בית המשפט אישר לאלגוריתם של אובר לפטר עובדים

הנהגים טוענים שהאלגוריתם של Uber אחראי להפסקת עבודתם, אבל בית המשפט לא השתכנע

תמונה: אובר

עד כמה שאובר מציגה שירות שאנחנו גם היינו רוצים לראות בישראל, זה לא סוד שבצד של הנהגים – כמו כמעט כל חברה בכלכלה השיתופית (Gig Economy, “כלכלת החלטורה”) העניינים מורכבים יותר ולא מעט נהגים לא מרוצים מההתנהלות שלה, וחלקם גם מוכנים לקחת אותה לבית המשפט. הפעם, בית המשפט באמסטרדם, שם ממוקם מרכז הפעילות האירופאי של החברה, פסק לטובת ענקית התחבורה, בפסיקה שעשויה להמשיך ולהכשיר את הקונספט של “פיטורים אוטומטיים” שמבוססים על אלגוריתם.

הנהגים רוצים גישה למידע

הסתדרות נהגי האפליקציות (ADCU) הגישה בחודש אוקטובר האחרון תביעה בבית המשפט בהולנד ובו היא מבקשת לאתגר את השיטה שבה לכאורה אובר משתמשת כדי לפטר נהגים. לטענתם, המערכות האוטומטיות של אובר מנתחות ומזהות פעילות מרמה של נהגים, מה שמוביל מיד לניתוק שלהם ממערכות החברה. התובעים טענו כי עובדים באיחוד האירופי הואשמו על ידי מערכות אובר, פוטרו וכל זאת ללא יכולת לערער על התוצאה.

התובעים טוענים למשל כי ההגדרות של אובר לאותן “רמאויות” הן רחבות למדי, ושהחברה מנצלת אותן כדי לפטר עובדים בלי סיבה מוצדקת – כמו למשל במקרים של נהגים שמתנתקים מהמערכת בכוונה וממתינים לשעות השיא, בהן המערכת מתגמלת אותם יותר על כל נסיעה. הדרישה העיקרית של הנהגים היא לקבל את המידע והראיות שהובילו לפיטוריהם, וכי אובר מסרבת לתת להם גישה למידע הזה, ובכך בעצם פועלת נגד תקנות ה-GDPR.

רוצים לקבל את כל הידיעות הכי חמות לפני כולם? רוצים לקבל את כל הידיעות הכי חמות לפני כולם? הצטרפו לערוץ גיקטיים בטלגרם

בית המשפט לא קיבל את טענות העובדים, ככל הנראה לאור הטענה של אובר שכל הליך של הפסקת עבודה אל מול נהג גורר גם בדיקה ידנית של גורם אנושי. באובר מסבירים כי לאחר שנמצאת פעולה חשודה במערכת, שני עובדים מצוות הערכת הסיכונים של אובר צריכים להסכים להספקת העבודה עם הנהג החשוד, ובמקרה של אי הסכמה, עובד נוסף מצטרף אל הדיון ומכריע אותו.

עם זאת, בארגון הנהגים טוענים כי ישנם עוד לא מעט תביעות כנגד פיטורין שלא כדין על ידי אובר, שם הם ימשיכו לנסות ולהוכיח שההחלטות התקבלו על ידי אלגוריתם בלבד. בית המשפט כן פסק בכמה סעיפים לטובת הנהגים, וכעת יש לאובר חודשיים כדי למצוא דרך ולהציג בפני הנהגים מידע כמו דירוגים אישיים אנונימיים שהם קיבלו מנוסעים. כמו כן, בית המשפט מצא שבשני מקרים מתוך 4 שהוצגו, אכן אובר לא הציגה את המידע הראוי, ולכן תצטרך להמציא אותו לידי המפוטרים.

פרדוקס הביצה והתרנגולת של כלכלת החלטורה

במקרה דומה, הוחלט בספרד על רפורמה במסגרתה שליחים של חברות יוכרו כעובדים מן המניין, ויזכו בין היתר לייצוג משפטי ומידע על האלגוריתמים שבסופו של דבר אחראיים לעבודה שלהם. נזכיר כי במקביל לסיפור הזה, בית המשפט העליון בבריטניה קבע בחודש פברואר כי נהגי אובר לא יוגדרו כעצמאיים אלא כעובדי החברה.

נראה שהתופעה המעט משונה של “כלכלת חלטורה” תפסה את תשומת הלב של האירופאיים והמחוקקים, שמתחילים לחפש את הדרך לאזן את יחסי הכוחות בין הפלטפורמות שבלעדיהן לרבים לא הייתה עבודה, לבין הרבים שבלעדיהם לא היו פלטפורמות. כעת השאלה היא האם אותו פרדוקס ביצה ותרנגולת יגיע גם לישראל, בה כלכלת החלטורות רק החלה להראות את אותותיה, ועשויה להתרחב בשנים הקרובות בצורה דרסטית. במקרה הזה שווה לציין כי השליחים של וולט למשל אינם עובדי החברה, אלא פרילאנסים, זאת בזמן שעובדי תן-ביס הם עובדים מן המניין בחברה.

עידן בן טובים

נולד עם ג׳ויסטיק ביד. יש לו הרבה יותר מדי גאדג׳טים והרבה פחות מדי זמן פנוי כדי לשחק עם כולם. בעל פטיש לא מוסבר לביצוע קליברציות לסוללות של מכשירים. כשהוא לא עסוק בלכתוב על טכנולוגיה, הוא אוהב לדבר עליה, והרבה

הגב

רוצה להיות הראשון להגיב?

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: