ערוץ Tech Talks


בחסות

איך הגעתי להיות דאטה סיינטיסט בענקית טכנולוגיה, ומה זה אומר בפועל

דרור גולדין, דאטה סיינטיסט, מסביר איך מזהים הזדמנות לפני שהמוצר קיים, מהו המיתוס שהגיע הזמן לנפץ ואיך זה לעבוד בפייסבוק? הכל בפרק מיוחד של הפודקאסט F2F

“איש דאטה סיינס טוב חייב לשאול את השאלות הנכונות” (צילום: Pexels)

מאת טל סלמונה 

בשנים האחרונות הפך תחום הדאטה סיינס לפופולרי במיוחד, והיום קיימת קהילה גדולה של אנשים שרוצים לעשות שינוי קריירה ולהיכנס לתפקיד. מה שיפה הוא, שבניגוד לתפקידים “טכנולוגיים קלאסיים”, אל העולם הזה של הדאטה סיינס אפשר להגיע מתחומים מגוונים אחרים, ונראה שהמולטידיסציפלינריות היא חלק מהכוח של התחום הזה.

בפרק מיוחד של הפודקאסט F2F מספר לנו דרור גולדין, דאטה סיינטיסט בפייסבוק, על התפקיד, מה זה אומר בכלל להיות דאטה סיינטיסט ואיך זה לעשות את זה באחת מחברות הביג-טק.


האזינו כאן לפרק המלא: 


לדברי גולדין, יש בגדול שני סוגים: דאטה סיינס מכוון מכונות: מתעסקים בבניית חלק מהמוצר ובשימוש במודלים ובדאטה לטובת המוצר, כדי שמכונות יקבלו החלטות בצורה אוטומטית; דאטה סיינס מכוון אנשים: ניסיון לעשות שימוש בכלים ובמתודולוגיות כדי לעזור לבני אדם לקבל החלטות מושכלות יותר.

בואו ננפץ את המיתוס

גולדין מספר כי בעבודה שלו כל יום נראה קצת אחרת. “לפעמים רוב העבודה של הדאטה סיינטיסט היא מול מחשב – להריץ שאילתות תוך שהוא מנסה לבנות מודלים כאלו ואחרים”, הוא מספר, “בפעמים אחרות הדאטה סיינטיסט נפגש עם אנשים, מדבר איתם ומבצע בדרך הרבה חשיבה כדי לחבר בין מה שהמשתמשים צריכים ויכול לעניין אותם ובין הדאטה שצריך להביא לטובת זה”.

אז מאיפה באים הרעיונות ומי קובע את האג’נדה? ההנחה הרווחת היא שאמורה להיות שאלה ברורה ומשם העבודה היא למצוא את הכלים הסטטיסטיים כדי למצוא לה תשובה. אבל גולדין מנפץ את המיתוס: “חלק גדול מאוד מהסוד האמיתי של להיות איש דאטה סיינס טוב הוא לשאול את השאלות הנכונות, אלה שאנחנו נוכל לתת להן את הערך הגדול ביותר בעזרת דאטה וכלים טכנולוגיים”.

לא פעם בתפקיד הזה עוד אין מוצר אבל יש הזדמנות. כיצד אפשר לנתח את הערך שיכול להיות לפיצ’ר מסוים? גולדין מספר שצוותים מסוימים בפייסבוק יושבים אחת לרבעון ומנסים להביא רעיונות להזדמנויות עתידיות. “מה שאנחנו עושים הוא מדידת הזדמנות לכל רעיון – לנסות לתאר באיזה אופן הפיצ’ר שחשבנו עליו מגלם הזדמנות עבורנו, ואז להשתמש בבנצ’מארקים במוצרים אחרים או בניסויי עבר כדי לכמת עבור קהל היעד שלנו איך זה ייתרגם להזדמנות בפועל, כמה משתמשים זה ישרת ואיך”, הוא מפרט, “זה שילוב של מדע ואמנות”.

כדי להיות דאטה סיינטיסט טוב יש כמה יכולות שתצטרכו להצטייד בהן. ברמה הטכנית, אומר גולדין, יש צורך בהבנה סטטיסטית טובה, הבנה של לוגיקת מוצר, ואיך נכון להשתמש בנתונים כדי לקבל החלטות. “צריך גם לדעת טוב SQL, ולדעת איך לתרגם שאלות מופשטות לשאילתות פשוטות ומובנות. את כל אלה אפשר ללמוד”, הוא אומר ומסייג: “אבל בשביל להיות דאטה סיינטיסט טוב באמת צריך יצירתיות ויושרה. התפקיד מצריך יכולות תקשורתיות טובות במטרה להבין מהן השאלות הנכונות שיכולות להניע קבלת החלטות והפקת תובנות חכמות, מעניינות ורלוונטיות מהדאטה”.

מאחורי הקלעים של העבודה בפייסבוק

גולדין הוא דאטה סיינטיסט בפייסבוק לייט, הגרסה הקלה של פייסבוק. וכשאנחנו שואלים אותו מהן הבעיות שדאטה סיינטיסט יכול לפתור ולעסוק בהן בסוג כזה של מוצר, הוא עונה: “זה מדהים לעבוד על מוצר כזה בגלל כמות המשתמשים והשונות הגדולה ביניהם בעולם. חוץ מההזדמנויות שיש לכל הפיצ’רים והמוצרים, אנחנו מנסים לענות על שאלות גדולות יותר כמו מהם הדברים שהכי חשובים למשתמשים – מה אנחנו יכולים לעשות עבורם ומה הם צריכים מאיתנו”.

אם הגעתם עד לפה, כנראה שלא רק התפקיד מעניין אתכם – אלא גם העבודה בפייסבוק עצמה. גולדין שמח לספר על תהליך הכניסה לעבודה בחברה: “בהתחלה יש Bootcamp שבו מקבלים הכשרה מקיפה ועושים היכרות עם התרבות הארגונית של החברה, עם המבנה של הצוותים ועם הכלים הטכנולוגיים הפנימיים. גם במהלך התפקיד יש השתלמויות והזדמנויות לעוד הכשרות On-Going כדי לפתח הבנה מתקדמת בתכנון וניתוח ניסויים”.

צוות של פייסבוק בנה מאגר ללמידה עצמית שמציע בצורה מסודרת את כל המשאבים ומקורות המידע המקוונים הטובים ביותר, שנבדקו ותוקנו על ידי מדעני הנתונים בענף. המאגר החינמי נועד לעזור לכל מי שרוצה ללמוד להיות מדען נתונים – גם למתחילים יחסית – לרכוש את הידע והכלים הנחוצים לתפקיד. בפייסבוק מאמינים שניתן להשלים את הלימודים האלו בתוך כשלושה חודשים.

נוסף למאגר הזה, פייסבוק בנתה קורס דאטה סיינס המבוסס על אותם חומרים ולפני הקורונה הוא היה מתקיים באופן פרונטלי. בעקבות ההגבלות הוא הומר לוובינרים נגישים וקצרים, שכל אחד מהם מהווה תמצית של פרק מהקורס, והם נגישים לקוראי גיקטיים כאן.

כשגולדין נשאל מה ההבדל בין פייסבוק למה שקורה בתעשייה בישראל, הוא מתמקד במה שהוא מכנה “אימפקט” ואומר: “בפייסבוק עובדים על מוצרים שהם חסרי הקבלה בתעשייה בישראל מבחינת כמות המשתמשים וההשפעה עליהם”, הוא אומר, “וכנגזרת לכך יש המון דאטה ושאלות שבמקומות אחרים זה לא טריוויאלי לענות עליהן. זה מדגם רחב לתוצאות סטטיסטיות מדהימות”.

האזינו כאן לפרק המלא: 

עוד פרקים מרתקים מחכים לכם כאן

 

 

הכתבה בחסות FACEBOOK

מרכז המחקר והפיתוח של פייסבוק בישראל הוקם בשנת 2013 והוא אחד משני מרכזי המו"פ היחידים של פייסבוק מחוץ לארה"ב. המרכז בתל אביב מעסיק מאות מהנדסים, מנהלי מוצר, מדעני נתונים, חוקרים, מעצבים ועוד, שעובדים יחד על פיצוח אתגרים טכנולוגיים חסרי תקדים בקנה מידה עולמי. צוותי המו״פ בפייסבוק תל אביב מובילים פיתוח מקצה לקצה של מוצרים הנוגעים בחייהם של מאות מיליוני אנשים ברחבי העולם, כמו פייסבוק ואינסטגרם לייט, אקספרס WIFI, נובי, מוצרי AR/VR, מערכות AI ועוד.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

4 תגובות על "איך הגעתי להיות דאטה סיינטיסט בענקית טכנולוגיה, ומה זה אומר בפועל"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
יוסי
Guest

עושים צחוק. זה לא דטה סיינטיסט, זה דטה אנליסט.

אלי
Guest

אולי התפקיד הכי קל שיש בהייטק

דובי
Guest

אין לך מושג

שלומי
Guest

איכות שמע נוראית, העיקר להפיק פודקאסט. מלא הד, אי אפשר לשמוע כלום… חבל חוסר מקצועיות.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: