בקרוב: החיבור הישראלי לאינטרנט יתפח פי 3

שתי קבוצות מתחרות על מי תסיים להניח ראשונה את הכבל התת-ימי הבא של ישראל – זה שעתיד לחבר אותנו לאינטרנט באירופה ומשם לארה”ב.

צילום: flickr,cc-by, Sander van der Wel

התחרות לחבר את ישראל לעולם באמצעות כבלים תת-ימיים צוברת לאחרונה תאוצה. שתי קבוצות מתחרות על סיום הנחת כבלים תת-ימיים חדשים; בזק בינלאומי בשיתוף אלקטל-לוסנט מצד אחד, ומצד שני טמרס טלקום. עד לסיום העבודות של שתי הקבוצות, ישראל מחוברת לשאר העולם באמצעות כבל תת-ימי אחד.

מד-נאוטילוס

חברת מדיטרניין-נאוטילוס (Mediterranean Nautilus) היא חברה שאת שמה לא שמעתם הרבה על אף שאתם נעזרים בשירותיה בכל פעם שאתם גולשים באינטרנט, מאז שנות ה-90. החברה האיטלקית היא האחראית על החיבור של ישראל לאינטרנט באירופה ודרכה לארצות הברית. החברה, שנמצאת בבעלות חברת הטלקום האיטלקית, היא הבעלים של רשת טבעתית של כבלים תת-ימיים המחברים את האינטרנט הישראלי לאירופה, והלאה. למעשה, בכבלים הללו משתמשים לא רק לצורך העברת נתוני אינטרנט, אלא גם חלק מהשיחות הבינלאומיות מתבצאות גם הן על-גבי אותה התשתית.

הכבל התת-ימי עצמו הוא למעשה צרור של כבלי סיבים אופטיים, המאפשרים תעבורת מידע רב במקביל, באמצעותו אותו הכבל. כך, ניתן להעביר את השיחות הבינלאומיות של ישראל לאירופה ואת תעבורת האינטרנט של ספקיות אינטרנט רבות במקביל, הכל דרך כבל מידע אחד. הנחת כבל שכזה לאורך קרקעית הים התיכון, וחיבורו לנקודות קצה של רשתות הטלקום באירופה כרוכה בעלויות רבות, מעבר לכמה מיליוני דולרים, וכך יצא שעד היום ישראל הסתפקה בכבל אחד שחיבר אותה לאירופה, הכבל של מד-נאוטילוס.

וידאו: הנחת כבלים תת-ימיים


הכבל התת-ימי מתחבר בישראל בשתי נקודות, האחת באזור פתח-תקווה והשנייה באזור חיפה. הכבל של מד-נאוטילוס היום מחבר את ישראל בחיבור טבעתי, כאשר השלוחה החיפאית מתחברת לנקודת קצה ביוון, ואילו השלוחה שבפתח-תקווה מתחברת לנקודת קצה בסיציליה, האי הגדול לחופי איטליה.

האינטרנט, דרך כבל אחד

אם ניקח בחשבון שהכבל הזה נמצא בבעלותה של חברה אחת, הרי שלמעשה, יש לה שליטה בלעדית ומוחלטת על תעבורת המידע לאינטרנט הישראלי עבור ספקיות המסתמכות על שירותיה. כך יוצא שהיום, לאחר שנים רבות של מונופול בשוק, יש לחברות התשתית הגדולות אינטרס למתוח כבלים תת-ימיים משל עצמן על גבי קרקעית הים התיכון, ולהתנתק מהתלות במד-נאוטילוס.

ומכאן אנו מגיעים למצב היום, בו שתי קבוצות מתחרות ביניהן מי תסיים להניח את הכבל שלה ראשונה, ותוכל לסיים את בדיקות התקינות הנדרשות כדי להתחיל להשתמש בכבל הייעודי שיספק ללקוחות האינטרנט הישראלי תעבורת מידע מהירה יותר, במחיר תחרותי יותר. את רוחב הפס שישאר לחברות בתוך הכבלים שלהן הן ודאי יציעו להשכרה לחברות אחרות, שלהן אין כבל משלהן, כפי שעושה היום מד-נאוטילוס. האם בעקבות פריסתם של כבלים תת-ימיים נוספים מד-נאוטילוס תוריד מחירים, אשר ימצאו את דרכם גם לצרכן הסופי? אנחנו נאלץ להמתין ולראות – לא רק מי הקבוצה הראשונה שתוכל לתרגם הלכה למעשה את הנחת הכבל שלה אלא גם כיצד יגיבו יתר השחקנים בשוק.

Avatar

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

9 תגובות על "בקרוב: החיבור הישראלי לאינטרנט יתפח פי 3"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
עמית
Guest

האינטרנט הכי טרי, הביטים נוצצים והזימים פתוחים, רק בפתח תקווה, בעיקר ליד חוף פתח תקווה.

אמיר
Guest

חבל רק ששמות הקבוצות המתחרות מופיע רק ב-TAG

עדי
Guest

תיקון
בזק בינלאומי כבר סיימה את הנחת הכבל.
40 גיגה פעילים מתוך 7 TERA תעבורה

Radical Dreamer
Guest

העיקר שנמשיך לגלוש במהירות אסינכרונית עם upload של 512kpbs……….

אור
Guest

יש גם מתקן בתל אביב.
כל המתקנים בבעלות חברת מד-1 http://www.med-1.com

חבל, נושא מעניין. הכתבה עצמה קצת שטחית.

משה קפלן
Guest

הם כבר לא בבעלות Med-1, החברה פוצלה לפני מספר שנים. הכבל הוא בבעלות Telecom Italia ואילו שירותי האחסון בבעלות משפחת לבנת (מגרעין השליטה של IDB).

משה קפלן

זיו
Guest

לא בדיוק חיפה ,הכבל נמצא בטירת כרמל

אור
Guest

הכבל (מד נאוטילוס) עבר לאיטלקים, הסיבים האופטיים נמכרו לפרטנר.
המתקנים נשארו בבעלות מד-1. (מד-1.איי.סי-1 בע”מ)
מד-1 בבעלות IDB וקבוצת ימקום שמחזיקה ברוב ההחזקות.
הקבוצה הפרטית מורכבת משי לבנת, אמיר אדלר ואילן פדלון.

החברה שמחזיקה במתקנים נקראת מד-1.

הגולש בסופה
Guest

כל כך הרבה בעלויות, חברות ומחזיקים.
לא פלא שהתעבורה זורמת כמו מי אפסיים.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: