כיצד להפוך גולשים אקראיים לקבועים / חלק ב’

כיצד ניתן לשכנע את הגולשים המבקרים אותנו להישאר באתר זמן רב יותר ולהפוך מסתם גולשים לכאלו שמאתרים במהירות את מה שהם מחפשים?

בחלק א’ הסברנו כיצד את שלושת השלבים הראשונים בעזרתם ניתן לאסוף, לנתח ולהשתמש במידע סטטיסטי. כעת אנו מציגים בפניכם את שלושת השלבים הנוספים בעזרתם תוכלו לשכנע את הגולשים להשאר זמן רב יותר באתרכם ולהפוך אותם למשתמשים קבועים, קוראים אדוקים וקונים חוזרים.

ניתוח, בחינת חלופות ויישום

שלושת השלבים הנוספים לאיסוף, ניתוח ושימוש במידע סטטיסטי הנאסף אודות גולשי אתרי האינטרנט המופיעים בפוסט זה הם:

  • ניתוח המידע בכדי לחלץ תובנות ביחס למטרות העסקיות.
  • בחינת חלופות לבדיקה בהתבסס על ניתוח המידע.
  • ישום השינויים באתר בהתבסס על ניתוח המידע ו/או על בדיקת האתר.

ניתוח המידע

בין המידע הנאסף לבין התובנות שמחלצים ממנו תמיד קיים פער שקשה לגשר עליו. מתוך ניסיון ארוך שנים, להלן מספר רעיונות שיוכלו לסייע לכם בהמרת מידע לתובנות, צעד חיוני באופטימיזציה של כל אתר אינטרנט:

  1. באותה מידה שבה שחיין 100 מ’ בסגנון חופשי אינו יכול להשוות את הישגיו לאצן 100 מ’, לא ניתן להשוות בין אתר אינטרנט אחד למשנהו. הדרך הטובה ביותר היא להשוות את המדדים שלך לאורך זמן, כדי להבין אם האתר מתקדם ואם לאו, כמו שחיין שנאבק ללא-הרף כדי לשבור את שיאו האישי.
  2. אין אמת מוחלטת כאשר מדובר במעורבות הגולשים – מספר גבוה של צפיות בדף כלשהו באתר יכול להיות טוב עבור אתר תוכן, יכול להיות רע עבור אתר תמיכה, ועלול להיות חסר משמעות כלל עבור אתרי פלאש ו- AJAX. בכל זאת, סביר להניח שזמן הוא סמן טוב למידת מעורבות המבקרים.
  3. שיעורי נטישה מודדים את איכות התנועה שהינך מושך לאתרך. אם אין תקשורת בין האתר לבין המבקרים בו, כנראה שאתה עושה משהו שאינו כשורה: או שאתה מושך את הקהל הלא נכון, או שאינך עומד בהבטחותיך.
  4. למילות מפתח המניעות את התנועה לאתר יש קשר הדוק לכוונת המבקרים. זו דרך נפלאה לזהות מדוע הגולשים מגיעים לאתר ומילות מפתח עם שיעורי נטישה גבוהים מראות שאין התאמה בין הדרישה לכוונה. יכול להיות שהאתר משויך למילות המפתח הלא-נכונות או יכול להיות שלאתרים אליהם מגיעים מבקרים אלה אין הנעה לפעולה נכונה.
  5. חיפושים פנימיים בתוך האתרים מראים בדיוק את מה שהמבקרים רוצים מהאתר ולכן עליך לבדוק איזה חיפושים נותנים תוצאות הגורמות לגולשים להשאר באתר ואילו חיפושים גורמים למבקרים לנטוש את האתר. יתכן כי המבקרים מחפשים מוצר שאינך מוכר כעת, או שיתכן כי החיפוש מעוצב בצורה גרועה והמבקרים זוכים לאפס תוצאות עבור חיפוש מוצר חשוב. גוגל הוכיח שהחיפוש באמת חשוב לאנשים ועלייך להשקיע בו.
  6. הצגה חזותית של מידע היא כמו מגבי מכונית בגשם זלעפות – היא מאפשרת לנהג לראות את הדברים בבהירות רבה יותר. ניתן לבחור ממאגר אינסופי של תרשימים וכלים כדי לדמיין את המספרים. אם אתם אוהבים לפענח מספרים, אל תניחו שגם אחרים אוהבים זאת. ברוב המקרים, אנשים פשוט שונאים מספרים. לכן עדיף להשתמש בתרשימים קוויים, תרשים עוגה, דו”חות צפיפות וכדומה.
  7. צריך תמיד לסמוך על רגשות. כפי שוויקי ברוק תיארה במאמרה feelings have a place in web analytics, חשוב גם לדעת לאן להסתכל, לא רק איך להסתכל.

חשוב לציין שניתוח מידע יכול להביא לשלוש תוצאות שונות:

  1. גילוי תובנות מיידיות ליישום, כמו באגים או עמודי אינטרנט שלא ניתן להמירם מסיבות ברורות.
  2. זיהוי מקומות ספציפיים באתר שמזמינים הרצת split test.
  3. הכרה בכשלון איסוף מידע חיוני – מידע עלול להיות חסר או לא-מדויק.

אלטרנטיבות לבדיקה

מקור: flickr, cc-by lumaxart

יהיה זה מעשה לא-חכם לשנות לחלוטין אתר אינטרנט ללא התנסות ראשונית בקצה אצבעותיך. כאשר אנו מבצעים בדיקה, אנו מפחיתים את הסיכון לירידה בהכנסות בגלל עיצוב גרוע ומשתמשים במדע בתהליך קבלת ההחלטות בארגון. אך התוצאה המעניינת ביותר בנוגע לניסויים אינה התוצאה הסופית, אלא חווית הלמידה אודות הגולש וההזדמנות להבין מה הוא אוהב ומה פחות. תוצאה שעשויה להביא, בסופו של דבר, לשינויים רבים או מועטים יותר.

אנליסט אינטרנט חייב ללמוד במהירות לטעות ללא הרף, לדעת לבחון כל דבר ולהבין כי מי שקובע בסופו של יום הוא הלקוח ולא המעצב, מנהל אתר האינטרנט או מנכ”ל החברה. תהליך של ניסוי וטעיה דומה לתהליך דמוקרטי, שבו כל אחד בארגון יכול ליצור רעיונות והגולש – השוק, יבחר את הטוב ביותר עבורו.

תיארתי לעיל את תהליך בדיקת אתרי אינטרנט והיתרונות של A/B ובדיקות מרובות-משתנים. להלן מספר טיפים בנוגע לבדיקת אתרים:

  1. הבדיקה אינה מוגבלת לדפי נחיתה. יש ליישם אותה בכל רחבי האתר: כאשר מבקרים נוטשים את האתר ובכל מקום בו האתר אינו מנצל את הלקוח עד תום.
  2. העמד את הכלים והכישורים שלך במבחן קטן בעמוד שאינו דורש את אישור המנכ”ל כדי לבצע בו שינויים. לעתים מומלץ להתחיל בקטן ומשם לגדול. ברגע שאתה מכיר את רזי הכלי, נסה אותו על עמוד מעט יותר חשוב, אך שעדיין מיועד למגזר קטן או פחות רווחי.
  3. מדוד מטרות מרובות. בזמן שהינך משפר המרות עיקריות, יכול להיות שאתה מפחית את מספר הגולשים הנרשמים לאתר או למייל השבועי שאתה שולח, דבר העלול להיות בעוכריך בטווח הארוך.
  4. בדוק מגזרים שונים. פילוח בדיקה לרמות המרה גבוהות יותר, לפלחים, כמו מיקום GEO ומערכות הפעלה, יכולות להיות בעלות התנהגויות שונות לגמרי, כך שיש לפלח גם את הבדיקות בכדי להבין הבדלים אלה.

יישום

פתגם נפוץ בברזיל מדבר על “למות על חוף הים”, כאשר מדובר במצבים בהם אתה מקבל כמעט את מה שאתה רוצה ואז אתה מפסיד הכל. מנתח אתרי אינטרנט המתגבר בהצלחה על כל השלבים הקודמים ואז נתקע ביישום התובנות, כאילו מת על חוף הים. אי ישום דומה להיעדר ניתוח סטטיסטיקות אתרי אינטרנט. להלן מספר טיפים שיוכלו לסייע לך להתגבר על עיכובים ביישום:

  1. חובה להשתמש בתמיכת הדרג הבכיר. דבר זה יסייע לך אם תגיע לנקודה בה יש לקבוע סדרי עדיפויות ארגוניים ולהקצות משאבים לתהליך האופטימיזציה.
  2. התחל בקטן. כפי שציינתי לעיל, התחלה בסדר גודל קטן עוזר להכניס ציפיות לפרופורציה הראויה. אנשים יבינו את הכלים, את מה שאתה מצפה מהם וכך תוכל בצורה הדרגתית להראות כמה האופטימיזציה משתלמת לארגון.
  3. היה ידידותי. יחס נעים וחיוך תמיד עוזרים לבצע את העבודה. זהו אופיים של בני אדם.

מסקנות

השאלה הגדולה היא: כיצד יכול מנהל אתר אינטרנט לשכנע גולשים לרכוש מוצר או לקרוא מאמר? התשובה היא: יש להביט במידע ולהבין מה קורה באתר. הקשב לקולם של הלקוחות, והתאם את האתר כדי שישרת בצורה טובה יותר את רצונם; הרי בסופו של דבר הם הסיבה לקיומו של האתר.

Avatar

דניאל ויסברג

דניאל ויסברג הוא הייזם והעורך של Online Behavior, אתר תוכן בנושא ניתוח שיווקי ואופטימיזציית אתרי אינטרנט. דניאל הוא הבעלים של חברת Conversion Journey, שותפה מוסמכת של Google Analytics הנותנת שירותי ייעוץ והכוונה לשיפור הביצוע העיסקי של האתר. דניאל ניהל אנליזות ווב (Web Analytics) וניתוח תחרותיות אונליין למספר אתרים והיה אחראי על מדידה, ניתוח ואופטימיזציה של עשרות אתרים. למידע נוסף, תוכלו לגלוש לאתר האישי שלו http://danielwaisberg.com

הגב

3 תגובות על "כיצד להפוך גולשים אקראיים לקבועים / חלק ב’"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
טל
Guest

לצערי המאמר הזה הוא דוגמא לאיך להפוך גולשים קבועים לאקראיים.
הרבה מלל אבל מעט מאד תכלס. נפנופי ידיים באויר. אין דוגמאות פרקטיות, אין הסברים מעמיקים.

יוראי
Guest

לדעתי המאמר הזה זה היסודות של אנליזה באתר אינטרנט ועסק בכלל.

דניאל תודה רבה שוב, כתבה חשובה ומקצועית מאד! – חבל שאנשים לא מגיבים יותר ומפרגנים זה חומר חשוב ועוד בעברית, תענוג…

wpDiscuz

תגיות לכתבה: