בגלל הקורונה: ירידה של 80% בטיסות בהייטק הישראלי

נסיעות עסקיות לחו׳׳ל הן חלק בלתי נפרד מחייהם של עובדי הייטק רבים. עם זאת, בשל וירוס הקורונה, חברות קטנות וגדולות כאחד נאלצות להתאים את עצמן לתקופה הבעייתית, ומבטלות את מרבית הנסיעות

מקור: Unsplash

עבור רבים, נסיעות לחו״ל הן חלק בלתי נפרד מעבודתם השוטפת, ולפי נתונים עדכניים, זמן שהות ממוצע של עובדי ישראלי בחו״ל עומד על כ-6 ימים בשנה. אנשים רבים מנצלים את העובדה שהם כבר נמצאים ביעד אחר על מנת לאריך את השהות, ולהפוך אותה למה שנקרא ״בלז׳ר״ – שילוב של ביזנס עם קצת פלז׳ר. אלא שאם לפני חודש עלה כי 67% מעובדי ההייטק שטסים לחו״ל במסגרת העבודה יאריכו את הנסיעה לטובת חופשה אישית, הרי שבעידן הקורונה – הדברים נראים אחרת לגמרי.

ירידה מעל ל-80% בנסיעות העסקיות

מנתונים שרוכזו על ידי חברת הטרוול-טק הישראלית Ginger, עולה כי ביומיים האחרונים חברות הייטק מקומיות צמצמו את כל נסיעות העבודה שאינן הכרחיות. מדובר בביטול של למעלה מ-80% בכמות הנסיעות העסקיות שתוכננו לשבועות הקרובים, ולפי הצפי – המספר עוד יגדל. ״הנתון הזה מפתיע בעיקר מאחר שמהנתונים שלנו עולה כי קרוב ל-40% מהנסיעות העסקיות של עובדי חברות הייטק הן לארה”ב ואילו רק כ-20% מכלל הנסיעות של עובדי ההייטק הן למערב אירופה – כך שכמות הביטולים מעידה על נקיטת צעדי זהירות מחמירים וקפדניים מצד החברות עצמן״, אמרה לגיקטיים אשרת בן משה, מייסדת ומנכ״לית החברה. ארה״ב, לפחות נכון לרגע כתיבת שורות אלו, היא לא מהיעדים שהכניסה מהם אסורה או דורשת בידוד.

בן משה מציינת כי נכון לסוף השבוע האחרון, הזמנת טיסות לארה”ב, הודו ומעט יעדים באירופה עדיין נמשכו, אבל החל מאתמול (א׳) הם עדים להחמרה במדיניות החברות, ורואים ביטולים גם ליעדים הללו. ככל הנראה, הגורמים שתרמו לגל הביטולים הזה הם הקשחת ההנחיות כלפי הנוסעים והשבים לחו״ל, צמצום היקף הטיסות היוצאות והנכנסות לישראל, ובגדול – אי הוודאות והעובדה שיתכן שלאלו שיטוסו לא יהיה איך לחזור בתום הנסיעה, והעובדה שהם לא יודעים האם יאלצו להיכנס לבידוד.

נסיעות עסקיות לחו״ל נפוצות הן בקרב סטארטאפים בתחילת דרכם והן בקרב חברות ענק, ומהנתונים של ג׳ינג׳ר עולה כי הביטולים, נכון להיום, חוצים את כל השוק ואת כל סוגי החברות. עם זאת, בעוד שבסטארטאפים קטנים עד בינוניים הם רואים ביטולים, גם אם לא באופן גורף, בחברות הגדולות המגמה היא אחרת – ונראה כי הן מבטלות טיסות בקלות יתרה. נתון זה לא מפתיע, בהתחשב בכך שעבור סטארטאפ צעיר פגישה עם לקוח פוטנציאלי מעבר לים היא קריטית עבור המשך קיומו, ולכן השיקולים הכלכליים, הקיומיים, עושיים להתעלות על אלו הבריאותיים.

בג׳ינג׳ר רואים ביטולים גורפים של תופעת ״הבלז׳ר״, במסגרתה עובדים תכננו המשך של נסיעות העסקים, לעוד כמה ימי חופשה; עד לאחרונה, עלה כי עובד יוסיף בממוצע כ-3.5 ימי חופשה בנסיעות עסקיות; ״כאן הנתון הוא חד משמעי – עובדים אשר בכל זאת נדרשים לטיסות עבודה, לא מאריכים את השהות שלהם. מדובר בצניחה משמעותית כמותה עוד לא נראתה בענף״, אומרת בן משה.

מאחר שהגיל הממוצע של עובד ההייטק שנוסע לחו”ל הוא 38.2, כששכבת הגיל שטסה הכי הרבה היא 36-41 (29%) אחריהם 30-35 (27%) ו- 42-47 (26%), לא מעט עובדים אשר להם משפחות מתעניינים גם בביטולי נסיעות פרטיות;  לדבריה, במהלך היומיים האחרונים, הם חוו גידול של 70% בביטול נסיעות פרטיות של עובדי הייטק – שאינן חלק מנסיעות העבודה. ״הנתון הזה מצביע יותר מכל על אווירה של פאניקה לגבי נסיעות עתידיות, ומתייחס גם לחופשות שנקבעו לפסח״.

מי נושא בעלויות?

סיבה נוספת בגינה יתכן שסטארטאפים קטנים מנסים להמשיך בעסקים כרגיל ולטוס לחו״ל היא כדי לא לשאת בעלויות הביטולים; עם זאת, עולה כי על פי רוב, החברות מכוסות במקרים של ביטולי הטיסות הסדירות – הן מצד חברות התעופה והן מצד חברות הביטוח. כמובן שסוגיה זו משתנה, וטמונה בפוליסות הביטוח של החברות בכל הנוגע לנסיעות העסקיות. בן משה מציינת כי ברוב המקרים, ישנו גם החזר מחברות התעופה בגין ביטול הכרטיס – במקרה של ביטול טיסות סדירות לפחות, ואף החזר בגין עלות מלונות. אם תכננתם חופשת פלז׳ר לתקופה הקרובה וחברת התעופה ביטלה את הטיסה הסדירה ליעד – עליכם לבדוק את הזכאות שלכם, באם קיימת כזו, אל מול חברת הביטוח.

כדי לא לקרוס תחת הנטל, חברות הביטוח מצידן מבצעות התאמות להקטנת החשיפה הביטוחית שלהן; העדכון המהותי המיידי היה ביטול האפשרות הלכה למעשה לרכישת ביטוח ביטול טיסה מכל סיבה (למעט חברה אחת המאפשרת רכישת הכיסוי רק לגבי טיסות החל מיולי, נכון לכרגע). בנוסף, בשבוע האחרון חברות הביטוח הודיעו זו אחר זו כי לא ניתן יהיה לרכוש הרחבות כיסוי למקרים של “ביטול/קיצור נסיעה”, המקנה פיצוי במספר מקרים ביניהם, מצב בו חברת התעופה מבטלת טיסות סדירות ליעד הנסיעה.

ומה לגבי עובדים שנאלצו לנסוע בכל זאת, האם לא מדובר בסיכון של שאר העובדים בחברה? האם המטרה מקדשת את האמצעים? בן משה מסבירה כי מהרגע שבו יצאו הנחיות הבידוד המחמירות, הם רואים כי החברות נוקטות בכל אמצעי הזהירות, ומטיסות רק במקרים הכרחיים של ממש. כמו כן, בשובם של העובדים הללו מחו״ל הפלטפורמה שהיא פיתחה מסייעת למעסיק לעקוב אחר נושא הבידוד, תוך כדי ריכוז מידע חשוב לגבי העובדים בארגון ששהו בחו״ל.​

רק בריאות.

Avatar

הילה חיימוביץ׳

גיקית, Deal With It

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: