מזל טוב! טוויטר בת חמש

טוויטר, רשת הציוצים החברתית חוגגת השבוע יום הולדת 5. החלטנו לבדוק מה חדש, מה השתנה, ולתהות לאן פניה מכאן.

טוויטר חגג אתמול את יום הולדתו החמישי וזה בדיוק הזמן לבדוק איפה נמצאת הרשת הציוצים החברתית, ולאן פניה מועדות.

כשטוויטר התחילה ב-2006, אנשים רבים התקשו להתחבר לרעיון שלה. מבקרים רבים גרסו שאין מקום לשירות מיקרומיקרו בלוגינג, שמגביל את המשתמשים ל-140 תווים, ובמיוחד לאור העלייה הדרמטית בכמות הבלוגים ברחבי הרשת, והתפתחותן של רשתות אחרות. נדמה היה שיהיו אלה אנשי קליפורניה שיתנו את הטון, האם הרשת תצליח או שלא. כיום, חמש שנים אחרי, ברור לנו שאת הפונטציאל שראו ראשוני המצטרפים לשירות ראו בסופו של דבר גם אנשים רבים אחרים, והרשת היום מונה עשרות מיליוני משתמשים רשומים, אם כי חלק ניכר מהם אינו פעיל.

רשת חברתית

כרשת חברתית, טוויטר מאפשרת לחברים בה “לעקוב” אחד אחרי השני, ולקבל עדכונים ישירים אחד מהשני. מעבר לעדכונים שמקבלים מאנשים שאנחנו עוקבים אחריהם, הרשת מאפשרת לבצע חיפושים לפי מילות חיפוש או נושאים חמים. זה עיקר האינטראקציה שמציעה הרשת, ועד כמה שזה נשמע פשוט, העובדה שהם יכולים לקבל ישירות עדכונים מהחברים שלהם, קולגות, או אנשים שהם רוצים להתעדכן מהם מהווה גורם משיכה מבחינת אנשים רבים.

היום, לאחר חמש שנים, האם הרשת החברתית של טוויטר יכולה להציע אלטרנטיבה אמיתית ליתר הרשתות החברתיות? כמות האנשים שמצייצים היום בטוויטר אינה קרובה לכמות האנשים המחוברים בפייסבוק, מספר שחצה בחודשים האחרונים את רף ה-600 מיליון. כאשר פייסבוק הוסיפה את האפשרות “לעדכן סטטוס” על גבי הדף האישי של כל אחד, היא בעצם הכניסה לתוך פייסבוק את אחת התכונות העיקריות של טוויטר לתוך הרשת שלה. כיום, כל אחד יכול לעדכן את כל החברים שלו (או את כל העולם אם הגדרות הפרטיות אינם מוגדרות כראוי) מה הוא עושה, חושב וכל העולה על רוחו. בכך, מהווה פייסבוק היום את אחת המתחרות הרציניות ביותר לטוויטר ודי מסכלת את הצורך בה עבור אלו שטרם פתחו חשבון בטוויטר.

פליטות קולמוס

בטוויטר, כמו בכל במה וירטואלית, קל (מאוד) לטעות, לשגות, ולפלוט לחלל האינסופי של האינטרנט דברים שאחר כך מצטערים עליהם. כך בדיוק קרה לפני כמה ימים לחברת קרייזלר. חברת יחסי הציבור שמנהלת עבורה את אחד מחשבונות הטוויטר שלה צייצה בשם קרייזלר ציוץ, שכלל התבטאויות שאינן נמצאות בדרך כלל בנוף של תאגידי-על, תוך שהיא יורדת על תושבי העיר דטרויט.

קרייזלר נאלצה להתנצל, כדי למזער נזקים, וחברת יחסי הציבור פיטרה את אותו עובד שכעס על הדרך שבה נוהגים תושבי דטרויט. אם זה לא מספיק, אז בקרייזלר החליטו שהם לא יחדשו לאותה חברת יחסי ציבור את חוזה ההתקשרות, בעקבות הארוע.

מזור בשעת אסון

טוויטר, כמו גם רשתות חברתיות אחרות, שחקו ומשחקות באסון המהווה ביפן תפקיד חשוב. אנשים רבים מדווחים למשפחתם ומכריהם על הימצאם, היכן הם נתקעו או תקועים, ושהכל בסדר. הרשת החברתית שמאפשרת העברת הודעות קצרות לרשימת תפוצה רחבה הפכה לכלי מרכזי עימו אנשים מפיצים מסרים מאחד לשני.

האסון היפני אינו הדוגמא היחידה. בחודשים האחרונים אנחנו שומעים שאנשים ברחבי העולם הערבי נעזרו ונעזרים ברשתות החברתיות כדי להתארגן וכדי להעביר מסרים. זה לא סוד שגם ארגוני פח”ע עושים שימוש כזה או אחר ברשתות החברתיות.

חיזוי מגמות

סיפרנו לכם איך ישנן כבר חברות שמנסות להתחבר לפוטנציאל האדיר שטמון בטוויטר, ומתכננות לשאוב משם מידע לגבי רגשי הציבור, במטרה להרוויח מזה כסף. הדרך המיידית להרוויח מזה היא לבדוק האם יש התאמה בין הציוצים לבין מצב הבורסה. חוקרים מסוים הצליחו לפתח אלגוריתמים שיסרקו את טוויטר ויחזו (לטווח קצר) את הכיוון אליו תימשוך הבורסה. בינתיים הם זוכים להצלחה יחסית, ואין ספק כי אם ניתן להם עוד קצת זמן, ועוד הרבה יותר ציוצים, הם יוכלו לשכלל ולשפר את אלגוריתם החיפוש שלהם, אך שאחוזי החיזוי יגדלו.

האם טוויטר יכולה לחזות בעצמה מגמות, לגבי לאן כדאי לה להמשיך ולפתח את השירות? האם היא יכולה לקבל מהמשתמשים מידע על איזה שיפורים רובם היה רוצה לראות בשירות?

תחרות מבפנים

טוויטר הודיעה לאחרונה שהיא ממליצה למי שמפתח אפליקציות שאמורות להתחבר אל הרשת החברתית שלה לשקול את צעדיו, וספציפית לוודא שהוא לא מתכוון בעצמו להתחרות מול אחד השירותים שטוויטר מפתחת ומציעה לציבור.

בין אם הצעד הזה בא בהמשך לאחת הרכישות האחרונות של טוויטר, או בגלל סיבה אחרת, טוויטר מנצלת את האפשרות שלה לשנות את תנאי השימוש ב-API שלהם, וכעת יתר האפליקציות יצטרכו ליישר קו.

לאן פונה טוויטר?

טוויטר תצטרך לראות כיצד היא יכולה לא רק להשאיר את המשתמשים אצלה, אלא איך בעתיד הקרוב היא ממציאה את עצמה מחדש בעיני המשתמשים. אמנם, היא נהנית ממשב רוח גבי בדמותם של כל האנשים שעוברים לסמארטפונים בימים אלה, ומגמה זו עתידה להתגבר בזמן הקרוב. אנשים אלה יוכלו להצטרף למאגר המשתמשים היום בטוויטר, והאם הם יישארו שם לאורך זמן תלוי בעיקר בטוויטר עצמה.

הרשתות החברתיות מציעות אלטרנטיבה לטוויטר, אבל הן שונות מטוויטר בכל כך הרבה היבטים, שכרגע, מי שאוהב את טוויטר ואת השימוש בטוויטר (עד 140 תווים), כנראה יישאר איתה ולא יעזוב. אבל, המשיכה של לקוחות חדשים, וזה אחד הגורמים החשובים בעולם הרשתות החברתיות, צריכה להיות בראש סדר העדיפויות של טוויטר, אחרת היא לא תצליח להמשיך ולגדול ויחד עם בעיית ההכנסות (החברה עוד לא הצליחה להתייצב על מודל עסקי שמכניס מספיק כסף), נראה כי חמש השנים הקרובות יהיו הרבה יותר קשות עבור רשת המיקרו-בלוגינג.

נדב דופמן-גור

עו"ד העוסק בתחומי דיני הטכנולוגיה, דיני פרטיות וקניין רוחני. מרצה ומנטור לסטארטאפים, ובעל ניסיון רב-שנים בפיתוח ווב (http://about.me/nadavdg).

הגב

רוצה להיות הראשון להגיב?

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: