טיפים ששווה לקרוא לפני שאתם בוחרים שם ולוגו לסטארטאפ שלכם

מה כבר יש בשם? מסתבר שלא מעט, אך מצד שני, יש גבול ברור לכמות המאמצים שצריך להשקיע במשימה. וגם, כמה זה עולה לכם, ומי יוכל לעזור לכם בכך

cc by flickr, Technofreak

התגובות הרבות שקיבלתי למייל אחרי הפוסט הקודם שפרסמתי כאן על איך מייצרים סרט תדמית לחברה שלכם הבהירו לי שני דברים: 1. אתם אוהבים לשאול “כמה עולה” מבלי לפרט מה אתם רוצים 2. הרבה מכם עוד לא בשלב של סרטון – כי עוד אין שם לחברה שלכם.

ובכן, הבייבי שלכם צריך שם. לצערכם, לא תוכלו להעזר בספר “מדריך השמות הכי מקוריים לתינוקות 2013” אלא אם אתם רוצים לקרוא לסטארטאפ שלכם שלהבת. אז ניסיתי לתמצת כמה טיפים חשובים שיעזרו לכם לבצע את התהליך באופן בריא.

אנחנו עובדים עם סטארטאפים בכל מיני שלבים, החל מבחירת שם ולוגו ועד סרטונים, באנרים ותקציבי המדיה. מבין כל השלבים האלה הפסיכולוגיה של בחירת שם ולוגו היא כנראה המסובכת ביותר, ובצדק. כל תהליכי השיווק העתידיים, ולא רק הם, נשענים על ההחלטה הזאת במידה זו או אחרת. כדי להסביר איך בחירת השם והלוגו משפיעה על מאמצי שיווק עתידיים, אתן דוגמא לחברה שאנו עושים לה רק את סרטון התדמית. הם פנו אלינו כי הם ראו סרטון שעשינו וביקשו שנעשה להם משהו דומה. הסברתי להם שזה בלתי אפשרי – כי זאת פשוט לא השפה שלהם. אז הם החליטו שהם לא אוהבים את השפה שלהם. רק שבמקרה שלהם זה קצת מאוחר מדי.

בצעו מיתוג ראשוני מוקדם ככל האפשר

מיתוג ראשוני כולל בעיקר שני דברים – שם ולוגו. אין בזה באמת צורך שיווקי בשלב מוקדם של העבודה ויותר מכך, בחצי מהמקרים השם והלוגו עוד יתחלפו, אבל המטרה של המיתוג הראשוני היא בכלל לא שיווקית. המטרה היא לייצר לכם גאוות יחידה. אם נדמה לכם שזה לא שווה כסף, אתם טועים. זה כמו שבצבא גרמו לכם לצעוק שמות של כל מיני יחידות בשילוב עם המילים עוצמה ואימפריה – זה עובד. אחת הבדיחות הקבועות על סטארטאפיסטים היא שהם משקיעים חצי מהזמן שלהם בהחלטה על שם ולוגו ולא בעבודה, אז אל תשכחו שיש סיכוי יותר מסביר שהמיתוג הזה עוד ישתנה ואל תשקיעו הרבה זמן וכסף בעניין.

דחו את היציאה הפומבית מהמרתף עד כמה שניתן

מכירים את האנשים האלה בפייסבוק שבכל חודש יש להם relationship עם מישהו אחר? יופי, אז השתדלו לא להיות כאלה. הכרזות מוקדמות מקרינות חוסר רצינות, בעיקר כשהן משתנות כל יומיים. נכון שזה בוער בפנים לרוץ ולספר לכולם על השם המדהים שעליתם עליו. אבל עד כמה שנדמה לכם שמשחק-המילים-שמתכתב-עם-השמות-שלכם הוא אינטליגנטי, זה לא יקדם אתכם בכלום. הסיבה שמשקיעים מייחסים יותר חשיבות לחברי הצוות מלרעיון בסטארטאפים היא שהמון חברות מתחילות עם מוצר אחד ומסיימות עם מוצר אחר. זה עשוי לקרות גם לכם. למרות שכרגע ברור לכם שקהל המעריצים של המוצר יהיו בנות 25 במכוני כושר בקליפורניה, יכול מאוד להיות שהקהל האידאלי למוצר שלכם הוא דווקא גימלאים במיניסוטה, מה שידרוש התאמה קטנה ושינוי השם מ”BHot” ל”StayYoung”. העניין הוא, שאתם תגלו את זה רק בעוד ארבעה חודשים.

אל תהססו לשנות את השם שבחרתם

“אבל אנחנו אוהבים את השם שלנו”. אני יודע, וזה מקסים, אבל קשר רציני לא יכול להיות בנוי רק על אהבה – צריך גם לדעת להסתדר. אתם לא אוהבים את השם שלכם, אתם רגילים אליו. אני בהחלט לא ממליץ על שינוי תדיר של שם החברה או המוצר, או על שינוי כלל, אבל יש נטייה להמנע מכך בכל מחיר. אתם אכן עלולים לאבד כמה אנשים שכבר שמעו עליכם וחתיכת אגו קטנה, אז מה? גם לשם שאינו מתאים למוצר יש מחיר. חשבו על כל הכסף העתידי שתשקיעו בשיווק – הוא יכול להיות מבוזבז על שם לא מתאים ולהקטין את האפקטיביות של המאמצים שלכם. שוב, לא צריך לשנות את שם המוצר בגלל שינויים שאינם מהותיים, אבל צריך לבחון כל מקרה לגופו ולא להכנס לפאניקה אם צריך לעשות את זה.

התמקדו במוצר היום, תשתלטו על העולם מחר

יש נטייה מגלומנית לסטארטאפיסטים לחשוב שהחברה שלהם תעשה הכל יום אחד. התוצאה של המגלומניות הזו היא בחירת שם שנשמע גדול ואינו קשור למוצר. זאת גישה ישנה, היום השם הוא כלי שיווקי חשוב שצריך לשקף את המוצר שלכם ולא את השאיפות שלכם. בעולם האפליקציות זה נכון במיוחד – שם החברה הוא שם המוצר. אם מיקרוסופט הייתה קמה היום, היו קוראים לה Windows. אז שימו את שאיפות ה”פינקי והמוח” שלכם לרגע בצד, ובחרו את השם שישרת אתכם הכי טוב. גם שמות קטנים נשמעים גדולים כשהם גדולים. אפל ו-IBM נשמעות לכם היום גדולות באותה המידה למרות שלאחת קוראים “מכונות עסקים בינלאומיות” ולשנייה קוראים “תפוח”.

בחרו שפה, לא שם

מבחינה גרפית, הלוגו שלכם צריך לבטא את הממשק שלכם ואת הגישה הכללית שלכם. אתם נחמדים? שיהיה נחמד. מחוספסים? שיהיה מחוספס. הצבעים שלו הם הצבעים שלכם. קחו את פייסבוק לדוגמא ודמיינו שהבר בראש המסך היה אדום. או את אפל והלבן הזה שלהם.

המשמעות המילולית אינה קריטית, דווקא איך שהשם נשמע הוא שחשוב. הסאונד שלו צריך לשדר משהו, אופי מסויים. הוא צריך שיהיה כיף (וקל) להגיד אותו. חשוב גם שהוא יהיה פשוט לאיות ושלא יהיה ארוך מדי.

פינת השאלה הישראלית

‘אבל כמה עולה??’ לקוחות שהתחום חדש להם בדרך כלל בהלם מטווח המחירים. מיתוג אצל פרילנסר מתחיל ב-1000 ש”ח, ובסוכנויות המיתוג האקסקלוסיביות מגיע ל-50,000 ש”ח ויותר. למה? ובכן, צבעים וסגנון הם התחייבות: ה-UI שלכם, האתר שלכם, הסרטון שלכם, החולצות שלכם ואפילו המשרדים שלכם ייראו ככה מעכשיו. ויש לזה המון משמעות. לא כי זה צריך להיות יפה (וזה צריך), אלא כי זה עלול להשפיע על ההתקנות, המכירות ואחוזי ההמרה שלכם.

הקולגות שלי יגידו שאני יורה לעצמי ברגל, אבל אם אתם מאוד מוגבלים בתקציב אני ממליץ על 99designs או משהו דומה. זה טוב לשלב הראשון. אם אתם כבר מושקעים ויש לכם כמה אלפי שקלים להשקיע, לכו לחברה שמבינה את התחום שלכם. כאמור, הרעיון הוא לבנות את הלוגו ככה שיהווה בסיס לכל העיצובים העתידיים שלכם.

קחו את זה בפרופורצייה

זה בסך הכל שם, הוא יכול להועיל יותר או לעכב, אבל הוא חתיכה קטנה מאוד מהפאזל. כאמור, הכי חשוב שאתם תחשבו שהוא טוב. וגם אם לא, אתם תלמדו לאהוב אותו. Instant Telegram שהפך ל-Instagram כנראה לא היה הבחירה הראשונה של אף אחד מאיתנו אם היינו צריכים להמציא שם לאפליקציית תמונות, אבל נראה שהלך להם לא רע.


הפוסט נכתב על ידי Tross Media


חברת טרוס מדיה מתמחה בפרסום מבוסס תוכן ומספקת פתרון כולל לצרכי פרסום אונליין לחברות וארגונים. גולת הכותרת של החברה היא מחלקת האנימציה הייחודית שלה המורכבת מטובי המוחות שיש לשוק הישראלי להציע. החברה מפיקה סרטוני מוצר לסטארטאפים רבים בארץ ובחו”ל וכן לחברות היי-טק, חברות תקשורת ובנקים.

טרוס מדיה מציעה תכנית מימון ייחודית לשיווק סטארטאפים לפני סבב גיוס עיקרי ראשון, בה החברה מממנת עד מחצית מעלות יצירת התכנים והחזר המימון מותנה בהצלחת הגיוס.

בטרוס מדיה מאמינים שתוכן טוב הוא המפתח לפרסום אפקטיבי. החברה בולטת בשוק הפרסום בזכות עקרון אחד פשוט – כל עובדי החברה הם קודם כל אנשי תוכן ויוצרים ורק אחר כך בעלי התמחויות כמו אסטרטגיה, קריאייטיב, גרפיקה ותכנות.

 

יניב טרוס

מנכ"ל Tross, חברה המתמחה במימון המונים, שותף ב-Crowdfunders' Fund המשקיעה בחברות Hardware B2C. מאמין באנשים ומספרים, וורקוהוליק.

הגב

2 תגובות על "טיפים ששווה לקרוא לפני שאתם בוחרים שם ולוגו לסטארטאפ שלכם"

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* היי, אנחנו אוהבים תגובות!
תיקונים, תגובות קוטלות וכמובן תגובות מפרגנות - בכיף.
חופש הביטוי הוא ערך עליון, אבל לא נוכל להשלים עם תגובות שכוללות הסתה, הוצאת דיבה, תגובות שכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, תגובות שחורגות מהטעם הטוב ותגובות שהן בניגוד לדין. תגובות כאלו יימחקו מייד.

סידור לפי:   חדש | ישן | הכי מדורגים
Neta Weinryb
Guest

אתר מצוין שמסביר באמת איך לבחור שם : http://www.igorinternational.com/process/naming-guide-product-company-names.php

יוסי
Guest

מיתוג עוזר וחשוב, אבל בשלבים הראשונים רצוי להתמקד במוצר / טכנולוגיה.

wpDiscuz

תגיות לכתבה:

נותרו עוד
00
ימים
:
00
שעות
:
00
דקות
:
00
שניות
לכנס המפתחים הגדול בישראל