מחקר: גם החיפוש שלכם ממומן

צמד חוקרים בארצות הברית גילה כי ספקיות האינטרנט משתמשות בחברות צד שלישי על מנת לנתב את תוצאות החיפוש של המשתמשים.

flickr, cc-by Danard Vincente

צמד מדענים מאוניברסיטת ברקלי בארצות הברית גילו שכשמחפשים אחר מילים מסויימות, במקום להגיע לדף תוצאות במנוע חיפוש מסויים – מגיעים ישירות לדף המוצר.

לטענתם, ספקיות האינטרנט עובדות עם חברות צד שלישי שמציגות את אתר החברה ולא את תוצאות החיפוש. האם הן עוקבות אחר המשתמשים במטרה להרוויח מכך כסף?

עוקבים אחר המידע

לטענת החוקרים, כ-12 ספקיות אינטרנט ברחבי ארצות הברית משתמשות בקבלני צד שלישי על מנת שינהלו את ניתוב ה-DNS ולמעשה “יחטפו” את תוצאות החיפוש ויציגו מידע ספציפי למשתמש. הם מצאו כי מילים פופולאריות כגון “Apple“, “Dell“, “Kindle” ואפילו “Bloomingdales” מתועדות ומנתבות את המשתמש ישירות אל דף החברה ומתעלמות מכוונתו להגיע אל תוצאות במנוע חיפוש.

החוקרים ניתחו את תעבורת המידע מהספקיות ומצאו למעלה מ-165 מילים בעייתיות שמציגות ישירות את אתר המותג דרך חברת צד שלישי. לטענתם, ייתכן כי החברות החיצוניות עושות זאת על דעת עצמן מבלי לערב את הספקיות, אך לדעתם זה לא כך במקרה זה והספקיות מודעות ועובדות עם חברות אלה. לא מדובר בפעם הראשונה בה “מתערבים” בתוצאות החיפוש של המשתמשים, גוגל שמה לב לכך בעבר ומנעה מהספקיות להתערב בתוצאות. אך בזמן שניתן לדעת מתי מתעסקים עם תוצאות החיפוש המוצגות, הרבה יותר קשה לדעת אם הסתכלו עליהם או לא.

בונים לך פרופיל

בזמן שהניתוב נראה כמהלך נוח עבור הצרכנים, שבדרך כלל כשמחפשים שם מותג מסויים מטרתם להגיע אל הדף הרשמי שלו, ייתכן כי במידה והוא עובר דרך תוכנת צד שלישי, אלה יכולות להשתמש במילות החיפוש על מנת ליצור פרופיל שיווקי ולדעת איזה פרסומות לייעד למשתמש, או אפילו גרוע יותר.

בעוד שאפילו גוגל עצמה מציעה למפרסמים לפנות לקהל על פי מילות חיפוש מסויימות שהוא מקליד, מדובר כאן בגישה חדשה של פרסום. ספקיות האינטרנט יכולות לאסוף את כל המידע שהמשתמש מחפש או מתעניין בו, להעביר אותו לחברות צד שלישי ואלה יבנו פרופיל פרסומי מותאם אישית. אין מדובר בבדייה מוחלטת שכן אחת מחברות הצד השלישי שמתנתבות את תוצאות החיפוש של המשתמשים, אוחזת בפטנט על בניית פרופיל פרסומי, הנבנה בדיוק באופן הזה.

חן אידן

אוהבת גאדג'טים, אפליקציות ואת עולם הטכנולוגיה בכלל. שלל עיסוקיה כוללים הריסת מכשירים סלולריים לצרכי בדיקה, התעסקות בלתי פוסקת ברשתות חברתיות, סקירת אפליקציות חדשות, סטארטאפים מבטיחים והתנסות עם (כמעט) כל מוצר חדש שיוצא לשוק.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: