שמעתם על הרכב האוטונומי שדרס ספורטאי נכה במשחקים הפאראלימפיים? אז זהו, שזה לא בדיוק מה שקרה
ענקית הרכב היפנית הציגה ב-2018 רכב קונספט המשמש להסעת ספורטאים ברחבי הכפר האולימפי. בסוף השבוע פגע אחד מהרכבים הללו בספורטאי, וזו כלל לא הייתה אשמתו
בסוף השבוע האחרון התמלאה הרשת בכתבות על כך שטויוטה משביתה את צי הרכבים האוטונומיים שלה בכפר האולימפי בטוקיו, אחרי שאחד מהרכבים פגע בספורטאי פראלימפי. אז טכנית, כן, יש השבתה וספורטאי נכה שנפגע, אבל רכב שנהג אוטונומית? לא בדיוק.
הרכב לא אשם
ביום שישי הודיעה טויוטה כי היא מקרקעת רשמית את כל רכבי ה-e-Plaette שלה, רכבים אוטונומיים שהסיעו ספורטאים בתוך הכפר האולימפי – תחילה באולימפיאדה וכעת במשחקים הפראלימפיים. זאת לאחר שג'ודוקא יפני בשם ארמיצו קיטאזונו נפגע על ידי אחד מהרכבים הללו.
התאונה אירעה במעבר חצייה, כשהרכב של טויוטה פונה ימינה ופוגע בג'ודוקא – הסובל מלקות ראייה – במהירות של 1-2 קמ"ש, וגרם לו לחבלות ברגליו ובראשו, כך לפי העיתון היפני Asahi Shimbun. אבל מתברר שטכנית, אמנם מדובר ברכב אוטונומי, אבל הוא בכלל לא היה במצב אוטונומי בזמן התאונה.
נשיא טויוטה, אקיו טויודה (נשבעים, זה השם), התנצל בפני קיטאזונו לאחר התאונה, והודיע על השבתת הרכבים. אבל מקביל גם חשף את הפרט המעניין באמת: הרכב כלל לא היה במצב אוטונומי בזמן התאונה. ברכב היו שני מפעילים אנושיים (ו-5 נוסעים), כשאחד מאותם מפעילים הכניס את הרכב – כשהוא שולט בו במצב ידני לצומת ה-T שבו אירעה התאונה – ופגע בג'ודוקא.
חיישנים, LiDAR וג'ויסטיק
רכבי ה-e-Palette האוטונומיים של טויוטה הוצגו לראשונה בתערוכת CES בלאס וגאס ב-2018. אז הציגה טויוטה חזון מעניין מאוד לקונספט – שאפשר לרוכשים לקסטם אותם לפי צורכיהם. כך, למשל, הציעה ענקית הרכב היפנית מצב שבו רכביה יכולים לשמש כ"מסעדה ניידת", רכבי שליחויות אוטונומיים, חנות ניידת ועוד.
הרכבים כולם מחוברים למערכת הנהיגה האוטונומית של החברה, המנוהלת מחדר בקרה שבו מוצגים מסלולי הנסיעה של הרכבים וניהול התנועה שלהם כדי שאלו לא יפגעו האחד בשני. רכבי ה-e-Palette הם חשמליים לחלוטין ומאובזרים גם – כמו לא מעט רכבים אוטונומיים – בכמות יפה של חיישנים בהם גם LiDAR ומצלמות לזיהוי הסביבה החיצונית (כמו הולכי רגל, נגיד). הרכבים כוללים גם מנגנון הפעלה פיזי עבור גורם אנושי, הכוללים ג'ויסטיק, ושימוש במנגנון זה הוביל לתאונה שאירעה בכפר האולימפי.
נשיא טויוטה אמר לאחר התאונה: "נראה שהרכבים האוטונומיים עדיין לא מתאימים לשימוש בדרכים רגילות". עם זאת, דובר מטעם החברה אמר כי ההחלטה להשבית את הרכבים האוטונומיים רלוונטית רק למקרה של הכפר האולימפי, והקונספט של רכבי ה-e-Palette לא נגנז לחלוטין. בהודעה שפרסמה טויוטה נמסר כי החברה חוקרת את נסיבות האירוע, אך לא מצוינת בשום מקום העובדה שבסופו של דבר הגורם האנושי הוא זה שהיה אחראי לפגיעה ולאו דווקא המערכת של החברה.
הגב
12 תגובות על "שמעתם על הרכב האוטונומי שדרס ספורטאי נכה במשחקים הפאראלימפיים? אז זהו, שזה לא בדיוק מה שקרה"
* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.
הרכב לא היה אמור לעצור לפני הפגיעה בכל מקרה?
נראה לי שתלוי במצב הנהיגה אוטומטי או ידני .
דווקא מצוינת העובדה שהוא נוהג ע"י בן אדם, פשוט במעמקי הכתבות, הרבה אחרי הקליקבייט.
מה האינטרס שלהם להצניע את זה שזו לא אשמת המערכת שלהם, ולהשבית אותה?
הבקלש שטויוטה היו חוטפים על זה שהם מנסים להצדיק את הרכבים שלכם שאלו פגעו בספורטאי עיוור. לכל מי שישמע רק את הכותרת ולא את הפרטים, טויוטה יצאו הרעים בכל הסיפור.
זה מקרה קלאסי של עדיף להיות חכם ולא צודק.
הסיבה לדמיון בין שמו של נשיא טויוטה אקיו טויודה לשם החברה נובע מזה שבמקור, כשהחברה הוקמה ב-1933, היא נקראה טויודה ע"ש מייסדה, סאקיצ'י טויודה.
ב-1937 השם שונה לטויטה. לא הרבה אחרי שטויוטה עברה מייצור מכונות אריגה לטקסטיל לייצור כלי רכב.
המפעל נמצא בעיירה בשם טויוטה (כן, בגלל המפעל) שנמצאת לא רחוק מנגויה. ניתן לבקר במפעל ויש גם מוזיאון רכב מאוד מרשים של טויטה עצמה בנגויה.
שווה ביקור.
ואם כבר הלכת עד לשם הם שינו את שם החברה לטויוטה כי באמונה היפנית 8 אותיות זה יותר טוב, מ7.
השקעת בהתחברות מ-6 מחשבים שונים (ו/או VPN) כדי להוסיף לך הצבעות, מרשים
השקעת זמן בלכתוב את התגובה הסתמית הזאת.
וגם אני בלהגיב לך תראי לאן את גוררת אותנו.
אני בסך הכל מחשב
אני מקליק אוטומטי שכרגע נמצא במצב ידני
ואם כבר מדברים אז משמעות השם טויודה היא משהו בסגנון "שדות אורז פוריים"