אובר מתכוננת ל”יום שאחרי” ויש לה הרבה רעיונות יצירתיים איך לעשות כסף

ענקית התחבורה השיתופית מקימה עוד ועוד מיזמים, כשהתחרות בשוק זה רק מתגברת. אפליקציית השמה, שירות תחבורה אווירית ושלל מיזמי פינטק הם רק חלק מהמוצרים שיצרה עד כה אובר

אובר נכנסה לעולם הטכנולגי בתחילת העשור והספיקה מאז לחדור ליותר מ-60 מדינות ו-400 ערים, שבהן היא מספקת שירותי הסעות ותחבורה שיתופית. עם זאת, לחברה לא חסרות מתחרות כמו Lyft שמתחרה בה בצפון אמריקה ו-Didi Chuxing החולשת על רוב השוק הסיני. זאת לצד שערוריות עבר, בעיות רגולטוריות ומחאות. אבל באובר לא שמים את כל הביצים בסל התחבורה השיתופית, ויורים ללא מעט כיוונים במיזמים עסקיים, אולי במחשבה על היום שאחרי.

רגולציה, מחאות ותנאי העסקה

אובר לא זרה לכאבי ראש רגולטוריים, בין השאר כאן, בארצנו הקטנטונת. אמנם ישראל היא שוק קטן יחסית אבל למי שלא זוכר, ב-2017 תקעו משרד התחבורה, “גט” ואיגוד נהגי המוניות מקל בגלגלי היוזמה להפעלת “UberX” – שירות המאפשר לנהגי אובר להשתמש ברכבם הפרטי להסעות. מאז, אובר מפעילה בישראל שירות באמצעות נהגי מוניות בלבד. אבל ישראל היא לא המקום היחיד שבו אובר סובלת; כבר תקופה ארוכה שרישיון הפעילות של החברה בלונדון עומד בסימן שאלה ומחודש לתקופות קצרות בלבד.

מלבד סוגיית רישיון הפעולה של אובר בלונדון, גם סטטוס ההעסקה של הנהגים העובדים בחברה בעייתי ומצטרף למצב שלה בקליפורניה – כשבשני המקרים קובע בית המשפט כי אובר לא יכולה להעסיק את הנהגים כעובדי קבלן. המשמעות – החברה תצטרך לשלם לנהגים שכר מינימום, מה שיכול לפגוע קשות במודל הרווח שלה.

מקור: אובר

החברה הביאה עימה לא פעם מחאות בערים חדשות שאליהן נכנסה, לרוב מצידם של נהגי המוניות בעיר – המודאגים מהפגיעה בפרנסתם עם כניסת השירות. אבל לא רק נהגי מוניות מוחאים נגד אובר; גם נהגי החברה מחו לא פעם נגדה במסגרת ניסיונות לגרום לחברה להגדיל את שכרם וחסמו כבישים בקליפורניה ובניו יורק.

אובר נמצאת כעת גם בהליך משפטי נגד העיר לוס אנג’לס, לאחר שתבעה את מחלקת התעבורה של העיר מכיוון שזו דרשה ממנה את נתוני המיקום של הקורקינטים החשמליים שלה במסגרת ניסיון לנטר את תנועתם בעיר. באובר טוענים כי מדובר בפגיעה חמורה בפרטיות המשתמשים. ברויטרס דווח כי עיריית לוס אנג’לס אף איימה על אובר כי תשעה את רישיונה להפעלת קורקינטים ואופניים חשמליים בעיר אם זו לא תעביר את המידע.

המקום שלכם לעדכן ולהתעדכן המקום שלכם לעדכן ולהתעדכן להצטרפות לקבוצת הפייסבוק הסגורה של גיקטיים, לחצו כאן

אז לאן אובר התרחבה עד כה?

חמש שנים עברו מאז שיצא לפועל אחד המיזמים הראשונים של אובר מחוץ לתחום התחבורה השיתופית – Uber Eats (בעבר UberFRESH). השירות, שמביא ללקוחות את האוכל עד הבית, אינו לבד במערכה ויש לו לא מעט מתחרים כמו Deliveroo, TakeAway ו-Just Eat. רק השבוע חשפה אובר כי בקרוב תתחיל לשלוח מנות לבית הלקוחות באמצעות רחפן. השירות יהיה מוגבל יחסית, כך שלא בהכרח מדובר במהלך שייתן לה יתרון דרמטי על המתחרים. ימים יגידו אם מדובר במשהו שיחזיק מעמד ואולי אף יגדל, או שמדובר בגימיק שייעלם בקרוב.

דרך נוספת שבה אובר מנסה להתרחב היא באמצעות מיזם Uber Air/Uber Elevate. זהו הניסיון של אובר לייצר כלי טיס חשמליים וקלים שימוקמו ב”נמלי אוויר” ברחבי ערים גדולות הסובלות מצפיפות תחבורתית. הרעיון מבחינת החברה הוא לייצר מסלול המבוסס כולו על שירותי אובר – על הקרקע ובאוויר. בפועל, מדובר במיזם שנכון לעכשיו יצא לפועל רק בעוד שלוש שנים – בהצלחה לכולנו.

כלי טיס קטנים שייקחו אתכם מעל הפקקים – Uber Air | מקור: אובר

אם בגזרת דרכי תחבורה עסקינן, באובר רכשו בשנה שעברה את מיזם האופניים והקורקינטים החשמליים – JUMP. המיזם קיים בצפון אמריקה, ועם הרכישה של אובר התרחב לאירופה ב-2018. המיזם טרם הגיע לישראל, אבל כבר מתחזק אתר (מאוד חלקי) בעברית – כך שיכול להיות שלפחות בגזרה הזו אובר תנחל הצלחה מסוימת בארץ זבת חלב ודבש.

לאחרונה, כך מסתבר נכנסה אובר לתחום ההשמה כשהשיקה את שירות Uber Works. השירות מבוסס על אפליקציה המחברת בין אנשים העובדים במשמרות לבין בעלי עסקים שמצאו את עצמם במחסור של עובדים. השירות החדש של אובר זמין, נכון לכתיבת שורות אלו, רק בשיקגו – אך בחברה אמרו כי הוא צפוי להתרחב בקרוב לערים נוספות בארה”ב.

מקור: אובר

אחד הורטיקלים הגדולים שבו נראה שאובר משקיעה מאוד הוא הסקטור הכלכלי, כשהשבוע השיקה חטיבה חדשה שזכתה לשם הלא-מרומז בכלל – Uber Money. זה הוא לא המהלך הראשון של אובר בתחום, כשכבר לפני שנתיים השיקה כרטיס אשראי משותף עם ויזה – והשבוע הוא זכה להשקה מחודשת.

ביוני האחרון דווח ב-CNBC כי אובר העסיקה עשרות מהנדסים ומנהלי מוצר בניסיון לייצר “חממת פינטק” בניו יורק שתעבוד על פיתוח מוצרי כלכליים לחברה. השבוע זה לידי ביטוי עם השקת החטיבה החדשה, שתפעל לפיתוח ארנק דיגיטלי, תחזוק כרטיסי אשראי וכרטיסי חיוב מיידי (Debit) וליצירת חשבונות בנק דיגיטליים לנהגי החברה ברחבי העולם. הארנק הדיגיטלי (שטרם הושק אך זכה לשם המקורי – Uber Wallet) אמור לשרת גם את הנוסעים וגם את הנהגים ויתממשק עם שירותי התשלום של גוגל ואפל.

באובר מנסים לצמצם את השימוש במזומן, שעל פי נתונים עדכניים מהווה 40% מהתשלום על הנסיעות ברחבי העולם. שלל הכלים שבחברה מפתחים דרך חטיבת Uber Money אמורים לטפל בכך, כמו כרטיס האשראי של אובר שמגיע עם הטבות Cash Back על נסיעות ושאמור לצמצם עלויות לנהגים ולמשתמשים בשירותי אובר השונים והארנק הדיגיטלי שיציע אלטרנטיבה נוחה גם כן.

כל השירותים הללו ובכלל לא הגענו לדבר על שיתוף הפעולה של אובר עם סטארטאפ העוזר לנהגים להכניס עוד קצת כסף לכיס על-ידי הפיכת הרכב שלהם למכונת ממכר של חטיפים; שירות Uber Freight המחבר בין נהגי משאיות לאנשים הזקוקים להן, כמו בעלי אוניות משא; ושיתוף הפעולה של החברה עם Moovit הישראלית – שמספק למשתמשים גישה לתחבורה ציבורית במקרים שבהם היא עדיפה על שימוש בנהגי אובר.

אובר רחוקה מלשים את כל ביציה בסל אחד, אבל השאלה היא האם לא מדובר ביותר מדי סלים? מניות החברה רשמו ירידה של יותר מ-25% מאז ההנפקה שלה בחודש מאי האחרון, ועל פי כלי תקשורת כלכליים בארה”ב משקיעי החברה מעדיפים לראות רווח על פני התרחבות. יכול להיות שהתערבות מצד המשקיעים תוביל לעצירת ההתרחבות של ענקית התחבורה השיתופית, אך כרגע נראה שהמונה רושם.

אושרי אלקסלסי

עדיין מבואס מהפסקת שידורי TechTV בישראל. נהנה מסרטי סטאר וורז החדשים - Don't @ Me.

הגב

4 תגובות על "אובר מתכוננת ל”יום שאחרי” ויש לה הרבה רעיונות יצירתיים איך לעשות כסף"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
משועמם
Guest

ב6 לנובמבר המנייה שלהם מתפרקת ולוקחת איתה את כל הרעש הזה

עידו
Guest

למה ?

משועמם
Guest

נגמרת תקופת הצינון של משקיעים וותיקים ומותר להם למכור את המניות שלהם.

המגיב החד פעמי
Guest
המגיב החד פעמי

נשמע שאם משהו אחד או שתיים יצליח להם אז זה יכול להיות שווה להם

wpDiscuz

תגיות לכתבה: