כך תהפכו כל הורדה למשתמש פעיל

השיח הישראלי בנוגע לאפליקציות שגוי ביסודו: מספר ההורדות לא מלמד על הצלחה, אלא מספר המשתמשים הפעילים ולשם אתם צריכים לשאוף.

shutterstock mobile

הפוסט נכתב על ידי גלעד בכר, מנכ”ל MOBurst שמתמחה בשיווק אפליקציות, מנטור שיווק בעשרות סטארטאפים, מומחה לשיווק סלולרי באקסלרטור של מיקרוסופט ומנהל את קורס שיווק בסלולר באונ’ ת”א.

בעידן האפליקציות, רוב השיח הישראלי שגוי מיסודו. רוב האנשים בתחום מדברים על כמה הורדות יש לאפליקציה בדומה לשיח העבר על כמה לייקים יש לך בעמוד הפייסבוק. בדיוק בשבוע שעבר, מפרסם גדול אמר ללקוח שלי “שתגיע ל-2 מיליון הורדות תדבר איתי”.

כמות ההורדות הפכה לסמל סטטוס, להצלחה, אבל בואו נדבר קצת על מה שבאמת מעניין. אם אתם רוצים הורדות, אפשר לייצר המון הורדות. יש רשתות פרסום שלמות שמתעסקות במה שקרוי בתעשייה incentivised traffic. מה שזה אומר זה שאתם משלמים לדוגמא 40 סנט על הורדה וקונים הורדות בסיטונאות של משתמשים שמשלמים להם למעשה על ההורדה.

טראפיק מלוכלך וחסר ערך

לא מדובר על משהו חוקי מן הסתם, תנאי השימוש של גוגל ואפל לא מאשרים לעשות את זה אבל עדיין התפתח באזור הזה שוק בפני עצמו. הפעולה היא מאוד פשוטה, נניח שאתם בקנדי קראש ונגמרו לכם החיים. יש לכם שתי אופציות, האחת היא לשלם דולר כדי להמשיך מאותו המקום והשנייה היא להוריד אפליקציה אחרת בחינם ולקבל את אותו התגמול. רבים בוחרים באפשרות השנייה ובמקום לשלם במזומן, הם “משלמים” בהורדה של אפליקציה אחרת שלא עולה להם כסף.

מיותר לציין שאיכות ההורדות האלו מאוד נמוכה מכיוון שלמשתמש לא אכפת מה הוא מוריד, העיקר לקבל את התשלום הוירטואלי שנותן לו עוד יהלומים או שלבים נוספים. יתרה מזאת, זה יכול לפגוע בקידום האורגני של האפליקציה למשך יותר משנה. גם אפל וגם גוגל מנטרות את המדד שנקרא Daily Sessions ואם הממוצע שלכם נמוך מהממוצע בקטגוריה זה יכול לגרום לירידה משמעותית בניראות בחנות. מי שמפרסם ברשתות הללו לרוב מקבל זבל טהור, הורדה שלא שווה שום דבר ומשתמש שלא מתעניין במוצר ורק רוצה לקבל תגמול ממקור אחר בכלל.

לכן השיח הישראלי שגוי. כל עניין ההשוואות של “כמה עלתה לך הורדה” בכלל לא אמור לשנות. השאלה הטובה באמת היא מה שווה לך הורדה. כמה פעמים המשתמשים חוזרים למוצר שלכם מדיי יום / שבוע / חודש. כמה פעולות מבצעים המשתמשים שלכם וכמה הם משתפים את האפליקציה עם החברים שלהם ומביאים לכם הורדות נוספות. (k פקטור) אלו שאלות ששווה להתעכב עליהן מכיוון שהן יכולות לבשר על הצלחה או כישלון של מיזם.

המשפך השיווקי – גם מהורדה איכותית לא נשאר הרבה

מתוך מי שמוריד את האפליקציה, לרוב כ- 50% נושרים בתהליך ההרשמה גם אם מדובר רק בכפתור פייסבוק קונקט פשוט. כמובן שיש שיטות לשפר את זה ע”י A\B טסטינג, שיבחן איך אנשים מגיבים למסרים שונים שמנסים לשכנע אותם להשלים את תהליך ההרשמה.

בכל מקרה, ברגע שהמשתמש כבר נכנס פנימה ונניח גם נרשם, הוא חווה את המוצר בפעם הראשונה. הפעם הזו, צריכה להשאיר חותם משמעותי. המון יזמים שפגשתי אמרו לי שבפעם הראשונה שהמשתמש נכנס זה עוד “לא משהו” אבל מהפעמים הבאות שהוא יכנס הוא יהנה ממש בעקבות הפיד שמתעדכן, המערכת ש”לומדת את המשתמש”, תוכן נוסף מחברים וכדומה.

הבעיה המרכזית היא שאם לא עשינו רושם מדהים, המשתמש בכלל לא יחזור לאפליקציה ויתרה מזאת – הוא בכלל לא יזכור אותנו. ברגע שמשתמש יצא החוצה, אם לא השארנו רושם חזק לרוב האפליקציה תמחק או תאונדקס לתיקייה כלשהי שתגרום לנו לבלוט הרבה פחות.

אז מה עושים? פוש נוטיפיקיישן ואימייל מרקטינג

על דרכים לשליחת אימיילים אנחנו לא נרחיב בכתבה הזו. יחד עם זאת, את יכולות הפוש נוטיפיקיישן שמהווה ערוץ שיווקי חדש ומדהים, רוב הציבור לא מכיר מספיק טוב וחבל.

באייפון, על מנת לשלוח פוש נוטיפיקיישן שזו מעין התראה שנראית כמו SMS ומגיעה מתוך האפליקציה, צריך לבקש הרשאה לאחר ההורדה. באנדרואיד, ברגע שאישרתי להוריד את האפליקציה זה כבר מאפשר לה לשלוח לכם מסרים.

המסרים במהלך היום מאוד חשובים כי הם מזכירים לכם שהאפליקציה קיימת. הדוגמא הבולטת ביותר היא עדכוני חדשות שמגיעים מכל אפליקצית חדשות. בכל פיגוע או אירוע משמעותי, אתם מקבלים את המידע “החוצה” מבלי שנכנסתם לתוך האפליקציה בהודעת פוש. המידע מגיע עד אליכם גם מבלי שנכנסתם לבדוק מה קורה. האפליקציה זורקת למשתמש טיזר כדי להכניס אותו פנימה ולהראות לו מה חדש בפנים וכך מתבצעת אינטראקציה רב פעמית.

ניצול חכם של יכולות הפוש נוטיפיקיישן

פיתוח של שרת פוש נוטיפיקיישן עלול להיות דבר יקר, במיוחד אם רוצים לבנות שרת חכם. מה זאת אומרת שרת חכם? זה אומר שתוכלו לקבוע חוקים לשליחת פוש אוטומטי ובכמויות אדירות. אחד האתגרים שקיימים זה לשלוח עכשיו מסה של 150 אלף פושים בבת אחת. לרוב זה תהליך שיכול לקחת גם 6 שעות אם לא מנהלים אותו נכון וכך שאם תתחילו את השליחה הראשונה ב-20:00 בערב, הפוש האחרון יגיע ב-02:00 בבוקר ואת זה אתם אפילו לא תדעו.

ניהול הפושים זה משהו מורכב ששווה להתייחס אליו מאוד ברצינות. במידה שאתם עובדים נכון, אפשר לשלוח פוש לפי השעון המקומי של אותו המשתמש. כך למשל אם זינגה הייתה עובדת, לא הייתי מקבל התראות ב-12 בלילה מזינגה פוקר המעצבנת שזכתה לאחרונה להסרה בגלל זה בדיוק.

כמו כן, ניתן לשלוח דברים יחודיים לקבוצות מסויימות. למשל, ביום ההולדת של המשתמש לשלוח לו פוש עם מזל טוב. לאחר שהמשתמש לא היה אצלכם שבוע באפליקציה לשלוח לו הודעה שהאפליקציה מתגעגעת אליו או את תמצית האירועים האחרונים.
זאת ועוד, ניתן לשלוח פוש נוטיפיקיישן עם לינק ישיר לדף אינטרנט שיפתח בתוך האפליקציה (web view) עם משהו שאתם חושבים שעלול לעניין את המשתמשים שלכם. דוגמא נוספת מגיעה מאפליקציית וייבר ששולחת לנו פוש על כל חבר שלנו שהתחבר לשירות.

על מנת לעשות את כל זה, לא צריך לבנות מערכת ניהול בגודל טנק. יש כלים אוטומטים מעולים שעוזרים לכם לבצע את כל זה ובקלות. המוכר והיקר ביותר הוא הוא Urban Airship. הבעיה איתם זה שהמחיר יחסית יקר אם משתמשים בכמות גדולה של שליחות פוש.

פוש נוטיפיקיישן כחול לבן

חברה ישראלית בשם TeraPush עושה עבודה מצויינת בתחום הזה עם כל סוגי הטירגוט, וגם מצליחה להעביר מיליוני פושים בדקות בודדות לכל משתמשי האפליקציה. מה שאהבתי בפיתרון שהם מציעים זה שמדובר בעלות חודשית קבועה וזולה שלא תלויה במספר ההודעות שנשלחות למשתמשים.

זה נוח במיוחד אם נרצה לשלוח עשרות מודעות פוש בחודש כפול מספר המשתמשים. כאשר משתמשים במערכת כמו Urbanairship שמחייבת על כל שליחת פוש, זה עלול להפוך להיות מאוד יקר ולכן אני מכיר חברות ש”מתקמצנות” בהודעות שהן שולחות מטעמים כלכליים. דווקא כאן יש בשורה של ממש שיכולה לחסוך לפחות חודש פיתוח לכל חברת מובייל שאני מכיר ולא להתפשר על ביצועים.

מה שכן, חייבים ללמוד את המשתמשים שלכם בצורה מדוקדקת כי ברגע שאפליקציה משתמשת בכלי הזה בצורה הלא נכונה, הדרך למחיקתה מאוד קצרה. צריך להבין איזה פוש גרם למשתמש להיכנס לאפליקציה ומתי. בצורה הזו אפשר להשתמש בערוץ השיווקי המצויין הזה בצורה יעילה ולגרום למשתמשים שלכם להתמכר לחוויה.

תמונה: mobile via Shutterstock.

הפוסט נכתב על ידי גלעד בכר, מנכ”ל MOBurst.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

8 תגובות על "כך תהפכו כל הורדה למשתמש פעיל"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
מושון
Guest

אין שום סיבה לשימוש בפוש נוטיפיקשן אם כל ההודעות אותו הדבר ואפשר לתכנן אותן מראש. רוב החברות משתמשות בנוטיפקציות פנימיות שלא דורשות אישור המשתמש ולא דורשות ספק חיצוני או חיבור לאינטרנט.
הכתבה הזאת מזלזלת באינטליגנציה של מפתחי המובייל.

משה
Guest

זה ממש לא נכון, באייפון בשביל לשלוח פוש אתה חייב הרשאה. זה שאפשר לגרום לפוש להגיע מתוך האפליקציה זה נכון, אבל עדיין צריך מערכת ניהול כדי שה”שכל” ישב בחוץ ותוכל לשנות ולעשות טסטים בלי להוציא עדכוני גירסא כל יומיים.
מה גם שאם מישהו משתמש בגרסא ישנה של האפליקציה, כל הפושים לא יעבדו טוב כי שינית אותם בגירסא הישנה… קיצר, זה מסוג הדברים שחייבים לעשות בסרבר סייד ולא בקליינט

UX/UI Dev
Guest

אבוי!
פרסומת לחברת ספאם! כן, הודעות push הם ספאם!
ואימייל אין על מה לדבר!

לזבל לאנשים את המגירת ההודעות רק יגרום לתסכול ומחיקת ההפליקציה וחיפוש אחר תחליף שלא מזבלת במיקרה הרע. או נבירה בהגדרות וחיפוש איך לבטל במקרה הטוב.

משתמש לא רוצה שיזכירו לו וינדנדו לו! (טוב.. אלא אם הוא מבקש בצורה פעילה!) הוא ישתמש באפליקציה שהוא צריך אותה.
ולגבי אפליקציות שהוא לא משתמש בהם. רוב הסיכויים שהוא לא צריך או שהאפליקציה לא מספיק טובה.

תשקיעו כסף בתוכן, בUI\UX ובשימושיות ולא בספאם!
geektime תפסיקו להזין את תרבות הספאם.

משה
Guest

מה אתה מקשקש? 90% מהאנשים שנכנסים לאפליקציות המצליחות בעולם כמו Candy Crash, Clash of Clans ועוד עשרות ההצלחות החזקות ביותר מושתתות על פוש נוטיפיקיישן שגורם לך לחזור פנימה.

ויטלי
Guest

משה, הוא לא מקשקש. בכתבה מדברים על איכות ועם כל הכבוד לקנדי קראש, זה לא איכות.
זה – ספאם.
אני רוצה לקבל פוש נוטיפיקיישנס מהאפליקציות שאני מוריד שהגיעו ממשתמשים אחרים, נוטיפיקישנס שהם חשובים ובשום פנים ואופן לא תזכורות למיניהן להשתמש באפליקציה שרק מזכירים לי באמצע יום עבודה\לימודים שעלי למחוק את האפליקציה שאני לא השתמשתי בה יותר משבוע ושלושת רבע יום.

UX/UI Dev
Guest

ממש לא!
שני המשחקים שהזכרת מודעים לך על שינוי במצבך במשחק. ולא סתם תזכורת של בוא פתח אותי.
והם לא בונים רק על הפוש נוטיפיקיישן. אלא על מודל התקדמות תלוי זמן. שבסיומו אתה מקבל תיזכורת.

הדוגמה שהכותב נותן (ציטוט):
“לאחר שהמשתמש לא היה אצלכם שבוע באפליקציה לשלוח לו הודעה שהאפליקציה מתגעגעת אליו”
היא לא מקובלת מקוממת מתסכלת וניכנסת מבחינתי (אולי גם מישפטית למרות שלא נתנו על זה את הדעת) להפרה של חוק הספאם.

אם אתה חושב שפעולה כזו תעזור לך להביא משתמשים אתה טועה ומטעה!
זה רק ירחיק משתמשים.

לא מסכים
Guest

פוש נוטיפיקשן ,זה כמו אי מייל ספאם רק הרבה יותר מעצבן,
התוכנה רצה ברקע על המכשיר ומזבזת משאבים+
הודעות שקופצות ומטרידות את היוזר.
אני בתור משתמש כבר העפתי מלא אפליקציות שהטרידו אותי כך.
רוצים שימשיכו להשתמש,תעשו תוכנה טובה,
הרבה תוכנות לא מצליחות כי הממשק גרוע,לא קולעים לצרכי הלקוחות,באגים קשים ועוד.
עדיף כבר לשלוח ספאם מייל עם פיצרים חדשים שהוצאתם,תוכן חדש שקיים ומדריכים לשימוש וניצול האפליקציה.
פוש נוטיפיקשן -ממש ממש לא!

Expert Alek
Guest

רואים שאתה ממש מבין את התחום אלק
בגוגל מותר להוריד incentivized
יש הרבה מוצרים של פוש שהם הרבה יותר טובים ומוכרים מהחברה הרנדומלית שפרסמת
Push notification ידוע כשיטה לא אפקטיבית בימינו כיון שרוב האנשים לא מסכימים לתת הרשאה

wpDiscuz

תגיות לכתבה: