מה זה ”כוונת המשתמש” ואיך הוא יכול לעשות קסמים ל-SEO שלכם

אחד המדדים שמשפיעים יותר ויותר על התוצאות בגוגל הוא ”כוונת המשתמש”; הנה שיעור קצר שיעשה לכם סדר

מאת: רן מגל

להיות ראשון זה מחייב נכון?

זו עובדה ידועה שבתחום ה-SEO, החדשנות היא פרמטר קריטי אם אתם רוצים להוביל. מומחי ה-SEO שמובילים את השוק הם אלה שמתעדכנים ומיישמים את מה שחדש כל הזמן, אם כי גם יצירתיות עוזרת פה.

אחד המדדים הבולטים ביותר לאחרונה שמשפיעים יותר ויותר על תוצאות מנועי חיפוש הוא “כוונת המשתמש”. עכשיו, את המושג users intent אתם תשמעו יותר ויותר – ולדעתי זה יהפוך לביטוי שבשגרה בעתיד הלא רחוק. ורק בגלל שבכל פעם שאני מדבר על זה אני נתקל בסקרנות רבה ושאלות שקשורות למושג הזה, החלטתי לתת את שני הסנט שלי במיוחד בשבילכם. אז הנה שיעור קצר על User intent.

כשבוט תמים הופך לפושע

בשנים האחרונות מנועי החיפוש – בעיקר גוגל – עשו קפיצה די רצינית מעולם רובוטי ותמים אל עולם של אינטלגנציה מלאכותית ושל מערכות לומדות (machine learning). אם נצא רגע ממושגים עילאיים ומתנשאים – הרי שמנועי החיפוש מבינים טוב יותר ויותר הן את כוונת המשתמשים והמחפשים, והן מהו תוכן איכותי ואי לכך, הם נהיים יותר ויותר טובים בלהבין איזה תוכן להנגיש למחפש.

אפקט בת יענה

אותי אישית קצת מפחיד לדעת עד כמה לומדים אותנו, מבינים אותנו ומשתמשים בנו. רובנו הגדול, כולל אותי, מדחיקים את העובדה הזאת, אולי בגלל הסיבה שאין כ”כ איך לברוח מזה; אי אפשר כיום להיות בתקשורת עם העולם מבלי להיות חשוף ל”מכונה” שמנטרת את המיקום שלנו, את החיפושים שלנו, את תחומי העניין שלנו ואת הקשרים החברתיים שלנו. אז הגישה שלנו היא שאם אי אפשר לנצח את זה, עדיף להצטרף לזה…

ההבטחה הגדולה שלי

מנקודת מבט של SEO (ואולי גם UX), הבנת כוונת המחפשים היא קריטית ליצירת התוכן הנכון ולהשגת התוצאות הנכונות והמיקומים הגבוהים במנועי החיפוש. במילים אחרות: אם התוכן שלכם יהיה מותאם לכוונת המחפשים שלכם בצורה נכונה – אתם תשלטו בתוצאות החיפוש ושיעור ההמרות שלכם יגדל פלאים. אבל שנייה לפני שאתם הולכים להפציץ, בואו נבין רגע משהו קטן שאני אוהב לקרוא לו העיקר:

מהי כוונת משתמש – כוונת המשתמש והמחפש היא “מה באמת רצה המחפש כשהקליד את שאילתת החיפוש שלו במנוע חיפוש”. אסתכן רגע בכך שאחלק את כל כוונות המשתמשים ל-3 סוגי כוונות עיקריות, ובהמשך אפרט.

אינפורמטיבי – יוזר מחפש אינפורמציה כללית על משהו או תשובה לשאלה.
יצירת קשר או ניווט – יוזר מחפש ליצור קשר או פשוט מחפש חברה או אתר מסויימים. לפעמים חיפוש מסוג זה יכלול גם שמות של מקומות פיזיים.
רכישה (או מכירה) – יוזר מחפש מוצר או שירות כדי לקנות.
דוגמא כללית: חיפשתי בגוגל “קריפטו”. יש 3 כוונות אפשריות לחיפוש זה: מידע – אני רוצה לדעת מה זה קריפטו או להרחיב את ידיעותי בתחום; קנייה – אני רוצה לקנות או לסחור בקריפטו; יצירת קשר – אני רוצה לדבר על זה.

ניתן לראות שלמרות שכל אלה מופיעים בעמוד הראשון – ניתן לראות שרוב התוצאות הן אינפורמטיביות. כלומר, גוגל מבין שרוב אלה שמחפשים את הביטוי “קריפטו” רוצים מידע על קריפטו: חדשות על קריפטו, מושגי יסוד ובאופן כללי – להכנס לעולם זה ולהבין אותו טוב יותר.

ככל שביטוי החיפוש ארוך יותר, או כולל מילים שמבהירות את הכוונה, כך ניתן להבין את כוונת המחפש טוב יותר ולהציג לו תוצאה נכונה יותר. דוגמא יותר ספציפית (הפעם באנגלית): ניסיתי לחפש בגוגל ביטוי שיהיה ברור מה הכוונה שלי, אז כתבתי : how to tie a tie או “איך לענוב עניבה”. כאן כבר ברור שאני מחפש מידע ולכן כל העמוד הראשון מלא בתוצאות של מידע איך לקשור עניבה.

דוגמא נוספת: כתבתי בגוגל: Buy a car – במקרה זה כבר ברור שהכוונה שלי היא קנייה.

 

התחום האפור

רק שלא תגידו שלא אמרתי: לא תמיד זה ברור מהי כוונת המשתמש. לעיתים אפילו המשתמש לא יודע מה הוא מחפש בדיוק. ולכן, אם אתם משתמשים רשומים בגוגל – אפילו מנותקים מהחשבון אבל משתמשים באותו מחשב – אז הוא יביא בחשבון את היסטוריית החיפושים שלכם, ההעדפות שלכם ושל החברים שלכם ומיקומכם העכשווי.

לעומת זאת, אם היסטוריית החיפושים והאתרים בהם הייתם לא מספיקים לגוגל כדי לתת לכם תוצאה איכותית מספיק, אז האלגוריתם של גוגל ישתמש בחוק המספרים הגדולים ויציג לכם מה שהוצג לרוב המחפשים שחיפשו את אותו הדבר.

אז בואו נסכם את החלק הזה לפני שנבין איך זה יכול לעזור לנו לקדם את האתר שלנו:

לא ניתן לדעת את כוונת המשתמשים בכל המקרים (יש תחומים אפורים וביטויים עם כמה פירושים).
ניתן לחלק את כוונת המשתמש ל- 3 סוגי חיפושים; אינפורמטיבי – בד”כ מתחיל במילות שאלה: איך, מה, כמה, למה, מתי, איפה וכו’; יצירת קשר או נוויגציה – בד”כ כולל שמות של חברה, עסק, אדם או מקום.
קנייה – בד”כ חיפוש שם של מוצר או שירות; ככל שהשאילתא יותר ארוכה או ספציפית, כך קל יותר להבין את כוונת המשתמשים.

כל זה נחמד תיאורתית. עכשיו תוכל סופסוף לגלות איך אפשר לשפר את ה- SEO עם הידע הזה?

אוקיי, אז אחרי שהבנו מה זה user intent ואיך מתחלקים החיפושים, בואו נראה איך זה אתם יכולים להרוויח מזה. גוגל שם את כוונת המשתמש כפרמטר עיקרי בדירוג התוצאות. זוהי “רלוונטיות” מבחינתו.
אי לכך, קידום יעיל של אתר חייב לכלול: פיצוח כוונת המשתמשים בגוגל על הביטויים אותם אתם מקדמים והתאמת התוכן שלכם לכוונה זו; הבנה של מה אנשים מחפשים באתר שלכם והתאמת התוכן שלכם לכוונה זו; שיפור ה- UX של האתר שלכם כדי לעזור לאנשים לקבל בקלות מה שהם התכוונו, גם אם לא הגיעו לעמוד הרצוי.

ולכן סדר הפעולות שלכם צריך להיות בסדר הבא:

זהו (מלשון זיהוי) מהם הביטויים שמביאים תנועה לאתר שלכם.
פתחו את ה- google search console של האתר שלכם, במסך הראשי, לכו אל search analytics. או בתפריט, תחת search traffic > search analytics, שימו לב שהם מסודרים ע”פ קליקים ממהגבוה לנמוך ובחרו בתור התחלה 5-10 ביטויים שמביאים לכם הכי הרבה תנועה.

הבינו את כוונת המשתמשים עבור ביטויים אלו. כדי לעשות זאת באופן יעיל, פעלו בסדר הבא:

חפשו את הביטוי בגוגל, קחו צילום מסך של העמוד הראשון וחלקו אותו לקטגוריות ע”פ 3 סוגי החיפושים: אינפורמטיבי, נוויגציה/יצירת קשר או רכישה; שאלו את עצמכם לאיזה סוג חיפוש התוצאה שלכם תהיה תואמת והאם אתם יכולים לתת יותר ערך משלושת התוצאות הראשונות.
אם יש לכם תשובה טובה, יש לכם סיכוי טוב להתברג בעמוד הראשון ולהביא תנועה אורגנית יפה על הביטוי.

הנגישו את התוכן שלכם כפיתרון לכוונת המשתמשים. לאחר שהבנתם את כוונת המשתמשים על הביטויים שחשוב לכם להתברג עליהם, הגיע הזמן להנגיש את הידע: עשו התאמות בעמוד אותו אתם מקדמים או צרו עמוד חדש על פי כוונת המשתמשים; וודאו שהעמוד אותו אתם מקדמים עולה בחיפוש הפנימי באתר על הביטויים שאתם מקדמים עבורו. (אם עוד אין לכם חיפוש באתר, זה הזמן להוסיף כזה. ראו נספח למטה על הנושא).

והדבר היחיד שבלעדיו כל העמוד לא שווה: קריאה לפעולה שתואמת את כוונת המשתמש.

אם עוד אין לכם קריאה לפעולה בעמודים אותם אתם מקדמים, הפסיקו לקרוא, חפשו רגע מראה, הביטו בדמותכם המשתקפת, סיטרו לעצמכם, ואז הוסיפו קריאות לפעולה.  אבל הכי חשוב – הקריאה לפעולה בעמוד חייבת להיות תואמת לכוונת המשתמש.

דוגמאות:

אם כוונת המשתמש היא אינפורמטיבית, אז הקריאה לפעולה יכולה להיות לינק לקריאה נוספת, לינק לוידאו שמלמד אותם משהו או להירשם לרשימת התפוצה כדי לקבל מידע מורחב על הנושא.
אם כוונת המשתמש היא רכישה, אז הקריאה לפעולה יכולה להיות לינק למבצע מיוחד או פופאפ עם מבצע לזמן מוגבל. (כמובן שהכי פשוט פה זה לינק רכישה למוצר שקידמתם)
אם כוונת המשתמש היא יצירת קשר אז הקריאה לפעולה היא השארת פרטים ליצירת קשר או פרטים שלנו כגון טלפון ומייל.

בשביל סעיפים 2 ו-3 צרו אקסל ומלאו אותו באופן הבא:

שפרו את החיפוש באתר והוסיפו חיפוש קולי למשתמשי מובייל.
חיפוש באתר הוא חיוני מאד לחוויית המשתמש.
משתמשים צריכים להיות מסוגלים למצוא מהם באתר שלכם את מה שהם התכוונו אליו ולכן חשוב מאד שהחיפוש באתר שלכם יהיה בולט, נגיש, יעבוד מהר והכי חשוב, שיציג את העמודים הנכונים על הביטויים הנכונים.

אז חפשו את הביטויים שאתם מקדמים באתר שלכם וודאו שהעמוד הנכון מופיע עבורם.

חיפוש קולי הוא עובדה מוגמרת לקיצור תהליכים במובייל.
מכיוון שיותר ויותר אנשים משתמשים בו, (וגם אני כבר התמכרתי לזה), ומכיוון שזה רק יתגבר עם הזמן,
הוספת חיפוש קולי תשפר את היכולת של משתמשי מובייל למצוא מהר באתר שלכם את מה שהם התכוונו אליו כשהגיעו.

לסיכום

כדי להוביל ב-SEO צריך לעשות יותר מהפעולות הטכניות המוכרות והרגילות. אם אתם רוצים להוביל, חשוב שתשקיעו לא רק בתוכן, בקישורים ובעבודת Onsite רגילה אלא גם בהבנת כוונת המשתמש על כל ביטוי ובהבנת זרימת הגולשים באתר שלכם.

גולש הגיע לאתר שלכם מחיפוש אורגני, האם האתר יספק את מבוקשו? האם יש קריאות נכונות לפעולה? האם האתר ברור ומותאם גם למובייל? כל אלה תלויים באם השקעתם בכך מחשבה ופעלתם לפי מה שמומלץ במאמר זה.

טיפים נוספים:

הבנה עמוקה: אם לא הבנתם מהי כוונת המשתמש על כל ביטוי שאתם מקדמים, יש לכם נקודה עיוורת. אם אם אתם לא בטוחים 100% שהבנתם, ההמלצה שלי היא לשאול ישירות את הגולשים שלכם:
אמרו להם שאתם רוצים לשפר את האתר כך שישרת טוב יותר את מטרתם. השתמשו במייל, רשתות חברתיות או טלפון והבינו מה הם רצו לחפש ומה מצאו בפועל.
כוונה לוקאלית: אל תשכחו שבמובייל, כוונות המשתמשים הן בהרבה מאד מקרים לוקאליות. אם עדיין אין לכם מענה לחיפושים לוקאלים, זו הזדמנות מצויינת לבנות עמודים כאלה.
קריאות ניידות לפעולה: צרו קריאות לפעולה מותאמות למובייל. דברים כמו כפתור התקשרות, אפשרות לשלוח הודעת ווצאפ, חיפוש קולי וכו’ חשובים היום מאד לגרסת המובייל של האתר שלכם.
מחקר מילים מתקדם: כאשר אתם בוחרים ביטויים חדשים לקידום, השתמשו בשלושת סוגי החיפושים להבנת כוונת המשתמש והתאימו את התוכן שלכם מהשלבים הראשונים.

תודה שקראתם. האם אתם לוקחים בחשבון את כוונת המשתמש בבניית התוכן ובבחירת הביטויים שלכם? אשמח אם תענו בתגובות. אשמח גם לשמוע מה דעתכם, לקבל תובנות, תוצאות, ולהתייחס לכל תגובה.

הכותב מרצה בתחום ה-SEO ב-Edux, יועץ בינלאומי לשיווק אונליין ודירקטור SEO בחברת AvaTrade

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

5 תגובות על "מה זה ”כוונת המשתמש” ואיך הוא יכול לעשות קסמים ל-SEO שלכם"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
אני
Guest

זה נקרא רלוונטיות של האתר לחיפוש. זה אחד המדדים של גוגל. כל כך הרבה טקסט לנושא כל כך ברור למקדמים.

רן מגל
Guest

יקירי אתה טועה ומטעה. (ממליץ לך לקרוא את המאמר).
רלוונטיות של האתר לחיפוש זה המדד הרובוטי התמים של פעם בעוד שהבנת כוונת המשתמש מסביר איך עובד מנגנון ה- machine learning של גוגל.
אם תהיה נוכח קצת בהרצאות של מנכ”ל גוגל או של מובילי התחום בעולם תראה שזה הנושא העיקרי עליו מדברים.

רועי
Guest

סליחה על הבורות אבל איך מוסיפים אפשרות לחיפוש קולי באתר?

רן מגל
Guest

אם זה וורדפרס אז יש פלאגינים כגון https://wordpress.org/plugins/voice-search/
אם לא, אז כנראה שתצטרך מתכנת אבל אתה יכול לקרוא פה: https://www.labnol.org/software/add-speech-recognition-to-website/19989/

רן מגל
Guest

שאלה מצוינת:
אם האתר בוורדפרס, יש פלאגינים מיוחדים לצורך העניין. אם לא, פשוט חפש בגוגל how to add voice search to the website

wpDiscuz

תגיות לכתבה: