אובר הייתה צריכה לקבל מהמדינה מענק, לא צו מניעה [דעה]

נהגי המוניות ו’גט’ ניצחו, הפעילות של UberX בארץ הופסקה וכולנו הפסדנו. אבל האשם הוא משרד התחבורה שלא רוצה להסדיר את התחום

צילום: גיקטיים

בשנה שעברה ביקרתי בתערוכת CES, התערוכה לטכנולוגיה בידורית, שנערכת מדי שנה בלאס ווגאס ונחשבת לאחת מהתערוכות החשובות והמשפיעות בעולם. במשך שבוע הציפו את העיר, שמונה פחות או יותר 600 אלף תושבים, יותר מ-184 אלף מבקרים מכל העולם. כלומר, תוך ימים גדלה העיר כמעט בשליש. למרות זאת, ולמרות תשתית בסיסית למדי של תחבורה ציבורית, לא התקשיתי להגיע תוך זמן קצר מנקודה לנקודה בעיר לכל אורך הכנס. הסוד? שירותי ההסעות של Uber ו-Lyft, שתיגברו את נהגי המוניות והיו זמינים תוך דקות בכל רגע נתון.

ובינתיים בישראל, משרד התחבורה וגופים מסחריים בעלי אינטרסים כמו איגוד נהגי המוניות וחברת Gett עושים הכל, כדי לתקוע מקלות בגלגלים של Uber. השבוע למשל הוציא בית המשפט המחוזי בתל אביב צו מניעה, שאוסר על החברה להציע בישראל את שני השירותים שהיא הפעילה: UberDay ו-UberNight. הצו, הוצא בעקבות הטענה של איגוד נהגי המוניות וחברת Gett, ש-Uber פועלת בניגוד לחוק, מכיוון שהיא מספקת שירותי הסעות בתשלום ללא רישיון או ביטוח.

נהגי המוניות ו-Gett הם לא הרעים

לכאורה, נהגי המוניות וחברת Gett הם הצד ‘הרע’ של הסיפור, אבל קשה להאשים אותם. מדובר בשני גופים אינטרסנטיים, שתפקידם לשמר את המצב הקיים, שפועל לטובתם ולטובת בעלי המניות שלהם. אין להם שום יומרה לפעול למען כלל הציבור. בניגוד למשל למשרד התחבורה.

תחבורה ציבורית פשוט לא משתלמת למדינה

החשבון פשוט. תחבורה ציבורית כמו רכבות ואוטובוסים דורשת מהמדינה השקעות עצומות בתשתית, בתפעול ובסובסידיות השונות. למעשה, על פי נייר עמדה רשמי של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, נדרשת השקעה של בין 200 ל-250 מיליארד שקלים, רק כדי לסגור את הפער בין ישראל לעולם המערבי בתחום שירותי התחבורה הציבורית.

רכב פרטי לעומת זאת? כאן כבר לא מדובר בתרנגולת – אלא לול שלם שמטיל ביצי זהב עבור המדינה. כמה זהב? על פי הדו”ח של מינהל הכנסות המדינה סך ההכנסות ממיסוי עקיף על ענף הרכב הסתכמו, בשנת 2015, תחזיקו חזק, ב-35 מיליארד ש”ח. ההכנסות של המדינה מהמס על מוצרי דלק, שרובו המכריע מגיע מדלק לתחבורה, הוסיפו עוד 18.1 מיליארד ש”ח בשנה.

כלומר, למדינה אין אינטרס, רצון או יכולת לבלום את השימוש ברכב פרטי ולקדם את התחבורה הציבורית. אבל מצד שני, גם אתם בוודאי שמתם לב בתקופה האחרונה – בלי קשר לפקקי הרכבת או הפגנות הנכים – שעות העומס בכבישים נמתחות ומתחילות מוקדם יותר ומסתיימות מאוחר יותר. לא במפתיע בהתחשב בעובדה שכיום נעות על כבישי הארץ כשלושה מיליון מכוניות פרטיות. וזה עוד לא כולל משאיות ואוטובוסים למשל.

אז אחרי שהפנמנו שמתחבורה ציבורית לא תגיע הישועה, נותר רק להביט על הרכב הפרטי ולהבין שהוא לא רק הבעיה, אלא גם הפתרון. על המדינה להפוך את מיליוני המכוניות הפרטיות הללו למוניות. ולשם כך היא חייבת לתמוך במי שיכול לבצע את זה בפועל, כלומר חברות כמו Lyft, Uber שכבר עושות את זה בהצלחה ברחבי העולם, ולעודד כניסה לתחום חברות, שעדיין ‘מתחבאות אל הכלים’ ומשחקות משחקים עם הרגולטור בתחפושות של נסיעות שיתופיות (Carpool) ‘למען הציבור’ כמו Waze, Moovit ו-Gett.

איפה משרד התחבורה?

פוליטיקה? שמרנות? צילום: ששון תירם

מכירים את אלו שכל הזמן אומרים מה לא צריך לעשות, אבל לא מה כן צריך לעשות?

אז משרד התחבורה.

יחידת התביעות הארצית במשרד התחבורה כבר הגישה לבית המשפט לענייני תעבורה בתל אביב כתב אישום נגד Uber, בטענה שהפעילה שירותי הסעות בשכר ללא רישיון מטעם משרד התחבורה; ובכירים במשרד אף איימו ב”הליך פלילי לכל נהג ולכל נוסע”.

אבל לנסות לפתור את הבעיה? להקים ועדה בין-משרדית עם משרדי המשפטים והאוצר, שתבחן את הנושא? לזמן מומחים ולבחון מה נעשה בעולם? לבדוק אסדרה? פיצויים לנהגי מוניות? זה לא.

למה אבל?

אולי זו הפוביה של השר כץ מכוחם האדיר של נהגי המוניות, שראשיהם חברי מרכז ליכוד, כפי שטוען דהמרקר. אולי זו השמרנות והפחד מהחדשנות – לא מפתיע בהתחשב ביחס ההפוך בין רמת החדשנות שמציג הסטארטאפ ניישן לממשלה שלו. מה שבטוח הוא שבשטח, המדינה גוררת רגליים ועושה הכל כדי לא להחליט, ולשמר על הדרך את הדואפול של Gett ותחנות המוניות הגדולות.

אבל נהגי המוניות יאבדו את הפרנסה. חלקם השקיעו ורכשו ‘מספר ירוק’

לכאורה, דואג השר כץ לפרנסתם של 20 אלף נהגי המוניות בארץ. אבל רק לכאורה, כי בפועל הוא רק דוחה את הבלתי-נמנע.

אין ספק שהמדינה תצטרך לפצות את כלל נהגי המוניות, בייחוד אלו שרכשו רישיון להפעלת מונית (‘מספר ירוק’) שעלותו יכולה להגיע ליותר מ-200 אלף ש”ח. כספי הפיצויים יוכלו להגיע מדמי זיכיון שייגבו מחברות דוגמת Uber וכן מהמיסים והאגרות שישלמו ‘נהגי המוניות’ החדשים.

חשוב לזכור. תוך 5 שנים יגיע הרכב האוטונומי לכבישים שלנו. ואז זה רק עניין של זמן עד שהוא ייתר את נהגי המוניות ויכחיד את המקצוע. ואז אף אחד לא ישלם לנהגי המוניות פיצויים, כך שלפחות מבחינה טכנולוגית, נראה שמדובר בהצעה לא רעה.

בנוסף, חלק הארי של הנהגים ב-Uber וב-Lyft עושים זאת מספר שעות קטן יחסית בחודש, ובשבילם זו עבודה נוספת וסוג של בילוי, מה שיכול לסדר הכנסה נחמדה לפנסיונרים למשל. נהג ישראלי לשעבר שחי בלאס ווגאס, סיפר לי למשל שהוא החל לנהוג ב-Uber מאז שיצא לגמלאות, כדי לפגוש אנשים מעניינים, להעביר את הזמן ולהרוויח קצת כסף על הדרך.

אי אפשר לסמוך על נהג זר

לכאורה, נסיעה במונית בטוחה יותר, מאשר כניסה לרכב של נהג לא מוכר.

האמנם? בדיקה מהירה מגלה שבשנים האחרונות הורשעו נהגי מוניות בישראל בחטיפה של ילדה בת 7 ומעשים מגונים, הריגת נהג אוטובוס, מעשים מגונים בנוסעת, הסעת שוהים בלתי-חוקיים, אונס, מקרי גניבה, תקיפה והעלמת הכנסות. כך שתחביבי הנהג שלכם יכולים להיות קצת יותר מסוכנים מ’לשחק מטקות’ או ‘לחקות את אלוויס’.

לא שמקרים אלו לא יכולים להתרחש, או לא מתרחשים, בשירותי נסיעות דוגמת Uber, אבל גם נהגים בשירותים אלו עוברים בדיקות רקע והם צריכים להיות בעלי רשיון בתוקף לפחות 3 שנים וללא עבירות תנועה. בנוסף, קיימת מערכת דירוג נהגים. האלגוריתם של Uber למשל מעדיף לשלוח אליכם נהגים עם דירוגים גבוהים יותר – מה שאמור לדרבן אותם להעניק שירות טוב יותר.

בדיוק כמו שרבים מאיתנו סומכים על דירוגי מלונות ב-TripAdvisor או בגוגל יותר משהם סומכים על דירוגי כוכבים ‘רשמיים’, כך אין סיבה שלא נסמוך על חוכמת ההמונים גם בדירוג של הנהגים.

Uber, Lyft, Gett, מוביט או Waze, העיקר תביאו אותם

מקור: Uber

חשוב לזכור. Uber פעלה לכאורה בניגוד לחוק ולכן גם צו המניעה הקבוע הוצא בהסכמתה. יתרה מזאת, Uber היא אחת מהחברות הכי שנויות במחלוקת בשנים האחרונות, עם עשרות דיווחים על קוד התנהגות בעייתי ולא פעם סקסיסטי בתוך החברה, שערוריות והתנהגות בריונית למניעת תחרות מחוצה לה. מבחינתי, תחליפו את Uber ב-Lyft, Waze, Gett או כל חברה אחרת.

אבל השורה התחתונה היא ש’אומת הסטארטאפ’ – עם מאות חברות סטארטאפ בתחום האוטו-טק – הרכב חכם והאוטונומי – תקועה עם מערכת תחבורה והסעות מיושנת, ועם אפס רצון לנסות לבחון חלופות חדשות ומתקדמות יותר, כשהאשם הוא משרד התחבורה.

יניב אביטל

עורך אתר גיקטיים, ובזמנו החופשי גיק, קופירייטר, אבא, חולה על גאדג'טים וקוד, לא בהכרח בסדר הזה

הגב

14 תגובות על "אובר הייתה צריכה לקבל מהמדינה מענק, לא צו מניעה [דעה]"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
זיו
Guest

לצערי כל מילה אמת!! אובר חארות לא קטנות אבל המדינה עוצרת את הקידמה בגלל אינטרסים של נהגי מוניות

איציק
Guest

מה בדיוק הקידמה באובר? אפליקציה להזמנת רכב/מונית ויש עוד אפליקציות דומות מדוע לא להזמין מונית רגילה עם נהג שפרנסתו מהמונית? יקר? נסיעה באובר פטורה ממע”מ ומיסוי. תן לנהג מונית אותם תנאים ואז נהגי המוניות יוכלו להוזיל את מחיר הנסיעה בעשרות אחוזים. מחיר המסיעה במונית מפוקח ונקבע ע”י משרד התחבורה. הקידמה באובר היא אחיזת עיניים, הטכנולוגיה של אובר עוסקת בעיקר בהתחמקות מרגולציה, התחמקות מפיקוח והתחמקות מתשלומי מס. קרא על אובר ברשת ותראה איזה חברה עברינית הובר. שקועה בכל העולם בתביעות משפטיות.

השם שלי קצר מידי
Guest
השם שלי קצר מידי

בית המשפט נתן צו מניעה. לא איסור קבוע.
אובר ניסתה לעקוף את החוק בצורה לא בדיוק נקיה. והשופט (בצדק) אמר להם לא.
הפתרון לאובר הוא חקיקה ידידותית להם. אבל זה יהיה קשה לעשות במדינה שבה קבוצות לחץ יכולות לחסום מהלכים כאלה.

הבעיה שהקבוצות לחץ הללו לא לגמרי טועות. אובר תוריד את המחירים של הנסיעות ותפגע בענף המוניות. זה ענף שמעסיק אנשים בלי הרבה אפשרויות תעסוקה אלטרנטיביות. האנשים האחרים שיכנסו דרך אובר ירוויחו פחות והעשירונים הנמוכים ביותר מבחינת הכנסה יפגעו. מצד שני אנחנו (העשירונים העליונים שנוסעים במוניות ואובר) נרוויח. אין פה פתרונות קלים.

רזיאל
Guest
“לפגוע בעובדים” זו אחת הטענות שחוזרות על עצמן בכל ענף שבו מדברים יל יוקר המחייה. בעיני זו טענה מטומטמת! היינו משלמים 100 שקל ומעלה על חשבון הסלולר רק בגלל שחס וחלילה אם יפתחו את השוק לתחרות אנשים יאבדו את מקום עבודתם. אז אני אומר – די! נמאסתם! הציבור הרחב לא צריך לסבול ולשלם הון תועפות רק בגלל איום של אנשים “מסכנים”. יפגע בשוק נהגי המוניות? כנראה שיש יותר מדי נהגי מוניות. קוראים לזה היצע וביקוש חביבי. חוץ מזה שנהגי מוניות הם ממש, אבל ממש לא מסכנים. במשפחה של אשתי יש כמה וכמה בעלי מוניות, כולל דוד שמחזיק בחברת מוניות. לכולם… Read more »
השם שלי קצר מידי
Guest
השם שלי קצר מידי
תקרא מחדש את מה שאמרתי ואולי גם את מה שהשופט כתב… השופט אישר את צו המניעה אבל הבהיר לתובעים שאי אפשר לעצור את הקידמה הטכנולוגית. העובדה שמהפכות צרכניות באות על חשבון עובדים זו לא עובדה שניתן להתווכח איתה. בחלק מהמדינות שנתנו לאובר להיכנס עשו את זה בצורה איטית ומדורגת כדי לתת זמן לכוחות שוק לשנות את מבנה התעסוקה. צריך גם לתת לנהגי המוניות הקלות כדי שיוכלו להתחרות (רשיונות וכו) ולדרוש כיסוי ביטוחי מקביל מנהגי אובר. כל הדברים האלה צריכים להיות מוגדרים בחקיקה, לא ע״י בית משפט. ככה עובדת דמוקרטיה לטוב ולרע. יתרון צרכני הוא רק אחד השיקולים. אובר מנסה לקצר… Read more »
דור
Guest

אובר הוא לא תחליף לתחבורה ציבורית, השימוש באובר לא יצמצם משמעותית את מספר כלי הרכב על הכביש ובפירוש לא יפתור את בעיית הפקקים. לא ברור לי למה נעשתה כאן השוואה בין השניים…
בלי קשר, אובר הוא שירות מבורך ואני לגמרי חושב שהמדינה צריכה לעודד אותו, רק לא על חשבון התחבורה הציבורית, שמצבה כיום רע מאוד:(

הקרנף
Guest

אם נהג רכב פרטי שהיה עד היום נוסע לבד, כי אין לו שום אינטרס להסיע איתו מישהו, יסיע עוד אדם אחד (או אפילו כמה אנשים) על הכביש (אדם שלפני זה היה נוסע על הכביש ברכב הפרטי שלו), האם לא כולנו נרוויח כי יהיו פחות כלי רכב על הכביש?

זה לא פתרון מלא, עדיין צריך תחבורה ציבורית נורמאלית, עדיין צריך להשקיע המון בתשתיות, אבל כל הדברים הקטנים האלו מצטברים בסופו של דבר להרבה…

הקרנף
Guest

מסכים עם רוב הדברים. הרוח החלוצית של פעם שקידמה בברכה יוזמות מהפכניות (גם עם מוטעות לפעמים כמו ייבוש החולה) קצת דעכה ויש לחדש אותה.
חבל להישאר מקובעים על דברים קיימים (נהגי מוניות) כשאפשר לייצר אלטרנטיבה טובה וזולה.
אני בטוח שגם אחרי כניסת אובר או כל מתחרה אחרת, עדיין יהיה מספיק פרנסה לנהגי מוניות, פשוט הם כבר לא יהנו מהמונופול שיש להם כרגע…

זוהר
Guest

כמה שטויות אתם כותבים . נהג מונית משלם מעמ ומס הכנסה ואובר לא. איזה תחרות יש פה? תעשו שיעורי בית לפני שאתם מביעים דעה. זול יהיה לכם לטווח הקצר . המבין יבין.

הקרנף
Guest

ואני כותב שטויות? בהנחה שנהג אובר לא משלם מע”מ ומס הכנסה (א”א לחייב אותו? לנסות לצאת קצת מהקופסה?), אז מן הסתם, המחיר שהוא יתן לקונה הסופי יהיה יותר זול והמחירים ירדו.
אתה מודע לעובדה שנהג מונית משלם ביטוח גדול יותר ולכן גם זה נכלל בעלות של הנסיעה שאתה משלם?
יש הרבה אינטרסנטים שרוכבים על הגב שלנו ואם נפשט תהליכים, ניתן לשוק החופשי ולתחרות לעשות את שלה רוב הציבור ירוויח (כמובן שקבוצת הלחץ והאינטרסנטים יפסידו ולכן רק הרוב ירוויח).

בת-שמאל
Guest
1. טכנולוגיה מתקדמת יכולה להיות גם מתקדמת מדי ובכל להוות חסם. דוגמא: כשסבתא שלך רוצה להתנייד לניתוח העיניים שלה ויודעת להזמין לעצמה מונית אבל מתקשה להזמין לעצמה אובר. 2. לא די לפצות נהגי מוניות על ההפסדים המיידים אלא גם על ההפסדים העתידיים. לא רק שלקחת מהם את הפרנסה של היום אלא תכנון פיננסי של שארית חייהם. 3. אתה צריך לדאוג להכשרה מחדש של נהגי המוניות האלה כשבחשבון נלקח שרובם נמצאים שם מלכתחילה בשל העדר יכולת קליטה במקצועות אחרים. 4. אובר וליפט נותנים פתרון נוח בסביבות אורבניות צפופות וקדחת מחוצה להן. 5. בהעדר רגולציה על חברות פרטיות כמו אובר מה מונע… Read more »
הקרנף
Guest
עוד אוסף של שטויות. טענות 1 ו-4 שלך מוכיחות שנהגי מוניות לא יעלמו לגמרי מהנוף, פשוט יהיו להם תחרות (באף מדינה שאובר נכנסה לא נעלמו נהגי המוניות), אגב, הם יוכלו לעבוד כנהגי אובר ולא לשלם מראש סכומי גבוהים על רישיון ושאר ירקות… 2-3 המדינה לא חייבת פיצוי לאף אחד. אם היא לקחה כסף על זיכיון/רישיון מיוחד, היא צריכה להחזיר חלק מהכסף שהיא לקחה. אף אחד לא הכריח אנשים להיות נהגי מוניות, הם בחרו בזה. מעבר לזה, המדינה לא מתפעלת בעצמה את אובר ודומיה אלא בסה”כ מאפשרת להם להיכנס לשוק, השוק החופשי הוא זה שמחסל מקצועות שלא מתאימים את עצמם לקידמה.… Read more »
בת-שמאל
Guest
1 ו-4 לא מוכיחות שיהיו נהגי מוניות אלא שיהיה בהם צורך. התחום מנוהל תחת רגולציה הדוקה והגמישות בו היא מינימלית. זה לא שוק חופשי. המדינה תשלם את הפיצויים האלו בין אם תרצה או לא רק תבחר את האופן שבו ישולמו: דמי אבטלה? סעד ותמיכה במשפחות הרוסות וכו’? יש אופציות רבות. אתה חושב שאתה משלם בזול כשאתה קונה מחו”ל ולא מתוצרת ישראל כי אתה מתקשה לראות סנטימטר מחוץ לבועה האגוצמטרית שלך ומתכחש לאופי המקום, הצורך לעזור לשכן למצוא עבודה כדי שיום אחד לבן שלך יהיה איפה לעבוד, המיסים שאתה משלם לעידוד צמיחה מקומית וכו’. אגב, מנהטן היא לא ארה”ב ולונדון היא… Read more »
אבירן
Guest

מצוין. מדינות כמו אירופה דנמרק ואגנליה זרקו את הנהנים ולמדנו מהם משהו סוף סוף.

wpDiscuz

תגיות לכתבה:

נותרו עוד
00
ימים
:
00
שעות
:
00
דקות
:
00
שניות
לכנס המפתחים הגדול בישראל