מתי נכון לצאת להנפקה ובמה זה בכלל תלוי?

תהליך ההנפקה דורש הכנה ותכנון עם האמרגן, הקהל והמבקר; מהם השיקולים לכך, כיצד נערכים לגיוס מוצלח ומתבססים כחברה ציבורית?

shutterstock stock market

הפוסט נכתב על ידי דניאל מירון, מנהל תחום טכנולוגיה, לאומי פרטנרס.

“השוק חם… החלון פתוח… קיבלנו כמה הצעות מגופי השקעות מובילים להנפקה בשווי גבוה… “. אמירות מעין אלה שמעתי מספר רב של פעמים, ובתדירות גבוהה יותר בשנתיים האחרונות לאור ביצועי השווקים. בפועל, בחלק מהמקרים קיים פער בין ההצהרות הכלליות מצד בנקאי ההשקעות לבין הבשלות של החברות למעמד של חברה ציבורית. למעשה, אקזיט ככלל, והנפקה בפרט, דורש הכנה ממושכת והינו חלק מאסטרטגיה כוללת של חברה ולא נגזר משווי מזדמן או תנאי שוק רגעיים; הנפקה הינה אקזיט בתנועה ומאפשרת צירוף שותפים בעלי יכולות מוגברות לתמיכה בצרכי החברה.

שחקנים שואפים להגיע לקדמת הבמה וליהנות מאור הזרקורים, אך אהדת הקהל אינה מובטחת תמיד ויש להיות מוכנים לביקורת. בדומה לכך, מעמד של חברה ציבורית עשוי להוסיף למוניטין ולשמש מנוף לצמיחה אך נושא אחריות רבה לעמידה בדיווחים ובתקנים. כך, שוק ההון ובו שלל בנקאי השקעות, אנליסטים, סוחרים ומשקיעים מוסדיים ופרטיים מהווה בו זמנית האמרגן, הקהל והמבקר של ההנפקות ועסקאות ההשקעה.

התשואות מתגמלות, אך חם באור הזרקורים

היתרון בהנפקה ציבורית הוא גיוס הון לתמיכה בהתפתחות החברה בהווה ובעתיד, ובאספקת נדבך נוסף להרחבת החברה, תוך הקלה בגישה ללקוחות ושותפים, וסיוע בתהליכים אסטרטגיים לגידול החברה באופן עצמי ובמיזוגים ורכישות. במקביל, תהליך הרישום למסחר של מניות החברה מספק למייסדים, ליזמים, לעובדים ולמשקיעים נזילות ועשוי לתגמל את כלל השותפים בחברה. לאורך זמן, במידה ותהליך ההנפקה ומערכת היחסים עם שוק ההון נבנים נכון, החברה עשויה לזכות בתמחור טוב ויעיל של עסקיה.

יש המצדדים בפתגם כי “אין הברכה שרויה אלא בסמוי מן העין” ואכן, לא כל חברה מתאימה או רוצה להיות ציבורית; בהתאם לכך ייעצתי כבר לחברות שונות כנגד חשיפה לציבור במידה והחברה לא הייתה בשלה לכך או שמהלך מעין זה לא היה תורם לעסקיה. הצלחת תהליך ההנפקה אינה מובטחת, וישנם עלויות כספיות ותפעוליות לרישום כחברה ציבורית ולשקיפות ביחס לביצועי החברה. בו בזמן, סנטימנט המשקיעים כלפי שוק, תעשייה או חברה יכול להיות הפכפך כמו טעם הקהל למאכל או מכונית; אך בשונה מכך, המספרים בסופו של דבר מדברים ובטווח הארוך אני מאמין כי התמחור בשווקים משקף את ביצועי החברות.

Build-Up

בדומה למופע טוב, בו דרושים סיפור ושחקנים טובים, ההכנה לבמה הציבורית מצריכה בניית חברה עם היקף פעילות נרחב ומקיף עם צוות עובדים חזק שיוכל לענות על צרכי הקהל. הטעמים והגוונים משתנים, כפי שאלפי החברות הנסחרות יכולות להעיד, אך ככלל משקיעים נוטים לחפש עסקים בעלי אופק צמיחה ורווחיות שיוכלו להיות עמידים בשינויים בתעשייה ובמחזורים העסקיים, בין אם זה בתחום התעשייה, הטכנולוגיה, המסחר או הנדל”ן.

הקמת תשתית לחברה ציבורית לוקחת מספר שנים, ודורשת הכנה של צוות ההנהלה והעובדים לבניית ארגון תפעולי יציב ומערכות דיווח ובקרה מקיפות. המהלך כולל בחירת אנשי הנהלה טובים וכן מערכות תמיכה מתאימות ובכללם דירקטוריון ויועצים טובים, ובהם רו”ח, עו”ד ובנקאי השקעות.

תהליך Build-Up מיטבי נעשה במקביל לבנייה העסקית והתשתיתית ועם הבשלת החברה היקף החשיפה לציבור אמור לעלות: השתתפות בכנסים פיננסיים, פגישות עם משקיעים ובנקאים, חשיפה במדיה וכדומה. תהליכים אלה מהווים הכנה וחזרה לקראת ההנפקה, וחשוב לשדר מסר ברור וממוקד תוך הצבת יעדים ועמידה בהם בכדי לתרגל את החברה מחד ולבנות את הביטחון בקרב המשקיעים ביכולות החברה מאידך; הגעה למטרות תגביר את ההערכה לחברה ועשויה לתגמל את החברה בשווי גבוה יותר, ויכולה להיות חשובה לא פחות מהטכנולוגיה, המוצר או פוטנציאל השוק.

המצעד הארוך

בניית התשתית לחברה ציבורית הינה תהליך ארוך הנמשך מספר שנים, ותזמון ההנפקה צריך לנבוע בראש ובראשונה מאסטרטגיית החברה ובשלותה, כאשר תנאי השוק צריכים להיות משניים להחלטה. תנאי הסף להנפקה לציבור משתנים באופן ניכר בין חברות ותעשיות שונות, בורסות וארצות, והאווירה אף היא משפיעים על התזמון; בדרך כלל, משקיעים יקבלו בשמחה את החברות האיכותיות יותר, הן בזמנים טובים והן בזמנים פחות טובים, אך הגעה ליעד באופן מיטבי תלויה במספר רב של משתנים המכתיבים את “תנאי השוק”, ובהם מידת הביקוש ורמת התמחור בתעשייה או בשוק מסויים, היקף הכספים הזמינים להשקעה בתחום או בבורסה, נכונות לנטילת סיכונים, ועוד.

תהליך ההנפקה עצמו עשוי להימשך 4-6 חודשים ואף יותר, בהתאם למידת המוכנות של החברה, לדרישות הייחודיות לבורסה בה נערך הגיוס, תנאי השוק, והמקצועיות והניסיון של הצוות המלווה. תהליך ההנפקה כולל הכנה ארגונית, כספית ומשפטית של החברה, עריכת בדיקת נאותות מקיפה ע”י היועצים השונים (בנקאים, רו”ח ועו”ד) והכנת תשקיף המוגש לרשות נירות הערך. לאור המרכזיות והמורכבות של תהליך ההנפקה לציבור, יש חשיבות גבוהה לבחירת רו”ח, עו”ד ובנקאי השקעות טובים ממוסדות בעלי מוניטין והיקף פעילות נרחב ובעלי מחויבות לחברה, אשר יסייעו להצלחת התהליך וייעצו באופן מושכל להנהלת החברה.

לאחר ההכנות הראשוניות וקבלת האישורים השונים ובראשם התשקיף (תהליך של כ-3-5 חודשים) החברה יכולה להתחיל ברודשואו (סבב פגישות משקיעים) בהובלתם של בנקאי ההשקעות המלווים את החברה ונמשך בדרך כלל בין שבוע לשלושה שבועות. במידה והביקוש להנפקה מספק, החברה תשלים את הגיוס ותחל להיסחר.

חו”ל זה פה ממש ממול

ככלל, דרישות הסף בבורסות NYSE ו-NASDAQ הן גבוהות יחסית ומשקיעים בטכנולוגיה מציבים את היקף ההכנסות וקצב הצמיחה בעדיפות גבוהה על פני הרווחיות; במקביל, השווקים בד”כ נזילים יותר, היקף הכספים רחב והתמחור נוטה להיות נדיב יותר, אך עם זאת הסבלנות של המשקיעים לטעויות יכולה להיות מוגבלת. לעומת זאת, הבורסות באירופה או בישראל עשויות להיות נגישות יותר וגם חברות קטנות יותר יוכלו להיכנס למועדון היוקרתי, כשבמקביל לפוטנציאל הצמיחה והשוק, המשקיעים שמים דגש רב יותר על רווחיות מוכחת. בד בבד, ייתכן והיקף הכספים הזמינים להשקעה בשווקים אלה יהיה קטן יותר והנזילות פחותה.

ככלל, יש מספר רב של דרכים ואפשרויות: כך, חברת טכנולוגיה עם עשרות מיליוני דולרים בהכנסות הצומחת בשיעור דו ספרתי (10% ויותר) ומציגה רווחיות טובה (סביב 10% ומעלה) עשויה לעניין משקיעים בישראל ולקבל תמחור הוגן בבורסה בתל אביב בעוד בוול סטריט חברה מעין זו לא תזכה בתשומת לב רבה במיוחד; בישראל ישנו היקף מתרחב של כספים להשקעה הנצברים בגופים המוסדיים השונים ומוערך במעל לכ-1.6 טריליון ש”ח (או כמעט חצי טריליון דולר) והם מחפשים אפיקי השקעה.

מספר חברות מובילות בשנות ה-90, ובראשן נייס, בחרו בנתיב זה והשתמשו בגיוס בבורסה בישראל להרחבת הפעילות באופן מדורג, ובשלב השני כשהיקף עסקיהן הצדיק זאת נרשמו למסחר בחו”ל. לאחרונה אנו עדים למספר חברות טכנולוגיה וצמיחה הבוחנות אפשרות להנפקה בבורסה בת”א.

עם זאת, במידה והחברה גדולה מספיק, והיקף פעילותה הבינ”ל נרחב, הנפקה בחו”ל עשויה להתאים יותר. במקביל, גם הנפקה בחו”ל יכולה להסתייע בגיוס בישראל המרחיב את בסיס המשקיעים ואת הביטחון בהצלחת התהליך. כך, סייענו באחרונה בגיוס משקיעים מקומיים להנפקת חברת מטומי, המספקת טכנולוגיה לפרסום דיגיטלי, שנרשמה למסחר בבורסה הראשית בלונדון.

נקודת ציון בהתפתחות החברה

לסיכום, הנפקה הינה תהליך ארוך ומורכב, אך המעמד של חברה ציבורית מעניק יתרונות רבים לביסוס המוניטין, מנוף להרחבת עסקי החברה ותמרוץ השותפים. כפי שיזמים ומנהלים רבים יכולים להעיד, הפיכה לחברה ציבורית הינה חלק מהדרך ואינה יעד בפני עצמו, והנפקה אינה פגישה חד פעמית אלא תחילתה של מערכת יחסים ארוכה, ובמקרים המוצלחים – מתגמלת, לכלל היזמים, העובדים והמשקיעים.

גילוי נאות: האמור לעיל אינו מהווה המלצה לנקוט בדרך פעולה זו או אחרת ואין בו משום חוות דעת.

קרדיט תמונה: stock market wall via shutterstock

 

הכתבה בחסות Leumi Tech

לאומיטק מבית לאומי, מספקת ליווי פיננסי מלא לחברות ההיי-טק בכל שלבי החיים שלהם. לאומיטק מציעה אפשרויות מגוונות למימון בנקאי וחוץ בנקאי, מפתחת מוצרים בנקאיים ייחודיים ופלטפורמה לניהול השקעות, מייצרת שיתופי פעולה עם קרנות, חברות וגורמים נוספים בתעשייה בארץ ובחו"ל, והכל באמצעות סניפי היי-טק מתמחים וייעודיים הפרוסים בארץ ובמרכזי הייטק גלובליים: לונדון, ניו יורק ועמק הסיליקון. עם ניסיון של יותר מ–15 שנה בתחום הבנקאות המתמחה בהייטק - אנחנו כאן כדי לעזור לכם להצליח.

כתב אורח

אנחנו מארחים מפעם לפעם כותבים טכנולוגים אורחים, המפרסמים כתבות בתחומי התמחות שלהם. במידה ואתם מעוניינים לפרסם פוסט בשמכם, פנו אלינו באמצעות טופס יצירת קשר באתר.

הגב

הגב ראשון!

avatar
Photo and Image Files
 
 
 
Audio and Video Files
 
 
 
Other File Types
 
 
 

* שימו לב: תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של Geektime, לרבות דברי הסתה, הוצאת דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב ו/או בניגוד לדין ימחקו. Geektime מחויבת לחופש הביטוי, אך לא פחות מכך לכללי דיון הולם, אתיקה, כבוד האדם והדין הישראלי.

wpDiscuz

תגיות לכתבה: