טוויטר מגיעה לאייפון. רגע… היא לא הייתה שם כבר?

לפנות בוקר בשעון ישראל, הודיע מנכ”ל טוויטר, אוון וויליאמס, על רכישת אחד מתוכנות ה-Client הפופולאריות לאייפון, Tweetie. מה הרכישה הזאת אומרת לגבי אפליקציות אחרות לאייפון? האם טוויטר מתכוונת לרכוש שירותי השלמה נוספים? ומה כל זה אומר על ה-Ecosystem שנבנה מסביב לטוויטר? כל התשובות בפנים.

לפני מספר שעות הודיע אוון וויליאמס, מנכ”ל ואחד ממייסדי טוויטר, על רכישת הסטארט-אפ Atebits. רוב האנשים לא מכירים את השם Atebits, אך מאחוריו עומד איש אחד בלבד בשם לורן בריכטר אשר פיתח אפליקצית טוויטר לאייפון בשם Tweetie, אשר אותה כמעט כל מי שמשתמש בטוויטר כבר מכיר. במסגרת פוסט בבלוג של החברה מסכם בריכטר את דרכו אשר התחילה כאשר הוא חיפש אפליקצית טוויטר פשוטה יותר, יפה יותר ואינטואטיבית. מאחר והוא לא מצא אחת, הוא פיתח כזאת בעצמו. אחרי אישור האפליקציה בחנות האפליקציות של אפל, המשך התהליך כבר היה מחוץ לידיים שלו. אך בריכטר מספר כי קהילת משתמשי הטוויטר באייפון אימצה את Tweetie בחום ובמהלך השנה שעברה כתבו על האפליקציה במגזין ה-TIME ובמגזין Wired והאפליקציה אף זכתה ב-Apple Design Award.

במסגרת הרכישה, תשנה האפליקציה של בריכטר את שמה מ-Tweetie ל-Twitter for iPhone ומחירה ירד מ-2.99$ (המחיר של הגרסה המלאה היום) לחינם. וויליאמס הודיע כי בריכטר יצטרף לצוות המובייל של טוויטר ויוביל את פיתוח תוכנת ה-Client עבור מכשירי האייפאד של אפל.

מדוע טוויטר צריכה אפליקציה לאייפון?

זאת כבר שאלה מעניינת. מאז היוולדה של רשת המיקרובלוגינג, היא חיה בעולם עצמאי הנתמך על-ידי Ecosystem של תוכנות אשר בעצם “מילאו חורים” והוסיפו תוכנות שהיו חסרות למוצר המקורי. במסגרת הפוסט המודיע על הרכישה, מסביר וויליאמס את ההיגיון ברכישה בכך שכאשר אנשים היו ניגשים לחנות האפליקציות של אפל ומחפשים את המילה “Twitter” על מנת לקבל אפליקציה (בדומה למצב הקיים כיום עבור פייסבוק, לינקדאין ולעשרות אתרים אחרים) בה הם יוכלו להשתמש לצורך גישת לשירותי רשת המיקרובלוגינג, הם לא מצאו אחת כזו או שהם מצאו יותר מדי תוכנות, אבל אף אחת מהן לא החילה את השם “Twitter” פשוטו כמשמעו, אז הם פשוט ויתרו.

עד כמה שזאת נשמעת סיבה מטופשת, אחד מגורמי הצמיחה הגדולים ביותר של טוויטר הוא יכולת העדכון “מהשטח” באמצעות מכשירים סלולריים. כאשר אפל מחזיקה נכון להיום במעל ל-100 מיליון מכשירים ברחבי העולם, אין ספק שטוויטר רוצה לוודא שהיא נמצאת שם בצורה ההולמת את הסטנדרטים שהחברה קובעת ושתהיה לה יכולת שליטה על מה שקורה בפלטפורמה שלה על-גבי האייפון.

מדוע דווקא Tweetie?

הסיבות שבגינן בחרה טוויטר לרכש דווקא את Tweetie למרות העובדה שקיימות אפליקציות מוצלחות ופופולאריות יותר, נובעות משני גורמים עיקריים. הראשון הוא שבניגוד לאפליקציות פופולאריות אחרות דוגמת Tweetdeck ו-Seesmic שרצו להתרחב לתוך רשתות חברתיות אחרות והוסיפו תמיכה בפייסבוק, לינקדאין ועוד, בריכטר שמר אמוניםלטוויטר בלבד. הסיבה השנייה וכנראה זאת שהשפיעה יותר, היא העובדה שבריכטר עבד עם אנשי הפיתוח של החברה באופן צמוד יחסית למפתחי אפליקציות טוויטר אחרים ובמסגרת עבודתו, הוא רכש לא מעט חברים בטוויטר. אין ספק שלהכרות הקרובה בין הצדדים היה משקל משמעותי בהחלטה לבחור דווקא ב-Tweetie כמייצגת החברה על גבי פלטפורמת האייפון.

האם טוויטר הורגת את ה-Ecosystem?

מה זה אומר לגבי ה-Ecosystem של טוויטר?

המהלך האחרון של טוויטר מהווה זרז לדיון המחודש שהחל באמצע השבוע כאשר אחד מהמשקיעים וחבר בדירקטוריון החברה, פרד ווילסון כתב פוסט שעורר סערה גדולה בקרב קהילת מפתחי ה-Ecosystem של טוויטר. בפוסט, ווילסון כתב כי טוויטר חייבת להפסיק להשאיר חורים במוצר על-מנת שמפתחי צד-שלישי יוכלו למלא אותם. ווילסון נתן כדוגמה תכונות כגון שיתוף תמונות ווידאו וקיצור כתובות URL כתכונות שהיו אמורות להיות כלולות במוצר במלכתחילה.

אז נכון, לדבר בדיעבד זה מאוד חכם, אבל הדיון שהתפתח בתגובות של הפוסט וגלש משם לדיון בטוויטר עצמו, מסביר כיצד ביצוע מהלך של מיזוג תכונות שהיו עד היום ב-Eco-System של טוויטר אל תוך המוצר עצמו יפגעו משמעותית במפתחים אשר השקיעו מזמנם וכספם בפיתוח התוספות השונות ויכולים גם להוביל לאובדן מלא של ה-Ecosystem ולכך שמפתחים פשוט יפסיקו לפתח מוצרים מסביב לטוויטר.

הרכישה של Tweetie רק הזינה את האש מסביב לנושא עוד יותר. נילי פטל, אחרד מהעורכי ב-Engadget, אמר כי “הרכישה של Tweetie ע”י טוויטר זהה למצב שבו מיקרוסופט הייתה בונה מכשיר מבוסס Windows Phone 7 משלה – להתראות Ecosystem”. ראיין בלוק, לשעבר מעורכי Engadget והיום אחד ממייסדי אתר GDGT כתב: “החל מהיום, אם האפליקציה שלכם תלויה בטוויטר עבור כל דבר למעט הזהות שלה או עדכוני תוכן, ראו את עצמכם על זמן שאול”. חלק ממפתחי האפליקציות השונות אפילו הקימו “איגוד” לא רשמי של מפתחי אפליקציות בטוויטר אותו תוכלו למצוא באמצעות מעקב אחרי ההאשטאג unionoftwitterapps#.

אפשר מפה? נראה לי שהלכנו לאיבוד.

לא ממש ברור להיכן טוויטר מנסה לפנות עם הכיוון החדש ולפי התגובות מאוד ברורה העובדה שהרכישות האחרונות היו יריות בשתי הרגליים של טוויטר או לפחות של ה-Ecosystem שלו. להיכן תמשיך החברה מכאן? לא בטוח שאפילו היא בעצמה יודעת. מה שבטוח הוא שבמסגרת כנס המפתחים של טוויטר (Chirp) שיערך בחודש הבא, צריכים מנהלי החברה להיות מוכנים לענות על הרבה שאלות נוקבות במיוחד. כל זה כמובן עם כל המפתחים לא יחליטו לעשות חרם על החברה לפני הכנס ופשוט לא להגיע…

Avatar

יניב פלדמן

לשעבר העורך הראשי של גיקטיים ומייסד שותף של האתר. יזם, טכנולוג, כלכלן בהשכלה והיסטוריון חובב. התחביב האהוב עליו הוא מציאת פתרונות מסובכים לבעיות פשוטות במיוחד.

הגב

2 תגובות על "טוויטר מגיעה לאייפון. רגע… היא לא הייתה שם כבר?"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
גשם
Guest

מה המודל העסקי של טוויטר?

wpDiscuz

תגיות לכתבה: