוקס כדי להרחיב באופן מהיר ודרמטי את מספר המשתמשים לאחר שהגיעה ליעד המשתמשים הראשון (השלב שהוגדר בספר Crossing the Chasm שכתב Geoffrey A. Moore). כפי שכבר סיפרתי באחת הכתבות, השימוש הראשוני בדרופבוקס החל מקהילת המפתחים (אחרי שהחברה הוציאה לא מעט כסף בפרסום כללי שלא הניב תוצאות). לאחר ההתבססות הראשונית, כאשר רצתה החברה להתפשט לקהל הרחב היא חיפשה ומצאה דרך וויראלית לעשות זאת. על ידי שילוב כפתור של “Get free space” בעמוד הבית שהציע 250MB חינם לכל מי שיצרף חבר לשימוש בדרופבוקס (שטיפסו מאוחר יותר ל-500MB). מה שזכה להגדרה של קמפיין ההמלצות הכי וויראלי ברשת.

דוגמא נוספת ליצירת וויראליות ניתן ללמוד משירות הוטמייל שהושק ב-1996 כשירות המייל הראשון שהוצע בחינם. כדי להשתמש במוצר עצמו ליצירת התפשטות וויראלית ללקוחות נוספים שילבה הוטמייל בסיום כל מייל ההודעה: “P.S.: I love you. Get your free email at Hotmail”. מהלך שאיפשר לה להגיע למיליון משתמשים תוך שישה חודשים ללא פרסום. (החברה אגב, נמכרה בסוף 1997 למיקרוסופט ב-400 מיליון דולר).

המהלכים של הוטמייל ושל דרופבוקס הם מה שנקרא מהלכי שיווק של “Growth Hacking” שילוב אמצעי ההתפשטות בתוך המוצר עצמו.

3. שיווק וויראלי

מעטים מאוד הסטארטאפים בהם המוצר מעצם טבעו הינו מוצר וויראלי, ולא כל הסטארטאפים יכולים לשלב את המהלך לצירוף המשתמש הבא בתוך המוצר עצמו כפי שעשו דרופבוקס והוטמייל. אולם כמעט כל סטארטאפ יכול למצוא את הדרך שלו ליצירת שיווק או קמפיין וויראלי.

גרופון, שהיתה הראשונה שהשיקה את הדיל הקבוצתי היומי שילבה בכל הצעה דיל נוסף או הצעת שדרוג והציעה ללקוחותיה להציע לחבריהם להנות מההטבה. כל לקוח שהביא להרשמת חבר נוסף קיבל 10$. זוהי דרך שיווק שלמעשה אינה קשורה לטיב המוצר אולם משתמשת בו בחכמה ככלי הפרסום וההפצה הוויראלי שלה.

לא ניתן לכתוב על שיווק וויראלי בלי להזכיר את סרטוני הוידיאו והחלום של יזמים רבים להפוך את סרטון הפרסום או המוצר שלהם לויראלי. היתה תקופה שהרבה חברות סטארטאפ קיוו להצליח להעלות סרטון ויראלי שיעשה את העבודה. אלא שלהפיק וידאו במחיר סביר שגם יעביר את המסרים החשובים לחברה וגם יהיה מעניין מספיק כדי שיהפוך לוויראלי הוא אתגר גדול ונדיר.

יצרנית מצלמות האקסטרים גו-פרו, בחרה כחלק מאסטרטגית השוק שלה להתמקד בתחום הספורט והאקסטרים ולהציג את המצלמות כמצלמות פעולה (Action Cameras). החברה הבינה שהדבר הויראלי והעוצמתי ביותר בשיווק המוצר הוא דוקא התמונות ובעיקר הסרטים של המשתמשים עצמם. לשם כך יצרה את תחרות GoPro Hero והיא מאפשרת למשתמשים להעלות סרטי פעולה של עצמם. מעבר לעובדה שפעמים רבות בשל האתגר והסיכון הופכים הסרטונים לויראלים הרי שהם מהווים את המניע הוויראלי האולטימטיבי לכל חובב אקסטרים שמשתוקק לשתף בביצועיו.

לסיכום

אין ספק שככל שמוצר וויראלי יותר הסיכוי להתפשטות ורכישת לקוחות מהירה גדול יותר. גם מבחינת המשקיעים סיכויי ההצלחה של מוצר וויראלי (בתנאי כמובן שיש לו ערך ו\או צורך בשוק) נתפסים כגדולים יותר מראש.

אולם בעוד רוב המוצרים אינם ויראלים מטיבם, יש מקום לחקור ולחפש אלמנטים ויראלים בשיווק המוצר שיאיצו את המודעות והשימוש בו. כאלה שניתן יהיה לשלב “Build In” במוצר עצמו או קמפיינים ופעילויות שיווק שייצרו ויראליות בקרב הלקוחות.

 

הכתבה בחסות Gaia VSM

Gaia VSM מתמחה בבניית אסטרטגיות שוק ושיווק לחברות סטארטאפ ישראליות במטרה לסייע להן ליצור פריצת דרך נכונה ומהירה לשוק הבינלאומי. לכתבות נוספות בנושא של שיווק סטארטאפ לחצו כאן.

חיות יוגב | מנכ"לית Gaia VSM

חיות יוגב היא מנכ"לית חברת Gaia-VSM המתמחה באסטרטגיות שוק ושיווק לחברות סטארטאפ טכנולוגיות. ל-חיות ניסיון של עשרים וחמש שנים בעולם השיווק והאסטרטגיה בשווקים מקומיים ובינלאומיים.

הגב

2 תגובות על "איך שיווק ויראלי יזניק את הסטאראפ שלכם ובמה זה שונה ממוצר ויראלי?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
745greentag
Guest

בנאלי

Yoni317
Guest

נפגשתי עם חיות כותבת המאמר והיא תותחית, תודה חיות על הטיפים

wpDiscuz

תגיות לכתבה: